hilli Skrevet 9. desember 2004 #1 Skrevet 9. desember 2004 Er det noen bergensere som har oppskrift på pletter her? Det er helt umulig å finne hemmeligheten til denne bergenske delikatessen som på mystisk vis ikke har spredd seg til resten av landet. Plettene jeg tenker på er å få kjøpt i bakerier i Bergen, en slags tørr kjeks med melis på, ikke lapper som lages av røre.
hilli Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #2 Skrevet 10. desember 2004 Ingen som vet? Jeg som hadde tenkt til å bake pletter til kjæresten min som er bergenser i eksil....
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #3 Skrevet 10. desember 2004 Kan det være noe liknende disse? Riktignok er de uten melisglasur men det kan du jo ha på. FRUENS PLETTER 2 eggeplommer, 2 ss kremfløte, 150 g sukker, 250 g smør eller margarin, ca. 350 g hvetemel. eggehvite til pensling og hakkede mandler/nøtter. STEKES: 8-10 minutter ved 200 gr. varme. Bland eggeplommer og fløte. Visp det godt sammen med sukkeret. Tilsett romtemperert smør vekselvis med mel. Elt alt godt sammen. Dekk til og la deigen stå i kjøleskap noen timer. Kjevle deigen tynt ut på bakebordet. Stikk ut kaker med sandkakeform eller glass. Legg dem på papirkledd plate. Pensle med eggehvite og legg en liten «haug» med mandelhakk midt på. Stek kakene som angitt og la dem avkjøle på rist.
hilli Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2004 Det ser ut som pletter ja. Tusen takk! Jeg skal prøve disse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå