AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Hei Jeg og mannen min er begge i midten av 30-åra med to barn i skolealder. De siste årene har vi vurdert å kjøpe oss hytte, da vi bor i byen og ikke har noen hytter i familien ville det vært deilig med en mulighet til å komme seg bort litt uten at det må leies hytte/hotellrom. Ønsker å høre litt om andres erfaringer og hvorfor dere har valgt eller ikke valgt å ha hytte. Fordeler: - Å investere pengene som ellers ville gått til andre ferie- og fritidsaktiviteter til noe som hele familien kan ha nytte av i flere år, som barna våre kan arve og andre slektninger kan låne. - Vi er begge lærere med mye ferie, men begrensede muligheter til å reise bort utenom skoleferiene - altså blir billettene lett dyre og en hytte er tilgjengelig når som helst. - Vi har lyst til å gi barna våre flere opplevelser i naturen da vi bor midt i byen. - Hvis vi liker hyttelivet vil vi ha muligheter til å bo delvis på hytta når vi blir pensjonister, noe som igjen åpner for at vi får frigjort kapital hvis vi ønsker det med å bo enklere i byen. - Begge reiste mye før vi fikk barn og selv om vi fortsatt elsker å reise så har vi ikke det samme behovet for å "se hele verden" og dra til utlandet i hver ferie. - Vi har veldig lyst til å slappe av på et sted som fortsatt er "vårt" når vi først har fri. Altså at vi ikke trenger å booke i forveien, kan legge igjen våre ting og det vi trenger av utstyr slik at det å reise vekk ikke er like mye styr. Ulemper: - Selv om vi har råd til å ha hytte så betyr det at vi binder opp en betydelig del av økonomien vår til hytta og derfor må prioritere den over andre ferier eller aktiviteter. - Vil barna våre fortsatt være med på hytta om noen år når de blir tenåringer? - Vedlikehold betyr jo både penger og tid. Vi planlegger riktignok å kjøpe en relativt ny hytte og ønsker oss noe som er enkelt i forhold til vedlikehold, men likevel vil jo dette være av betydning. - Vi blir i større grad "låst" til ett sted og vil ikke kunne ta f.eks. fjellet i påska og sjøen på sommeren. Andre innspill/tanker? Anonymkode: dd020...b6b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Jeg kan ta den med tenåringer.... I noen få år kan det bli vanskelig å få med tenåringene, våre tre ble gladelig med i et par dager, men ikke mer enn det. Ser at avstand til hytta er viktig, jo kortere reisevei jo lettere å få med ungdommene. Vi har ca 1 times kjøring og er glad vi ikke har hytte lengre unna. Når de var yngre var de med lett ei uke eller to, men når de ble tenåringer endret det seg. Vi fikk Internett og da ble det straks mer attraktivt å bli med, vi var litt redd for at nettbruk skulle overskygge peiskos, brettspill og uteliv, men det gjorde det ikke. Det er viktig å få med venner og da er det greit med mer enn to soverom. Nå er alle våre over 18 år, og de bruker hytta mye både med og uten oss. Igjen ser vi at avstanden er viktig for oss i alle fall, våre blir lett med opp for kun en natt om det er fest med venner lørdagen, tror ikke dette hadde skjedd med tre timers reisevei. Synes ikke at feks vedlikehold tar mye tid, for oss er hyttelivet et stort pluss og mye, mye glede Anonymkode: 814e1...c35
Majott Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 Jeg kan ikke tenke meg å ha hytte! I ferier og fritid vil jeg ikke være bundet opp til et sted jeg "må" bruke, men heller være fri til å reise og oppleve andre ting. Jeg vil heller bruke penger på nye opplevelser enn å bruke penger på hytte. Jeg får også skrekk av mer vedlikehold, ettersom vi allerede har et stort hus, stor tomt, og flere garasjer. Synes det vi har er nok å vedlikeholde. Vi har campingvogn, som vi bruker mye. Det holder for meg. Det er også mer sosialt og mangfoldig enn å ha ei hytte på fast sted. Når det gjelder å arve, så opplever jeg at det blir mer enn nok uansett i en normal familie. Barndomshjem, besteforeldrehjem osv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 Fordeler: Å ha et fast sted å reise til (hvis man liker det). Å eie en eiendom selv, så man slipper å pakke med seg alt hver eneste gang man skal noe sted. På hytta kan man ha ting liggende fast. Å slippe å styre med å finne et sted å leie hytte, og planlegge i gooood tid pga at det er høysesong i de periodene man har mest lyst til/muligheter til hytteferie. Å ha tilgang til sin egen eiendom akkurat når man vil, og som ligger på det stedet man vil: enten det er et sted med fantastiske turmuligheter, flotte skiløyper, nydelige bademuligheter, skjærgård eller brygge og båt etc Å ha et sted man kan samle familie og venner. Å ha et sted man skaper minner, utenom hjemmet. Å slippe å bo som sild i tønne på en campingplass. Trygghetsfølelsen ved at man har et sted som er ens eget. Denne følelsen overføres også til barna. Ulemper: Det økonomiske: man kan bo utrolig mye på hotell for den summen det faktisk koster å eie en hytte i året, og da er det ikke selve nedbetalingen på et eventuelt lån jeg tenker på. Selv med lave rentekostnader og lite belåning, vil riktignok renteutgiftene utgjøre noe, men i tillegg har man vedlikehold, vegavgifter, festeavgifter, strøm, vann, avløp, renovasjon, feiing +++. Dette blir ikke ubetydelig over årenes løp. Hvis man ønsker å variere mye hvor man reiser, så er man ingen hytteeier-type. Anonymkode: 91568...f60 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har vokst opp med hytte, og har veldig mange gode minner i den forbindelse. Jeg er veldig glad mine foreldre/besteforeldre hadde hytte da jeg vokste opp. Det er noe spesielt med å ha sitt eget sted å dra til, hvor man kan spontant dra avgårde når været plutselig slår til, uten å måtte bestille på forhånd, og gjerne ikke få noe den helgen man ville. Det er også godt å ha et fast sted, hvor man får sine faste turer man liker å gå, der er multeplassen hvor vi sikrer multer til multekremen hver jul, der er den gode fiskeplassen, osv. Det var en periode i tenårene hvor det ikke var superstas å bli dratt med på hytten hver gang det var fint vær, men det var jo bare noen få år, så var det kjempestas å få dra på hytten igjen. Men jeg kjenner også at nå har vi jo tilgang til mine foreldres hytte, ganske ofte. Enten må vi "dele" med dem, noe som er litt kjipt, og vi kan ikke dra der sånn når som helst uten å høre med dem først. Likevel har jeg ikke kjempelyst på min egen hytte. Vi har ikke tid til å både ha egen hytte, og samtidig bruke hytten jeg er vokst opp med og elsker. Jeg regner med å arve hytten fra mine foreldre (enebarn, så ingen søsken å krangle med i den forbindelse), og da hadde vi plutselig hatt to hytter. Om mine foreldre derimot hadde kvittet seg med hytten, ville jeg nok ha investert i en egen hytte. Anonymkode: 9b2f0...b0e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå