Gå til innhold

Bekymret for eksens mentale helse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her for et par dager siden fikk jeg en telefon fra det lokale lensmannskontoret. De hadde fått en bekymringsmelding fra en lege som hadde behandlet /snakket med min eks-samboer på det psykiatriske sykehuset der han hadde vært innlagt. Det var en frivillig og kortvarig innleggelse, eksen skrev på SMS til meg at han «bare trengte en pause». 

Bekymringsmeldingen handlet bl.a. om at min eks-samboer hadde fortalt denne legen at han har våpen nedgravd i hagen. Lensmannen spurte naturlig nok om jeg kjente til dette, og jeg måtte bare svare som sant var, at han har nevnt det ved noen anledninger, men at jeg aldri har sett noe til dette angivelige våpenet eller har noen anelse om hvor det kan være gravd ned. Sant å si har jeg aldri klart å ta det helt på alvor, noe jeg også fortalte lensmannen.

Jeg blir jo selvsagt bekymret over hele situasjonen, og er usikker på hvordan jeg skal forholde meg. For det første er jeg bekymret over den mentale helsen til eks-samboeren. For det andre er jeg bekymret for de rent praktiske konsekvensene dette har, ettersom vi ennå ikke er helt i havn med å dele boet mellom oss. Jeg har bl.a. vært nødt til å betale en del regninger som han skulle ha betalt og hevder å ha betalt, men det har ved nærmere undersøkelse vist seg å ikke være tilfelle.

Jeg har tilbudt ham at vi setter oss ned sammen en dag og ser over alle de faste utgiftene (vi er enige om at han beholder huset) og hjelper ham å sette opp et budsjett, siden han tidligere har gitt uttrykk for at han føler at han ikke har kontroll på hva som går ut av penger. Samtidig har han lagt skyld på meg og hevder at dette dreier seg om gamle regninger som jeg ikke ordnet med å få betalt mens vi ennå bodde sammen. Dette stemmer heller ikke. Det som har vist seg er at:

• Regninger han hevder å ha betalt, ikke er blitt betalt
  • Gjeld/ubetalte regninger som han hevder skriver seg fra da vi ennå bodde sammen, er utgifter og regninger fra tiden etter at jeg flyttet ut

Likevel hevder han å ha brukt flere titalls tusen kroner på å betale regninger. Jeg vet at han fikk en stor skattesmell, og mistenker at det meste nok har gått med der. Egentlig burde jeg kanskje kreve å få tilgang til nettbanken hans for å sjekke hva pengene faktisk har gått til, men det har jeg jo selvsagt ingen rett til. Men dette at han både lyver, gir uttrykk for at han ikke har kontroll, prøver å legge skylden på meg og i tillegg legger seg inn på psykiatrisk der han forteller legen at han har våpen, antyder jo at han virkelig sliter. Jeg vil gjerne hjelpe ham, også for min egen del, men vet ikke hvor jeg bør begynne. Fortelle eksen at lensmannen har mottatt en bekymringsmelding? Ringe tilbake til lensmannen og snakke med ham? (Jeg kjenner for øvrig lensmannen fra da jeg jobbet som lensmannssekretær). Noe annet? Jeg vet virkelig ikke, men dette kan uansett ikke fortsette. Noen som kan være så snill å gi meg et godt råd?

Anonymkode: 78dce...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...