Gå til innhold

Bil opp til 60' - tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bil nå. Og så er det så mye å velge mellom og jeg er litt overveldet. 

Har sett på finn et par Priuser som jeg syns virker bra. 2007-modeller begge to. Er det greit å kjøpe hybridbiler fra 2007 som har gått ca 166000? Hvordan er det med batteri på slike biler? Hvor lenge kan jeg tenke at jeg får brukt en sånn bil? Toyota selv sier at batteriet er laget for å vare hele bilens levetid, men hvor langt/lenge er det?

Hvilke andre biler bør jeg se på? Og hva bør jeg se etter i anonnser? 

Anonymkode: 7a217...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prius er et supert valg. Vil du ha enkelt og pålitelig bilhold så kan du også ta en titt på Kia sine produkter. De seiler opp som fantastisk pålitelige biler uten at markedet helt priser de slik ennå. Gode kupp!

Anonymkode: e2223...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Prius er trygt etter 8-9 år og 166000 km kjørt også? Trenger ikke være redd for at batteripakka må byttes ut? Hvor lenge kan jeg forvente å ha en sånn bil framover? 

Skal ta en titt på Kia også. Takk for tips. :) 

Anonymkode: 7a217...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så Prius er trygt etter 8-9 år og 166000 km kjørt også? Trenger ikke være redd for at batteripakka må byttes ut? Hvor lenge kan jeg forvente å ha en sånn bil framover? 

Skal ta en titt på Kia også. Takk for tips. :) 

Anonymkode: 7a217...d86

Hvorfor er du så bekymret for batteripakken? I de fleste hybridbiler er batteripakken bare en ballast uten noen funksjon som gjør bilen billigere pga avgiftsreduksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en volvo v50 2006mod (gått 120 000 km) til 60 000 kr. Inkl omreg.avgift. Nylig vært på eukontroll. Det er en kjerringbil, men duverden som den går! Sprek som bare søren, drar lett fra de fleste andre biler på veien, kommer fort opp i fart, er fin å kjøre, komfortable seter, ruster ikke nevneverdig. Og det er volvo. Volvo er volvo...Kvalitet.

Toyota er også bra. Men jeg liker volvo best ;)

Anonymkode: b2520...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor er du så bekymret for batteripakken? I de fleste hybridbiler er batteripakken bare en ballast uten noen funksjon som gjør bilen billigere pga avgiftsreduksjon.

Bare fordi det var det jeg fikk høre som negativt da jeg viste fram anonnsen på finn.no til en kompis som har mer greie på bil enn meg.

Jeg trenger en bil som jeg kan bruke noen år, og jeg syntes Priusen virket veldig bra, men så sa da denne kompisen at jeg bør tenke litt på det med batteriet og at det er dyrt å bytte det ut osv. Og det var derfor jeg også spurte her på KG, fordi jeg ikke vet selv.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Volvo er volvo...Kvalitet.

Toyota er også bra. Men jeg liker volvo best ;)

Ja, jeg er helt enig. Jeg digger Volvo. Jeg hadde en 240 et par-tre år før den jeg har nå som må byttes ut, og jeg digger Volvo. Jeg har kikket litt på det også nå når jeg ser etter bil, men har ikke funnet noen som ikke har gått under 200 000 til passe pris foreløbig. 

Anonymkode: 7a217...d86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor er du så bekymret for batteripakken? I de fleste hybridbiler er batteripakken bare en ballast uten noen funksjon som gjør bilen billigere pga avgiftsreduksjon.

Den tar vare på noe av bremseenergien i nedoverbakker, men ellers er jeg enig med deg når det gjelder ikke-ladbare hybrider.

Anonymkode: 859b9...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den tar vare på noe av bremseenergien i nedoverbakker, men ellers er jeg enig med deg når det gjelder ikke-ladbare hybrider.

Anonymkode: 859b9...cce

Det gjør min bil også, uten at den har 350 kilo bly under passasjersetet... Alle moderne biler slutter å bruke drivstoff i nedoverbakker...

0.3 liter per mil er ikke så imponerende. Jeg kjører min på 0.45 og da er det mye uerfarne sjåfører og feil gir osv. Selv klarer jeg å få den en plass mellom 0.3 og 0.4 avhengig av hvilken kjøring. De ekstra kiloene er ikke verdt det, vil jeg påstå. 

Hvis jeg bodde sentralt og faktisk betalte for bilbruk selv ville jeg kjøpt en elbil. Nå er det andre som betaler og da er jeg ikke så interessert. Til lange turer vil du uansett spare på en lettere mindre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått fra meg greia med å kjøpe en Prius. Har snakket med tre stykker nå, og alle sa at det ikke lønner seg å kjøpe en hybridbil som er såpass gammel. 

Og så ble jeg rådet til å se på hvor langt bilen har gått, at det er viktig at den har gått relativt kort til å være såpass oppi åra som en bil fra rundt 2007 har gått. Hva er greit å gå etter her? 

Men, jeg lurer på - hva med hestekrefter? Hva er lite og hva er mye ang HK? 

Anonymkode: 7a217...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slått fra meg greia med å kjøpe en Prius. Har snakket med tre stykker nå, og alle sa at det ikke lønner seg å kjøpe en hybridbil som er såpass gammel. 

Og så ble jeg rådet til å se på hvor langt bilen har gått, at det er viktig at den har gått relativt kort til å være såpass oppi åra som en bil fra rundt 2007 har gått. Hva er greit å gå etter her? 

Men, jeg lurer på - hva med hestekrefter? Hva er lite og hva er mye ang HK? 

Anonymkode: 7a217...d86

Selv har jeg 75hk diesel, og det duger faktisk. Men hylekoret sier så mye som mulig, MEN....det er en kostnad bak som ikke kommer fram før bremser etc skal skiftes.

Anonymkode: aea3e...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Jeg har slått fra meg greia med å kjøpe en Prius. Har snakket med tre stykker nå, og alle sa at det ikke lønner seg å kjøpe en hybridbil som er såpass gammel. 

Og så ble jeg rådet til å se på hvor langt bilen har gått, at det er viktig at den har gått relativt kort til å være såpass oppi åra som en bil fra rundt 2007 har gått. Hva er greit å gå etter her? 

Men, jeg lurer på - hva med hestekrefter? Hva er lite og hva er mye ang HK? 

Anonymkode: 7a217...d86

Regn med at en bil varer i en plass mellom 200  og 250 000 km. Etter det er den et verdiløst vrak (med noen få unntak).

Alt over 75 duger vel, så lenge du ikke skal trekke henger. Jeg har vel 110 eller noe, og jeg har ingen problem i å komme meg opp i fart. Veiene og fartsgrensene hindrer meg uansett i å kjøre så fort som bilen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen terskel går ved rundt 120hk. Har ofte to voksne og opptil fem barn i bilen, med bagasje, da merker du forskjellen.

En gammel Prius er ikke en bensinsparbil i mitt hode. Det er først og fremst en legendarisk pålitelig bruktbil som er så stygg og lite tiltalende for de som vanligvis kjøper eldre bruktbiler, at man kan få en kjempedeal på de. Si du ser på den til 60k, byr 45k, og etter et par uker - eller, i dagens marked, med en gang - får du bilen for 50k. Du har'n kanskje i fem år med minimale driftsutgifter. Si sluttverdien er 15000kr, med 10000kr/år i driftsutgifter, vedlikehold og slikt utenom forsikring og bensin. Du sitter da igjen med 1500kr/mnd i faste kostnader, som er knallbra for å være mobil.

Anonymkode: e2223...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/12/2017 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en volvo v50 2006mod (gått 120 000 km) til 60 000 kr. Inkl omreg.avgift. Nylig vært på eukontroll. Det er en kjerringbil, men duverden som den går! Sprek som bare søren, drar lett fra de fleste andre biler på veien, kommer fort opp i fart, er fin å kjøre, komfortable seter, ruster ikke nevneverdig. Og det er volvo. Volvo er volvo...Kvalitet.

Toyota er også bra. Men jeg liker volvo best ;)

Anonymkode: b2520...200

Jeg gjorde AKKURAT det samme :P Kjøpte v50 2006 modell i fjor til 60.000 :P Er veldig fornøyd da. Skikkelig stødig bil!

Anonymkode: aba0d...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...