Gå til innhold

Jeg har begynt å strikke :D


Iguana

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips til hvordan jeg kan avansere. Nå øver jeg meg mest. Jeg har jo ikke peiling på hva som er glattstrikk bla bla.
Noen som kan hjelpe meg i jungelen av "faguttrykk" og tips til sider hvor jeg kan lære mer? 
Greit å starte med enkle prosjekter først. 
Husker jeg strikket lue på ungdomsskolen, men vet ikke om jeg får det til nå? Hmmmmm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikk en lue på rundpinne 😊 mange fine mønstre, og mange tips og hjelpevideoer på fredag. eks. YouTube 😊

Anonymkode: b06f1...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strikk en lue på rundpinne 😊 mange fine mønstre, og mange tips og hjelpevideoer på fredag. eks. YouTube 😊

Anonymkode: b06f1...156

Takk, tenkte å spør om jeg kunne strikke lue på rundpinne faktisk, så slapp jeg å styre sånn med fire pinner... 

Vet du hvor mange masker man må legge opp for et voksent hode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på flere ting, blant annet hvilket garn du bruker og hvor fast/løst du strikker. Jeg synes det enkleste var å finne en enkel oppskrift, bruke det garnet som var oppgitt der, og så følge den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Iguana skrev:

Trenger litt tips til hvordan jeg kan avansere. Nå øver jeg meg mest. Jeg har jo ikke peiling på hva som er glattstrikk bla bla.
Noen som kan hjelpe meg i jungelen av "faguttrykk" og tips til sider hvor jeg kan lære mer? 
Greit å starte med enkle prosjekter først. 
Husker jeg strikket lue på ungdomsskolen, men vet ikke om jeg får det til nå? Hmmmmm...

 



garnstudio.no har utrolig mange fine oppskrifter som er enkle å følge. Der står det også hvilket garn du trenger. De har og videoer som kan hjelpe deg når du står fast. Hvis du søker på "Forkortelser - strikking" på google, får du opp oversikt over alle forkortelsene. Strikkesida på facebook kan og hjelpe deg om du trenger det.

Glattstrikk: Glattstrikk oppstår når du strikker rundt på rundpinne. Du strikker da rett masker. (r) - forkortelse for rett.
Glattstrikk oppstår også når du strikker på 2 pinner frem og tilbake, om du strikker rettsiden rett, og vrangsiden vrang. Strikker du rettsiden rett og vrangsiden rett får du riller. For å få riller på rundpinne strikking, må du ha 1 omgang rett, neste omg vrang. 

Forkortelser:
r = rett
vr = vrang
k = kast
m = maske(r)

Det er lurt å strikke prøvelapper for å se om du trenger større/mindre pinne str osv. På garnbåndet står det antall masker pr 10 cm. For eksempel 12m x 10cm (12 masker X 10 cm) Du skal da ha 12 masker når arbeidet måler 10 cm i bredden. Om det var forståelig. Ikke den beste til å forklare. Veldig kjedelig med prøvelapper, men veldig lurt. Kjedelig å ende opp med strikkeprosjekt som er for lite/for stort. 

Kunne ha skrevet milevis om dette..haha..men lettere for deg å søke opp på nettet selv :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg har strikket en slags prøvelapp nå for å se hva jeg kan, 

strikket med to pinner og tykt garn da, ble sånn passe fast.

Tok en omgang med rett og en omgang med vrang, annenhver, da ble det sånn glattstrikk på fremsiden... 

Når man har tråden bak når man strikker, er det da man strikker vrang, og når tråden er foran er rett, eller er det omvendt?

Noe jeg husker vi lærte på skolen da vi strikket lue, var at vi tok to vrange og to rette for å få riller, stemmer dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Iguana skrev:

Tusen takk. Jeg har strikket en slags prøvelapp nå for å se hva jeg kan, 

strikket med to pinner og tykt garn da, ble sånn passe fast.

Tok en omgang med rett og en omgang med vrang, annenhver, da ble det sånn glattstrikk på fremsiden... 

Når man har tråden bak når man strikker, er det da man strikker vrang, og når tråden er foran er rett, eller er det omvendt?

Noe jeg husker vi lærte på skolen da vi strikket lue, var at vi tok to vrange og to rette for å få riller, stemmer dette? 

Riller får du av å strikke rett både på fremsiden og baksiden.

To vrange og to rette er det mange bruker som vrangbord, nederst på ermet og nederst på en genser f.eks. Vrangborden blir da litt elastisk, i motsetning til rettstrikk eller rillestrikk. Rillestrikk blir blir elastisk andre veien, nedover om du skjønner. 

Du har tråden bak når du strikke rettmasker, tråden foran når du strikker vrangmasker. 

Anonymkode: edc9d...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,eld deg inn i strikkegrupper på facebook. Eller lån bøker på biblioteket. 

Anonymkode: 56919...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i "Strikkesida" eller "Strikkesia for alle" på facebook. Der kan du få masse tips om strikking, og trenger du hjelp med noe, er det bare å spørre der, så får du svar nesten med en gang :) 

Anonymkode: d2be4...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i "Strikkesida" eller "Strikkesia for alle" på facebook. Der kan du få masse tips om strikking, og trenger du hjelp med noe, er det bare å spørre der, så får du svar nesten med en gang :) 

Anonymkode: d2be4...252

Eller meld deg inn i begge gruppene. Men jeg advarer deg, man blir fort avhengig. De gruppene er vanedannende :alice:

Anonymkode: d2be4...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis du er noenlunde stødig i engelsk, foreslår jeg:

- Purl Sohos hjemmeside  Mengder av gratis oppskrifter og gode lærevideoer/bildeserier. I tillegg er oppskriftene ofte forfattet etter "inn med teskje"-prinsippet, noe som kan være greit når man er nybegynner.

- www.techknitter.com (et vell av tips og råd)

- www.ravelry.com (internasjonalt strikke- og hekleforum  med hovedsaklig engelsk som felles "arbeidsspråk")

- www.knittingdaily.com (har en rekke små e-bøker du kan laste ned som PDF)

I tillegg råder jeg deg til å enten lage din egen "strikkebok" hvor du kan samle erfaringer, tips og råd, evt. kjøpe en lærebok i strikking. Ta deg en tur på biblioteket eller bokbutikken, titt gjennom hva de har, og se hva som faller i smak. Jeg har Katharina Buss' "Big book of knitting". Den forklarer grunnleggende teknikker som ulike typer opplegg, avfellinger, fellinger, økninger, søm, forkortede rekker, intarsia, flettestrikk, flerfargetstrikk, patentstrikk, osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale pickles sine videoer, eller garnstudio sine, eller se på youtube. Mange syns det er enklere å lære ting av videoer enn bare bilder i en bok. Jeg fant også en youtubekanal som heter "To pinner", hvor de har flere videoer beregnet på nybegynnere.

Ellers, når det gjelder hvor man har tråden, har jeg den faktisk bak både når jeg strikker rett og vrang, men jeg har skjønt at folk gjør litt forskjellig. Mange har den foran når de strikker vrangt.

Jeg syns for øvrig lue er det perfekte nybegynnerprosjektet, siden det ikke trenger å ta så lang tid på halvtykke pinner. Man kan jo velge å strikke en lue med bare rette masker hele veien også, hvis man syns det er ok med en rullekant nederst (om man ikke strikker vrangbord nederst, vil kanten rulle seg litt opp der).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...