Gå til innhold

Hvor ofte har du barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille er syv måneder, og jeg har hatt barnevakt én gang, hvor jeg var på restaurant med ei venninne. Dette var når babyen var to måneder. Jeg har ikke hatt barnevakt siden. 

Hvor ofte vil du si at det er 'normalt' å ha barnevakt for å ha egentid? Hvem passer barnet/barna dine? 

Anonymkode: 8b516...17f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frem til barnet mitt begynte i barnehage rett før han ble 3 år så hadde jeg ikke barnevakt til han. Var hos tannlegen 2 ganger da han var baby og da satt han med onkel på venterommet og venta på puppen.:hjerte: Bortsett fra det så hadde jeg ikke noe behov for barnevakt før nå nylig da han var nesten 5 år. Jeg ble syk og måtte ligge 2 uker på sykehus, det gikk over all forventning, hadde besøk av han nesten hver dag. :)  For meg så har det vært normalt å ikke bruke barnevakt for jeg vil passe barna mine selv er jo derfor jeg har fått de. Så jeg bruker kun barnevakt hvis det er høyst nødvendig. Er ikke så lenge de er små og trenger deg, før du vet ordet av de så er de ute av huset. Men det er meg. :) Vi er alle forskjellige med ulike behov.

Anonymkode: b740e...55f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men vi har svært sjelden barnevakt. Maks 1-2 ganger i året. Det er så godt som alltid barnas mormor som passer dem.

Endret av Arkana
Skrevet

Har ikke hatt barnevakt enda, hun er 10 mnd., men vi er jo 2 foreldre, så hun har jo vært alene med faren sin mange ganger så jeg har da både vært til tannlege, frisør og venninnekveld siden fødselen. 

Anonymkode: 51d2e...8c2

• Liker 1
Skrevet

Om det er to foreldre, er det jo mulig å gjøre ting uten å hyre barnevakt. Er man alene, tenker jeg behovet melder seg tidligere. 

Anonymkode: 50c67...261

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er to foreldre, er det jo mulig å gjøre ting uten å hyre barnevakt. Er man alene, tenker jeg behovet melder seg tidligere. 

Det kan jo hende at de to som er foreldre, ønsker å få litt alenetid😊

• Liker 2
Skrevet

Kan tenke meg at vi har hatt barnevakt i snitt 2 ganger i året. Barnet er nå 3,5 år. Det har da vært snakk om 2-4 timer ettermiddag/kveld eller er par timer på dagtid. 

De som har passet har vært farmor, mormor og tante. Vi har foreløpig ikke hatt pass over natten. Men det skal vi prøve til sommeren. Da skal mini på tur med mormor og morfar i 2 netter.

Jeg tenker at det er mye som faller inn under normalen. For min del syntes jeg det er ok så lenge barnet ikke lempes over på andre så fort foreldrene har lyst til å gjøre noe annet. Men igjen så er det mange som er avhengig av f.eks besteforeldre for å få hverdagskabelen til å gå opp, og foreldre kan også ha godt av litt kjærestetid et par ganger i året. Hvis barna er med omsorgspersoner de er trygge på, så har de det nok veldig fint. 

Skrevet

Siden jeg bare har jentene mine 50% av tiden, så vil jeg si 2-3 ganger i året? 

Anonymkode: dee72...c9f

Skrevet
2 minutter siden, Spesialpedagog skrev:

Det har de jo etter at ungene har lagt seg. Når man er alene, kan det være nødvendig å ha litt barnevakt i blant for f eks å ivareta vennskap, få handlet klær uten å ha med barnevogn i prøverommet, kanskje ordne noen praktiske ærender raskere enn det man får til med barn på slep. Før barna begynner i barnehage kan det være nødvendig med barnevakt for f eks tannlege- lege - frisørbesøk.

Skrevet
28 minutter siden, Spesialpedagog skrev:

Det er sant, men vil tro en alenemor har oftere behov for barnevakt enn par. Mtp tannlegebesøk, resturantbransjen osv. Er man par så kan ofte far være hjemme, og det er da ikke behovet for å bruke barnevakt. Men selvsagt trenge også de alenetid og ha barnevakt, ser bare for meg man kan trenger det oftere som alenemor. 

Anonymkode: 7266d...127

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde omtrent ikke barnevakt første året. Tror han var ett år før vi hadde han på overnatting hos noen. Etter han ble ett så var det mer og mer passing med bestemor og bestefar. Nå har vi pass ca to tre ganger i året. :)

Anonymkode: 0831f...899

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har de jo etter at ungene har lagt seg. Når man er alene, kan det være nødvendig å ha litt barnevakt i blant for f eks å ivareta vennskap, få handlet klær uten å ha med barnevogn i prøverommet, kanskje ordne noen praktiske ærender raskere enn det man får til med barn på slep. Før barna begynner i barnehage kan det være nødvendig med barnevakt for f eks tannlege- lege - frisørbesøk.

Det gjør de, men noen ganger kan det være godt å komme ut av hus, spise middag ute, gå på kino eller treffe venner.

Skrevet

Vi har en del barnevakt. Flinke og gode besteforeldre. Vi har kun vært på date en gang. Barnet er to. De andre gangene har vi hatt barnevakt for å dra på sykehuset eller lege hvor begge måtte være med eller jobbe. Vi har barnevakt stort sett kun fordi det er nødvendig og føler at utenom det er vi egentlig mest interessert i å være med barnet vårt mest mulig. Mister nok tid pga jobb, lege, sykehus etc. Vi har også vært ute hver for oss, men da er den andre hjemme og det regner jeg ikke som barnevakt 

Anonymkode: 8c32b...aad

Skrevet

Tror ikke vi hadde barnevakt det første året, men rett etter hun fylte ett var vi på jobbreise i to dager, da var hun hos farmor. Gikk superfint! Hun har også overnattet hos farmor et par netter i forbindelse med flytting og oppussing av huset. Ellers har bestemor passet noen timer her og der mens jeg har hatt kjøretimer (holder på å ta førerkortet). 

Grunnen til at vi har hatt behov for litt hjelp er at begge jobber fullt (jeg jobber over 100% fast, pluss jobber både dag/kveld og helg) og vi har ikke barnehage (fullt i kommunen). Så enten er jeg på jobb eller så har jeg skatten - og det gjelder selvsagt samboeren også. Ikke så lett å få fri fra jobb hele tiden, eller å gjøre alt med en unge på armen. :)

Skrevet

Vi har en liten på 10 mnder. Vi har hatt barnevakt 2 netter i forbindelse med 2 forskjellige operasjoner som jeg måtte ha. Etter operasjonen var jeg så sliten, ruset på medisiner og helt ute av det, så vi følte det beste var om lille sov hos besteforeldrene sine 1 natt. Første gangen var hun 2,5 mnder og andre gangen 9 mnder. 2,5 mnder syntes jeg egentlig var alt for tidlig, men det var en ganske stor operasjon og ammingen tok stopp med operasjonen (smertestillende medisiner, prøvde å pumpe, fungerte ikke, mistet fort). 

En annen gang når hun var 3 mnder hadde vi barnevakt når vi var i et bryllup. Samboer var forlover, så var viktig å være der og de ønsket barnefritt så det respekterte vi. Var med på seremonien og middagen, så dro vi (edru) hjem før klokken var 7. Så barnevakt en dag da, men hjemme til kvelden.

Ellers har vi hatt noen trilletur-vakter, altså at de har tatt hun ut i noen timer. Vet ikke om det blir kalt barnevakt da, siden det er besteforeldrene som ringer og spør om de kan ta hun med. Men det er godt det, så får vi sovet noen timer og gjort litt hjemme :) 

Men vi har ikke barnevakt for en så liten baby for å dra ut å kose oss. Det er vi veldig beviste på :) Ikke at jeg dømmer dere som gjør det, altså. Det blir bare feil for oss, og vi elsker tiden vår sammen!

Anonymkode: 204a7...f8c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er begge hjemme samtidig så er eldre søsken bv slik at vi foreldre kan ta en liten raggetur (30-60 min) ellers så passer de om vi skal en kort tur på butikken på kvelden.

Raggeturer og butikk taes etter de minste er lagt.

(eldste er 22 år og yngste er nesten 1 år)

Venner kommer stort sett til oss siden de fleste har barn som et 14-15 år og oppover og dermed "friere" enn oss.

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet

Har hatt barnevakt 3 ganger på 10 mnd. Den ene gangen overnattet hun hos mormor og morfar. De to andre gangene har farmor hatt henne 2-3 timer.

Vi er to foreldre så vi har ikke hatt det store behovet, men pappaen har begynt i ny jobb, der han jobber 12 timer hver dag. Så den ene gangen farmor passet var for at jeg skulle treffe venninner.

Anonymkode: 8bc49...15c

Skrevet
23 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Er begge hjemme samtidig så er eldre søsken bv slik at vi foreldre kan ta en liten raggetur (30-60 min) ellers så passer de om vi skal en kort tur på butikken på kvelden.

Raggeturer og butikk taes etter de minste er lagt.

(eldste er 22 år og yngste er nesten 1 år)

Venner kommer stort sett til oss siden de fleste har barn som et 14-15 år og oppover og dermed "friere" enn oss.

Raggetur?

Anonymkode: 5036e...ebf

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Litt vanskelig å svare på... 

Svigermor henter barna i Bhg/skole en gang i uken, og leverer de til leggetid. 

Ellers så låner besteforeldre på hver side barna støtt og stadig. Tar de med på teater, kino, kamper etc.. Mine foreldre bor i en annen by, så da vil de gjerne ha de hele helgen om de skal finne på noe med dem.

Dette er jo ikke fordi vi spør om det, men besteforeldrene som spør. Allikevel har vi jo barnefri da, og kan finne på noe sammen bare vi to.

Vi spør om barnevakt kanskje 3-4ganger i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...