Gå til innhold

Du som har adoptert

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, LittleBabyBlue skrev:

Ville spurt de som kommer med erfaringer her om når de adopterte. Å adoptere fra utlandet har blitt betydelig vanskeligere de siste årene. Lang ventetid, konstant behov for å fornye godkjenningen og man får ofte tilbud om barn med utfordringer. Ønsker man babyer er nåløyet enda trangere. Det er bare å se på statistikken. 132 utenlandsadopsjoner i 2015. 

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/adopsjon

Fra utlandet må du ta det du får. Du kan velge å si ja til et større barn, et barn med utfordringer eller andre spesielle behov. Ingen får adoptere fra utlandet barn som er yngre enn 3 - 4 måneder fordi prosessen tar tid. 

De som best kan svare på hvordan det er å bli adoptert fra utlandet når de er store nok til å huske er de barna som nå er voksne og kom som barn hit. Noen kan fortelle skremmende historier andre har taklet overgangen ganske greit i følge dem selv om foreldrene. 

Anonymkode: 9306a...4bd

Skrevet

Jeg også ufrivillig barnløs. Vi har ikke testet absolutt alt som finnes av "graviditets hjelp"  enda. Men har bestemt oss for å begynne å se på adopsjon om 2 år. Da nærmer jeg meg 35 år. 

Adopsjon ser ut som en fin måte å få barn på :)

Anonymkode: 77061...aa4

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og ser den filmen som ble nevnt her, "Adopsjonens pris". Mitt inntrykk her er at de selger barna, kan ikke se at foreldrene er døende av AIDS sånn som de sier. Men har ikke sett hele enda.
http://www.dailymotion.com/video/xvf6do_tv2-adoptionens-pris_news

Anonymkode: 2fca0...0b4

Dette er barnehandel, håper det har blitt slutt på det...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og ser den filmen som ble nevnt her, "Adopsjonens pris". Mitt inntrykk her er at de selger barna, kan ikke se at foreldrene er døende av AIDS sånn som de sier. Men har ikke sett hele enda.
http://www.dailymotion.com/video/xvf6do_tv2-adoptionens-pris_news

Dette er en av grunnene til at det er vanskelig i Norge; det er veldig strengt regulert hvilke barnehjem og adopsjonsprganisasjoner man samarbeider med, dokumentasjon (at barnet er foreldreløst) mv og at det ikke er kommersielle interesser (man dekker barnehjemmets kostnader for å ha holdt barnet, det er ikke profittdrevet). Men i endel andre land er ikke disse kravene til kontrollene like strenge, noe som kan gi grunnlag for traficking - både kodnapping og salg av barn. 

Jeg synes generelt endel svar i tråden er veldig problemfokuserte. Å få sitt eget biologiske barn er ingen garanti for at det ikke skal oppstå problemer, traumer, sykehistorier. MIn beste venninne er (norskadopteet), det samme gjelder en annen venninne (de er voksne), har søkt opp sin biomor og er sjeleglade for at de fikk god oppvekst hos adoptivforeldre, min søster har adoptert fra Kina (ni år), hun var 1,5 da hun kom, var underernært, men er robust og ressurssterk. Dette blir jo bare anekdoter, men det er veldig mange gode historier også. Selv skulle jeg gjerne adoptert, men ble hravid og så for gammel, vi ser derfor på muligheten for fosterbarn, men da må minsten bli større først (anbefalt av Fosterhjemstjenesten). 

Anonymkode: 2075a...ce0

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en av grunnene til at det er vanskelig i Norge; det er veldig strengt regulert hvilke barnehjem og adopsjonsprganisasjoner man samarbeider med, dokumentasjon (at barnet er foreldreløst) mv og at det ikke er kommersielle interesser (man dekker barnehjemmets kostnader for å ha holdt barnet, det er ikke profittdrevet). Men i endel andre land er ikke disse kravene til kontrollene like strenge, noe som kan gi grunnlag for traficking - både kodnapping og salg av barn. 

Man skulle tro at Danmark var like strengt, men likevel skjedde dette i 2012? Leser dette på Against Child Trafficing nå, en Nederlandsk ekspert tilråder at det blir slutt på adopsjoner over landegrensene: http://www.againstchildtrafficking.org/for-the-media/press-releases/top-dutch-experts-advise-end-of-adoptions/

Skrevet

Tusen takk for mange svar og erfaringer. Vi er forberedt på at det kan bli både en lang og tøff prossess.

Angående det at det ikke blir mitt biologiske barn tror jeg ikke i grunn blir sånn kjempe stort problem, jeg tror nok jeg kommer til å bli fryktelig glad i det barnet. Jeg skal også gi det en oppvekst (etter planen og som jeg tror) som at det skulle være mitt biologiske. Den biologiske biten er ikke absolutt alt, man er fremdeles mammaen og pappaen som har barnet fra det er lite og oppover. Det såreste med det for min del er at jeg ikke får oppleve spedbarnsbiten. Det er noe jeg har hatt en rosa sky drøm om hele livet, men det skal gå grei det også. 

Skal prøve å få sett noen av dokumentarene osv dere anbefaler. 

Anonymkode: 00250...84f

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle tro at Danmark var like strengt, men likevel skjedde dette i 2012? Leser dette på Against Child Trafficing nå, en Nederlandsk ekspert tilråder at det blir slutt på adopsjoner over landegrensene: http://www.againstchildtrafficking.org/for-the-media/press-releases/top-dutch-experts-advise-end-of-adoptions/

Hvilke regler som gjelder angående forhåndsgodkjenning, hvordan adopsjoner organiseres og hva slags krav man setter til de utenlandske landene varierer veldig. Jeg vet ikke med Danmark, men jeg vet at Sverige opererer med et helt annerledes regelsett. Norge går for å være et av de mest restriktive landene på alle fronter, også med tanke på samarbeidspartnere. Norge samarbeider ikke lenger med landet omhandlet i dokumentaren, fordi det generelt var mye rot, manglende dokumentasjon og korrupt saksbehandling. Da kan slike situasjoner oppstå, og det er jo en tragedie for alle. Jeg mener å huske at saken også fikk et rettslig etterspill i Danmark?

Angående å stanse all adopsjon fra utlandet, så er det allerede et bærende prinsipp i konvensjonen som styrer adopsjoner at barn først og fremst skal få et nytt hjem i hjemlandet. Det skal være forsøkt før barn frigis for internasjonal adopsjon. Men når enkelte land sliter med fattigdom, manglende helse-/ skoletilbud og mange forlatte barn (på grunn av fattigdom, sosiale stigma ved barn utenfor ekteskap osv), sier det seg selv at det er mye som skal på plass før dette blir et realistisk alternativ. Å trylle fram noen millioner velstående, ressurssterke adoptivhjem i India, Brasil, Bulgaria, Uganda og Kina er ikke gjort i en håndvending. I mellomtiden er strengt regulert utenlandsadopsjon en av mange måter å skaffe nye hjem på. Å vokse opp på institusjon er sjelden optimalt for et barns utvikling, og det er det som er det reelle alternativet hvis man hypotetisk skulle stoppet alle internasjonale adopsjoner i dag.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar og erfaringer. Vi er forberedt på at det kan bli både en lang og tøff prossess.

Angående det at det ikke blir mitt biologiske barn tror jeg ikke i grunn blir sånn kjempe stort problem, jeg tror nok jeg kommer til å bli fryktelig glad i det barnet. Jeg skal også gi det en oppvekst (etter planen og som jeg tror) som at det skulle være mitt biologiske. Den biologiske biten er ikke absolutt alt, man er fremdeles mammaen og pappaen som har barnet fra det er lite og oppover. Det såreste med det for min del er at jeg ikke får oppleve spedbarnsbiten. Det er noe jeg har hatt en rosa sky drøm om hele livet, men det skal gå grei det også. 

Skal prøve å få sett noen av dokumentarene osv dere anbefaler. 

Masse lykke til!

Det er mange som har måttet bearbeide følelsene rundt dette med spedbarnsdrømmen. Det er jo noe man forventer som en del av "pakka". Boy meets girl, forelsker seg og flytter sammen, blir gravid, får en liten bylt og vandrer stolte ut fra sykehuset... Dette er drømmer som gjerne sitter godt plantet i oss, så du er ikke alene om å føle det slik :klem:  Men etter min erfaring og fra de adoptivforeldrene vi ble kjent med på kurset, så forandrer fokus seg ganske raskt når du er i gang med prosessen. Ikke slik at disse tanken forsvinner helt, men målet blir noe annet og plutselig er du travelt opptatt med å lese værmeldingen for byen du skal til i Ungarn eller prøve Sør-Koreanske oppskrifter mens du venter på telefonen ;) 

Håper dette blir en fin løsning for deg og din familie. Litt enig med ab over her om at svarene til dels er veldig problemorienterte. Det er for så vidt ikke feil å påpeke at problemer kan oppstå,  det er viktig å få med seg at adopsjon ikke er en sånn lyserosa enkel drøm slik det ble fremstilt tidligere (også i Norge), men hun har helt rett i at "problemfrie foreldreskap" ikke er noen garanti med biologiske barn heller. Og som sagt, med god oppfølging klarer de fleste barn, både adopterte og biologiske, seg veldig bra, selv om livet har gitt dem eller gir dem noen trøkker underveis.

Anonymkode: 7fff9...f46

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke regler som gjelder angående forhåndsgodkjenning, hvordan adopsjoner organiseres og hva slags krav man setter til de utenlandske landene varierer veldig. Jeg vet ikke med Danmark, men jeg vet at Sverige opererer med et helt annerledes regelsett. Norge går for å være et av de mest restriktive landene på alle fronter, også med tanke på samarbeidspartnere. Norge samarbeider ikke lenger med landet omhandlet i dokumentaren, fordi det generelt var mye rot, manglende dokumentasjon og korrupt saksbehandling. Da kan slike situasjoner oppstå, og det er jo en tragedie for alle. Jeg mener å huske at saken også fikk et rettslig etterspill i Danmark?

Angående å stanse all adopsjon fra utlandet, så er det allerede et bærende prinsipp i konvensjonen som styrer adopsjoner at barn først og fremst skal få et nytt hjem i hjemlandet. Det skal være forsøkt før barn frigis for internasjonal adopsjon. Men når enkelte land sliter med fattigdom, manglende helse-/ skoletilbud og mange forlatte barn (på grunn av fattigdom, sosiale stigma ved barn utenfor ekteskap osv), sier det seg selv at det er mye som skal på plass før dette blir et realistisk alternativ. Å trylle fram noen millioner velstående, ressurssterke adoptivhjem i India, Brasil, Bulgaria, Uganda og Kina er ikke gjort i en håndvending. I mellomtiden er strengt regulert utenlandsadopsjon en av mange måter å skaffe nye hjem på. Å vokse opp på institusjon er sjelden optimalt for et barns utvikling, og det er det som er det reelle alternativet hvis man hypotetisk skulle stoppet alle internasjonale adopsjoner i dag.

Masse lykke til!

Det er mange som har måttet bearbeide følelsene rundt dette med spedbarnsdrømmen. Det er jo noe man forventer som en del av "pakka". Boy meets girl, forelsker seg og flytter sammen, blir gravid, får en liten bylt og vandrer stolte ut fra sykehuset... Dette er drømmer som gjerne sitter godt plantet i oss, så du er ikke alene om å føle det slik :klem:  Men etter min erfaring og fra de adoptivforeldrene vi ble kjent med på kurset, så forandrer fokus seg ganske raskt når du er i gang med prosessen. Ikke slik at disse tanken forsvinner helt, men målet blir noe annet og plutselig er du travelt opptatt med å lese værmeldingen for byen du skal til i Ungarn eller prøve Sør-Koreanske oppskrifter mens du venter på telefonen ;) 

Håper dette blir en fin løsning for deg og din familie. Litt enig med ab over her om at svarene til dels er veldig problemorienterte. Det er for så vidt ikke feil å påpeke at problemer kan oppstå,  det er viktig å få med seg at adopsjon ikke er en sånn lyserosa enkel drøm slik det ble fremstilt tidligere (også i Norge), men hun har helt rett i at "problemfrie foreldreskap" ikke er noen garanti med biologiske barn heller. Og som sagt, med god oppfølging klarer de fleste barn, både adopterte og biologiske, seg veldig bra, selv om livet har gitt dem eller gir dem noen trøkker underveis.

Anonymkode: 7fff9...f46

Nei man er aldri garanter problemfrie foreldreskap verken med å få biologisk barn og adopsjon. Forskjellen er jo selvsagt traumene adopsjonsbarnet kan ha vært utsatt for kan være alvorlige. 

Denne spedbarnsbiten skal jeg nok komme over, heller et barn og aldri få oppleve den enn å ikke få fordi jeg ikke får oppleve den. Jeg ser heldigvis ikke for meg som adopsjon som noe som går knirke fritt, man må gjennom masse prosesser etter hva jeg har forstår både psykisk og mer fysisk (skjemaer, holde seg oppdater, sjekke ut osv osv). 

Takk for lykkeønskninger. 😊

Skrevet

Vår eldste var tre år da h*n kom til oss og den yngste ett år. Begge deler var like fantastisk! Det tok litt lenger tid å få plass en trygg tilknyting med treåringen, men begge er i dag trygge barn som tilpasset seg sin nye tilværelse ganske raskt. Som noen skrev over er nødvendigvis ikke alder det avgjørende, men hvordan barna har hatt det den første tiden. Begge våre bodde i trygge og gode fosterhjem, omgitt av masse kjærlighet og omsorg før de kom til oss. Treåringen var også godt forberedt av psykolog på hva som skulle skje. Til slutt må jeg si at året hjemme med en aktiv treåring var slitsomt, men også det gøyeste året jeg har hatt! Helt fantastisk å oppleve verden gjennom øynene på en treåring. Lykke til! 

Anonymkode: 5e772...ea1

Skrevet

Jeg har noen bekjente som har adoptert, og de fikk barna sine mens de fremdeles var under året gammelt ved adopsjon. :)

Anonymkode: d7632...c24

Skrevet

Vil bare ønske dere lykke til med prosessen! Vi skulle egentlig adoptere, men i den lange ventetiden ble vi helt overraskende gravide, og det var faktisk en veldig vanskelig prosess å godta at vi måtte trekke oss fra adopsjonen. Vi hadde blitt så engasjert i hele prosessen og det som skulle skje, at det var rart å omstille seg. Vil anbefale deg å se serien "Når storken svikter" som jeg mener gikk på TV Norge for en del år siden. Nydelig serie. Og så er det utrolig flott å delta på adopsjonsforberedende kurs. Veldig nyttig og informativt! 

Anonymkode: c72d7...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...