AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #21 Skrevet 10. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke nok at dama mi har ledd av meg om ikke du her på forumet skal gjøre det samme? Jeg har bare ikke søkt på det og sitter ikke mye med dataen generelt sett. Anonymkode: cdceb...a4b Jeg ler ikke. Ok, du er over 20 år. Har bra utdannelse etc. Hvordan trodde du - før du traff kjæresten din - at barn ble til? Anonymkode: ba18c...674 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #22 Skrevet 10. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kanskje ekstremt naiv og kunnskapsløs på feltet, men jeg tar faktisk høyere utdanning og har faktisk høyere IQ enn gjennomsnittet! Anonymkode: cdceb...a4b Jeg vet ikke om jeg tror på deg fortsatt, men jeg kan gå ut i fra at du er helt seriøs og da må jeg si at jeg synes synd i deg fordi foreldrene dine og skolesystemet har sviktet deg når det kommer til dette. Samtidig er det ikke så vanskelig å lese seg opp. I korte trekk. Vi mennesker er rett og slett en haug med masse, masse celler. Cellene våre har en cellekjerne og kalles dermed for eukaryote celler. Vi har mange forskjellige celler i kroppen vår. Noen celler er hudceller, blodceller, muskelceller, kjønnsceller osv. Celler danner tilsammen vev som danner organ som danner organsystem. De forskjellige cellene har forskjellige egenskaper i kroppen vår, men på noen områder er de også like. I alle våre celler finnes det som sagt en cellekjerne. I cellekjernen har vi kromosomer. I kromosomene våre ligger vårt DNA. Mennesket har da 46 kromosomer i kroppscellene, men kjønnscellene er et unntak (dette er da snakk om mennesker som ikke har kromosomavvik som det er ved f.eks Downs syndrom). Kromosomene våre er parvise. Det som skiller en mann og en kvinne er at hos mannen er det siste paret med kromosom en X og en Y, mens hos kvinner er det X og X. Her kan du lese litt mer: https://no.wikipedia.org/wiki/X-kromosom Vårt DNA får vi da litt fra vår mor og litt fra vår far. I kroppen vår har vi en masse hormoner. Hormoner er såkalte signalstoffer og de setter da i gang greier i kroppen. Som for eksempel når du har spist noe som inneholder sukker og kroppen får høyt blodsukker, så reguleres blodsukkeret ditt med hormonet insulin. Vi har altså flere hormoner enn bare kjønnshormonene våre, men det er disse jeg skal si litt om nå. Kvinner har mange kjønnshormon i gruppen østrogener og gestagener (både menn og kvinner har både kvinnelige og mannlige kjønnshormoner for å være tydelig). Disse regulerer menstruasjonssyklusen, brystutvikling og gestagenene har en antiøstrogen effekt for regulering av syklus. Jeg orker ikke å gå inn på pubertet, så dette kan du lese deg opp om selv. Menn har da såkalte androgener. Testosteron hos menn er viktig for muskelmasse f.eks. Så, tilbake til kvinner siden det er dette jeg skal lære deg litt om. Kvinnen har da kvinnelige kjønnsorganer. De kan du lese mer om her: https://seksualundervisning.wikispaces.com/Kvinnens+kjønnsorgan Som du sikkert vet har kvinner menstruasjon. Grunnen til at kvinner har menstruasjon er for å støte fra seg egget som ikke er blitt befruktet den syklusen. En kvinnes syklus består i at det i begynnelsen produserer et hormon som kalles FSH som da stimulerer til dannelsen av østrogen. Jeg gidder ikke skrive så mye, så kopierer fra en annen side: Sitat I starten av syklusen produseres det et follikkelstimulerende hormon (FSH) i hypofysen i hjernen. Dette er det viktigste hormonet som trengs for å stimulere eggstokkene til å produsere modne egg. Folliklene er væskefylte hulrom i eggstokkene. Hver follikkel inneholder ett uutviklet egg. FSH stimulerer en rekke follikler til å utvikle seg og starte produksjonen av hormonet østrogen. Østrogennivået er lavest den første dagen i menstruasjonen. Deretter økes det etter hvert som folliklene vokser. Selv om det utvikles mange follikler samtidig, er det vanligvis én follikkel som dominerer, og egget i denne follikkelen modnes etter hvert som follikkelen vokser. Samtidig sikrer den økende mengden med østrogen i kroppen at livmorslimhinnen blir tykkere og fylles med næringsstoffer og blod. Dette skjer for at hvis du blir gravid, så skal det befruktede egget få all næringen og støtten det trenger for å vokse. Ved høye østrogennivåer utskilles det også gjerne en type slim som sædcellene trives i (et såkalt fertilt livmorhalsslim). Dette slimet er tynt og glatt, og kan være ugjennomsiktig hvitaktig. Det er lettere for sædcellene å svømme gjennom dette slimet, og de kan overleve i det i flere dager. Østrogennivået i kroppen fortsetter å øke og vil til slutt føre til en kraftig stigning i det luteiniserende hormonet (LH-stigning). LH-stigningen får den dominerende follikkelen til å sprekke, slik at det modnede egget løsner fra eggstokken og går videre til egglederen. Denne prosessen kalles eggløsning. Mange kvinner tror at de har eggløsning på dag 14, men 14 er en snittverdi, og de fleste kvinner vil faktisk ha eggløsning på en annen dag i menstruasjonssyklusen. Eggløsningsdagen vil variere fra syklus til syklus. Noen kvinner kjenner en stikkende smerte under eggløsningen, men mange kjenner ingenting, og det er heller ingen andre tegn på at du har eggløsning. Når egget har løsnet, beveger det seg gjennom egglederen og mot livmoren. Egget kan leve i opptil 24 timer. Sædcellene overlever normalt i tre til fem dager, så du er mest fruktbar i dagene før eggløsning og på selve eggløsningsdagen - det er altså nå du lettest kan bli gravid. Så snart eggløsningen er ferdig, begynner follikkelen å produsere et annet hormon, nemlig progesteron. Progesteron fører til at livmorslimhinnen bygges opp ytterligere, slik at den blir klar til å ta imot et befruktet egg. I mellomtiden trekker den tomme follikkelen i eggstokken seg sammen, men den fortsetter å produsere progesteron og begynner i tillegg å produsere østrogen. Symptomer på premenstruell spenning (PMS), slik som ømme bryster, oppblåsthet, slapphet, nedstemthet og irritabilitet, dukker gjerne opp i denne fasen. Så, om en mann skal kunne befrukte en kvinne må sædcellene kunne komme inn gjennom vagina og opp til egget som da ligger klart (om det er under eggløsning man har sex) og de må da kunne befrukte egget. Når egget blir befruktet kan det feste seg til livmorslimhinnen (noe som egentlig ikke er så enkelt for egget stakkars) og der kan det da vokse. Som du nå forstår blir kjønnet på fosteret avgjort når egget er befruktet og man får da DNA fra både mor og far som du har lært. Her kan du lese mye mer nøye om temaet, men jeg er for trøtt til å gå innpå det: http://nhi.no/forside/fosterutvikling-38267.html Anonymkode: d4d83...db9 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #23 Skrevet 11. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ler ikke. Ok, du er over 20 år. Har bra utdannelse etc. Hvordan trodde du - før du traff kjæresten din - at barn ble til? Anonymkode: ba18c...674 Visste at det var noe som skjedde mellom mann og kvinne, men akkurat hva det var, visste jeg ikke. Det bare føltes godt og riktig det jeg gjorde med kjæresten. Anonymkode: cdceb...a4b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #24 Skrevet 11. februar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Klipt ut leksjon Anonymkode: d4d83...db9 Takk, nå vart det litt klarere Anonymkode: cdceb...a4b
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. februar 2017 #25 Skrevet 11. februar 2017 Dette kan umulig være seriøst.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #26 Skrevet 11. februar 2017 18 minutter siden, Loki Laufeyson skrev: Dette kan umulig være seriøst. Jeg er glad for at jeg ikke har snakket om dette i alle offentlighet og har holdt kunnskapsløsheten min i skjul. Dama mi syntes det var hysterisk og. Anonymkode: cdceb...a4b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå