Gå til innhold

Særeie-nekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min forlovede har barn fra før og han har dårligere og mer uryddig økonomi enn meg. Hans inntekt lav og ustabil. Han tjener mye i bonuser.Jeg liker å vite at jeg er trygg og er ikke glad i risiko. Jeg har leilighet til verdi 3.1 millioner. Har jobb med ok inntekt og gjeld på 2.4 mill i tillegg til studielån på 200 000. Han har ikke gjeld, men er garantist for en annen person og en gjeld til mor på 80 000. Han gir datteren mye når han kan. Jeg har ikke barn. Hans sparekonto er 100 000. Han flytter pga.meg og mener at han tar en stor risiko siden han endelig fikk seg jobb i hjembyen og nå blir ledig for..hvem vet hvor lenge. Han synes det er rart og smålig å be om fullt særeie siden han ofrer en relativt god jobb, samvær med datteren for meg, men avtalen var at han skulle flytte før han fikk jobb og da var han veldig gira på flyttingen, men etter å jobbe der en stund mener han nå å ofre. Jeg vet hva som står på google om det med særkullsbarn, skjeve utgangspunkt i oppstart osv, men hva kan gå galt om jeg ikke inngår ektepakt? Han nekter å signere på dette og nå er bryllupet rett rundt hjørnet. Jeg hadde ikke tenkt på dette før. Overreagerer jeg? Vi vil jo en vakker dag ha barn. Han er 34 år og vi må gifte oss pga. at han ikke er norsk.

Anonymkode: 28668...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er jo til en viss grad beskyttet av ekteskapsloven, men jeg hadde blitt veldig betenkt hvis min kommende ektemann ikke ville skrive under ektepakten og hatt orden i sysakene før bryllupet. Faktisk så betenkt at jeg hadde utsatt det. 

Vi har selv ektepakt og så på det som en selvfølge da vi giftet oss. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser regnestykket ditt eier du ikke så mye. Leiligheten er belånt med ca 80% i tillegg har du studielån.  Din samboer (snart ektefelle) vil i de kommende årene mest sannsynlig bidra til å betale på bostedet deres, og jeg ser derfor igjen grunn til å ha særeie. Det hadde vært mer forståelig med ønske om særeie dersom du satt med nedbetalt bolig eller var formuende på andre vis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med verdistigningen? Så fort han får seg jobb og kan spare, vil det være en drøy gevinst om han kan cashe ut 100 000 eller flere? Tenkte jeg vil sørge for å nedbetale mer gjeld istedenfor å spare.

Anonymkode: 28668...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlig å ikke diskutere dette før bryllupet er "rett rundt hjørnet"..

Jeg hadde nok utsatt bryllupet. Ikke bare for å få dette på plass, men fordi økonomi er en stor skilsmisseårsak - man skal ha like holdninger, verdier og prioriteringer. Det er et minimum å finne ut av dette før man etablerer seg.

Anonymkode: 5aec5...dbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner han godt, hadde nektet selv. Det er ikke som om du sitter på enorme verdier som trenger beskyttelse. Syntes du virker litt smålig og mistenksom...

Anonymkode: fbd67...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selg leilighet, kjøp ny sammen! Be han kjøpe seg inn i din leilighet. Ikke gift dere, ha delt økonomi.

Anonymkode: 0a747...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giftet meg uten særeie. Hvis jeg hadde solgt og vi hadde kjøpt sammen så ville jeg gått til advokat ogfått skrevet at det jeg tok inn skulle jeg  hatt ved event brudd/salg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv finne ut hvor viktig det er for deg da. Hvis den ene parten har uryddig økonomi, har ektefellen lite å si hvis dere har felleseie. Det høres helt ærlig ut som om dere har et dårlig utgangspunkt allerede. Hvor viktig er det altså for deg med særeie og økonomisk kontroll? Kan det være kulturforskjeller inne i bildet også, siden du sier han ikke er norsk? Kanskje dere kan snakke godt sammen og finne ut av det uten at det blir uenigheter og styr?

Anonymkode: 2b7fb...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tar med deg inn i ekteskapet,tar du med deg ut. Du risikerer ikke noe ved å ikke ha særeie.

En annen ting er jo at han bidrar til å nedbetale ditt lån. Hva om dere blir skilt om 15 år? Da står han på bar bakke,mens du er gjelder og stor kapital.

Alternativ er at han kjøper seg inn hos deg.

Eller...du betaler alt på lån selv, og han har sin egen boligsparekonto. At han sparer mye hver mnd. Eventuelt kjøper seg hytte og får særeie på den

Anonymkode: 06d5e...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en leilighet verdi 3,1 mil og gjeld på 2,4 mil+200 000 kr. Det vil si du i teorien eier 500 000 kr. Han har 100 000kr på sparekonto. Så forkjellen mellom dere er da 400 000 kr.

400 000 kr er 13% av 3,1 mil. Det dere kan gjøre er at han kjøper seg inn og tar ansvaret for 50% av restlånet ditt. Dere betaler sammen på boliglånet. Dere også skriver en avtale at du eier 13% mer av boligen fordi det er dette du hadde med deg INN i ekteskapet. Resten for dere jo opparbeidet dere mens dere allerede er gifte. Så resten skal tilhøre begge likt.

Dvs. Du eier 56,5%, mens han eier 43,5% av boligen. Ved evt. brudd og salg er det dette hver av dere får av boligsalget.

_____________

En annen ting. Kommer han til å motta dagpenger/ha noe inntekt når han flytter inn med deg? Hvis ja, så er det greit. Hvis ikke, la ham først finne jobb og så flytte til byen din. Da "ofrer" han ikke noe, som han selv påstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. februar 2017 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Min forlovede har barn fra før og han har dårligere og mer uryddig økonomi enn meg. Hans inntekt lav og ustabil. Han tjener mye i bonuser.Jeg liker å vite at jeg er trygg og er ikke glad i risiko. Jeg har leilighet til verdi 3.1 millioner. Har jobb med ok inntekt og gjeld på 2.4 mill i tillegg til studielån på 200 000. Han har ikke gjeld, men er garantist for en annen person og en gjeld til mor på 80 000. Han gir datteren mye når han kan. Jeg har ikke barn. Hans sparekonto er 100 000. Han flytter pga.meg og mener at han tar en stor risiko siden han endelig fikk seg jobb i hjembyen og nå blir ledig for..hvem vet hvor lenge. Han synes det er rart og smålig å be om fullt særeie siden han ofrer en relativt god jobb, samvær med datteren for meg, men avtalen var at han skulle flytte før han fikk jobb og da var han veldig gira på flyttingen, men etter å jobbe der en stund mener han nå å ofre. Jeg vet hva som står på google om det med særkullsbarn, skjeve utgangspunkt i oppstart osv, men hva kan gå galt om jeg ikke inngår ektepakt? Han nekter å signere på dette og nå er bryllupet rett rundt hjørnet. Jeg hadde ikke tenkt på dette før. Overreagerer jeg? Vi vil jo en vakker dag ha barn. Han er 34 år og vi må gifte oss pga. at han ikke er norsk.

Anonymkode: 28668...4c7

Dette ville jeg nok avblåst. Du vil virkelig (virkelig!) ikke sette deg selv i en situasjon der du ender opp med å få barn med en mann som ofrer tid med sitt eget barn(!) for en dame. Det er lavmåls, det. 

 

Avblås. Innfør særbo. Vurder om du synes det er tak nok i han til at du flytter til ungene hans sin by. Eller finn deg en som setter ungene sine før seg selv og deg. For det er den type far en vil pådra unger. 

 

Det med pengene: bare penger. Ikke viktig opp mot det med barnet.

Anonymkode: 0e94b...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ville jeg nok avblåst. Du vil virkelig (virkelig!) ikke sette deg selv i en situasjon der du ender opp med å få barn med en mann som ofrer tid med sitt eget barn(!) for en dame. Det er lavmåls, det. 

 

Avblås. Innfør særbo. Vurder om du synes det er tak nok i han til at du flytter til ungene hans sin by. Eller finn deg en som setter ungene sine før seg selv og deg. For det er den type far en vil pådra unger. 

 

Det med pengene: bare penger. Ikke viktig opp mot det med barnet.

Anonymkode: 0e94b...676

Dette.

Hvis du er viktigere enn barna hans er han feil mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har særeie. Min mann er elendig med personlig økonomi og eier/eide ingenting. Jeg har hus og hytte og særeie var svært viktig for meg siden han i tillegg er dårlig med egen økonomi.

Vi har vært gift i 7 år og for oss fungerer det helt greit med separat økonomi.

Anonymkode: 93f59...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han nekter å signere, synes jeg burde fortelle deg nok om denne mannen til å IKKE gifte deg, få barn eller på noen måte etablere deg med han. 

Dette er en massiv advarsel som du ikke kannignorere!!

Anonymkode: 255f6...c6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, February 07, 2017 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Min forlovede har barn fra før og han har dårligere og mer uryddig økonomi enn meg. Hans inntekt lav og ustabil. Han tjener mye i bonuser.Jeg liker å vite at jeg er trygg og er ikke glad i risiko. Jeg har leilighet til verdi 3.1 millioner. Har jobb med ok inntekt og gjeld på 2.4 mill i tillegg til studielån på 200 000. Han har ikke gjeld, men er garantist for en annen person og en gjeld til mor på 80 000. Han gir datteren mye når han kan. Jeg har ikke barn. Hans sparekonto er 100 000. Han flytter pga.meg og mener at han tar en stor risiko siden han endelig fikk seg jobb i hjembyen og nå blir ledig for..hvem vet hvor lenge. Han synes det er rart og smålig å be om fullt særeie siden han ofrer en relativt god jobb, samvær med datteren for meg, men avtalen var at han skulle flytte før han fikk jobb og da var han veldig gira på flyttingen, men etter å jobbe der en stund mener han nå å ofre. Jeg vet hva som står på google om det med særkullsbarn, skjeve utgangspunkt i oppstart osv, men hva kan gå galt om jeg ikke inngår ektepakt? Han nekter å signere på dette og nå er bryllupet rett rundt hjørnet. Jeg hadde ikke tenkt på dette før. Overreagerer jeg? Vi vil jo en vakker dag ha barn. Han er 34 år og vi må gifte oss pga. at han ikke er norsk.

Anonymkode: 28668...4c7

Siste setningen forklarer alt. Aksepter at han ikke er interessert i deg, men mulighetene et giftemål med deg gir i dag og ikke minst for han i fremtiden. 

Jeg hadde ikke giftet meg her for 10 mill eller mer i gave for et slikt ekteskap. 

Anonymkode: 32c01...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...