Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye må dere ut med sånn ca hver mnd, iæog hva har dere kjøpt?

Er lei av å leie, og vil se om jeg kan spare på å kjøpe på sikt.

Anonymkode: 307b3...091

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager merkelig skrivefeil. Skriver på mobil.

Skrevet

Hvis du har penger til å betjene et lån (sjekk lånekalkulator hos bankene) så vil det alltid være lønnsomt å kjøpe fordi du ved innbetaling av lån samtidig sparer i eiendomsverdi.

• Liker 1
Skrevet

8000,- i låneutgifter og 3700 i husleie = 11700,- i boligkostnader. I tillegg kommer strøm på 350 kr i mnd, samt innboforsikring på 165,- kr. som man må ha når man bor noe sted :- )

Jeg har avdragfrihet på lånet for tiden og skal ha det en stund, fordi jeg skal sette pengene på sparekonto i stedet, slik at jeg kan spare opp penger til oppussing. Bl.a. trenger jeg nytt kjøkken. Stua skal også pusses opp, og det ene soverommet. Jeg får se hvor mye jeg greier å spare opp, men jeg skal minimum spare det beløpet/de tusenlappene som ville vært låneavdraget.

Anonymkode: c83f3...8a6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

8000,- i låneutgifter og 3700 i husleie = 11700,- i boligkostnader.

Glemte å nevne hva jeg har kjøpt; det er en borettslagleilighet i blokk med to soverom i Oslo. Ca 68 kvadrat.

Skrevet
1 minutt siden, Prinsesse788 skrev:

Hvis du har penger til å betjene et lån (sjekk lånekalkulator hos bankene) så vil det alltid være lønnsomt å kjøpe fordi du ved innbetaling av lån samtidig sparer i eiendomsverdi.

Men vil månedsbeløpet være mye høyere enn om jeg hadde leid tilsvarende bolig?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er det faktisk dyrere å leie enn å eie. Her jeg bor, har jeg sett at en tilsvarende leilighet koster 14-15 000 i leie pr mnd. Å eie den koster ca 12 000.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne hva jeg har kjøpt; det er en borettslagleilighet i blokk med to soverom i Oslo. Ca 68 kvadrat.

Takk. Dette er nyttig info. Greit å ha noen faktiske tall å forholde meg til, så jeg får en ide om hva jeg kan forvente.

bor du alene da? Selveier eller andel? Oslo er kanskje noe dyrere enn ellers i landet?

Skrevet

Leilighet, har presis tre mill i lån, betaler 16k i mnd, hadde vel måtte betale ca ti tusen hadde jeg leid den. Men så blir det jo en del ekstra når man eier: TV og nett, kommunale utgifter, forsikring og vedlikehold. 

Anonymkode: a7d18...f67

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som regel er det faktisk dyrere å leie enn å eie. Her jeg bor, har jeg sett at en tilsvarende leilighet koster 14-15 000 i leie pr mnd. Å eie den koster ca 12 000.

Det er en vesentlig forskjell ja.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leilighet, har presis tre mill i lån, betaler 16k i mnd, hadde vel måtte betale ca ti tusen hadde jeg leid den. Men så blir det jo en del ekstra når man eier: TV og nett, kommunale utgifter, forsikring og vedlikehold. 

Anonymkode: a7d18...f67

Veldig fint at du lister opp utgiftspostene. Ikke sikkert jeg har tenkt på alt jeg burde der.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturlig nok er det det ja. Noen eier og leier ut for å gå i null/helt tjene på det. Da må de ta mer. 

Anonymkode: 07132...806

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

1988 ringte og vil snakke med deg om sparing i fast eiendom. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye må dere ut med sånn ca hver mnd, iæog hva har dere kjøpt?

Er lei av å leie, og vil se om jeg kan spare på å kjøpe på sikt.

Vanligvis er det ganske mye billigere å eie enn å leie, men transaksjonskostnadene er høye og risikoen er også mye høyere. I Oslo Sentrum koster f.eks 70 kvadratmeter rundt 5-6 millioner å kjøpe og har 2-3 tusen kroner i husleie i måneden. Med 2 % rente Koster den dermed 8-9.000 kroner i måneden å eie, mens leieprisen for en tilsvarende leilighet er på 15-16.000 i måneden. 

Med andre ord sparer du 4-5 tusen kroner i måneden på å eie fremfor å leie. Nedbetaling av lån er sparing, så den  har jeg selvfølgelig sett bort fra her, men det vil påvirke likviditeten din.

Endret av prt90
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, prt90 skrev:

Vanligvis er det ganske mye billigere å eie enn å leie, men transaksjonskostnadene er høye og risikoen er også mye høyere. I Oslo Sentrum koster f.eks 70 kvadratmeter rundt 5 millioner å kjøpe og har 2-3 tusen kroner i husleie i måneden. Med 2 % rente Koster den dermed 8-9.000 kroner i måneden å eie, mens leieprisen for en tilsvarende leilighet er på 15-16.000 i måneden. 

Med andre ord sparer du 4-5 tusen kroner i måneden på å eie fremfor å leie. Nedbetaling av lån er sparing, så den  har jeg selvfølgelig sett bort fra her, men det vil påvirke likviditeten din.

Ja, hvis du regner med en rente som er 20% lavere enn det man typisk må ut med, da blir nesten alt lønnsomt.

2.5% er en mer riktig rente. I tillegg har du jo større risiko og lavere fleksibilitet.

Skrevet (endret)

Lånet er på 8300 kr i måneden (men vi bygde om kjelleren til utleie-leilighet, så vi betaler så og si ingenting av lånet selv :lol:).

Vi har en enebolig på 170 kvm med stor og fin hage. Bor 50 min fra Oslo.

Endret av KaDust
  • Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, hvis du regner med en rente som er 20% lavere enn det man typisk må ut med, da blir nesten alt lønnsomt.

2.5% er en mer riktig rente. I tillegg har du jo større risiko og lavere fleksibilitet.

Hvis du må betale 2.5 % rente så burde du nok ta en telefon til banken din. Dessuten var 2% rente for hele beløpet (egenkapital + banklån) og i dag er det ganske vanskelig å få over 2% rente på bankinnskudd. 

Men ja, risikoen ved å kjøpe er skyhøy og fleksibiliteten er mye dårligere. Veldig dumt å kjøpe om man ikke har tenkt å bli boende i minst 3-5 år.

Endret av prt90
  • Liker 1
Skrevet

Ikke glem skattelette for rentekostnader da ☺

Skrevet
Akkurat nå, -Fiona- skrev:

Ikke glem skattelette for rentekostnader da ☺

Det er alt regnet inn :)

Skrevet
5 minutter siden, prt90 skrev:

Hvis du må betale 2.5 % rente så burde du nok ta en telefon til banken din. Dessuten var 2% rente for hele beløpet (egenkapital + banklån) og i dag er det ganske vanskelig å få over 2% rente på bankinnskudd. 

Men ja, risikoen ved å kjøpe er skyhøy og fleksibiliteten er mye dårligere. Veldig dumt å kjøpe om man ikke har tenkt å bli boende i minst 3-5 år.

Masse annet lønnsomt man kan bruke den kapitalen på da.

Hvilken bank tilbyr mindre enn 2.5? Jeg får vel 2.3 men det er bare fordi jeg er ung og frisk (har ikke boliglån ennå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...