AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Vi kan dessverre ikke få barn, og har med dette tenkt på adopsjon. Det jeg bare lurer på er hvor gammelt var barnet da du/dere fikk det hjem? Anonymkode: 00250...84f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 De fleste barna som adopteres er under 3 ved ankomst Norge. De fleste som adopterer vil gjerne ha små barn, men adopsjonsbyråene setter stor pris på de som vil adoptere eldre barn, siden det er vanskelig å finne adopsjonsforeldre til de eldre barna. Anonymkode: 7d378...a66 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #3 Skrevet 10. februar 2017 Jeg vil anbefale dokumentaren "Adopsjonens pris". Det er enklere med en baby, i forhold til at barnet ikke vil huske noe av tiden før de ble adoptert bort, men samtidig tenker jeg at man bør være innstilt på at barnet kan ha en del bagasje/en fortid, som kanskje ikke er så enkelt å håndtere for alle. Og husk at det er tøft å oppdra barn og kanskje enda tøffere når du vet at barnet ikke er ditt eget og ting ikke går som du hadde forestilt deg i drømmen om barn på forhånd. Anonymkode: 7e5b1...97b 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #4 Skrevet 10. februar 2017 Nå har ikke jeg adoptert, men vil minne om at grunnlag for empati blir lagt veldig tidlig hos en baby når det er snakk om å få nok omsorg. Anonymkode: 9b65d...278
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #5 Skrevet 10. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale dokumentaren "Adopsjonens pris". Det er enklere med en baby, i forhold til at barnet ikke vil huske noe av tiden før de ble adoptert bort, men samtidig tenker jeg at man bør være innstilt på at barnet kan ha en del bagasje/en fortid, som kanskje ikke er så enkelt å håndtere for alle. Og husk at det er tøft å oppdra barn og kanskje enda tøffere når du vet at barnet ikke er ditt eget og ting ikke går som du hadde forestilt deg i drømmen om barn på forhånd. Anonymkode: 7e5b1...97b Kan jeg spørre hvorfor du anbefaler akkurat denne dokumentaren til noen som er interessert i adopsjon? Misforstå meg rett, det er en veldig viktig dokumentar som setter/satte søkelys på flere kritikkverdige forhold. Men jeg ser ikke helt relevansen til en førstegangssøker som er interessert i adopsjon, for det er ikke akkurat noen normalsituasjon som portretteres i filmen, og det er heller ikke spesielt sammenlignbart med norske forhold. Derimot får TS se noen andre filmer på adopsjonsforberedende kurs (via Bufetat, obligatorisk for søkere), som beskriver hvor barna kommer fra og forteller om hvordan foreldre har opplevd hverdagen som adoptivforeldre. Du får også en grundig innføring i fakta, om hva du kan forvente, hva du må tenke over. Du blir også utfordret på deg selv og din egen historie, altså hvordan du forbereder deg til å møte barnet. Kan ikke anbefale disse kursene varmt nok, vi lærte mye mer enn vi hadde trodd. Grundig og faktabasert, ikke bare synsing (som du nok vil møte mye av ellers. Det er ikke måte på hvor mange som mener de vet ett og annet om adopsjon, det er bare å stålsette seg for velmenende, men ofte litt malplasserte, kommentarer...) Til spørsmålet ditt, så vil du få en forhåndsgodkjenning som ofte gjelder barn mellom 0-3 eller 0-5 år. Det finnes også andre kategorier, men disse er de vanligste. Vi har kontakt med en del par vi ble kjent med på kurset, og de fleste har fått barn mellom 1-2 år. Et par av dem er med i en egen "barselgruppe" for mødre med nyankomne barn Noen har også fått eldre barn, men de har vært åpne for det selv. Vår forening, InorAdopt, har for tiden god kapasitet og kort ventetid på flere av programmene sine. Det tror jeg gjelder de andre foreningene også. Let litt på nettet og ring en organisasjon, de kommer ofte med gode råd om valg av land osv. Lykke til! Anonymkode: 7fff9...f46 13
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #6 Skrevet 10. februar 2017 Vi har ikke adoptert selv, men kjenner prosessen godt gjennom nære venner som har adoptert. Det er en spennende måte å få barn på, og de aller fleste adoptere barn klarer seg veldig fint. Samtidig er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig; dette er barn som har gjennomgått adskillelser, så en del vil slite med tilknyrningsproblematikk. Adopsjinsforeningene sier ofte at alder på barnet ikke nødvendigvis betyr så mye for tilpasningen videre. Det viktigste er hva de har opplevd. En 3-åring som har vært i en god fosterfamilie i fødelandet kan klare seg bedre enn en baby som har blitt neglisjert. Men uansett: Det viktige er at dere tenker godt gjennom hva dere kan takle av utfordringer, og så må dere lese om de ulike landene og hvilke krav de stiller til søkerne. Gå inn på hjemmesider til de tre foreningene og se hva som står. InorAdopt tror jeg har korte ventetider på noen land. Det er også stadig flere som adopterer barn med spesielle behov, det kan være somatiske helseutfordringer, traumer eller alder (mener det er over 5 år). Det er svært lang ventetid i mange land, men dersom man aksepterer høyere alder, kan det gå raskere. Våre venner som har adoptert, har i dag tre fantastisk flotte barn. Veien dit har vært litt kronglete til tider (barn m spesielle behov), men det kan den jo være med biologiske barn også, og de er en flott, velfungerende familie! Anonymkode: c72d7...b6c 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #7 Skrevet 10. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke adoptert selv, men kjenner prosessen godt gjennom nære venner som har adoptert. Det er en spennende måte å få barn på, og de aller fleste adoptere barn klarer seg veldig fint. Samtidig er det viktig å ha to tanker i hodet samtidig; dette er barn som har gjennomgått adskillelser, så en del vil slite med tilknyrningsproblematikk. Adopsjinsforeningene sier ofte at alder på barnet ikke nødvendigvis betyr så mye for tilpasningen videre. Det viktigste er hva de har opplevd. Anonymkode: c72d7...b6c Det stemmer, og en annen "fordel" med større barn er at de ofte vil ha språk og forståelse nok til å skjønne hva som skjer. Det er lett å tenke at en liten baby ikke skjønner noen ting og raskt tilpasser seg, men barnet bil uansett ha opplevd minst to traumatiske adskillelser og samtidig ikke ha kognitiv forståelse av hva som skjer. Et barn på 3-4 år kan forstå at det skal få et nytt hjem, snakke om det, og selv om det alltid er sårt å reise fra det du kjenner blir det ikke et sjokk som barnet ikke forstår eller klarer å sette ord på. Til slutt er det jo også et spørsmål om barnets personlighet og resiliens. Noen barn er tøffe og tåler mye. Andre blir preget av selv mindre traumer, opplevelser eller problemer. Sånn vil det være med biologiske barn også, du vet jo aldri hvordan de vil reagere på livets utfordringer. Adoptivbarn kommer ganske riktig med mer i bagasjen enn de fleste, men alle barn (også biologiske) kommer med sine spesielle utfordringer, og de fleste barn klarer seg veldig fint med riktig oppfølging Anonymkode: 7fff9...f46 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #8 Skrevet 10. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kan dessverre ikke få barn, og har med dette tenkt på adopsjon. Det jeg bare lurer på er hvor gammelt var barnet da du/dere fikk det hjem? Anonymkode: 00250...84f Nyfødt. Noen timer gammelt. Anonymkode: 9306a...4bd
LittleBabyBlue Skrevet 10. februar 2017 #9 Skrevet 10. februar 2017 Ville spurt de som kommer med erfaringer her om når de adopterte. Å adoptere fra utlandet har blitt betydelig vanskeligere de siste årene. Lang ventetid, konstant behov for å fornye godkjenningen og man får ofte tilbud om barn med utfordringer. Ønsker man babyer er nåløyet enda trangere. Det er bare å se på statistikken. 132 utenlandsadopsjoner i 2015. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/adopsjon
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #10 Skrevet 10. februar 2017 Nå leste jeg nettopp inne på Adopsjonsforum dine nettsider st de mangler søkere på flere land, så sjekk ut det! Anonymkode: c72d7...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #11 Skrevet 10. februar 2017 43 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Ville spurt de som kommer med erfaringer her om når de adopterte. Å adoptere fra utlandet har blitt betydelig vanskeligere de siste årene. Lang ventetid, konstant behov for å fornye godkjenningen og man får ofte tilbud om barn med utfordringer. Ønsker man babyer er nåløyet enda trangere. Det er bare å se på statistikken. 132 utenlandsadopsjoner i 2015. https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/adopsjon Vi står i kø nå, og er forespeilet om lag et års ventetid. Den norske prosessen tar 6-9 måneder. Adopsjonskøen er for kort Flere adopsjoner enn forventet i 2016 Trenger søkere Trenger søkere 2 Adopsjon går raskere igjen Mange av skrekkhistoriene om søkere som måtte vente i årevis og kanskje ble for gamle i køen stammer fra ett spesielt land som endret adopsjonsprogrammet sitt radikalt, noe som førte til en kjempekø. I noen år gikk det derfor veldig tregt, men nå er problemet heller at de mangler søkere fordi alle er overbevist om at adopsjon tar så forferdelig lang tid. Det var i alle fall det vi fikk høre på kurset. Anonymkode: 7fff9...f46 1
LittleBabyBlue Skrevet 10. februar 2017 #12 Skrevet 10. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi står i kø nå, og er forespeilet om lag et års ventetid. Den norske prosessen tar 6-9 måneder. Adopsjonskøen er for kort Flere adopsjoner enn forventet i 2016 Trenger søkere Trenger søkere 2 Adopsjon går raskere igjen Mange av skrekkhistoriene om søkere som måtte vente i årevis og kanskje ble for gamle i køen stammer fra ett spesielt land som endret adopsjonsprogrammet sitt radikalt, noe som førte til en kjempekø. I noen år gikk det derfor veldig tregt, men nå er problemet heller at de mangler søkere fordi alle er overbevist om at adopsjon tar så forferdelig lang tid. Det var i alle fall det vi fikk høre på kurset. Anonymkode: 7fff9...f46 Kjenner et par som søkte fra Columbia. Første året var de forespeilet 1 år, og for hvert år økte ventetiden med 1 år.... Den første linken din sier selv at korteste ventetid var 1år og 5mnd, og da snakker vi barn med helseutfordringer. Den siste linken din snakker om 5 år. De tre andre linkene dine er fra samme firma, og med de prisene skjønner jeg godt at de vil ha flere søkere.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #13 Skrevet 10. februar 2017 6 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Kjenner et par som søkte fra Columbia. Første året var de forespeilet 1 år, og for hvert år økte ventetiden med 1 år.... Den første linken din sier selv at korteste ventetid var 1år og 5mnd, og da snakker vi barn med helseutfordringer. Den siste linken din snakker om 5 år. De tre andre linkene dine er fra samme firma, og med de prisene skjønner jeg godt at de vil ha flere søkere. Det finnes mange eksempler på søkere som har ventet lenge, og adopsjonsforeningene er klare på at situasjonen kan endre seg raskt. Det finnes dessverre ingen garantier, men poenget mitt er at samtlige foreninger rapporterer om at ventetiden generelt er på vei ned (Taiwan har et gjennomsnitt på seks måneder) og at de trenger flere søkere. Prisen på en adopsjon er rundt 190 000 uavhengig av adopsjonforening og land. Ved ankomst Norge får man tilbake 1G i adopsjonsstøtte. Om dette er dyrt eller ikke for å bli foreldre er vel opp til det enkelte par. For mange er jo ikke alternativet et raskt, gratis svangerskap på ni måneder, men tidkrevende og muligens dyr IVF-behandling. Anonymkode: 7fff9...f46 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #14 Skrevet 10. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: dette er barn som har gjennomgått adskillelser, så en del vil slite med tilknyrningsproblematikk. Kan skrive under på det, er adoptert selv. Det blir ikke som ditt eget barn. For det første ligner ikke barnet på noen av foreldrene hverken fysisk eller i væremåte, og for det andre kommer dette barnet med et følelsesmessig sår. Vil anbefale å lese The Primal Wound av Nancy Newton Verrier for de som skal adoptere. Dette foredraget er også bra. Det finnes generelt lite info om hva som skjer følelsesmessig med adopterte, da man fokuserer på at de er adopterte, og ikke bortadopterte. Det å bli adoptert høres ikke ut som et traume, derfor kan man få inntrykk av at det å bli adoptert er bare postitvt. Men dette barnet er altså bortadoptert også. Altså grunnleggende avvist av begge sine biologiske foreldre før det kommer til deg. Anonymkode: 2fca0...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #15 Skrevet 10. februar 2017 Jeg var forresten bare noen uker da jeg kom til adoptivforeldrene mine, det ble ikke noe enklere av det (jeg som postet videoen over). Anonymkode: 2fca0...0b4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #16 Skrevet 10. februar 2017 Det er akseptert at man kan elske sin kjæreste og partner selv om de ikke er i slekt, men når det gjelder adopsjon skulle det plustelig være vanskeligere å elske et annet menneske, det nye barnet sitt Anonymkode: a84f7...a46 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #17 Skrevet 10. februar 2017 Jeg var to år og tre måneder da foreldrene mine var i Colombia for å ta meg med hjem :D Anonymkode: 6ad48...c58 5
LittleBabyBlue Skrevet 10. februar 2017 #18 Skrevet 10. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes mange eksempler på søkere som har ventet lenge, og adopsjonsforeningene er klare på at situasjonen kan endre seg raskt. Det finnes dessverre ingen garantier, men poenget mitt er at samtlige foreninger rapporterer om at ventetiden generelt er på vei ned (Taiwan har et gjennomsnitt på seks måneder) og at de trenger flere søkere. Prisen på en adopsjon er rundt 190 000 uavhengig av adopsjonforening og land. Ved ankomst Norge får man tilbake 1G i adopsjonsstøtte. Om dette er dyrt eller ikke for å bli foreldre er vel opp til det enkelte par. For mange er jo ikke alternativet et raskt, gratis svangerskap på ni måneder, men tidkrevende og muligens dyr IVF-behandling. Anonymkode: 7fff9...f46 Ser den. Poenget mitt var at man må være forberedt på at det er en lang prosess med stor fare for skuffelser. Veldig mange har også allerede gått igjennom årevis med prøving og ivf-behandling. Alle nedturene baller på seg så like greit å forberede seg på en lang prosess, så får det heller være en hyggelig bonus hvis man får et adoptivbarn iløpet av 1-2 år.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #19 Skrevet 10. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er akseptert at man kan elske sin kjæreste og partner selv om de ikke er i slekt, men når det gjelder adopsjon skulle det plustelig være vanskeligere å elske et annet menneske, det nye barnet sitt Anonymkode: a84f7...a46 Kjæreste og partner er vanligvis ikke i slekt, barn og foreldre er det vanligvis, derfor blir forventningene annerledes. Anonymkode: 2fca0...0b4 1
Hadena Skrevet 10. februar 2017 #20 Skrevet 10. februar 2017 Jeg kjenner en gutt som er noen år yngre enn meg. Han er adoptert fra Asia, men jeg husker ikke navnet. Har aldri tenkt over at det var noe galt med han utenom at han var litt spesiell. Han ble adoptert når han var under to, men han husker jo ingenting fra denne tiden men har vist nok med seg noen traumer som verken han eller noen andre kan forklare som gjør at han sliter. Går nå femte året på vgs tilrettelagt. Han er en deilig person med masse livsgnist men stiller nå i samme kategori ei annen jeg kjenner med fødselsskade på hjernen. Ikke for å være stygg. Han sprer allikevell så enormt med livssglede og er så herlig at både du og jeg må bare være glad i ham. Viste aldri at han hadde disse problemene når han var yngre. Barnet dere kanskje adopterer kan bære bagasje som gir bivirkninger som ingen forstår, men ikke la dere stoppe av den grunn. Adoptivbarn trenger virkelig noen som tar vare på dem! Lykke til 😊 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå