Gå til innhold

IBS (dysbiose)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med IBS

Mine plager startet for 8 år siden, ikke så lenge etter at jeg mistet en av mine nærmeste. Jeg har alltid vært frisk, egentlig aldri slitt med noe. For meg startet det med kraftig diare, jeg tenkte egentlig bare "oh shit" nå har jeg fått i meg noe jeg ikke tåler. Kjentes ut som en kraftig matforgiftning som aldri tok slutt. Følte meg ganske dårlig, men det gikk greit bare jeg alltid hadde et toalett i nærheten. Jeg gikk til en lege med ekspertise innenfor allergier, matfølsomhet og fikk en diett og masse vitaminpiller. Dette hjalp ikke. Etterhvert begynte jeg å få kratig hevelser og utslett i ansiktet, (kun i ansiktet) Jeg hadde ikke følelser i leppene og hele ansiktet var oppsvulmet. Dette hadde jeg da i tillegg til diare. Gikk da og sjekket forskjellige allergier hos hudlege. Fikk konstantert at jeg ikke hadde noen allergier. Dette gikk sakte men sikkert over. Diaren ble etterhvert kraftigere og jeg kontaktet eksperter innenfor matallergier, leger, ernæringsfysiologer, akupunktur, ja you name it. Fikk beskjed om at jeg hadde candida. Begynte da på en ekstrem candida diett som var så streng at jeg kun spiste: løk, brokkoli, kun ren fisk, blomkål, hvitløk, chia, (alle grønne grønnsaker) og noen frø til som jeg måtte kjøpe på nett. i Tillegg masse pulver og dritt for å bli kvitt candidaen som førte til depresjon. Kunne bare drikke vann. Etter veldig dårlig oppfølging måtte jeg slutte etter 2 mnd, da hadde jeg gått ned 9 kg og ikke orket å spise. (Ja, man gjør hva som helst hvis man er så dårlig) Begynte da å spise normalt, som endte med at jeg fikk noe av de verste smertene jeg har noen sinne opplevd. Kalles visst luftsmerter, som høres veldig søtt ut, men det var helt grusomt. Jeg var på legevakten og fikk vite at det kunne vært ekstremt ubehagelig. Fikk noe fra legen mot dette og det ble da bedre. Har hatt mange måneder og år med forskjellige dietter, kosttilskudd pulver mot mitt og pulver mot datt. Opp og ned i vekt. 

Jeg tok en avføringsprøve som viste dysbiose men ingen candida, og fikk da en diett jeg skulle holde. Dette hjalp heller ikke og jeg har nå prøvd fekal transplantasjon og ble helt frisk i 5 dager før jeg fikk urinveisinfeksjon og ble dårlig igjen med en gang. Jeg vet ikke om det er urinveisinfeksjonen eller at det kun funket noen dager. Det kan faktisk funke noen dager så blir man plutselig bli dårlig igjen. 

Har tenkt til å prøve scd dietten, da jeg har hørt at dette kan fungere.

Mine symptomer er:
Vondt i mage, diare, muskelsmerter, psoriasis/utslett, utmattelse, hodepine, depresjon, (kan føle meg beruset), hjernetåke, stresset, oppblåst, kvalme, trang til å tisse (gjør vondt), ukonsentrert. Ja, jeg er klar over at det kan høres veldig hypokonder ut, men absolutt alle disse symptomene var borte etter fekal transplantasjonen, har aldri følt meg så lykkelig og bra. Jeg gjorde mer på de dagene enn jeg har orket på flere måneder.

Vil gjerne høre deres historier, tips til å bli bedre. Har lest internett opp og ned, men tenkte å dele min historie så kanskje noen kjenner seg litt igjen. Setter pris på alt som kan hjelpe  

Anonymkode: 54dfe...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt IBS siden tennårene (er tidlig i 30-årene). Nøkkelen er å finne ut hva fordøyelsessystemet ditt ikke fordøyer. Og så la være å spise det. For meg er det: animalsk fett. Rå tungfordøyelige fiber (kokte, bakte og stekte er ok). Grovkorn. Alt korn i mengder over 3-4 måltider i uka. 

Utover det: fordøyelsen min er dodgy. Så trikset er å få maten mest mulig nedbrutt FØR den når magesekken. Overraskende enkelt når en får rutine på det. Ting skal marineres, kokes, bakes og stekes til det er godt nedbrutt.

Sånn nå, nesten 20 år inn i det og med rutiner inne så er jeg stort sett symptomfri. Det forutsetter at jeg lever strengt grønnsaksbasert med små innslag av kjøtt, korn og ekstremt små innslag av sukker. Et norsk kosthold er fullstendig utelukket, det ville aldri fungert. Mer enn 2-300 gram i uka (og ikke hver uke) er utenkelig. Et måltid skal bestå av 90% grønnsaker.

Stikkord: grønnsaker. Og få maten nedbrutt før du får den i deg. Glem alt du kan om mat fra Nord-Europa: du skal til Asia eller sør amerika og der bør dietten din bli værende.

Anonymkode: 38d59...8d3

Skrevet

Er du sikker på at du ikke hadde noe som helst problemer før det skjedde med magen? Ingen hodepine, utmattelse, hjernetåke? Mulig at du har et annet problem som har blitt maskert av mageproblemene dine. At mageproblemene er "bare" et symptom på en annen lidelse. Mageproblemer kan forverre andre lidelser, og selv om du var bedre etter transplantasjon kan dette ha lurt deg til å tro at det ikke er noe annet galt.

Hvordan kan man få fekal transplantasjon?

Anonymkode: dd6b3...f07

Skrevet
På 2/11/2017 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt IBS siden tennårene (er tidlig i 30-årene). Nøkkelen er å finne ut hva fordøyelsessystemet ditt ikke fordøyer. Og så la være å spise det. For meg er det: animalsk fett. Rå tungfordøyelige fiber (kokte, bakte og stekte er ok). Grovkorn. Alt korn i mengder over 3-4 måltider i uka. 

Utover det: fordøyelsen min er dodgy. Så trikset er å få maten mest mulig nedbrutt FØR den når magesekken. Overraskende enkelt når en får rutine på det. Ting skal marineres, kokes, bakes og stekes til det er godt nedbrutt.

Sånn nå, nesten 20 år inn i det og med rutiner inne så er jeg stort sett symptomfri. Det forutsetter at jeg lever strengt grønnsaksbasert med små innslag av kjøtt, korn og ekstremt små innslag av sukker. Et norsk kosthold er fullstendig utelukket, det ville aldri fungert. Mer enn 2-300 gram i uka (og ikke hver uke) er utenkelig. Et måltid skal bestå av 90% grønnsaker.

Stikkord: grønnsaker. Og få maten nedbrutt før du får den i deg. Glem alt du kan om mat fra Nord-Europa: du skal til Asia eller sør amerika og der bør dietten din bli værende.

Anonymkode: 38d59...8d3

Takk for svar!
Så flott at du har funnet ut dette. Jeg har prøvd dette selv, Jeg tåler noe en dag men den samme dagen blir jeg kjempe dårlig. Så jeg har ikke enklelte ting jeg tåler. 

Ja, det prøver jeg på. Spiser lite sukker, karbohydrater og prøver å spise alt mest mulig kokt. Er ikke bare magen som er problemet for meg! Men takk for tips!

Skrevet
På 2/12/2017 den 13.49, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du ikke hadde noe som helst problemer før det skjedde med magen? Ingen hodepine, utmattelse, hjernetåke? Mulig at du har et annet problem som har blitt maskert av mageproblemene dine. At mageproblemene er "bare" et symptom på en annen lidelse. Mageproblemer kan forverre andre lidelser, og selv om du var bedre etter transplantasjon kan dette ha lurt deg til å tro at det ikke er noe annet galt.

Hvordan kan man få fekal transplantasjon?

Anonymkode: dd6b3...f07

Jeg har sjekket ekstremt mye. Eneste de har funnet ut av er at jeg har dysbiose, som er en ubalanse i tarmfloraen. Så vet jo forsåvidt at jeg har dette. Jeg var helt fin før dette. Jeg er visst ikke så sjelden. Det er mange som etterhvert begynner å slite med andre symptomer enn magen etterhvert.

De utfører det på volvat, som jeg vet om her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...