Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mi er rett over tre måneder, og ser ikke ut til å ha oppdaget at hendene har en funksjon ennå. Skal straks på tre månedes kontroll på helsestasjonen, tenkte å høre da om hva som er normalen.

Når begynte deres å se på hendene sine, og å gripe etter ting? 

Og hvor lenge klarer deres å ligge på magen? Trener jo på det daglig, noen dager er hun kjempeflink mens andre dager ser hun opp i fem sek og lander så med nesa i underlaget.....

Anonymkode: d814f...159

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle mine 3 har vært innenfor normalen når det gjelder å oppdage hendene og gripe etter ting. Dvs oppdage hendene(se på de) rundt 8-10 ukers alder. Begynt å gripe etter leker rundt 12 ukers alder.

Mageleie har vært så forskjellig. Guttene(eldst og yngst) har vært sterke og aldri hatt problemer med å ligge på magen eller løfte hodet. Jenta mi likte ikke å ligge på magen og var senere der. Var også senere utviklet grovmotorisk enn guttene, men så var hun langt roligere sånn generelt også.

Anonymkode: 42506...3a5

Skrevet

I flg Wonder weeks og den mentale utviklingen oppdager de vel hender rundt 8-10 ukers alder, og begynner å gripe ordentlig en gang rundt 12 uker. Men det er KO også litt individuelt :)  

Skrevet

Dette er kjempeindividuelt. Min var aldri særlig interessert i å se på hendene sine. Husker ikke når han begynte å gripe ting, men det var ikke veldig tidlig akkurat. 

Skrevet

Var det jeg var litt redd for ja, hun er jo hm...gjetter ca 13-14 uker, tenker bare måneder jeg ;-)

får høre hva helsesøster sier, føler ikke det er så mye vi kan gjøre fra eller til, aktiviserer så godt vi kan, trener litt "sit-UPS", ligger masse på gulv, men helst på rygg, korte perioder på mage, er veldig blid og nyskjerrig.... Armer og bein går i alle retninger, så er iallfall kraft i de, selv om bevegelsene er ubevisste.

tror dere det er grunn til bekymring?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror dere det er grunn til bekymring?

Nei absolutt ikke! Noen er tidlige mens andre er seine I utviklingen, min første var treig I utviklingen og lå et par uker på etterskudd mens andremann er et par uker tidlig i utviklingen.

Men du kan jo lufte tankene dine til HS, de har jo mer peiling på sånt :)

Anonymkode: f7b4f...15a

Skrevet

Har ei som blir tre mnd på lørdag. Hun oppdaget hendene sine for litt over to uker siden og begynte å gripe litt for én uke siden. Blitt mye flinkere siste uka. Legger du noe under brystet på henne når hun ligger på magen? Her lar jeg henne ligge med brystet oppå den ene kanten i babynestet (kan også rulle sammen et teppe el), da kommer hun høyere opp og ser bedre = mer tålmodig på magen. Hun har ikke likt å ligge på magen før for noen dager siden, har hatt stor framgang i mageleie disse få dagene :) 

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Min er bare 9 uker, og han har ikke oppdaget hendene sine. Men han får til å holde hodet en god stund. Hvordan trener dere på det? Jeg pleier å legge meg helt ned på gulvet så jeg ser på ham og snakker med ham når han løfter hodet. Da pleier han å godta et minutt eller to. Har ellers fått tips om å stabilisere ham ved å holde på hver side av hoftene, da greier han litt lenger.

Skrevet
14 timer siden, A4-livet skrev:

Har ei som blir tre mnd på lørdag. Hun oppdaget hendene sine for litt over to uker siden og begynte å gripe litt for én uke siden. Blitt mye flinkere siste uka. Legger du noe under brystet på henne når hun ligger på magen? Her lar jeg henne ligge med brystet oppå den ene kanten i babynestet (kan også rulle sammen et teppe el), da kommer hun høyere opp og ser bedre = mer tålmodig på magen. Hun har ikke likt å ligge på magen før for noen dager siden, har hatt stor framgang i mageleie disse få dagene :) 

Takk, skal teste med et teppe under!

11 timer siden, Geirfuglen skrev:

Min er bare 9 uker, og han har ikke oppdaget hendene sine. Men han får til å holde hodet en god stund. Hvordan trener dere på det? Jeg pleier å legge meg helt ned på gulvet så jeg ser på ham og snakker med ham når han løfter hodet. Da pleier han å godta et minutt eller to. Har ellers fått tips om å stabilisere ham ved å holde på hver side av hoftene, da greier han litt lenger.

Legger meg også helt ned og snakker eller rister i noen leker, ett min går fint, men føler alle andre ligger sånn ett kvarters tid.... Holder på rumpa så hun ikke faller fremover, hs som viste meg det.

Skrevet

Et kvarter? Er fornøyd om hun ligger mer enn to minutter jeg :fnise: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...