Gå til innhold

Cøliaki?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har slitt med plutselige magesmerter(mer som knip i nedre delen av magen) i noen år nå, har også blitt fort oppblåst av mat. Jeg har nå hatt en mistanke på om jeg kanskje har laktoseintoleranse, og kuttet derfor ut meieriprodukter i to dager for å se om dette hjalp. Jeg merket ingen endring, kanskje litt at magen ble mindre, men ikke noe mer enn det. Nå begynner jeg å tro at jeg kanskje har cøliaki.. kanskje det er brødet jeg spiser som gjør meg oppblåst og uvel i magen? Jeg spiser mye brød med tanke på at jeg jobber i barnehage og derfor spiser vi tre måltider om dagen som inneholder brød. Hvordan kan jeg finne ut om jeg har cøliaki?

Jeg har følgende symptomer:
Mageknip som kommer og går
Oppblåsthet (magen står ut).
I tillegg er jeg veldig trøtt og sliten men dette kan skyldes at jeg har D-vitaminmangel.
Har ofte forstoppelse, treg mage.
Luft i magen, promper veldig mye.
Har hukommelsesproblemer, som når jeg snakker glemmer jeg å sette ord på ting.

Burde jeg gå til legen med dette?

Anonymkode: 32dc6...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mistenker du at du har det så må du til legen. Der vil de i de fleste tilfeller ha avføringsprøve, du må kanskje på en undersøkelse hvor de ser på tarmene dine gjennom et kamera osv. 

Du kan hvertfall ikke diagnostisere deg selv. For alt man veit kan du ha IBS. 

Anonymkode: 78942...cea

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg finne ut om jeg har cøliaki?

Det finner legen ut ved å henvise deg til gastroskopi.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har slitt med plutselige magesmerter(mer som knip i nedre delen av magen) i noen år nå, har også blitt fort oppblåst av mat. Jeg har nå hatt en mistanke på om jeg kanskje har laktoseintoleranse, og kuttet derfor ut meieriprodukter i to dager for å se om dette hjalp. Jeg merket ingen endring, kanskje litt at magen ble mindre, men ikke noe mer enn det. Nå begynner jeg å tro at jeg kanskje har cøliaki.. kanskje det er brødet jeg spiser som gjør meg oppblåst og uvel i magen? Jeg spiser mye brød med tanke på at jeg jobber i barnehage og derfor spiser vi tre måltider om dagen som inneholder brød. Hvordan kan jeg finne ut om jeg har cøliaki?

Jeg har følgende symptomer:
Mageknip som kommer og går
Oppblåsthet (magen står ut).
I tillegg er jeg veldig trøtt og sliten men dette kan skyldes at jeg har D-vitaminmangel.
Har ofte forstoppelse, treg mage.
Luft i magen, promper veldig mye.
Har hukommelsesproblemer, som når jeg snakker glemmer jeg å sette ord på ting.

Burde jeg gå til legen med dette?

Anonymkode: 32dc6...ec7

Å kutte ut laktose i to dager forandrerer eller avklarer ingenting. Skal laktose kuttes ut, så trenger du kunnskap om alt laktose finnes i, og kutte det ut i minst 4 uker sammenhengende. Når det er sagt så skal man aldri kutte ut store og viktige næringskilder som laktose eller glutenholdig mat, på egenhånd. Gå og snakk med legen din. 

Mangel på vitamin D kan gi de plagene du snakker om, sammen med hva du spiser og drikker. Så igjen, dette er en legesak, ikke en kg sak. 

Anonymkode: a00e7...aca

Skrevet

Har akkurat de samme symptomene som deg, men har ikke cøliaki (de blir jo ofte veldig dårlige) og cøliaki vises heller ikke på testene jeg har tatt. Har likevel funnet ut at jeg er veldig var for hveteprodukter, og etter jeg har kuttet ned på brød og annet hvetemel har jeg blitt mye bedre. Det er verdt et forsøk da, man trenger ikke gå 'all inn', bare kutt litt ned og se om plagene bedres. Eller gå til legen. 

Og du, du må teste mye lenger enn 2 dager... Helst en mnd for å få riktig resultat - gjelder både laktose og gluten. 

Skrevet

Når man har cøliaki blir man svært, svært dårlig. Altså dårligere enn du noen sinne kan tenke deg. Jeg har det selv. Magekrampene man får er så ille at man føler at det nesten er like greit å bare ta selvmord til tider, og det er vanlig å få mangel på b12 og folat, oppblåsthet, fettklumper i avføringen, avføring som lukter så ille at man selv nesten ikke klarer å være på badet og mye sånt. Jeg spiser naturligvis glutenfritt nå, men om jeg spiser gluten ved en feil som kan skje om jeg får servert mat og noen f.eks ikke visste at noen produkter inneholder gluten så blir jeg dårlig i 2 dager der jeg ser nærmest høygravid ut, svært kvalm, dårlig matlyst, magekramper, illeluktende og fettete avføring. I tillegg må jeg også nevne leddplager som mange, inkludert meg, har hatt på glutenholdig kost. 

Man er altså veldig plaget når man har cøliaki.

Anonymkode: 676f0...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...