Lavendela Skrevet 8. februar 2017 #1 Skrevet 8. februar 2017 (endret) Usikker på om jeg skal gå for dun eller ull. Noen som har erfaring med ulldyner?? Jeg er veldig kald av meg og trenger noe varmt, men er ikke så veldig begeistret for dun egentlig😕. Endret 8. februar 2017 av Lavendela 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #2 Skrevet 8. februar 2017 Enig med deg. Dun er noe herk å få fin igjen etter vask. Dundyner må jo tørketromles i x antall timer etter vask, tas ut av trommelen og ristes opp og legges tilbake i tørketrommelen ørten ganger i løpet av tørkeprosessen for å få dyna best mulig. Allikevel kan man ende opp med et resultat som er en klumpete dyne med fjær/dun-baller som ligger som våte klumper inni dyna. Alternativt kan man sende dundyna til rens på renseri x antall ganger pr år men det blir straks dyrt. Nei, invester heller i ulldyne og ull-overmadrass du Anonymkode: 8f6c5...1a2 2
Lavendela Skrevet 8. februar 2017 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2017 Men er den like varm som dun? 😊 det er nettopp pga vask jeg skal kjøpe nye dyner. De blir jo aldri tørre, og etter noen vask stikker det fjær ut av trekket på dyna😑😑😑 😩
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #4 Skrevet 8. februar 2017 Er det vanlig å vaske dyner (ofte)? Hvor ofte er det snakk om? Hilsen uvitende Anonymkode: a5c53...71a 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #5 Skrevet 8. februar 2017 Jeg har Høie Exclusive dobbeltdyne, det er den mykeste deiligste dynen jeg noen gan har hatt, og skikkelig varm og deilig, har ikke vært kald en eneste gang i vinter og jeg er skikkelig frossen av meg. Er fiberdyne, jeg vet ikke helt hva det betyr, men er hvert fall ikke dun. Anonymkode: 9fc1b...0d7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #6 Skrevet 8. februar 2017 Har aldri hørt om noen som bruker ulldyne.. Anonymkode: e53bd...fb9 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #7 Skrevet 8. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig å vaske dyner (ofte)? Hvor ofte er det snakk om? Hilsen uvitende Anonymkode: a5c53...71a Ja, i hvertfall 2 ganger pr år, og helst oftere. Anonymkode: b78a2...d2f 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #8 Skrevet 8. februar 2017 Eller en god vinterdyne uten dun og fjær fra IKea Anonymkode: b78a2...d2f
KaDust Skrevet 8. februar 2017 #9 Skrevet 8. februar 2017 Nå skal man jo vaske dundyna en gang hvert 3-4 år, så det er jo ikke akkurat mye jobb å ha en dundyne. Ulldyner har jeg aldri sett, men ser for meg at det klør. Selv liker jeg ikke fiberdyner noe særlig, men det er vel fordi jeg aldri har gått i den prisklassen hvor dynene faktisk er myke og former seg etter kroppen. Synes fiberdyner ofte blir for stive, og jeg fryser utrolig mye i de fordi jeg ikke får brettet de godt nok rundt meg. Så her går det i dobbeldyne av dun. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #10 Skrevet 8. februar 2017 7 minutter siden, KaDust skrev: Nå skal man jo vaske dundyna en gang hvert 3-4 år, så det er jo ikke akkurat mye jobb å ha en dundyne. Ulldyner har jeg aldri sett, men ser for meg at det klør. Selv liker jeg ikke fiberdyner noe særlig, men det er vel fordi jeg aldri har gått i den prisklassen hvor dynene faktisk er myke og former seg etter kroppen. Synes fiberdyner ofte blir for stive, og jeg fryser utrolig mye i de fordi jeg ikke får brettet de godt nok rundt meg. Så her går det i dobbeldyne av dun. " Ikke glem puten Når vasket du puten din sist? Philip Tierno Jr. ved New York University Langone Medical Center er hygieneekspert og forfatter av boken The Secret Life of Your Germs. - Etter fem år er ti prosent av vekten av puta støv og støvmidd, forklarer Tierno i boken sin. Ta knekken på midden Lyngra understreker at å vaske dyner og puter minst én gang i året, på 60 grader, er noe de fleste av oss bør gjøre. - Vask på 60 grader vil drepe midd. (Høy varme og sterk kulde dreper midd.) Hvis du har allergi for midd eller har dyrehårsallergi, eller svetter mye, er det ifølge seniorrådgiveren viktigere å være nøye med renholdet- vaske oftere. " http://www.klikk.no/bolig/rengjoring-og-vask-av-sengetoy-dyne-og-pute-1430878.ece Anonymkode: b78a2...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #11 Skrevet 8. februar 2017 Har aldri prøvd ulldyne før, men kjærsten sier det er det beste som finnes. Jeg er skeptisk. Han er en skikkelig frysepinne fra et varmt land, og hater vinter og alt som heter kaldt. Anonymkode: ebfe8...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #12 Skrevet 8. februar 2017 " Vask dyna hvert år Innkjøper i Princess Gruppen AS, Bitta Andersen, har følgende anbefalinger om hvor ofte dunprodukter bør vaskes. - Puter bør vaskes cirka fire ganger i året og dyner én gang per år, ellers ved behov. Har man flere dyner som man varierer med etter sesong; sommerdyne, helårsdyne og vinterdyne, kan man ha dyner i mange år. - Hvis man har en dyne hele året så bør man skifte dyne cirka hvert 3-4 år forteller Andersen. " Anonymkode: b78a2...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #13 Skrevet 8. februar 2017 Vask og vedlikehold av ulldyne: https://sovgodt.no/pages/vask-av-ulldyne Anonymkode: b78a2...d2f 1
KaDust Skrevet 8. februar 2017 #14 Skrevet 8. februar 2017 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: " Ikke glem puten Når vasket du puten din sist? Philip Tierno Jr. ved New York University Langone Medical Center er hygieneekspert og forfatter av boken The Secret Life of Your Germs. - Etter fem år er ti prosent av vekten av puta støv og støvmidd, forklarer Tierno i boken sin. Ta knekken på midden Lyngra understreker at å vaske dyner og puter minst én gang i året, på 60 grader, er noe de fleste av oss bør gjøre. - Vask på 60 grader vil drepe midd. (Høy varme og sterk kulde dreper midd.) Hvis du har allergi for midd eller har dyrehårsallergi, eller svetter mye, er det ifølge seniorrådgiveren viktigere å være nøye med renholdet- vaske oftere. " http://www.klikk.no/bolig/rengjoring-og-vask-av-sengetoy-dyne-og-pute-1430878.ece Anonymkode: b78a2...d2f Puter skal vaskes en gang i året, ja, men dundyner er anbefalt en gang hvert 3-4. år. Det har hvertfall alltid vært den anbefalte tiden før også tar jeg artiklene til klikk.no med en klype salt. Så lenge man lufter dyna ofte nok, er det altså ikke noe behov for å vaske den en gang i året. Endret 8. februar 2017 av KaDust 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #15 Skrevet 8. februar 2017 Akkurat nå, KaDust skrev: Puter skal vaskes en gang i året, ja, men dundyner er anbefalt en gang hvert 3-4. år. Jeg tar artiklene til klikk.no med en klype salt. Så lenge man lufter dyna ofte nok, er det altså ikke noe behov for å vaske den en gang i året. Ok Du har nok bedre greie på det. Anonymkode: b78a2...d2f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #16 Skrevet 8. februar 2017 Helsedirektoratet anbefaler ikke at man sover på ull av hensyn til astma og allergi(øker sjansen for å få problemer med det). Midd vil heller ikke drepes ved 30 grader, men om ulldynen kan legges i frysen så bør det vel gå fint akkurat med midden(?). Anonymkode: 26c16...398
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #17 Skrevet 9. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Helsedirektoratet anbefaler ikke at man sover på ull av hensyn til astma og allergi(øker sjansen for å få problemer med det). Midd vil heller ikke drepes ved 30 grader, men om ulldynen kan legges i frysen så bør det vel gå fint akkurat med midden(?). Anonymkode: 26c16...398 Å? Hvorfor øker det sjansene for astma og allergi? Gjelder det samme også for det å sove i ullklær? Anonymkode: b78a2...d2f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2017 #18 Skrevet 9. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å? Hvorfor øker det sjansene for astma og allergi? Gjelder det samme også for det å sove i ullklær? Anonymkode: b78a2...d2f Ps Jeg vasker ulltrøyene og ullongsene mine på 60 grader. Anonymkode: b78a2...d2f
Lavendela Skrevet 9. februar 2017 Forfatter #19 Skrevet 9. februar 2017 9 timer siden, KaDust skrev: Nå skal man jo vaske dundyna en gang hvert 3-4 år, så det er jo ikke akkurat mye jobb å ha en dundyne. Ulldyner har jeg aldri sett, men ser for meg at det klør. Selv liker jeg ikke fiberdyner noe særlig, men det er vel fordi jeg aldri har gått i den prisklassen hvor dynene faktisk er myke og former seg etter kroppen. Synes fiberdyner ofte blir for stive, og jeg fryser utrolig mye i de fordi jeg ikke får brettet de godt nok rundt meg. Så her går det i dobbeldyne av dun. Vi har bleiebarn som kommer inn til oss om natten. Det hender de har uhell, eller omgangssyke.... Da vil man gjerne vaske dyna etterpå 😁 1
Lavendela Skrevet 9. februar 2017 Forfatter #20 Skrevet 9. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller en god vinterdyne uten dun og fjær fra IKea Anonymkode: b78a2...d2f Jeg klarer ikke holde varmen i fiberdyner 😕
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå