Gå til innhold

Negerblod

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent hadde sett foto av min mann, de har ikke truffet hverandre. Min mann har ikke truffet sin far, men faren hadde en forelder eller besteforelder med ikke-vestlig bakgrunn (ikke i nærheten av Afrika). 

Denne bekjente så at min mann ikke har helt norske trekk, og lurte på hvor han kom fra, med oppfølgingsspørsmål om han hadde "negerblod"?! Jeg ble så paff, barnet vårt var også der, men for liten til å skjønne noe. Jeg forklarte bare bakgrunnen til min mann, men kjenner at jeg ikke kan se på vedkommende på samme måte lenger. Bruker vanlige folk virkelig slike betegnelser lenger? Ingen tilstedeværende sa noe, de som satt nærmest hørte det. Jeg tror ikke det var rasistisk ment, bare klønete, men er likevel opprørt. Jeg var så uforberedt på slik ordbruk, skylle ønske at jeg hadde et tilsvar i situasjonen for å markere at jeg ikke syntes det var greit. Hvordan ville du reagert? 

Anonymkode: 296d5...2f9

Videoannonse
Annonse
Gjest Supersol
Skrevet

Din bekjente høres ikke helt god ut i hodet.  Skjønner godt at du reagerte.

Skrevet

Jeg hadde sikkert blitt stum av frekkheten. Og i ettertid tenk ut et svar, som: Hva mener du? Hva skiller blod annet en blodtype A, B, pluss, minus og så videre? 

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Han høres jo litt fjern ut, men her hadde nok jeg uansett kommet med en kjapp comeback om hva "negerblod" er? Tenker du på negro? Som betyr svart? Jeg kjenner ikke til noen mennesker med svart blod. Eller, faktisk så er blod ikke sånn rødt som på film. Det ser faktisk mer svart ut enn rødt. 

Og så hadde jeg bare sett på vedkommende og forventet et svar :fnise:

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Negerblod :sjokkbla: Trodde det var sånt folk sa under slavetiden :haar:

Skrevet

Frekk bekjent du har. Folk snakker da ikke slikt i dag.

Ufyselig person, håper du tar avstand fra vedkommende. Hadde jeg hørt noe slikt hadde jeg blitt paff. Er jo ikke noe man er forberedt å høre.

Anonymkode: 45101...1f3

• Liker 3
Skrevet

Ser ingenting galt med det. Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, men den norske dumme snillismen har gjort det til et rasistisk og nedlatende ord. For 30 år siden var det ingen som reagerte på dette ordet. Muligens litt lite gjennomtenkt var det vel kanskje. 

Anonymkode: 4053a...def

• Liker 6
Skrevet (endret)

"Nei, han har blått blod" 

Jeg klarer aldri å si noe treffende i slike sammenhenger, og kommer alltid på hva jeg burde sagt, som virkelig hadde passet bra, fem minutter etterpå, så jeg hadde nok ikke kommet opp med noe godt svar. 

Negerblod, pakkisblod, sameblod ja, blod som ikke er hvitt og fra sørover i Norge... Jeg trodde ingen sa slikt lenger, men tror nok som deg at det var fryktelig klønete og at han ikke nødvendigvis mente noe vondt med det. Jeg legger godvilja til her. Allikevel syns jeg det ikke er grei måte å formulere seg på fordi det automatisk høres negativt ut, og er ekskluderende. 

Det går jo an å snakke med han nå? Si at du har tenkt litt over det han sa, måte han utrykte det på, og si at han i fremtiden bør finne et annet ord fordi mange, inkludert deg selv, kan ta det ille opp. 

Endret av Newroz
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingenting galt med det. Ordet neger er i utgangspunktet ikke rasistisk, men den norske dumme snillismen har gjort det til et rasistisk og nedlatende ord. For 30 år siden var det ingen som reagerte på dette ordet. Muligens litt lite gjennomtenkt var det vel kanskje. 

Anonymkode: 4053a...def

Negerblod er rasistisk. Du har ikke fulgt mye med i timen hvis du ikke har fått med deg at negerblod=negergener i pedigree-en ikke var et pluss. 

Jøde er heller ikke et rasistisk ord, men hvis noen begynner å snakke om jødeblod er det ikke folk som ser på jøder som likeverdige mennesker.

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, Newroz skrev:

"Nei, han har blått blod" 

Jeg klarer aldri å si noe treffende i slike sammenhenger, og kommer alltid på hva jeg burde sagt, som virkelig hadde passet bra, fem minutter etterpå, så jeg hadde nok ikke kommet opp med noe godt svar. 

Negerblod, pakkisblod, sameblod ja, blod som ikke er hvitt og fra sørover i Norge... Jeg trodde ingen sa slikt lenger, men tror nok som deg at det var fryktelig klønete og at han ikke nødvendigvis mente noe vondt med det. Jeg legger godvilja til her. Allikevel syns jeg det ikke er grei måte å formulere seg på fordi det automatisk høres negativt ut, og er ekskluderende. 

Det går jo an å snakke med han nå? Si at du har tenkt litt over det han sa, måte han utrykte det på, og si at han i fremtiden bør finne et annet ord fordi mange, inkludert deg selv, kan ta det ille opp. 

Jeg treffer ham vel typisk 3-4 ganger i året i en bestemt sammenheng. Det var mange barn tilstede, inkludert mitt barn som da også har "negerblod". Jeg vil ikke at h*n skal vokse opp med kommentarer som kan få h*n til å lure på om det er noe galt med h* eller faren, og synes det er ergerlig at jeg ikke fikk satt den type språkbruk på plass. Vi får ikke bukt med rasisme hvis ikke normale folk holder seg for gode til å bruke rasistisk språk.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Negerblod er rasistisk. Du har ikke fulgt mye med i timen hvis du ikke har fått med deg at negerblod=negergener i pedigree-en ikke var et pluss. 

Jøde er heller ikke et rasistisk ord, men hvis noen begynner å snakke om jødeblod er det ikke folk som ser på jøder som likeverdige mennesker.

Åh herregud. Mørkhudede (og jøder) (og muslimer) er så forbannet hårsåre at det er vanskelig å ta dem seriøst som oppegående mennesker. Selv er jeg halvt russer, og har ingenting imot at noen skulle si jeg har "slaverblod". For det har jeg, og det kan jeg fint si selv også. Og ja, ordet "slaver" har også blitt brukt nedsettende i historien og samtiden. Det betyr ikke at ordet i seg selv er nedsettende, eller at det menes nedsettende når noen bruker det. Enkelte etniske grupperinger må rett og slett slutte å ta seg selv så forbannet høytidelig hele tiden. Det begynner å bli gammelt.

Anonymkode: 66c53...ffb

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg treffer ham vel typisk 3-4 ganger i året i en bestemt sammenheng. Det var mange barn tilstede, inkludert mitt barn som da også har "negerblod". Jeg vil ikke at h*n skal vokse opp med kommentarer som kan få h*n til å lure på om det er noe galt med h* eller faren, og synes det er ergerlig at jeg ikke fikk satt den type språkbruk på plass. Vi får ikke bukt med rasisme hvis ikke normale folk holder seg for gode til å bruke rasistisk språk.

Det er alltid ergerlig når man ikke kan komme med svaret når det gjelder. Kjenner som sagt godt til det... :( Jeg tror nok det ville vært en fordel at han fikk vite at dette ikke er greit. Om han nå ikke mente noe vondt med det, så er det i hvert fall viktig. For hvis han ikke mente noe vondt, går han faktisk rundt å sprer holdninger som sårer og ekskluderende - helt uten å ønske det. Og det er faktisk verre enn om han faktisk skulle ha det som motiv etter min mening. 

Kanskje du kan sende en sms? Takke for sist, og bare si at du har tenkt på det han sa osv? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh herregud. Mørkhudede (og jøder) (og muslimer) er så forbannet hårsåre at det er vanskelig å ta dem seriøst som oppegående mennesker. Selv er jeg halvt russer, og har ingenting imot at noen skulle si jeg har "slaverblod". For det har jeg, og det kan jeg fint si selv også. Og ja, ordet "slaver" har også blitt brukt nedsettende i historien og samtiden. Det betyr ikke at ordet i seg selv er nedsettende, eller at det menes nedsettende når noen bruker det. Enkelte etniske grupperinger må rett og slett slutte å ta seg selv så forbannet høytidelig hele tiden. Det begynner å bli gammelt.

Men så fint for deg at du ikke har noe problem med det da. Det betyr jo ikke at andre ikke har noe problem med det... At andre har problemer med det betyr heller ikke at de er hårsåre. 

Anonymkode: 966a2...bba

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser at du uttaler deg negativt om hele etniske grupperinger nå, mørkhudede, jøder og muslimer, som om de ikke er enkeltindivider med ulike meninger?

Jeg er kjerring og har fitte, men når noen kaller meg fittekjerring gjenkjenner jeg det som en negativ betegnelse og en devaluering og ikke som en konstatering av fakta.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men så fint for deg at du ikke har noe problem med det da. Det betyr jo ikke at andre ikke har noe problem med det... At andre har problemer med det betyr heller ikke at de er hårsåre. 

Anonymkode: 966a2...bba

Etter min mening er det akkurat det det betyr, jo. Og sleng gjerne på at det er et tegn på lavere intelligens også. Mindre intelligente mennesker er mer tilbøyelige til å definere seg selv som en del av en gruppe, i stedet for som et individ. Så det betyr to ting: At man er hårsår, og at man er mindre intelligent.

Skrevet

Det er ikke noe rasistisk med det. Kunne lett spurt om han hadde indianerblod, sameblod etc... mennesker tar seg nær av så mye rart 😂

Anonymkode: c26ca...137

• Liker 4
Skrevet

Er den bekjente en eldre person? Tror det er sånn de så på ting da den vokste opp i så fall. Mente ikke nødvendigvis noe slemt med det

Anonymkode: 4a34e...218

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min mening er det akkurat det det betyr, jo. Og sleng gjerne på at det er et tegn på lavere intelligens også. Mindre intelligente mennesker er mer tilbøyelige til å definere seg selv som en del av en gruppe, i stedet for som et individ. Så det betyr to ting: At man er hårsår, og at man er mindre intelligent.

Hvor intelligent og lite hårsår forventer du at mitt barn skal være så snart barnet får nok språkforståelse til å skjønne meningen? 

Skrevet

Hadde det vært greit for deg, TS, om han spurte om din mann har afrikansk blod i årene? Er det uttrykket du reagerte på, eller det at han i det hele tatt spurte om familiebakgrunnen?

Anonymkode: 3cc53...192

• Liker 3
Skrevet

Ikke verre enn at folk spør om en har taterblod i seg.

Mange er stolte av å ha taterblod i seg. Det er ikke en blodtype - men en slags betegnelse man bruker om sin avstamning. Selv har jeg kongelig blod i meg :) Fra langt tilbake. 

Anonymkode: 114b4...378

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...