Gå til innhold

Cookies / Halvmyke kjeks

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har en oppskrift på noen som både er gode og enkle å lage?

er det noe annet enn sjokolade som er godt i? Peanøtter og sjokolade høres godt ut, eller mandler? Liker ikke tørket frukt.

Anonymkode: 76a09...88d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åjada. Lagde masse cookies(deig) selv i går, og oppskriften sitter friskt i minnet :) 

Grunnoppskrift:

• 225g smør
  • 100g sukker
  • 220g brunt sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 egg
  • 400g mel
  • 5g natron
  • 5g salt
  • 100-200g sjokolade/nøtter etc. 

I går hadde jeg i tillegg i 100g kokesjokolade, 50g hasselnøtter og 50g mandler, alt hakket i småbiter. Her kan du jo virkelig variere med det du vil. Sjokolade, karamell, nøtter, tranebær, nonstop, etc.  

Rør smør og sukker "hvitt" (eller brunt da, som det blir i dette tilfellet). Rør inn egg og vaniljesukker, og så mel iblandet natron og bakepulver Ha tilslutt i sjokolade/nøtter/tranebær etc. Form til små cookies (jeg bruker en måleskje ss for å få like store emner, som jeg triller til kuler, trykker litt flate og setter på brettet). Stek på 190 grader i ca 10 min (litt etter størrelse). 

Jeg pleier å steke noen cookies. Resten av deigen triller jeg til pølser (tykkelse som en kjøttpølse) og hiver i fryseren, sånn at jeg lett kan skjære opp og steke når cookietrangen melder seg. Jeg er dessverre også litt for flink til å spise deigen, for den er veeeeldig god... 

Skrevet

Tusen takk :-) 

smart å fryse en del ja, ruller du til kuler da også? Eller bare lar de være i "oppskjært pølseform"?

skal teste ut disse til helga!

Anonymkode: 76a09...88d

Skrevet

Når jeg lager cookies så fryser jeg ned noen "pølser" innpakket i plastfilm. Kjempeenkelt mtp uventet besøk/cravings. Er bare å skjære opp det du trenger og steke etter preferanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...