Gå til innhold

21 mnd - snakker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 21 mnd som nesten ikke snakker.  Han babler masse, og sier enkelte ord som mamma, pappa, se og hei. Har skjønt at det er bekymringsverdig sent. Hva bør man gjøre? Noen som har erfaring? Noen som har opplevd det samme uten at det var noe alvorlig galt?

Anonymkode: 4ca1e...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du det fra at dette er bekymringsverdi sent?

Det er jeg uenig i. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes ikke dette høres bekymringsverdig ut. Det kommer plutselig!!! 😁 maaaaaange barn som ikke sier mer enn enkeltord ved 21 mnd! La det gå 3 måneder uten at du tenker på det og vent til 2 årskontrollen på helsestasjonen. Da kommer de til å fortelle deg om du bør være bekymret. Og det tror ikke jeg. Les bøker for barnet og syng sanger sammen 😊

• Liker 5
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster/lege og få sjekket tungebånd og mandler. Er dette stramt/stort vil språket rammes. 

Hvis ikke dette er tilfelle, begynn å syn enkle barnesanger sammen med barnet, der ordlek, bytte av ord forekommer som en del av leken. Og ikke forstå peking. Forstå barnet når det bruker/prøver å bruke ord. 

Få barnet til å gjenta etter deg. Si eksempel ved måltid: kniv, mens du holder opp kniven. Så spør du: kan du si kniv? Språk kommer ikke bare av seg selv, men må stimuleres også. Lykke til 😊

Anonymkode: 4117f...6b7

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Barnehagen mente dette var bekymringsverdig. Var egentlig ikke bekymret før det. Snakker masse med han, sier hva ting er osv. Så prøver å stimulere uten å gjøre en kjempegreie ut av det. 

Skrevet

Syns ikke du skal være bekymret,  min yngste kunne nesten ikke prate noe ved 2 års alder. Men plutselig ved 2, 5 år kunne han masse ord og flere setninger. Virket som han hadde ruget på de lenge før han begynte å prate. Nå er han snart 5, og det er ingen bekymringer rundt hans språk. 

• Liker 3
Skrevet

Ta det helt med ro. Be barnehagen gjøre det samme. Han skal på kontroll på helsestasjon ved 27 måneder mener jeg å huske, og da vil språk være mye i fokus hos HS, og du får en mer kyndig vurdering (forhåpentligvis). Før han er 27 måneder, er mitt råd å bare slappe av og nyte dagene. 

Men det finnes ting du kan gjøre, for å stimulere til språkutvikling. Les mye bøker, syng sanger, ha samtaler om ALT dere gjør. "Nå tar vi på skoene. En sko, to sko" osv. Kanskje gjør du allerede dette, og da er det ikke så mye mer du kan gjøre. Han er fremdeles liten, og har goood tid til å lære seg å snakke. 

Skriver dette med forbehold om at han ellers har god språkforståelse, at han forstår mye av hva dere sier til ham. Enkle beskjeder, som f.eks "tannpussetid", som vi sier her hjemme; da løper halvannetåringen rett på badet for å pusse tennene eller hun ser lurt på meg og løper i motsatt retning for å erte/hun ikke har lyst. Poenget er at hun forstår hva det betyr. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes barnehagen er litt hysteriske hvis de mener det.

• Liker 3
Skrevet

Min er 20 mnd gammel og sier ikke stort hun heller. Hun forstår dog veldig mye og kan hente den røde ballen om jeg spør henne. 

Barnelegen min sier at det er helt normalt og at jeg ikke trenger bekymre meg. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg mener han har god språkforståelse.  Kombinert med en sterk vilje, så det er slett ikke alltid han gjør det vi ber han om :P

tat til meg råd, takk :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var 3 år før jeg snakket noe særlig, men da kom alt veldig fort også 😊

Anonymkode: 14d20...2e4

Skrevet

Barnehager vil ikke feile og kan være litt for raske med å si fra der. De glemmer at gutter er litt treigere. Barn forstår mye mer enn hva vi tror.  Min venninnes sønn på 2,5 eller der omkring, ble henvist til ppt, men de var ikke enige med barnehagen. Han hadde alt inne han og en dag fossa orda ut.

Anonymkode: 90fb7...1df

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke vært bekymret. Jobber i barnehage, og hos flere av 2 åringene var det som å skru på en bryter etter fylte 2 år. 

Selv snakket jeg ikke før jeg var nesten 3, lyttet og observerte før jeg begynte å snakke rent ;) 

Vent til 2 års kontroll og hør med helsesøster

• Liker 1
Skrevet

Min gutt er også 21 mnd og snakker noen enkeltord som din. Men han forstår veldig mye likevel, plutselig så løsner det. Vi er ikke bekymret vertfall, helt normalt :-) Han er motorisk sterk, gikk da han var 1, veldig god balanse, går i trapper selv, tar på seg sko selv, osv.

Anonymkode: 2433b...309

Skrevet

21 måneder.. du mener vell snart 2 år.

Anonymkode: 0f693...50f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

21 måneder.. du mener vell snart 2 år.

Anonymkode: 0f693...50f

Ja. Men når man snakker om utviklingen på den e måten syns jeg det er greit å presisere, for det kan være store forskjeller i utviklingen på kort tid. Stilig å føle behov for å kommentere det ;)

• Liker 10
Skrevet

Takker for alle svar, ble veldig beroliget. Skal ikke stresse. Han var veldig tidlig ute motorisk og veldig aktiv. Ble bare litt stresset av barnehagen, men da roer jeg ned igjen :)

• Liker 1
Skrevet

Min eldste snakket nesten ikke før han ble over 2, men da kom det veldig fort. Den yngste pratet fra 1-års alderen, men brukte mye lengre tid før han snakket rent. Dvs var mye eldre enn broren. Begge gutter.

Eldste var tidlig grovmotorisk, den yngste sein. Osv. Barn er forskjellige. Så bra at du slapper av.

Skrevet

Har dere sjekket ørene?

Har ikke lest alt, men:

-syng

-snakk

-les bøker

- fokus på ting gutten interesserer seg for

- Språkforståelse- "Lars",finn ballen" 

Anonymkode: 64d2c...56f

Skrevet

Slapp av, særlig om han viser han har språkforståelse. Og han er liten ennå, 21 mnd. Utvikling varierer veldig. Jeg tenker og dere ikke skal styre for mye med det, da kan han lukke seg og la være prate fordi det er for mye styr og mas rundt det. Det gjorde min datter.. Det blir skal du se 😊

Anonymkode: 76d79...a0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...