Gå til innhold

Bursdagsfeiring for 4 - åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann. 

Jeg har en som blir 4 år i begynnelsen av april. Har tenkt litt på dette med hvordan vi skal feire. De har jo begynt med hjemmebesøk i barnehagen og gutten min har flere gode venner der, som han er med hjem til på besøk i blant. Han startet på storebarnsavdelingen i august. Hittil er det kun én som har hatt bursdagsfeiring hjemme med barn fra barnehagen (alle guttene ble invitert).

Når begynte dere med bursdagfeiring med barnehagevenner? (I barnehagen han går i har de regler på at barn skal inviteres i  f eks "alle guttene blir invitert" osv.) 

Er det innafor å vente til skolen begynner før man begynner med bursdagsfest for venner? 

Hvor lenge og hva gjør dere av aktiviteter om dere har bursdager hjemme for venner i denne alderen? Er alle foreldrene med hjem? 

Beklager sikkert dumme spørsmål, men er i første i vennegjengen med barn ;-) 

Anonymkode: efab3...a05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det vanlig å feire barnebursdag fra de starter på stor avdeling 😊

Anonymkode: bdad7...c63

Skrevet

Vanlig fra fire år her, men det er ikke sånn at alle feirer med barnehagevenner. Hos oss må alle inviteres hvis invitasjonene skal deles ut i barnehagen, og det er vel kanskje halvparten av barna som har hatt stort selskap der alle får komme.

Skrevet

I vår barnehage (og også den forrige barnehagen jeg hadde barn i) er det vanlig å starte med bursdagsselskap på fireårsdagen. Men man inviterer normalt ikke alle i barnehagen (med mindre man har veldig god plass, kanskje), men som oftest alle barna på samme årstrinn. Noen velger også å bare invitere guttene eller bare jentene, men noen annen inndeling enn dette er ikke tillatt i vår bhg (for å sikre at det ikke er én eller to son ikke blir invitert og dermed kan føle seg utenfor).

Anonymkode: 87731...f31

Skrevet

Her er det mest vanlig å starte ved 4- eller 5-årsdagen, men det er selvsagt helt greit å vente til barnet har begynt på skolen også. I bursdagene vi har vært i har de fleste foreldrene vært med, men da var det også første gang barna var hjemme hos bursdagsbarnet for de fleste. Hvis ditt barns venner har vært hos dere før er det vel mindre sannsynlig at de trenger foreldrene sine der.

Her er det mest vanlig å invitere guttene eller jentene på avdelingen, bortsett fra de som går siste året i barnehagen, de inviterer gjerne førskolegruppa. Et par stykker har også invitert hele avdelingen.

Anonymkode: 90ea3...7ae

Skrevet

Her er det vanlig å begynne på fireårsdagen. Man kan selvsagt vente til skolen, men da er risikoen at man blir eneste barn som ikke feirer i barnehagen og det kan oppleves leit. Barnebursdager er stor stas her, barna gleder seg veldig og venter spent på invitasjon når de vet noen snart har bursdag. Våre går i en énavdelingsbarnehage så vi inviterer alle, men går man i en større barnehage tar man bare avdelingen, guttene/jentene, årskullet e.l. Det bør være slik at ingen føler seg utelatt.

Vi hadde nettopp fireårsdag for yngste. Det varte i to timer. Da alle hadde kommet fikk de pizza, deretter var det frilek før kaker, muffins og litt potetgull. Etter det åpnet bursdagsbarnet gavene før mer frilek. Da det var 20-25 minutter igjen hadde vi fiskelek hvor alle fikk godteposer (første fisketur fikk de en tulleting på kroken, f.eks. en ullsokk, bleie, smokk o.l.). Vi har ikke hatt behov for organiserte leker utover det, det er stor stas bare å være i noen andres hjem med andre leker.

Skrevet

Hos oss startet vi på 4-årsbursdager. Da kunne man ta hele avdelingen, eller kun guttene, eller årskullet, eller guttene på årskullet. Årskullet under var kun 2 gutter, så da inviterte vi guttene i vårt årskull + de 2 guttene i årskullet under. Alle hadde med foreldre unntatt den yngste som var rett under 3 år gammel :P

Vi hadde bursdag hjemme i 2 timer. Pølser, kaker, pakkeåpning og frilek. Tiden fløy, og vi avsluttet med skattejakt etter godteposer :) Vi voksne hadde en hyggelig prat og ble kjent mens ungene endevendte huset :D

Anonymkode: 794d7...643

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann. 

Jeg har en som blir 4 år i begynnelsen av april. Har tenkt litt på dette med hvordan vi skal feire. De har jo begynt med hjemmebesøk i barnehagen og gutten min har flere gode venner der, som han er med hjem til på besøk i blant. Han startet på storebarnsavdelingen i august. Hittil er det kun én som har hatt bursdagsfeiring hjemme med barn fra barnehagen (alle guttene ble invitert).

Når begynte dere med bursdagfeiring med barnehagevenner? (I barnehagen han går i har de regler på at barn skal inviteres i  f eks "alle guttene blir invitert" osv.) 

Er det innafor å vente til skolen begynner før man begynner med bursdagsfest for venner? 

Hvor lenge og hva gjør dere av aktiviteter om dere har bursdager hjemme for venner i denne alderen? Er alle foreldrene med hjem? 

Beklager sikkert dumme spørsmål, men er i første i vennegjengen med barn ;-) 

Barna på store avdelingen (4-6 år) er med hverandre hjem sjelden...de vi log spør også ombestemmer de seg.Kanskje en gang i måneden.

Fødselsdager startet de med ved 5-årsalder :)

Anonymkode: 4d1be...a1d

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mest vanlig å starte ved 4- eller 5-årsdagen, men det er selvsagt helt greit å vente til barnet har begynt på skolen også. I bursdagene vi har vært i har de fleste foreldrene vært med, men da var det også første gang barna var hjemme hos bursdagsbarnet for de fleste. Hvis ditt barns venner har vært hos dere før er det vel mindre sannsynlig at de trenger foreldrene sine der.

Her er det mest vanlig å invitere guttene eller jentene på avdelingen, bortsett fra de som går siste året i barnehagen, de inviterer gjerne førskolegruppa. Et par stykker har også invitert hele avdelingen.

Anonymkode: 90ea3...7ae

Enig og her startet det i 5-års alder : )

Anonymkode: 4d1be...a1d

Skrevet

Takk for svar :)

Årsaken til jeg "kvier" meg litt for bursdagsfest hjemme må med barna fra avdelingen er at vi bor i en veldig liten leilighet (50kvm, 2-roms, dvs at vi deler soverom). Jeg får ikke kjøpt noe større før om et par år. (Jeg er alene). 

Tror dere de andre barna vil kommentere dette med at vi deler soverom? Hittil har han bare hatt besøk av et par fra bhg, men da oppholdt de seg bare i stua. Han heller blitt med sine venner i bhg hjem, og de har jo selvsagt eget rom.. 

Hva tenker dere? 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til jeg "kvier" meg litt for bursdagsfest hjemme må med barna fra avdelingen er at vi bor i en veldig liten leilighet (50kvm, 2-roms, dvs at vi deler soverom). Jeg får ikke kjøpt noe større før om et par år. (Jeg er alene). 

Tror dere de andre barna vil kommentere dette med at vi deler soverom? Hittil har han bare hatt besøk av et par fra bhg, men da oppholdt de seg bare i stua. Han heller blitt med sine venner i bhg hjem, og de har jo selvsagt eget rom.. 

Hva tenker dere? 

Du kan spørre barnehagen om de leier ut rom i barnehagen på kveldstid/i helgene for selskaper. Den mitt barn gikk i hadde ikke den muligheten, men det finnes barnehager som har det. 

Om det kommer kommentarer om at dere deler soverom må du ikke ta deg nær av det. Har hørt om flere familier som bor trangt i barnas første år for å spare penger. Bare å svare i en vanlig tone at ulike familier bor i ulike typer hus, og lever på ulike måter. Vi har det slik, dere har det annerledes, men begge deler er helt ok. Noe i den duren. Vi leier også, så jeg skjønner det kan være litt sårhet i det, men samtidig har jeg absolutt funnet ut at vi slettes ikke er de eneste i denne båten. :) Det ordner seg. 

Anonymkode: 8970e...ead

Skrevet

Om noen barn kommenterer at dere deler soverom tror jeg faktisk det vil være andre veien! For en fireåring må det vel være drømmen å dele soverom med foreldrene? Kanskje alle barna kommer hjem etter bursdagen og forlanger å få sove på foreldrenes rom? 😁

Skrevet

Vi skal snart ha 5 års dag for vår gutt. Tidligere har vi invitert søskenbarn og andre barn i familien i selskap (da hadde vi stor leilighet). I år føler jeg at han må få lov til å invitere noen fra bhg., særlig siden vi nå bor langt unna familien. Vårt problem er at vi har veldig liten plass. Han har eget soverom, men det er så lite at han knapt har plass til å leke der inne alene. Ellers har vi bitteliten stue. Så vi gjør det sånn i år at vi inviterer de to guttene han leker mest med i bhg. Vi har ikke plass til flere, spesielt ikke hvis noen foreldre kommer innom i tillegg. Ungene må jo også få mulighet til å leke litt og det kan de bare gjøre i den lille stua vår (tre barn som leker samtidig i stua vil faktisk oppta omtrent hele den ledige gulvplassen). Vår gutt er fornøyd med å kunne invitere disse to. For han er det viktigst å ha sine "bestevenner" her. Men vi har da snakket med han om at vi ikke kan inviterte flere og at i år må det bare bli slik. Neste år bor vi nok igjen i en større leilighet med mulighet for større bursdagsselskap. 

Anonymkode: 715cd...abc

Skrevet

Hos oss begynte ca halvparten på 4-årsdagen, mens alle feiret 5-årsdagen og 6-årsdagen (de som har bursdag før skolestart). Det ble naturlig at vi inviterte årskullet på avdelingen (4-årsgruppa, førskolegruppa), siden det er disse barna som går på tur og har aldersgrupper sammen i barnehagen. Vår gruppe er på 8 barn, 4 gutter og 4 jenter, så en fin gruppe. Noen har valgt å leie barnehagen og har invitert større grupper.

De fleste foreldrene (én med hvert barn, ikke begge) var med på 4-årsdagen, mens det på 5-årsdagen var 3-4 foreldre som ble igjen, og når min jente feiret 6-årsdagen nylig var det ingen foreldre igjen - det gikk helt supert.

Vi har ikke hatt noe organisert lek ennå, bortsett fra å fiske etter godtepose eller slå på pinata. Noen har brukt "flasketuten peker på.." ved gaveåpning. Det er mer en nok for barna å få lov til å leke med "nye" leker og sprekke ballonger. Vi har også "bare" 2 timer med selskap, så det er ikke så mye tid mellom spising, gaver og godtepose heller (men 2 timer holder i massevis syns jeg).

Anonymkode: 9352e...d7f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? 

Jeg tenker at det kommer til å være uproblematisk. Min eldste (8 år) har en jevngammel kamerat som deler soverom med moren sin, det har i følge moren aldri vært kommentert og sønnen min har aldri nevnt det. Barn er vant til å se så mange ulike måter å bo på. Du trenger jo ikke engang gi dem tilgang til soverommet hvis du synes det er for ubehagelig? Ta ut de lekene det er mest sannsynlig at de kommer til å bruke og lås døren. Jeg tror dere kan gjøre det spennende med bursdag i en liten leilighet. F.eks. hvis det ikke er plass rundt spisebordet kan dere ha piknik på stuegulvet? 

Skrevet

Her var det vanlig med feiring fra de fyller 4 år. Noen feirer når de er 3 år også, men da blir gjerne foreldrene med.

Anonymkode: 3b851...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...