Gå til innhold

Søknad om å lese journal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har søkt om å lese journalen min fra da jeg var innlagt på psykiatrisk sykehus og lurer på om noen vet hvor lang tid sånt normalt tar, hvordan man får svar på om den er godkjent eller ikke og hvordan det foregår når man skal lese den? Møter man bare opp og henter utskrift, eller?

Anonymkode: 1b0b3...216

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt om å lese journalen min fra da jeg var innlagt på psykiatrisk sykehus og lurer på om noen vet hvor lang tid sånt normalt tar, hvordan man får svar på om den er godkjent eller ikke og hvordan det foregår når man skal lese den? Møter man bare opp og henter utskrift, eller?

Du har rett på å lese din egen journal, de eneste unntakene er hvis det er fare for liv og helse, men det skal MYE til. Man trenger ikke "søke", ofte er det nok å sende et brev om at man ønsker innsyn, ofte trenger de en underskrift fra deg.

Jeg har selv bedt om utskrift av journal, den ene gangen tok det et over et halvt år før jeg fikk den, og da måtte jeg sende mail og purre før jeg fikk den. Den andre gangen jeg ba om det (et annet sykehus) tok det bare en uke før jeg hadde den i posten.

Anonymkode: d01b0...b0c

Skrevet

Jeg måtte ringe og purre to ganger og presisere at det hastet (tidligere fødsel, var gravid igjen). Da kom den til slutt. Så kan hende du må ringe de og mase litt.

Anonymkode: 35894...ebb

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv bedt om utskrift av journal, den ene gangen tok det et over et halvt år før jeg fikk den, og da måtte jeg sende mail og purre før jeg fikk den. Den andre gangen jeg ba om det (et annet sykehus) tok det bare en uke før jeg hadde den i posten.

Blir den sendt i posten altså? Trodde det var for sensitiv informasjon for det?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du søker ikke om innsyn i egen journal, men krever dette etter pasientrettighetslovens paragraf 5.1.på særlig forespørsel kan du kreve å få ut kopi av journalen din. Altså det må stå om du ønsker å lese journalen på sykehuset og på den måten gjøre deg kjent med journalen, eller om du vil ha en kopi. 

Journalinnsyn kan nektes, dersom sykehusets journalansvarlig eller behandler finner at det vil være ugunstig for deg å lese din egen journal. Dette kan særlig være uheldig innen psykiatrien, fordi man kan blir dårligere av å lese slik helsepersonell der fremstiller pasienten når pasienten er eller har vært alvorlig syk.

Spørsmål om journalinnsyn skal besvares så raskt som mulig. Hva det innebærer varierer fra sted til sted. 

Anonymkode: a4eb8...240

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir den sendt i posten altså? Trodde det var for sensitiv informasjon for det?

Jepp, det ble den! Den ene gangen ble den send som rekommandert brev, den andre gangen bare som vanlig post. Der jeg er pasient nå fikk jeg beskjed om at de ikke sender ut slik sensetiv informasjon per post, men der er jeg jo fortsatt pasient så da ber jeg bare behandler om å få lese journalen, trenger bare skrive under på et skjema.

Skrevet

Den kommer i posten ja.

Anonymkode: 659a2...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...