Gå til innhold

Kakemenn + sirupssnipper - oppskrifter!!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har oppskriftene på disse? evt en link? Har tatt på meg baksten i år, så dette kan bli spennende... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier kakemenn, mener du pepperkaker da?

Sirupsnipper

1 dl 20% fløte eller fløtemelk

250 g mørk sirup

125 g sukker

100 g smør

¼ ts finmalt pepper

½ ts ingefær

½ ts kanel

½ ts natron rørt ut i 1 ss melk

ca 500 g hvetemel

Ha fløte, sirup, sukker og smør i en kjele og kok opp under omrøring. Hell blandingen i en bolle og avkjøl før krydder og mel tilsettes. La stå kjølig en stund før den kjevles tynt ut og skjæres i snipper. Stek ved 200 grader på øverste rille.

Pepperkaker

½ dl sirup

50 g sukker

125 g smør

½ stort eller 1 lite egg

½ ts ingefær

1 ts kardemomme

¼ ts pepper

1 ts kanel

½ ts bakepulver

150 g mel

Dagen før: Smelt sirup, sukker og smør i en kjele over svak varme. Rør til sukkeret har smeltet. La bli kaldt. Rør inn egget. Bland krydder, bakepulver og det meste av melet sammen. Sikt det ned i blandingen. Rør sammen. La stå kaldt til neste dag.

Ta deigen ut av kjøleskapet et par timer før bakingen. Kna den smidig. Stikk ut figurer og legg dem på plate. Stek midt i ovnen ved 175 grader i ca 10 minutter. Kan gjerne pyntes med glasur og nonstop.

Skrevet

Jeg har veldig god oppskrift på kakemenn, eller hvite pepperkaker som vi kaller dem. De var alltid favorittene da vi var små. De må trykkes ut litt tykke:

100 g smør

3 1/2 dl sukker

1 ts hornsalt

2 1/2 dl melk

750 g hvetemel

Smelt og avkjøl smøret. Bland i resten og avkjøl 1-2 timer i kjøleskap. Stekes i 7-10 min på 200c. De skal ikke bli brune oppå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...