AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #21 Skrevet 6. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker for alle svar, ble veldig beroliget. Skal ikke stresse. Han var veldig tidlig ute motorisk og veldig aktiv. Ble bare litt stresset av barnehagen, men da roer jeg ned igjen Anonymkode: 4ca1e...f11 Du, det er absolutt ikke uvanlig at barn som er før gjennomsnittet motorisk er litt bak gjennomsnittet med språk - og omvendt. Anonymkode: d7ad1...4a7
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #22 Skrevet 6. februar 2017 Ville ikke bekymret meg så lenge språkforståelsen er der. Det er en gutt i barnehagen til barna mine, en måned yngre enn din. Han sier bare mamma, pappa, ja og nei. Tygger ikke, spytter ut all mat som ikke er finmost. Og går ikke, ikke i nærheten engang. Krabber og humper rundt på rompa. De foreldrene bør være bekymret etter min mening, og det er de nok også. Anonymkode: 70267...61d
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2017 #23 Skrevet 6. februar 2017 Jeg syns det høres rart ut at bhg mener dette er bekymringsverdig. Du sier han har god forståelse, og det er jo det viktigste. Og så stimulere språket aktivt ved å snakke masse med ham, benevne ting dere gjør og ting dere ser osv. Si ordet når han peker på noe osv. Dere skal jo på kontroll på helsestasjon i løpet av det neste halvåret, og de sa til meg at de hadde flyttet kontrollen på vår helsestasjon fra 2 år til 2 1/2 år, fordi det var så store variasjoner i hva barn som akkurat har fylt 2 år sier. Og at særlig gutter ofte er tause/uforståelige litt lengre. De syns de fikk mye bedre mulighet til å fange opp reelle forsinkelser i språket ved 2 1/2-alder.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #24 Skrevet 6. februar 2017 Jeg husker fra mine to eldste at 2-årskontrollen hvor språk er fokus, ofte gjennomføres når barnet er 2 år og 3 mnd, nettopp fordi det skjer så mye i akkurat disse tre mnd når det gjelder språket. Anonymkode: a8171...8e8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #25 Skrevet 6. februar 2017 Slapp av, ingenting å bekymmer seg over. Eldstejenta vår snakket som en foss tidlig, og satt sammen "lange" setninger før hun var 2 år. 3,5 år etter kom lillesøster som nesten ikke sa noe før hun fylte to år. Det var kun Mamma, Pappa, Ja/Nei og et par ord til, hun bablet heller nesten ikke. Etter å ha hatt ei datter som pratet mye var det nesten bekymringsfult at lillesøster ikke pratet, men plutselig løsnet det rett før 2 års dagen. Jeg tenke mye på om hun fikk for lite oppmerksomhet, og prøvde å legge inn like mye til til pekebøker og ordlek som det storesøsteren fikk, men ser at det bare rett og slett var sånn. Noen prater mye og tidlig, andre lite og sent. Anonymkode: ea9e6...bd1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #26 Skrevet 6. februar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med helsesøster/lege og få sjekket tungebånd og mandler. Er dette stramt/stort vil språket rammes. Hvis ikke dette er tilfelle, begynn å syn enkle barnesanger sammen med barnet, der ordlek, bytte av ord forekommer som en del av leken. Og ikke forstå peking. Forstå barnet når det bruker/prøver å bruke ord. Få barnet til å gjenta etter deg. Si eksempel ved måltid: kniv, mens du holder opp kniven. Så spør du: kan du si kniv? Språk kommer ikke bare av seg selv, men må stimuleres også. Lykke til 😊 Anonymkode: 4117f...6b7 Jeg er ikke TS, men har også en gutt på 2 som er sent ute med språket. Ble nysgjerrig på dette med mandlene. Hvordan kan det påvirke? (Jeg har selv store mandler og slitt mye med halsbetennelse oppigjennom årene. Gutten har også hatt halsbetennelse to ganger i vinter). Anonymkode: c6313...ccf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå