AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #1 Skrevet 6. februar 2017 Jeg har nylig bestemt meg for å være nøye med å spise kjøtt fra Norge, hovedsakelig pga at det er så mye antibiotika i EU-kjøtt. Så begynte jeg å lese på forpakningen. Der sto det, på nesten alle kjøttdeig/karbonadedeig-pakningene i frysedisken: Opprinnelsesland: Norge Slaktet: Tyskland Partert: Tyskland. ??!! Jeg skjønner ikke dette. Er det slik at vi kjører lastebiler fulle av levende norske kyr ned til Tyskland, hvor de slaktes og parteres, og kommer tilbake til Norge igjen? Hvorfor?!!! Dyrevernmessig, kostnadsmessig, miljømessig, hva er det jeg ikke har fått med meg, hvordan kan dette bli gjort? Jeg lette lenge etter kjøtt som IKKE var sendt hit og dit både før og etter slakting, og helt innerst i et hjørne av frysedisken var det noen få pakninger der det sto Opprinnelsesland: Norge. Slaktet: Norge. Partert: Norge. Til akkurat samme pris. Så ble det heldigvis taco på oss den dagen. Anonymkode: 08652...af7
Honnikorn Skrevet 6. februar 2017 #2 Skrevet 6. februar 2017 Legger inn et sitat fra EU-kommisjonen om merking"Som hovedregel skal kjøttet merkes med opplysningene «oppdrettet i x-land» og «slaktet i x-land». Når flere land har bidratt i fremstillingen av et produkt, regnes opprinnelsen som den hvor den siste vesentlige og økonomisk begrunnede bearbeidingen eller foredlingen finner sted." Så denne kjøttdeigen du kjøpte er fra dyr som er født og slaktet i Tyskland og bearbeidet til kjøttdeig i Norge. Norge har et EFTA nummersystem som angir hvilket slakteri kjøttet kommer fra, og Gilde er vel en av de som har norskt kjøtt gjennom hele linja. Står det f.eks 103 så er dyret slaktet på Rudshøgda i Oppland. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #4 Skrevet 6. februar 2017 Jeg ser også alltid etter norsk kjøtt, eller eventuelt økologisk. Greit å vite at opprinnelsesland ikke angir det landet det kommer fra. Dette er igrunn litt misvisende, da "opprinnelse" betyr jo hvor noe opprinnelig kommer fra. For eksempel sier man ikke om en Afrikaner som har emigrert til Norge at han er opprinnelig norsk, selv om han bor her. Anonymkode: 08bf5...4a6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå