AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #1 Skrevet 9. februar 2017 Hei alle røykere, jeg lurer på en ting: Med alt man vet om farene ved røyking i 2017, hvorfor røyker du fortsatt? Her er noen ting jeg har tenkt på: 1. Har du familie, risikerer du å miste flere tiår av livet ditt sammen med dem pga feks kreft, både siden du selv dør og de blir etterlatt uten deg, i sorg og savn. 2. Du har høy risiko for å få KOLS, som sammenliknes med å måtte puste gjennom et sugerør. Hvorfor er du villig til å risikere å tilbringe de siste årene av ditt liv slepende på en oksygentank? Hva slags livskvalitet er det å nesten ikke få puste? 3. Ved å utsette andre for passiv røyking (hvis du røyker i nærheten av andre) utsetter du andres helse for fare. Jeg har familiemedlemmer som røyker, og er veldig glade i de. Men det virker på meg som om dette er sårt å snakke om for en del røykere, så jeg spør heller her. Jeg har selv vært avhengig av ting, så jeg vet hvor hard kampen kan være for å venne seg av. Men tankene om tidlig død, dårlig helse og omgivelsene mine fikk meg til å slutte. Hvorfor røyker du ennå? Hva skal til for at du skal slutte? Anonymkode: 80c4e...16b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #2 Skrevet 9. februar 2017 Tror du virkelig at folk ikke vet om skadevirkningene? Vi skriver 2017, ikke 1917. Anonymkode: e88c1...f3b 2
minsinn Skrevet 9. februar 2017 #3 Skrevet 9. februar 2017 Som tidligere røyker tror jeg at jeg med hånden på hjertet vet at røykere er fullstendig klar over at det er farlig, og på hvilken måte. Fra egen erfaring kan jeg si at jeg var "dritlei" alle disse menneskene som så åpenbart trodde jeg var dum, fordi de levde i en verden der de ikke var klar over at jeg visste at det var farlig. Det er ikke rett vei å gå om man vil ha folk til å slutte å røyke. Alle (også de som røyker) vet at røyking er farlig, og at det er påvist stor sammenheng mellom røyking og flere alvorlige sykdommer, som medfører både smertefull død og tapte år med mennesker man er glad i. Om du "maser" om dette så oppnår du antakelig at røykerne i dine omgivelser begynner å unngå deg. Det som etterhvert fikk meg til å slutte å røyke, var egentlig det å kjenne på hvor godt det hadde vært å ha frihet til å la være. Det å slippe å planlegge hvor mange pakker sigaretter jeg skulle (måtte) ha med meg når jeg skulle på helgetur til fjells, å slippe å stikke innom butikken hver dag for å kjøpe ny forsyning. Maset etter å måtte kle på meg (vinterstid) fullt ytterklær fordi jeg måtte ut å røyke, og det var både kaldt, vinter og vått. Så tenkte jeg tanken på hvor godt det ville vært å være røykfri, men jeg var overhodet ikke motivert for en lang slutteprosess full av abstinenser (jeg røykte i 30 år). Så jeg har "jukset" og ikke slitt meg gjennom det, som så mange andre - jeg gikk til legen og fikk hjelp i form av piller, Champix. De fungerte som en kule for meg, etter fire uker var jeg røykfri, og kuttet ut pillene også. Det er syv år siden, og jeg skal ikke si at jeg ikke har tenkt på røyk siden, for det har jeg, men jeg har ikke hatt lyst til å ta meg et eneste trekk i etterkant. Det byr meg regelrett imot. Jeg tror ikke mine tanker om å opplyse om skadevirkningene er uvanlige for en røyker. Vi snakket ofte om dem, nemlig, disse menneskene som må være litt kort, siden de ikke skjønner at vi vet at det vi holder på med er farlig....Ikke mobb dem med å stadig sende utsagn mot dem, det virker mest sannsynlig bare mot sin hensikt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #4 Skrevet 9. februar 2017 Sånne som deg TS bidro ikke til røyke/snusstopp det bidro bare til irritasjon. Du vet åpenbart ikke hva det å slutte vil si. Hilsen ei som faktisk har sluttet. Anonymkode: c917f...aa3 1
