Gå til innhold

fordeler og ulemper med P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er ei jente på 20 år og lurer på fordeler og ulemper med P-piller. Jeg har aldri hatt sex enda, men er det sånn at man helst skal ta P-piller selvom gutten bruker kondom?

Sikkert dumt spm! Men har vært lite snakk om sånt i denne familien, og jeg husker ikke så mye i fra ungdom skolen :P 

Anonymkode: c3c26...e26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøvde å gå på p-pillen i en periode fordi jeg hadde voldsomme menssmerter i slutten av tenårene. Jeg fikk helt ekstreme humørsvngingniner, følte at jeg tilbragte mesteparten av dagene mine i gråt og klarte ikke å tenke rasjonelt lengre, tenkte bare på triste ting som jeg var lei meg for. Når jeg sluttet på p-pillene forsvant disse følelsene igjen. Det er åpenbart mange som ikke har slike problemer, ettersom "de fleste" går på p-piller i dag, men hormonprevensjon var i hvert fall ikke noe for meg. Men regner med at dette går på individuelle erfaringer. Personlig ville jeg ikke startet på p-piller med mindre jeg var nødt pga. fast forhold eller lignende. Kondom er såpass sikkert ved riktig bruk at det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 9ade1...54b

Skrevet

Ulemper:

Man får humørsvingninger

Man får ømme pupper

Man blir oppblåst i magen

Man har større sjanse for blodpropp

Man kan oppleve vektoppgang

Fordeler:

Man blir ikke gravid

Anonymkode: fef22...509

Gjest Frk. Violeta
Skrevet

Har gått 8 år på P-piller. Synes det fungerer helt optimalt og anbefaler det dersom du er i et fast forhold! Slipper å tenke på å ha med kondomer alle veier (og droppe sex når du har lyst, men har glemt kondomene) og at den kanskje sprekker. Mange klager på bivirkninger, men eneste jeg merket var større pupper. Kan ikke klage da! 😂

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å gå på p-pillen i en periode fordi jeg hadde voldsomme menssmerter i slutten av tenårene. Jeg fikk helt ekstreme humørsvngingniner, følte at jeg tilbragte mesteparten av dagene mine i gråt og klarte ikke å tenke rasjonelt lengre, tenkte bare på triste ting som jeg var lei meg for. Når jeg sluttet på p-pillene forsvant disse følelsene igjen. Det er åpenbart mange som ikke har slike problemer, ettersom "de fleste" går på p-piller i dag, men hormonprevensjon var i hvert fall ikke noe for meg. Men regner med at dette går på individuelle erfaringer. Personlig ville jeg ikke startet på p-piller med mindre jeg var nødt pga. fast forhold eller lignende. Kondom er såpass sikkert ved riktig bruk at det ikke er nødvendig.

Obs: det jeg mente med setningen "Kondom er såpass sikkert ved riktig bruk at det ikke er nødvendig" var at p-piller ikke er nødvendig dersom kondomen fungerer, IKKE at p-piller ikke fungerer ved riktig bruk. P-piller ved riktig bruk er sikrere enn vanlig kondombruk, men har flere bivirkninger for kvinnen, alt avhengig av hvordan kvinnen reagerer på hormonene. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at om du reagerer på en pille så kan en annen pille være bedre for deg, siden noen har nevt bivirkninger som feks gir depresjon. Jeg prøvde hormonspiral og den ble jeg deprimert av samt at jeg fikk hjertebank! Tok den ut etter en måned. Nå går jeg på minipillen Cerazette, fungerte mye bedre for meg og den gjør det den skal (bruker den for helsemessige årsaker). Tidligere har jeg bare brukt kondom i en ti års periode i fast forhold og har heller aldri blitt gravid. Jeg begynte ikke på hormonprevansjon før jeg ble 30.  

Anonymkode: 4c1b3...d2a

• Liker 1
Skrevet

For min del har jeg fått de plagene folk begynner på p-piller for å slippe unna, men jeg syns likevel det er verdt det. Jeg går på mercillon, og de har fungert utmerket i fem år. Tipper du blir anbefalt et annet merke siden mine gir bittelitt høyere sjanse for blodpropp en noen andre merker. Den store fordelen, og hele grunnen til at jeg går på dem, er at du kan bestemme selv når du vil ha mensen. Jeg kan hoppe over i 10 uker, men ikke lenger uten å få mellomblødninger. Dette er veldig individuelt, og jeg vet om flere som kan gå både kortere og lenger uten mensen. Den andre fordelen er selvsagt at det er 98-99 % sikkert. Ulemper jeg har opplevd er humørsvingninger, kraftigere menssmerter og kraftigere blødning (blør 1 dag kortere, men kraftigere enn før). De fleste opplever å dempe smertene og blødningene, men jeg hadde aldri hatt menssmerter før jeg begynte på pillene, så det er jo litt kjipt. En annen ulempe er at du må huske på å ta dem hver dag, men jeg har aldri hatt problem med å huske det de siste fem årene

Anonymkode: 3dae9...3d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...