Gå til innhold

Vikingtiden, middelalderen osv...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :) jeg har veldig lyst til å lære om vikinger tiden, helst middelalderen og kanskje oppleve det litt. Finnes det hobby grupper på dette elns? Noen forslag noen? 

Og om noen er medlem, hva går det i? :) noen som kan fortelle noe? 

Venter i spenning :)

Anonymkode: d28d3...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville startet med å lese historiebøker :) Men er mye lesestoff på Internett og...

Vet ikke om noen lekegrupper :(

Anonymkode: c03cb...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg karsten alnæs sine historie-bøker. De er spennende og lettleste, selv om de er tykke. 

Vet at det finnes flere sånne grupper, men kjenner ikke til noen personlig. Kanskje oslomiddelalderfestival.org er noe for deg?

Anonymkode: a5da7...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere grupper rundt i landet som driver med reenactment, så du kan jo se hva som finnes i nærheten der du bor.  Dette er grupper med alt fra "historie er gøy, la oss lære litt sammen" til "vi skal gjenskape våren 1382 så korrekt og detaljert som mulig, og plusspoeng til den som dør av byllepest".  

For de fleste gruppene vil det handle om å gjenskape noe av følelsen og stemningen fra tidligere tider gjennom f.eks klær, mat, musikk, kampteknikk osv., og det varierer veldig hvor strenge krav de har, og dermed hvor åpne de er mot nybegynnere.  Noen har strengt fokus på bare en tid, mens andre ser litt mer generelt mot epoken.

Start med å lese noen av bøkene som er anbefalt over, og finnes det et middelalder- eller vikingmarked i nærheten av deg, så er det et flott sted å komme i kontakt med ulike grupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere museum har Middelalderfestival, bare søk og se om du kan finne noe i nærheten av der du bor. Jeg har akkurat vært på fest med vikingtiden som tema og googlet mye om dette da. Ser at mange som samles på Middelalderfestival er folk som er veldig opptatt av temaet og som både syr klær, lager egne våpen, lager mat fra den tiden osv. 

Anonymkode: c63d2...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i et vikinglag :) Det er ganske ferskt da. Vi sitter stort sett og syr, men har planer om å ha andre aktiviteter etterhvert. Vi skal også dra på markeder sammen.

Jeg var på Gudvangen vikingmarked i sommer, det var koselig. Fins flere markeder rundt om kring.

Tenker meg på Hamar middelalderfestival i juni :D

Ellers er jo serien Vikings bra, syns jeg. En dokumentar som heter "Vikingkvinner" på NRK nettTV er også fin. 

Anonymkode: efbca...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...