AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #21 Del Skrevet 15. februar 2017 Jeg holder på med denne genseren, men i petrolfarge. Det er første gang jeg strikker raglansfelling, så det blir spennende når jeg kommer så langt. Anonymkode: 28c8a...251 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 16. februar 2017 #22 Del Skrevet 16. februar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder på med denne genseren, men i petrolfarge. Det er første gang jeg strikker raglansfelling, så det blir spennende når jeg kommer så langt. Anonymkode: 28c8a...251 Fin! Kan jeg spørre hvilken oppskrift og hvilket garn du bruker? Lykke til med raglan, det er alltid spennende å prøve nye ting. Selv synes jeg raglan er den greieste måten å felle på. I tillegg er det de hjemmestrikka plaggene med raglanfelling jeg alltid blir mest fornøyd med til meg sjøl. Jeg har ikke klart å bli like fornøyd med snittet og passformen når jeg bruker andre metoder for felling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #23 Del Skrevet 16. februar 2017 Hvor mange garnnøster går det med til f.eks. et par sokker? Sånn ca. antall? Hadde vært artig å få vite slikt, for da kan man jo alltid kjøpe inn akkurat nok garn når man selv skal begynne å strikke. Jeg vet at strikkefastheten også har mye å si, hva slags garn man bruker, osv, men jeg ønsker å vite sånn cirka. Det samme med antall garnnøster til en genser, eller til en lue, skjerf, osv. Selv om dere her inne strikker til dere selv, så håper jeg at dere vil dele en slik opplysning også. Eller høres det for sært ut? Anonymkode: f3eb6...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken I Skrevet 16. februar 2017 #24 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg strikket maryjakka i en mellomblå farge, den skal jeg ha selv, og gleder meg til den blir ferdig!!! Tenker jeg får tid til det neste uke når det er vinterferie, har kommet opp til fellingen nå. Men siden det strikketøyethar blitt så stort nå har jeg også kommet godt i gang med sidronpabukse i drops alpakka, fof å ha et passelig stort å ta med meg, og som jeg ikke trenger å følge så med på enda;) Må jo ha forskjellige strikketøy til forskjellige anledninger😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #25 Del Skrevet 16. februar 2017 Bøvertunkofta og Bloomsbury-genseren. Må ha litt å veksle mellom. Anonymkode: a5625...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 17. februar 2017 #26 Del Skrevet 17. februar 2017 En helt enkel svart høyhalset genser med raglanfelling, ti centimeter høye vrangborder med vridde rettmasker på ermer og bol, og lett taljering i midjen. Brooklyn Tweeds "Mawson" -lue i svart, men med vridde rettmasker Purl Sohos "Botanical Yoke Pullover" -genser i marineblått Haukeli-genseren (jada, jeg vet "alle" har den nå, men siden jeg bor i utlandet blir jeg den "eneste" som har den ) Utarbeider for tiden mønster/oppskrift til en "islender"-aktig genser i hvitt og sort, med feminint tilsnitt Kommende prosjekt: Veronik Averys "Nila" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2017 #27 Del Skrevet 17. februar 2017 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange garnnøster går det med til f.eks. et par sokker? Sånn ca. antall? Hadde vært artig å få vite slikt, for da kan man jo alltid kjøpe inn akkurat nok garn når man selv skal begynne å strikke. Jeg vet at strikkefastheten også har mye å si, hva slags garn man bruker, osv, men jeg ønsker å vite sånn cirka. Det samme med antall garnnøster til en genser, eller til en lue, skjerf, osv. Selv om dere her inne strikker til dere selv, så håper jeg at dere vil dele en slik opplysning også. Eller høres det for sært ut? Anonymkode: f3eb6...4b3 Dette er et spørsmål med mange svar. Jeg strikket akkurat en lue til meg selv i Drops Air på pinne 5, og da brukte jeg vel litt under et nøste på 50 g. Mens en annen lue jeg strikket i bittelitt tykkere garn i en tyngre garnkvalitet (som gir færre løpemeter per nøste) med flette foran og dusk, gjorde at jeg trengte noe over et nøste. Jeg syns ofte to nøster er veldig trygt å kjøpe til småprosjekter til voksne. Mens til genser til voksen varierer det jo noe helt enormt, så da blir det nesten umulig å si noe, både fordi garnforbruket varierer med tykkelsen på garnet, om det f.eks. er mye fletter (som sluker en del garn), hvilken størrelse man strikker, om man strikker luftig eller fast og om man strikker med enkel eller dobbel tråd. Men du kan jo selv gå på f.eks. Sandnesgarn sine sider eller tilsvarende, og se hva de oppgir av garnmengder på ulike gensere, slik at du får en pekepinn på den type genser du vil strikke. Et eksempel jeg kom på nå var da jeg strikket skjerf til mannen min i dobbel tråd med tynt ullgarn og alpakka. Da brukte jeg like mye garn som jeg trolig kommer til å bruke på en hel jakke til meg selv i en tråd tynt ullgarn. Men sånn som til den grønne genseren over her, ville jeg sikkert kjøpt inn seks nøster og satse på at det holdt. Det er et ganske lett garn som ofte strikkes på litt tykke pinner, ser det ut til. Endret 17. februar 2017 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2017 #28 Del Skrevet 19. februar 2017 På 16.2.2017 den 14.48, Søgni skrev: Fin! Kan jeg spørre hvilken oppskrift og hvilket garn du bruker? Lykke til med raglan, det er alltid spennende å prøve nye ting. Selv synes jeg raglan er den greieste måten å felle på. I tillegg er det de hjemmestrikka plaggene med raglanfelling jeg alltid blir mest fornøyd med til meg sjøl. Jeg har ikke klart å bli like fornøyd med snittet og passformen når jeg bruker andre metoder for felling. Beklager treigt svar: det er en stund siden jeg har vært her inne Oppskriften fant jeg i KK for noen uker siden, men den er utgitt av Sandnesgarn og finnes her: http://www.sandnesgarn.no/1614-raglangenser Jeg fant et rimeligere garn-alternativ i Drops Melody. Det er nok litt mer pusete, men jeg tror den blir fin når den blir ferdig. Jeg synes raglanfelling er mye penere enn rundfelling, og på de fleste er det også langt mer kledelig, da plaggene sitter/henger på en helt annen måte på kroppen. Jeg tror jeg skal få fellingen greit til når jeg kommer så langt. Har i alle fall en grei idé om hvordan det skal gjøres. Det går litt tregt med strikkingen om dagen, men jeg kommer vel i mål en gang Anonymkode: 28c8a...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå