Gå til innhold

Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen barn med Asperger her

Anonymkode: 05156...96c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er flere, håper de finner innlegget ditt. Jeg har det ikke selv, har et voksent søsken pluss mer perifer familie med diagnosen. 

Anonymkode: 9e30d...864

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er flere, håper de finner innlegget ditt. Jeg har det ikke selv, har et voksent søsken pluss mer perifer familie med diagnosen. 

Anonymkode: 9e30d...864

Ok, kunne du fortalt litt om din søsken. Hvordan var han/hun i barndommen? 

Skrevet
7 minutter siden, Ct90 skrev:

Har en mann med asperger

Ok, hvordan opplever du han? Er ikke alltid de som har Asperger skjønner den sosiale koden? Går det greit for deres del? Føler ikke barnet mitt har det akkurat. Men hun sliter med den sosiale delen med andre barn. Kan ikke regler og sosiale normer. Skolen har derfor bedt om utredning. 

Skrevet

Jeg fikk diagnose som 27-åring. Jeg fungerte for bra til at noen skjønte jeg hadde det. Fant selv ut at mye av problemene mine kunne være grunnet den diagnosen.

Det går an å lære de sosiale delene. Det krever litt ekstra om man skal lære dem manuelt, men det er mulig. Å stille seg selv spørsmål som hvorfor reagerer den personen som den gjør, hvorfor føler den som den gjør, hva vil den osv, kan hjelpe å utvikle sosial forståelse

Anonymkode: 2ff57...164

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Asperger og forstår ikke alltid sosiale koder. Jeg fikk diagnosen som tenåring rundt årtusen-skiftet

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk diagnose som 27-åring. Jeg fungerte for bra til at noen skjønte jeg hadde det. Fant selv ut at mye av problemene mine kunne være grunnet den diagnosen.

Det går an å lære de sosiale delene. Det krever litt ekstra om man skal lære dem manuelt, men det er mulig. Å stille seg selv spørsmål som hvorfor reagerer den personen som den gjør, hvorfor føler den som den gjør, hva vil den osv, kan hjelpe å utvikle sosial forståelse

Anonymkode: 2ff57...164

Slet du med de sosiale kodene og reglene?

Skrevet

Har ikke barn, men har kjent barn med den diagnosen og har voksne familiemedlemmer som har det. Det er vanskelig å beskrive det syns jeg, men de er "korte" sosialt. De må kanskje ha noen ting forklart, som andre bare skjønner intuitivt. Hinting, ironi osv har ingen effekt.

Anonymkode: 80498...650

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvordan opplever du han? Er ikke alltid de som har Asperger skjønner den sosiale koden? Går det greit for deres del? Føler ikke barnet mitt har det akkurat. Men hun sliter med den sosiale delen med andre barn. Kan ikke regler og sosiale normer. Skolen har derfor bedt om utredning. 

Opplever han som snill og grei,ikke alltid lett og forstå tankegangen hans,så kan bli litt unødvendig små krangling til jeg får satt meg inn i å forstå hvordan han tenker . For og klare å være sosial ( da i hans situasjon , som også har sosial angst) må han føle seg trygg, at jeg er med eller noen andre han kjenner godt hjelper. Men han blir ofte hengende litt utenfor samtalene,men prøver å hente seg inn igjen ,så han forstår den sosiale biten,men han trenger litt støtte for og komme igang. 

Også blir han sint om noe ikke er planlagt, hvis jeg ikke forteller han en dag eller to i forveien at vi skal hit og dit,liker ikke forandringer er vel også en måte å si det på, vi har også en datter som leker bedre med de voksene enn andre barn,så trenger ikke være så galt,det kommer litt etter litt og ifølge min manns mor var han faktisk mere sosial når han var mindre ,så det kan gå begge veier,nå fant de ikke ut før i voksen alder om sykdommen hans,så han fikk hverken hjelp eller noe i forhold til hva han hadde trengte fra han var liten.

Kanskje det er greit og utrede datteren din ,det er ingen skam det,så lange hun har det bra.

Endret av Ct90
  • Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutter siden, Ct90 skrev:

Opplever han som snill og grei,ikke alltid lett og forstå tankegangen hans,så kan bli litt unødvendig små krangling til jeg får satt meg inn i å forstå hvordan han tenker . For og klare å være sosial ( da i hans situasjon , som også har sosial angst) må han føle seg trygg, at jeg er med eller noen andre han kjenner godt hjelper. Men han blir ofte hengende litt utenfor samtalene,men prøver å hente seg inn igjen ,så han forstår den sosiale biten,men han trenger litt støtte for og komme igang. 

Også blir han sint om noe ikke er planlagt, hvis jeg ikke forteller han en dag eller to i forveien at vi skal hit og dit,liker ikke forandringer er vel også en måte å si det på, vi har også en datter som leker bedre med de voksene enn andre barn,så trenger ikke være så galt,det kommer litt etter litt og ifølge min manns mor var han faktisk mere sosial når han var mindre ,så det kan gå begge veier,nå fant de ikke ut før i voksen alder om sykdommen hans,så han fikk hverken hjelp eller noe i forhold til hva han hadde trengte fra han var liten.

Kanskje det er greit og utrede datteren og få en utredning,det er ingen skam det,så lange hun har det bra.

Skulle bare si at du høres ut som en flott kjæreste :)

Endret av sweety pie
Skrevet

Bare du slipper å få aspergers som gjør at du blir en overfallsmann uten sosiale antenner for hva som er å gå over grensen. Har møtt de også som tar på alle damene for det de er kåt.

Anonymkode: 77b14...881

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare du slipper å få aspergers som gjør at du blir en overfallsmann uten sosiale antenner for hva som er å gå over grensen. Har møtt de også som tar på alle damene for det de er kåt.

Ja akkurat det tror jeg ikke har så mye med sykdommen og gjøre, finnes mange sånne i verden og dem trenger ikke ha noen sykdom av den grunn.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, sweety pie skrev:

Skulle bare si at du høres ut som en flott kjæreste :)

Takk for det,men tror ikke jeg er noe bedre enn andre  

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen barn med Asperger her

Nei, men jeg fikk diagnosen som 27-åring. Mitt barn har per dagens dato ingen tegn på å ha samme diagnose. 

Anonymkode: 7ef06...14d

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle med Asperger er forskjellige og sliter med forskjellige ting. Du kan ikke se om ditt barn har Asperger ved å sammenligne med andre barn som har det. Nå vil eksperter se på DITT unike barn, og se om hun kvalifiserer til en diagnose. Uansett har hun et behov for hjelp, noe PPT kan hjelpe dere med uavhengig av hvilket navn utrederne setter på vanskene hennes. Flott at dere tar tak i det. Nå kan hun få sosial trening, noe som er uhyre viktig for å fungere på skolen, fritid og senere arbeidslivet. Sosial kompetanse kommer ikke av seg selv for alle. Da er det bra at man kan få hjelp.

Anonymkode: 98a74...fea

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle med Asperger er forskjellige og sliter med forskjellige ting. Du kan ikke se om ditt barn har Asperger ved å sammenligne med andre barn som har det. Nå vil eksperter se på DITT unike barn, og se om hun kvalifiserer til en diagnose. Uansett har hun et behov for hjelp, noe PPT kan hjelpe dere med uavhengig av hvilket navn utrederne setter på vanskene hennes. Flott at dere tar tak i det. Nå kan hun få sosial trening, noe som er uhyre viktig for å fungere på skolen, fritid og senere arbeidslivet. Sosial kompetanse kommer ikke av seg selv for alle. Da er det bra at man kan få hjelp.

Anonymkode: 98a74...fea

Ja sant som du sier. 

Skrevet

ja, har trent barnet selv da kompetansen der ute er dårlig, det går bra- fått gode resultat..

Anonymkode: e942b...c64

Skrevet

Har mann og barn med asperger syndrom. De er kliss like og samtidig forskjellige som bare det.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen med asperger kan få hang-ups. Det kan være så mangt. Men hvis du tror at alle as-ere er slik, tar du grundig feil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...