Gå til innhold

Erfaring med Gastric Sleeve/Bypass?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk for svar til dere to siste :)
Jeg har notert meg litt ting, både fysisk og psykisk, som kan ha noe å si for operasjon,
møtet på sykehuset skal vare i to timer så blir nok mye informasjon og prat.
Til du siste med kode som slutter på a67, hvilken operasjon var det du tok? :)

Anonymkode: 0a753...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man sammenlikner den totale vektnedgangen, vil den hovedsakelig være nogenlunde likt enten van tar GBP eller s Vektnedgangen vil skje raskere ved en GBP og mange må leve på mineraler og vitaminer resten av livet (som tidligere nevnt). Ved en sleeve vil en ha normalt opptak av medisiner og om du går på en del faste medisiner, bør dette diskuteres med kirurg

For å kvalifisere til vektoperasjon i Norge, må man ha en BMI på 40+ eller 35+ om du har tilleggskomplikasjoner, somm diabetes 2, høyt blodtrykk, slitasje osv. Om du kvalifiseres må du igjennom et program der du får informasjon om før og etter operasjon. Livet før og etter. Grunnen til at mange må vise at de må gå ned x kg skyldes at man er motivert for operasjonen. Det nytter ikke å sette seg i sofaen og spise chips. [b[Om noen tror at vektoperasjon er en lettvint løsning, har de misforstått totalt!!![/b]Du må spise små og hyppige måltider ca, hver 3. time. Få i deg nok proteiner. Du kan oppleve å få dumping, dvs. umiddelbar oppkast eller at man får følelse som føling. mange tåler ikke feit mat og må stå over juleribben og andre blir melkintoleranse... Noen får dumping ved den eneste n lille sukkerbit. Vi er forskjellig.

MEN: Vend deg av så godt som sist både GBP og sleve, vent med å drikke til det har gått 20 minutter etter middagen. Da blir spiserøret fylt med vann og alt kommer opp igjen :(

Om man sammenlikner den totale vektnedgangen, vil den hovedsakelig være nogenlunde likt enten van tar GBP eller s Vektnedgangen vil skje raskere ved en GBP og mange må leve på mineraler og vitaminer resten av livet (som tidligere nevnt). Ved en sleeve vil en ha normalt opptak av medisiner og om du går på en del faste medisiner, bør dette diskuteres med kirurg

Livet ditt vil bli helt annerledes. Du vil få en lettere kropp og mange vil få en bedre selvtillit. Kroppen vil bli lettere og kanskje det blir lettere å trene? Du klarer å leke med barna?

MAN kjøpe klær uten å gå i XL-størrelsene.

Noen blir dessverre, opphengt i tallene og utvikler anoreksia - det skal vi huske på også... De må også bli sett og forstått.

Når kilo nevnes, vil jeg si at altfor mange gjør feil. De går på vekta og får panikk fordi man ikke har gått ned ett kilo på 3 uker. Dette kalles et platå. Det er kroppen som selv tærer har

Og til slutt: Et mer påliteligvektmåling er målebånd. Da ser du virkelig forskjellen!på sitt eget fett og når det er gjort, fortsetter vektnedgangen.

Vektoperasjon.no]

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar til dere to siste :)
Jeg har notert meg litt ting, både fysisk og psykisk, som kan ha noe å si for operasjon,
møtet på sykehuset skal vare i to timer så blir nok mye informasjon og prat.
Til du siste med kode som slutter på a67, hvilken operasjon var det du tok? :)

Jeg tok gastric bypass. 

Anonymkode: 24e33...a67

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gastric bypass. 

Anonymkode: 24e33...a67

Takk for svar :)
Kjekt å høre erfaringer.
Jeg har et vennepar som har tatt GB, de var veldig klare for å gjøre det begge to,
og for dem har det gått veldig bra i ettertid.
Har og en bekjent som har tatt GS, men han er en merkelig skrue -
gått i hamburger, pizza, pølser, taco og annen drittmat hele veien,
veldig snever i matveien, kresen rett og slett, tør ikke å smake på nye ting.
Nå er han jo på en måte blitt tvingt til det, og han har gått ned en god del,
men spent på om han klarer å opprettholde det.

