Gå til innhold

Gjeldsproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å komme i en ganske tung situasjon som jeg prøver å ordne opp i. Har pådratt meg en del gjeld i form av forbrukslån og kredittkort som jeg må rydde opp i. Anslår summen til å være rundt 300.000,-. Levd over evne i tillegg til å ikke ha hatt jobb i en periode. Nå har jeg omsider klart å skaffe meg en godt betalt jobb og ønsker å rydde opp. Derfor trenger jeg litt tips om det er noen som har vært i samme situasjon tidligere. 

Før alt dette startet hadde jeg en god jobb og fikk boliglån til å kjøpe meg leilighet så jeg eier jo da en bolig som har steget en del i verdi fra jeg kjøpte. Jeg tenker å sjekke hva den er god for og prøve å få bakt inn de andre lånene inn i boliglånet. Noen som har erfaring med det? Jeg betaler nå ned en god sum i måneden på de usikre lånene, men pga de høye rentene så skjer det ikke så mye.. 

Planen er å kontakte min bank, legge ved selvangivelse, lønnslipp, et budsjett og verdivurdering samt forklare situasjonen. Jeg synes det er litt vanskelig å kontakte banken min fordi jeg er flau over at det har gått så langt. Noen tips til dette? Og i verste fall, om banken sier nei, er det noen som har tips til hvordan jeg best mulig kan "rydde opp"? Jeg vurderer litt å sjekke hos Lendo om jeg får samlet alt i ett lån så det ikke blir flere kreditorer å forholde seg til. Noe annet? 

Takk på forhånd! Jeg vet godt at jeg har dritet på draget, og ønsker bare å rydde opp nå. 

Anonymkode: a5166...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta noen nye lån for å samle/betale ned andre lån. Refinansiering av boliglånet er et godt alternativ.

Ellers er det jo veldig tydelig hva du skal gjøre. Sett opp en liste oved lånene dine, rentesatsene og avdragene per mnd. Du sier du har begynt å tjene mer nå. Så lev sparsommelig og betal mest mulig på lånene. Du betaler det minste ssom kreves på alle lån og satser mest mulig på det lånet som har høyest rente. Dette kalles snøballsmetoden. Bli kvitt det dyreste lånet, så gor du videre til nest dyreste: betaler bare det nødvendige på alle andre, og mest mulig ekstra på det dyreste. Slik kommer lånene til å forsvinne et etter et.

Et viktig poeng er å ta et økonomimøte med seg selv hver uke. For eksempel på søndager. Se gjennom budsjettet, plannen og forbruke. se gjennom nedbetalingen. Det er motiverende å se gjelden minske, men dette bør man ha godt oversikt over til hver tid. Ikke tenk "Nå har jeg laget en plan, den går av seg selv. Nå blir alt i orden". Ha kontroll og sjekk at det faktisk går som planlagt. At du selv følger planen og når målene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må jo lure på hvorfor du som eier eiendom,ikke kom til de å tok lån. Istedenfor dyr kredittkortgjeld.

Søk om å få bakt inn lånet. Øk bet med noen hundre hver mnd. 

Kutt ut alt unødvendig. Få en sparekonto,hvor du blir tret en sum hver mnd. Du bør også ha en buffer konto.  Om noe ryker. Eks vaskemaskin. En buffer må alle ha. Bruk ikke sparekonto til slikt. 

Sett opp budsjett. Gå igjennom bud sjette hver mnd. Har du brukt mindre enn oppsatt,overfør pengene til sparekonto

Anonymkode: 04065...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tilkalt en megler og fått en gratis verdivurdering av leiligheten. Ikke avslør at du egentlig IKKE skal selge,bare vil ha verdivurderingen. Lat som du sjekker markedet og vil vite hva du har å rutte med før du evt ser deg om etter noe nytt. Eiendomsmeglere tilbyr ofte verdivurdering gratis, med det håper de naturligvis å bli benyttet som megler ved salget og få penger på den måten.

Når du har fått verdivurderingen, og den viser at du har god nok egenkapital til gode, så går du til banken med denne, samt andre papirer som dokumenterer din nye inntekt, og ber om å få sammenbakt all forbruksgjelden din inn i boliglånet. Dette er bankene vant til, og det godkjennes som regel hvis andre faktorer er ok (som inntekt osv).

 

Anonymkode: 776ef...59f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med moren og faren min, og fikk låne av dem med en gang (500 000) rentefritt, med avbetaling på 6år. Gikk superbra, og var aldri noe problem. Jeg eide ingenting, så kunne ikke ta opp noe mer på boligen e.l

Anonymkode: e6b56...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...