Gå til innhold

Hvilke poteter er best til steking i panne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns poteter blir litt melne ved steking i panne og leter etter de beste potetene til det, eller evt gode råd til hvordan jeg må tilberede potetene.

Uansett, jeg har lyst på stekte poteter, litt sånn båtpotet men ikke stekt i ovn. Hittil har jeg brukt gule poteter, kokt de og deretter stekt de litt for å få smak av smør og evt pølse og løk. Men de smuldrer eller blir altfor melne.

Tips til potettype som er best og evt fremgangsmåte for å unngå mos i panna? 

Anonymkode: ba9e0...0eb

Skrevet

Hvis du ikke vil ha melne poteter må du kjøpe en sort som ikke er melen, men kokefast. Se her f.eks. 

Anonymkode: 74074...380

Skrevet

Av de de selger nå liker jeg best de røde, tror de heter Beate. Men, det er vel en smakssak egentlig.

Ellers så er det vel et generelt tips at det kan hjelpe å la potetskivene ligge i lettsaltet vann i 5-10 minutter før du skyller de og tørker de godt med kjøkkenpapir før du steker de. Da tar du bort en del av den naturlige stivelsen i poteten og det skal visst hjelpe. Jeg har prøvd det en gang selv, og merket ærlig talt ikke så mye forskjell, men mulig jeg gjorde noe feil :vetikke: 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg bruker kokefaste poteter, skjærer de i skiver/terninger, skyller de godt i vann, og tørker de (heller de ut på kjøkkenrullpapir og bare klapper de noenlunde tørr). Mens potetene "tørker", så varmer jeg opp olje som tåler høy temperatur i stekepanna. Når panna og oljen er godt oppvarmet, har jeg potetene i. Strør over salt og pepper, og freser potetene slik at de får en stekeskorpe. Skrur temperaturen på plata ned, og lar potetene småsurre i panna til de er gjennomstekte. 

Leste forøvrig et sted at hvis du koker potetterningene/-skivene i en liter vann tilsatt en teskje natron til potetene er halvt gjennomkokte, slår ut vannet, og så steker potetene i smult, så vil de få ei skikkelig sprø skorpe mens innsiden vil være myk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...