Gud Skrevet 9. februar 2017 #5 Skrevet 9. februar 2017 Det er vel akkurat det trådstarter sier også, at alle vet hvor skadelig det er. Og stiller spørsmålet om hvorfor noen røyker til tross for at de er godt klar over det. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #6 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, Gud skrev: Det er vel akkurat det trådstarter sier også, at alle vet hvor skadelig det er. Og stiller spørsmålet om hvorfor noen røyker til tross for at de er godt klar over det. Vel, du vet. Avhengighet. Anonymkode: e88c1...f3b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #7 Skrevet 9. februar 2017 Prøvde for en tid tilbake å slutte. Ble anbefalt av lege å ikke slutte akkurat nå, men heller vente litt. Planen er nå å slutte når det som foregår har gått over. Anonymkode: 40fe8...461 1
Gud Skrevet 9. februar 2017 #8 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, du vet. Avhengighet. Anonymkode: e88c1...f3b Ja, jeg vet veldig godt hvordan avhengighet er. De fleste som røyker i dag visste om skadevirkningene når de begynte. Om de vet at viljestyrken ikke er den sterkeste kan det være lurt å la være. Altså, om noen ønsker å røyke må de gjerne gjøre det for min del. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen skulle ønske det.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #9 Skrevet 9. februar 2017 1 minutt siden, Gud skrev: Ja, jeg vet veldig godt hvordan avhengighet er. Det virker ikke helt slik. 1 minutt siden, Gud skrev: Altså, om noen ønsker å røyke må de gjerne gjøre det for min del. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen skulle ønske det. Igjen. Avhengighet. Anonymkode: e88c1...f3b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #10 Skrevet 9. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvde for en tid tilbake å slutte. Ble anbefalt av lege å ikke slutte akkurat nå, men heller vente litt. Planen er nå å slutte når det som foregår har gått over. Anonymkode: 40fe8...461 Gå over til esigaretter istedet. Det går av seg selv Jeg skulle ikke slutte å røyke, men røyk smakte jo bare vondt etter det, så det skjedde av seg selv, enten jeg ville eller ikke Du kan få med nikotin også. Da kan man gjøre det selv om det er vonde ting som skjer, fordi man ikke trenger å tenke over det. Anonymkode: 8a162...0c0 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. februar 2017 #11 Skrevet 9. februar 2017 Man kan jo spørre om det samme med fedme og alkohol. Fordi man fikk lyst til det og ikke vil stoppe. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #12 Skrevet 9. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå over til esigaretter istedet. Det går av seg selv Jeg skulle ikke slutte å røyke, men røyk smakte jo bare vondt etter det, så det skjedde av seg selv, enten jeg ville eller ikke Du kan få med nikotin også. Da kan man gjøre det selv om det er vonde ting som skjer, fordi man ikke trenger å tenke over det. Anonymkode: 8a162...0c0 Ja jeg har prøvd dette før og det fungerte godt da jeg var i en stabil situasjon. Desverre er det ikke den fysiske avhengigheten av nikotinet som er problemet for meg. Det fungerte desverre ikke da det ødelegger "ritualet" og den beroligende og angstdempende effekten røyking har på meg som ikke blir tilfredstilt av esigaretter Tro meg, jeg tenker over forskjellen Anonymkode: 40fe8...461
minsinn Skrevet 9. februar 2017 #13 Skrevet 9. februar 2017 8 minutter siden, Gud skrev: Ja, jeg vet veldig godt hvordan avhengighet er. De fleste som røyker i dag visste om skadevirkningene når de begynte. Om de vet at viljestyrken ikke er den sterkeste kan det være lurt å la være. Altså, om noen ønsker å røyke må de gjerne gjøre det for min del. Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen skulle ønske det. Det er litt sånn ut fra øynene som ser - jeg kan ikke begripe hvorfor noen velger å begynne med snus når man vet at det både er farlig, det stinker og ser utrolig ukult ut med den bulen på leppa. Men noen ser annerledes på det også... Det er ikke utelukkende avhengighet som får folk til å fortsette å røyke - eller begynne for den del - selv om man vet om skadevirkningene. Da jeg røykte likte jeg å røyke - jeg trivdes som røyker. Vet ikke hvordan jeg kan forklare det bedre. Jeg hadde ingen problemer med å være uten røyk når jeg var på reise hele dag, og ikke orket å gå ut og inn av sikkerhetskontroller på flyplasser, for eksempel - eller å sitte om bord i et fly et halvt døgn. Om jeg derimot ikke hadde røykpakka mi innen rekkevidde, da kjente jeg på røykesug. Ikke fordi jeg absolutt skulle røyke, men fordi jeg måtte vite at jeg hadde røyk i nærheten om jeg skulle ønske det. For min del handlet det antakelig mer om en psykologisk effekt, framfor fysisk avhengighet - og det er mulig det var derfor røykesluttpiller funket så godt for meg. Jeg tror mange begynner fordi det fortsatt i dag i en del miljøer anses for å være litt kult, eller litt annerledes. Litt opposisjon - de fleste begynner mens man er ungdom - de færreste starter med røyk i voksen alder, selv om de finnes de også. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #14 Skrevet 9. februar 2017 Som flere sier, avhengighet. Jeg er veldig, veldig klar over hva røyken medfører. Jeg har sluttet med røyk nå, men tenkte at snus kunne være lurt i en overgang, så nå sliter jeg med snusen istedenfor Jeg har ikke lyst på røyk lenger, men har et tydelig behov for nikotin. Det er vanskelig å stå imot suget. Hadde livet mitt vert litt mere stabilt så hadde det nok vert litt lettere å ta tak i dette, men med alt annet som skjer i livet mitt nå så har jeg rett og slett ikke nok motivasjon og viljestyrke selv om jeg vet hvor skadelig det er. Anonymkode: fa27a...e62
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #15 Skrevet 9. februar 2017 Jeg har da aldri sagt at røykere ikke vet om farene og konsekvensene, men jeg må da få lov til å liste opp det JEG har tenkt på likevel, eller? Jeg tror ikke røykere er dumme, hvor i all verden har jeg sagt det? Det jeg spør om, er: Hva skal til for at du slutter? Jeg er nysgjerrig. Mistenker at mange som blir irriterte her blir det fordi de er lei av å få dumme spørsmål om røyking og konsekvenser, og nærmest automatisk plasserer meg i samme gruppe med "idioter". Hilsen TS Anonymkode: 80c4e...16b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #16 Skrevet 9. februar 2017 31 minutter siden, Gud skrev: Det er vel akkurat det trådstarter sier også, at alle vet hvor skadelig det er. Og stiller spørsmålet om hvorfor noen røyker til tross for at de er godt klar over det. Endelig noen som skjønte det, takk Hilsen TS Anonymkode: 80c4e...16b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke røykere er dumme, hvor i all verden har jeg sagt det? Det jeg spør om, er: Hva skal til for at du slutter? Jeg er nysgjerrig. Jeg har nestet sluttet nå, etter nesten tjue år som røyker. De eneste sigarettene jeg tar for tiden er de jeg blir tilbudt i sosiale lag. Hvorfor? Fordi det er på tide. Da jeg var tenåring sa jeg at jeg skulle slutte når jeg ble voksen, deretter sa jeg at jeg skulle kutte når jeg ble 30. Nå er jeg 34. Jeg har aldri røyket mye, jeg er heller ikke av den typen som må røyke jevnlig. Jeg hadde ikke behov for røykepauser på jobb, ble ikke rastløs på lange reiser uten mulighet for å ta en røyk. Jeg kunne også gå i dagevis uten å røyke, men slutte? Niks. Men, som en annen skriver her oppe, jeg trivdes egentlig fint som røyker. Dessuten viser forskning at de som slutter rundt 30 år omtrent ikke forkorter livet sitt sammenlignet med de som aldri har røyket, så jeg hadde ikke det ikke så travelt. Anonymkode: e88c1...f3b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Endelig noen som skjønte det, takk Hilsen TS Anonymkode: 80c4e...16b Igjen og igjen. Avhengighet. Det må ikke dreie seg om svettetokter og desperasjon for at det skal kalles en avhengighet. Anonymkode: e88c1...f3b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #19 Skrevet 9. februar 2017 Alle gjør ting som ikke er bra for en. Det kan være røyking, alkohol, narkotika, godteri, brus etc. Hvorfor henge ut røykerne? (Nei, jeg røyker ikke. ) Anonymkode: 27ad8...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #20 Skrevet 9. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle gjør ting som ikke er bra for en. Det kan være røyking, alkohol, narkotika, godteri, brus etc. Hvorfor henge ut røykerne? (Nei, jeg røyker ikke. ) Anonymkode: 27ad8...4b8 Synes ikke TS henger ut røykere. Noen folk er veldig på å ta røykere og klager og snakker nedlatende om de som røyker. Synes ikke TS er en av de. Anonymkode: 40fe8...461 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå