Gå til innhold

"Det gledes"


Binke

Anbefalte innlegg

Har ved flere ganger i det siste sett at noen skriver "Det gledes!". For meg virker dette som en ny og merkelig måte å si "Jeg gleder meg!" på. "Det gledes" over ny sofa, over at våren er på vei etc.

Er det noen andre som har stusset over dette?

Bør kanskje legge til at jeg, så vidt jeg kan huske, kun har lest denne formuleringen på blogger og på instagram. Så kanskje er dette en språkbruk som hører til der, eller vil det spre seg over til andre områder etter hvert?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har av en eller annen grunn fått for meg at det iallefall tidligere har vært knyttet til en bestemt dialekt eller landsdel. 

Anonymkode: ba514...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en måte å distansere seg litt fra det man legger ut. Jeg vet ikke helt hvorfor folk gjør det. Det blir på samme måte når noen sier f.eks "Da har man...." når de forteller om noe de har gjort selv. Jeg synes også det er bare teit og er veldig bevisst på å ikke bruke slikt når jeg legger ut noe jeg har gjort eller gleder meg til.

Må føye til at jeg kun har sett det på facebook da jeg ikke leser blogger.

Endret av Kinno
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er vel dette et uttrykk som er mest vanlig i Trøndelag? Uansett, fant dette svaret hos Språkrådet:

Sitat

 

Gledes er en mulig passivform av verbet glede. Uttrykket «Det glædes» brukes i Trøndelag og kanskje også i andre dialekter, så det kan stamme derfra. Men den bruksmåten du har sett, er ikke etablert i norsk skriftspråk.

Det kan også være en påvirkning fra dansk, der «glædes» kan brukes om det å være glad.Men på dansk brukes det stort sett som et synonym til «å glede seg (til noe)» og ikke til «det gleder meg», jamfør for eksempel et brev fra H.C. Andersen: «Ihvor inderligt jeg glædes til at leve sammen med Dig, saa ønsker jeg dog, at Du ikke kom hjem.»

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Kinno skrev:

Må føye til at jeg kun har sett det på facebook da jeg ikke leser blogger.

Stemmer det, mye brukt på facebook de siste årene, og da gjerne i Trøndelag. Ofte brukes "Det gledes" over ting som også er "Magisk".:jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Binke skrev (På 10.2.2017 den 12.59):

Har ved flere ganger i det siste sett at noen skriver "Det gledes!". For meg virker dette som en ny og merkelig måte å si "Jeg gleder meg!" på. "Det gledes" over ny sofa, over at våren er på vei etc.

Er det noen andre som har stusset over dette?

Bør kanskje legge til at jeg, så vidt jeg kan huske, kun har lest denne formuleringen på blogger og på instagram. Så kanskje er dette en språkbruk som hører til der, eller vil det spre seg over til andre områder etter hvert?

Jeg irriterer meg over at det gledes.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skuffet og litt flau når folk jeg kjenner skriver/sier det. Det virker uintelligent, på linje med «noe rødt i glasset», «misforstå meg rett», «i forhold til» (når det ikke er en sammenligning), «kaste under bussen», «i tilfelle rottefelle».

Anonymkode: 536f8...424

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et moteuttrykk som nådde sitt senit for fire-fem år siden. Før dette skjøt man inn (pun intended) for å understreke et implisitt morsomt poeng. Før dette igjen brukte man betydningsløse fyllord som faktisk og relativt.

Det beste er å bare bruke et enkelt, konsist og utvetydig språk uten å la seg påvirke av moter og trender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

OT men;

 

forslag til Andre måter å si «gleder meg» på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du andre måter å si det på? 

Anonymkode: 7ba30...c1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er i samme kategori som "ta vare", som jeg hater lidenskapelig å høre noen si 😤

Anonymkode: 69f34...a05

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Det gledes» og «ta vare» er to uttrykk jeg blir provosert over!🤣

Anonymkode: 32d81...1cd

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at "ta vare" er en dårlig oversettelse av "take care". Men "det gledes"... ja, har hørt det før, bor i Trøndelag. Veldig pussig, men også litt artig med slike språklige finurligheter og kreativiteter. Tommel opp fra meg! :D

Anonymkode: 6ee74...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tåler ikke uttrykkene "det gleder" og "ta vare" 🤬 

Anonymkode: a7fa2...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (På 8.2.2024 den 15.37):

OT men;

 

forslag til Andre måter å si «gleder meg» på?

 

 

Formelt: «det ser jeg fram til»

Uformelt: «det blir gøy!» «kan nesten ikke vente til…» 

Ikke akkurat samme betydning, men alle skjønner jo at du gleder deg til noe som skal skje

Anonymkode: 3e5b7...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 7.36):

Jeg blir skuffet og litt flau når folk jeg kjenner skriver/sier det. Det virker uintelligent, på linje med «noe rødt i glasset», «misforstå meg rett», «i forhold til» (når det ikke er en sammenligning), «kaste under bussen», «i tilfelle rottefelle».

Anonymkode: 536f8...424

Hva er feil med "kaste under bussen" så lenge man bruker det korrekt? Det er jo et oversettelseslån fra amerikansk engelsk, men hva er problemet?

Anonymkode: 89b87...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upopulær mening... Synes det er fint, enkelt og behagelig med forkortelser. 

Anonymkode: 46541...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...