AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 Hei! Jeg sliter med angst og depresjon, noe som er veldig tungt. Har gått til psykolog noen år nå, men har funnet ut att det ikke er min greie. Har stort behov for medisinering, men er veldig usikker på dette med bivirkningene osv. Har aldri prøvd antidepressiva eller noe sånt, så jeg vil gjerne høre andres erfaringer? Jeg er veldig redd for å legge på meg av medisiner, og jeg føler medisinering er en dårlig løsning på et problem. Noe annet som kan hjelpe? Naturmedisin? Villig til å prøve alt, så lenge det ikke koster så mye. Ønsker å høre deres ærfaringer, både positive og negative:) Anonymkode: 40114...bad
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Jeg har en i nær familie som har slitt med angst og depresjoner i årevis, og også har vært medisinert for det i perioden. H*n har prøvd flere forskjellige, og foretrekker absolutt å være uten medisin. De mest uttalte bivirkningene er følelsen av å være følelsesmessig flat. Dernest kommer søvnforstyrrelser og nedsatt libido. Umedisinert føler h*n seg endelig som seg selv igjen. For denne personen har det vært viktigere å akseptere seg selv som h*n er, med alle sine issues. Jeg sliter en mye med nakken etter en ulykke, h*n sliter en del med psyken. Begge deler kan være forferdelig hemmende, med man finner sine måter å leve best mulig med det. Tips: jeg vet mange får veldig god hjelp av å gå til gestaltterapeut, framfor en ordinær psykolog via det offentlige, liksom. Les litt om gestaltterapi. De jeg kjenner som har prøvd har hatt utrolig god nytte av det. Anonymkode: e20e9...72b
Vesentlig Skrevet 8. februar 2017 #3 Skrevet 8. februar 2017 Jeg er en stor forkjemper for medisinering i riktig situasjon. Jeg går selv på antidepressiva og beroligende og det hjelper meg utrolig mye til å fungere normalt. Men jeg ser også en psykiater to ganger i uka og det med tett oppfølging mener jeg er veldig viktig når man går på medisiner. Jeg opplever medisinene som et verktøy til å fungere mer normalt imens man går til behandling.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 Hadde du nektet medisin hvis du hadde brukket armen? Jeg har selv hatt veldig god nytte av kombinasjonen ssri og terapi og er i dag helt frisk. Anonymkode: f8e0a...dd2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 Jeg har prøvd flere forskjellige typer antidepressiva og la ikke på meg av noen av dem. Snarere omvent. Jeg gikk opp i vekt når jeg sluttet på dem og ble deprimert igjen. For tre ukers tid siden startet jeg på Cipralex igjen etter et par års pause. Bivirkningene for meg i begynnelsen er kvalme og redusert appetitt, så jeg orker ikke spise store måltider lengre. Lav libido er også merkbart. Og jeg gjesper MYE. Men det positive er at jeg sover mye bedre og våkner opp uthvilt. Før våknet jeg opp utslitt (ikke trøtt). Føler litt mindre angst også. Jeg synes ikke du skal være så bekymret for bivirkningene. De går over og du vil føle deg bedre. Anonymkode: 05e78...315
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Gi medisiner en sjanse, er mitt tips. Jeg var også litt skeptisk til bivirkninger, men etter lengre tids samtaleterapi uten den helt store effekten, så valgte jeg å prøve ssri. Og for en forandring! Jeg har fått en ro og en trygghet som jeg ikke har kjent på lang tid. Jeg har mer energi, og er mer fokusert. Ikke minst, så er jeg gladere! Jeg ler mye, og orker å snakke med folk igjen. Litt bivirkninger kjente jeg i starten, men etter to uker har de fleste gitt seg. Anonymkode: 3143b...35a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg sliter med angst og depresjon, noe som er veldig tungt. Har gått til psykolog noen år nå, men har funnet ut att det ikke er min greie. Har stort behov for medisinering, men er veldig usikker på dette med bivirkningene osv. Har aldri prøvd antidepressiva eller noe sånt, så jeg vil gjerne høre andres erfaringer? Jeg er veldig redd for å legge på meg av medisiner, og jeg føler medisinering er en dårlig løsning på et problem. Noe annet som kan hjelpe? Naturmedisin? Villig til å prøve alt, så lenge det ikke koster så mye. Ønsker å høre deres ærfaringer, både positive og negative:) Anonymkode: 40114...bad Jeg vil anbefale deg brintellix, som har den fordelen at den ikke påvirker libidoet slik de andre ssriene gjør. Det har en stor betydning for de fleste av oss . Det er et av de nyere antidepressivaene på markedene, med relativt lite bivirkninger for de fleste. Mange er svært fornøyd med det. Anonymkode: dde53...1bc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 Har slitt med angst i flere år, var på ad for noen år siden men sluttet. Det eskalerte, og jeg er nå tilbake på ad. To uker med diverse bivirkninger som kvalme dagen jeg begynte + økte dosen, grei appetitt (litt mindre de første dagene), mye gjesping, nedsatt libido og manglende orgasme (akkurat denne satser jeg på går bort snart!). Men jeg merker forskjell allerede nå (og angsten var ganske alvorlig). Kanskje det er litt placebo-effekt, eller så fungerer den som bare det. Sammen med pusteteknikker og andre tusen ting jeg har prøvd på egenhånd før men uten ad, har jeg nå endelig begynt å føle mestring over de situasjonene som trigger meg. Anonymkode: 99e0c...868
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå