Gå til innhold

Angst for og ta sertifikatet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, hei. Jeg er en jente på 25 som har prøvd meg på sertifikatet tidligere. Jeg tror jeg rett og slett har angst for og ta sertifikatet, og det i det hele tatt og kjøre bil.

Jeg er enormt redd for og kjøre ned noen, eller krasje med passasjerer i bilen, da spesielt barn. Jeg tenker så alt for mye på hva som kan skje til at jeg faktisk tør og ta sertifikatet. Merker at jeg får helt noia inni meg selv bare ved tanken. Litt sånn "Åherregud åherregud, hjelp"

Er det fler som har det slik? Det er i grunn ganske trasig, for lappen er jo kjekt og ha.  :icon_frown:

Anonymkode: 47d70...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Jeg er 26 år, og har angst for bilkjøring. Jeg er faktisk nesten ferdig med billappen, men med dårlig kjørelærer har angsten blitt verre. Angst for rundkjøring, vikeplikt, og å kjøre ned noen. Føler at jeg aldri kommer til å klare det. Og så er jeg flinkere til å kjøre når jeg kjører uten kjørelærer, enn med kjørelærer. Sikkert fordi jeg da klarer å slappe helt av og føler meg komfortabel. Blir helt stressa av kjørelærere.. føler på meg at jeg aldri kommer til å bli ferdig...for å få en god kjørelærer må jeg reise langt. I den lille plassen her, er det bare en kjørelærer...

Livredd for å kjøre ned noen, og/eller kræsje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare innse at man kan ikke kontrollere alt her i livet. Noen ganger må man bare stole på at automatikken og det underbevisste gjør sin jobb. Man kan bli livredd av alt om man går for mye i detaljer på hva som kan gå galt. Det er ikke noe som er unikt deg og din situasjon. De fleste opplever dette i mer eller mindre grad. 

Anonymkode: 7945d...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere avhengig av å ha førerkort eller føler dere det som et forventningspress fra andre? Når dere er så engstelige og redde som dere skriver her, kommer dere til å være tikkende bomber i trafikken. Alle er faktisk ikke egnet til å sitte bak et ratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper da er å bli skikkelig god på å kjøre bil. Hvis du øvelseskjører MYE hjemme og tar masse kjøretimer, da blir du god. Så lenge du kan kjøre bil, ikke kjører for fort og er oppmerksom, er det liten sjanse for å kjøre ned noen eller havne i en bilulykke. Det vi ofte ser er elever som ikke er særlig gode på det grunnleggende (giring, stødighet osv) gjør at dette tar oppmerksomheten vekk fra veien. Er du god til å kjøre bil og har ferdighetene og erfaringen på plass, kan du konsentrere deg om omgivelsene.

Bruk blikket, få med deg alt, senk farten når det er dårlig sikt ved et gangfelt, osv. Tenk på hva som kan skje og vær forberedt.

Når det er sagt så kan ingen sikre seg 100% mot en ulykke, men er du en god og ansvarlig sjåfør, minimerer du sjansen. 

Anonymkode: 726fa...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Er dere avhengig av å ha førerkort eller føler dere det som et forventningspress fra andre? Når dere er så engstelige og redde som dere skriver her, kommer dere til å være tikkende bomber i trafikken. Alle er faktisk ikke egnet til å sitte bak et ratt.

Det går jo ikke på evnen til og kjøre en bil, eller det og forholde seg til regler. Men frykten for at det skal gå noe galt er større enn gleden i og ta sertifikatet.

Anonymkode: 47d70...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo ikke på evnen til og kjøre en bil, eller det og forholde seg til regler. Men frykten for at det skal gå noe galt er større enn gleden i og ta sertifikatet.

Anonymkode: 47d70...d27

Jeg kan forstå dette. Men jeg ville gjerne at du kunne svare på mitt spørsmål. Er det nødvendig/presserende å ha førerkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke nødvendig, men det hadde vært kjekt!

Anonymkode: 47d70...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en moderne bil og bruker beltet riktig dør du ikke selv i en kollisjon med stolpe eller frontkollisjon i 80km/t. Brannsår på skulderen og vondt i hoften og så kan du gå hjem.

Kjøper du riktig Volvo stopper den for fotgjengere også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...