• 4 år senere...
Skrevet

Noen uvitende mennesker her ser jeg. Å hakke på overvektige som søker hjelp er ikke greit. Når det er sagt kan jeg opplyse dere som er uvitende, etter ett møte med overvektspoliklikken skjønner jeg hva de mener. Alle mener det bare er å spise mindre og trene mer. Vel, overvekt kan komme av så mange andre ting. Hormonsykdommer som stoffskifte, arv ( har man en forleder med overvekt har man hele 50% sjanse for å bli det selv) og psykiske problemer. Det er ikke alle som spiser på seg overvekt. Selv har jeg drevet med livsstil endring i 2 år, men min sykdom jobber i mot meg, sykdommen jeg har gjør vekt reduksjon veldig vanskelig. Veldig glad jeg kan få hjelp, om det så er operasjon. 

Anonymkode: dad7c...c66

Skrevet

Hei alle dere som er seriøse i denne tråden, jeg er ny her, men prøver meg. 

Jeg har vært hos legen for å diskutere mine vektproblemer BMI på 45(!!). Jeg har selv et ønske om å bli vurdert for operasjon, men legen vil gi meg slankepiller å sende meg på en "camp". Medisiner er helt uaktuelt og det å dra på en camp vil ikke fungere for meg da jeg har prøvd liknende tilbud tidligere og faller tilbake til "gamle vaner fort". Jeg føler legen ikke hører meg og mener også at jeg ikke er "syk nok" og "stor nok" til å bli henvist "kommer til å få direkte avslag". Jeg for min del ønsker å ta tak i problemet nå før det er for sent, får jeg får noen livsstilssykdommer osv. Legen: "kanskje på et senere tidspunkt". Hva betyr det? At jeg må bli dårligere? 

Jeg føler at dette ikke er noe jeg bare kan finne meg i. Dette er min egen helse som jeg nå prøver å ta tak i, men ikke blir hørt. Jeg ønsker at noen med spesialkompetanse skal være dem som tar avgjørelsen på om jeg kvalifiserer til en operasjon. 

Er jeg helt ute her, folkens? 

Anonymkode: c31f0...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har vært hos legen for å diskutere mine vektproblemer BMI på 45(!!). Jeg har selv et ønske om å bli vurdert for operasjon, men legen vil gi meg slankepiller å sende meg på en "camp". Medisiner er helt uaktuelt og det å dra på en camp vil ikke fungere for meg da jeg har prøvd liknende tilbud tidligere og faller tilbake til "gamle vaner fort". Jeg føler legen ikke hører meg og mener også at jeg ikke er "syk nok" og "stor nok" til å bli henvist "kommer til å få direkte avslag". Jeg for min del ønsker å ta tak i problemet nå før det er for sent, får jeg får noen livsstilssykdommer osv. Legen: "kanskje på et senere tidspunkt". Hva betyr det? At jeg må bli dårligere? 

Jeg føler at dette ikke er noe jeg bare kan finne meg i. Dette er min egen helse som jeg nå prøver å ta tak i, men ikke blir hørt. Jeg ønsker at noen med spesialkompetanse skal være dem som tar avgjørelsen på om jeg kvalifiserer til en operasjon. 

Her ligger problemet ditt. Slankeoperasjon er ingen quick fix og er en livsstilendring som varer livet ut og man kan ikke falle tilbake på gamle vaner. Først så må du vise dem og deg selv at du er villig til å gjøre en endring og bevise at du får det til.

Anonymkode: 7cd8a...aee

• Liker 4
Skrevet

Gbp for to år siden. Gått fra 40 i bmi til 31, 104 kilo til 83.

Jeg er ikke fornøyd for jeg gikk bare ned de 3 første mnd, men jeg ble kastet rett inn i overgangsalderen så hormonene mine spiller inn. Ingen problem i ettertid. Tok det privat 

Anonymkode: aceae...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var hårreisende å lese. Legen din mener at du ikke har en kristisk nok vekt til behandling når du har fedme klasse 3?

Bytt fastlege! Jeg kjenner folk som har blitt operert eller fått medisiner med godt resultat med en BMI langt under din.

Nei, du skal ikke finne deg i det. Det finnes god behandling for deg, at legen din er uvillig til å utprøve dette er ikke noe du skal akseptere. 

Anonymkode: d1719...029

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette var hårreisende å lese. Legen din mener at du ikke har en kristisk nok vekt til behandling når du har fedme klasse 3?

Bytt fastlege! Jeg kjenner folk som har blitt operert eller fått medisiner med godt resultat med en BMI langt under din.

Nei, du skal ikke finne deg i det. Det finnes god behandling for deg, at legen din er uvillig til å utprøve dette er ikke noe du skal akseptere. 

Anonymkode: d1719...029

Takk for svar. Jeg har nå booket meg time til en annen lege for å forhøre meg litt om denne legen mener det samme eller forhåpentligvis har en annen tilnærming til "problemet". 

Er det noen som har vær i liknende situasjon og har tips til hva man bør si til legen/hvordan man skal legge frem saken på best mulig måte? Har funnet ut at denne gangen skal jeg i hvert fall ta med meg en liten liste slik at jeg ikke blir stresset å glemmer ting. 

,

Gjest Løpegærn
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.2.2017 den 2.11):

Herregud, innta færre kalorier enn du forbrenner - problem solved.

Dette landet er altså så fullt av folk som ikke orker å ta tak i problemet og heller tar enn lettvint utvei.

"Jeg har prøvd ALT for å gå ned i vekt, men det funker ikke".

Vel, jævlig rart at det fungerer etter en operasjon da, der du faktisk INNTAR FÆRRE KALORIER ENN DU FORBRENNER!

Få dere litt selvdisiplin og gå ned i vekt på en normal måte.

Anonymkode: 1899d...96e

For en vanvittig fordomsfull og kunnskapsløs kommentar. 

Skrevet
Løpegærn skrev (5 minutter siden):

For en vanvittig fordomsfull og kunnskapsløs kommentar. 

Det er jo en sannhet i det?. I perioden hvor man blir fortere mett etter denne operasjonen går de fort ned i vekt. En veninne av meg gjorde det. Så begynte hun å spise som før og gikk opp alle kiloene igjen

Anonymkode: aea1d...87d

Gjest Løpegærn
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en sannhet i det?. I perioden hvor man blir fortere mett etter denne operasjonen går de fort ned i vekt. En veninne av meg gjorde det. Så begynte hun å spise som før og gikk opp alle kiloene igjen

Anonymkode: aea1d...87d

Slankeoperasjoner er, litt forenklet sagt, den eneste fedmebehandlingen med svært god langtidseffekt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Be om henvisning til overvektspoliklinikken. Det er ett skikkelig opplegg du må igjennom før du før operasjon. Livsstil endring ligger i hodet, det er der du må begynne. Jeg er stor selv, men jobber hardt for å komme meg ned. Er kommet såvidt innen for veggene på overvektspoliklinikken, spent på opplegget videre. Etter å ha lest masse om disse operasjonene er det noe jeg svært lite lyst til å utsette kroppen min for. Med don bmi bør du absolutt ta tak i det før du utvikler sykdommer som diabtetes. Mitt beste tips, som var der for ett par år siden er å bruke en kaloritellings app. Da får du oversikt over hva ting inneholder, jeg anbefaler lifesum. Ta det i det små, gå en liten tur hver dag, gjør det til en rutine, ta trapp i stedet for heis osv. via ovp får du god hjelp av lege, klinisk ernæringsfysiolog, fyso og sykepleier som lager ett opplegg til deg.  Det lureste er å endre livsstilen litt for litt. Full snopnekt osv fungerer sjeldent ove tid. Alt med måte, med appen ser man fort hvor mye ting inneholder.

Jeg ønsker deg lykke til, dette klarer du💪🏻😊

Skrevet
Minlillelykke skrev (2 timer siden):

Be om henvisning til overvektspoliklinikken. Det er ett skikkelig opplegg du må igjennom før du før operasjon. Livsstil endring ligger i hodet, det er der du må begynne. Jeg er stor selv, men jobber hardt for å komme meg ned. Er kommet såvidt innen for veggene på overvektspoliklinikken, spent på opplegget videre. Etter å ha lest masse om disse operasjonene er det noe jeg svært lite lyst til å utsette kroppen min for. Med don bmi bør du absolutt ta tak i det før du utvikler sykdommer som diabtetes. Mitt beste tips, som var der for ett par år siden er å bruke en kaloritellings app. Da får du oversikt over hva ting inneholder, jeg anbefaler lifesum. Ta det i det små, gå en liten tur hver dag, gjør det til en rutine, ta trapp i stedet for heis osv. via ovp får du god hjelp av lege, klinisk ernæringsfysiolog, fyso og sykepleier som lager ett opplegg til deg.  Det lureste er å endre livsstilen litt for litt. Full snopnekt osv fungerer sjeldent ove tid. Alt med måte, med appen ser man fort hvor mye ting inneholder.

Jeg ønsker deg lykke til, dette klarer du💪🏻😊

Tusen takk for noen gode råd. Og problemet ikke at jeg ikke vet at man skal forbrenne mer enn man spiser, men å faktisk klare det på egenhand. Er stolt av meg selv for at jeg har kommet så langt å våget å be om hjelp. Jeg bare håper noen snart hører meg! 

Lykke til til deg også! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tusen takk for noen gode råd. Og problemet ikke at jeg ikke vet at man skal forbrenne mer enn man spiser, men å faktisk klare det på egenhand. Er stolt av meg selv for at jeg har kommet så langt å våget å be om hjelp. Jeg bare håper noen snart hører meg! 

Lykke til til deg også! 

Dette her tror jeg du kan starte på selv😊 Det er kjempe vanskelig, i know! Det er ganske lang ventetid for å komme inn hos ovp, prøv å ta noen grep. Jeg feks elsker is, har kuttet is i 98% av tilfellene. Spiser mindre sukker, og har har fått så mye mer energi!

Skrevet

Beste jeg har gjort for meg selv. 9 år siden. 

Anonymkode: 6aeb0...945

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beste jeg har gjort for meg selv. 9 år siden. 

Anonymkode: 6aeb0...945

Fikk du operasjon dekket av de offentlige eller måtte du dekke det selv? 

Og har du klart å holde vekten osv i disse 9 årene? 

Skrevet

Har ikke personlig erfaring, men har en del i min omgangskrets som har gjort det. For en del av dem tenker jeg det var en god løsning da vekten var så høy at det satte store begrensninger i livene deres. For andre er jeg egentlig usikker på om det var rett valg. Det er et veldig drastisk inngrep, som potensielt har ganske store konsekvenser. Hvis man «bare» skal ned 30-40 kg tenker jeg det er et altfor alvorlig tiltak. 

Anonymkode: 76e8f...318

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har ikke personlig erfaring, men har en del i min omgangskrets som har gjort det. For en del av dem tenker jeg det var en god løsning da vekten var så høy at det satte store begrensninger i livene deres. For andre er jeg egentlig usikker på om det var rett valg. Det er et veldig drastisk inngrep, som potensielt har ganske store konsekvenser. Hvis man «bare» skal ned 30-40 kg tenker jeg det er et altfor alvorlig tiltak. 

Anonymkode: 76e8f...318

Jeg forstår hva du mener. Jeg personlig har ca 60 kg overvekt for å være normalvektig og det føles veldig overveldende å skulle ta tak i noe slikt helt alene. Håper jeg kan få god hjelp av helsevesen uansett hvilken «metode» som blir valgt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...