Gå til innhold

- Henrett meg


Hunky Dory

Anbefalte innlegg

dødsstraff vs fengselsstraff/livsvarig fengsel

Etterå ha lest denne artikkelen lurer jeg litt på hva andre mener er straff nok for en slik forbrytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er imot dødsstraff. Hvorfor skal de jævlene få den lette utveien. Syns de kan råtne i fengsel, mens de tenker på hva galt de har gjort istedet for at de får dødsstraff, og derfor syns at verden gjør dem en urett.

Såklart var den saken du har linket til en spesiell sak der mannen har innsett at han har gjordt en urett, men da syns jeg at å måtte tilbringe livet i fengsel er verre en dødsstraff- det er mer sånn the easy way out.

Syns fengslene bør være verre å leve i her til lands. Det skal ikk føles som et fengselsopphold, ikke et hotell. Og så syns jeg at vi bør innføre livstid, og ikke ha maks soning på 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot dødsstraff. Hvorfor skal de jævlene få den lette utveien. Syns de kan råtne i fengsel, mens de tenker på hva galt de har gjort istedet for at de får dødsstraff, og derfor syns at verden gjør dem en urett.

Såklart var den saken du har linket til en spesiell sak der mannen har innsett at han har gjordt en urett, men da syns jeg at å måtte tilbringe livet i fengsel er verre en dødsstraff- det er mer sånn the easy way out.

Syns fengslene bør være verre å leve i her til lands. Det skal ikk føles som et fengselsopphold, ikke et hotell. Og så syns jeg at vi bør innføre livstid, og ikke ha maks soning på 21 år.

Veldig enig, men jeg synes også det er uetisk med dødsstraff. Finnes det forøvrig noe land i Europa som benytter seg av dødsstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Tyrkia og Russlad inntil nylig (eller hvertfall før 99) hadde dødsstraff. Og Armania.

Det er nok mange som etter en tid i fengsel innser hvor grusomme handlinger de har begått, og av den grunn ønsker å dø. Det vil jo da, for alt vi vet, lette på tilværelsen til den som har begått forbrytelsen.

Siden det er uetisk med dødsstraff, er det også uetisk å pine noen gjennom livet? Hva er verst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er uetisk med dødsstraff, er det også uetisk å pine noen gjennom livet? Hva er verst?

Det er ikke uetisk fordi det er ille for den dømte, men fordi det er drap.

Nå er ikke hensikten med fengselsstraff ( i Norge) heller at de skal pines. Like viktig som straff er at befolkningen beskyttes mot den straffedømte.

Ved pinsel tenker jeg tortur, og det er da ikke det vi snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi dem dødsprøyten så er vi kvitt dritten.

Hvorfor i h... skal jeg betale mange tusen kroner i skattepenger for å brødfø en innsatt som er inne for drap??????? Gi dem en sprøyte så er vi ferdig med dem.

Vi sparer penger, bli blir trygg (ingen fare for gjenntakelse) samt at vi sparer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem dødsprøyten så er vi kvitt dritten.

Hvorfor i h... skal jeg betale mange tusen kroner i skattepenger for å brødfø en innsatt som er inne for drap??????? Gi dem en sprøyte så er vi ferdig med dem.

Vi sparer penger, bli blir trygg (ingen fare for gjenntakelse) samt at vi sparer penger.

Bare som en digresjon;

Så en dokumentar om ang. dødstraff i Amerika. Det var en film jeg så på vårparten i fjor når min samfunnskunnskapsklasse hadde om sosialt avvik etc. Da kom det fram at dødstraff, gjennom sprøyter, kostet mer enn å la fangene sitte livstid og råtne i et fengsel. Nå har ikke jeg beviser for dette, altså dokumenter å legge frem her og nå, men denne tv-dokumentaren sa ihvertfall det. Så da går jo, etter min mening, argumentasjon for dødsstraff bort, hvis man begrunner det med at det er billigere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Nei det som koster er alle ankemulighetene som gjør at man kan utsette det i mange år. Det er svært streng sikkerhet på death row også som koster penger. Sprøyten i seg selv er ikke så voldsomt dyr akkurat.

For meg er det likegyldig om det er preventivt eller hva som er økonomisk best. Jeg vil at det skal være straff for å gjøre en avskyelig handling. Hevn og rettferdig straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem dødsprøyten så er vi kvitt dritten.

Hvorfor i h... skal jeg betale mange tusen kroner i skattepenger for å brødfø en innsatt som er inne for drap??????? Gi dem en sprøyte så er vi ferdig med dem.

Vi sparer penger, bli blir trygg (ingen fare for gjenntakelse) samt at vi sparer penger.

:kul:

Da forutsetter jeg at du også er villig til å gjøre den fysiske jobben med å sette denne sprøyta som du kaller det. Eller vil du bare være laydback og la andre ta dritt jobben så du kan få din primitive hevnlyst tilfredstilt?

Nå., det glemte jeg i farten., du vil jo spare penger samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er imot dødsstraff. Hvorfor skal de jævlene få den lette utveien. Syns de kan råtne i fengsel, mens de tenker på hva galt de har gjort istedet for at de får dødsstraff, og derfor syns at verden gjør dem en urett.

Såklart var den saken du har linket til en spesiell sak der mannen har innsett at han har gjordt en urett, men da syns jeg at å måtte tilbringe livet i fengsel er verre en dødsstraff- det er mer sånn the easy way out.

Syns fengslene bør være verre å leve i her til lands. Det skal ikk føles som et fengselsopphold, ikke et hotell. Og så syns jeg at vi bør innføre livstid, og ikke ha maks soning på 21 år.

veldig enig med deg, @riel! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det går det ikke an å debatere fordi det er høyst subjektive meninger om rett og galt. Inget argument du kommer med vil kunne skifte min mening og inget argument jeg kommer med vil skifte din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:o 8) :-?

OK! Men la oss da gjøre som kineserene. Rett ut fra domstolen og en kule i nakken.

Den seigpiningen som foregår i USA hvor folk sitter på The death row i årevis er ikke en såkalt human stat verdig.

Men det er sikkert i tråd med amerikansk kristen tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kul:

Denne økonomiske og militære stormakten sitter altså fast i den gammeltestamentlige "Øye for øye og tann for tann" tenkemåten.

Og ses opp til av hjernedøde, høyrevridde individer i vårt land bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uetisk fordi det er ille for den dømte, men fordi det er drap.

Nå er ikke hensikten med fengselsstraff ( i Norge) heller at de skal pines. Like viktig som straff er at befolkningen beskyttes mot den straffedømte.

Ved pinsel tenker jeg tortur, og det er da ikke det vi snakker om?

Jeg siktet mer til mentalt pinelse fangen setter seg selv i. Slik det kommer frem i artikkelen har denne mannen innsett omfanget av det han har gjort, og angrer voldsomt. Fengselsstraff i Norge er ingen pinelse i den forstand at det er tortur. Fengselsstraff er en "frihetsberøvelse".

For meg er det likegyldig om det er preventivt eller hva som er økonomisk best. Jeg vil at det skal være straff for å gjøre en avskyelig handling. Hevn og rettferdig straff.

Hva er en rettferidg straff? Hva gjør oss bedre enn dem ved å ønske at de råtner i fengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta på tittelen på tråden og tenkte "Hjertens enig... meg også.." tidlig på mårran as...

Men fra spøk til alvor. Så bare siste bunchen her, og der var det noen som nevnte kineserne. Husk at Kina har lavest kriminalitet i forhold til antall mennesker som bor i landet, og det takket være et effektivt og strengt rettssytem. Jeg er ikke i tvil om at systemet er drøyt, og at dommen iverksettes uten sjanse for anke. Men det funker nå om ikke annet.. Dersom man ikke hadde henrettelser av folk som dreper burde man da ha det av hunder som biter? Burde ikke hundene bli sperret inne i bur som menneskene? Eller er det like greit å "avlive" forbryterne? Dvs ved alvorlige saker som drap o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...