GammelKaktus Skrevet 5. februar 2017 #21 Skrevet 5. februar 2017 Hadde jeg vært barnløs når jeg var 30 så hadde jeg nok tatt turen til Danmark, uten tvil. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #22 Skrevet 5. februar 2017 4 minutter siden, Collan skrev: Så derfor er det helt ok å bypasse mannen og få et barn som er uten far, både praktisk og juridisk? Det er tydeligvis meningsforskjeller her. Av diverse grunner tilhører jeg kategorien evig single menn, men jeg vet at jeg er flink med barn, jeg har jobbet med varn tidligere. Jeg har lenge visst at hvis jeg skulle blitt far ville jeg gjort alt for å gi barnet min beste omsorg, hjelpe det med lekser, fortelle om livet og verden etc. Selvfølgelig er det ok å "bypasse" menn. De "bypasser" jo kvinner og du gjør det jo selv? Det er jo nettopp fordi det er en god del menn som deg etterhvert, at kvinner må få barn alene. Anonymkode: d3cf6...f88 4
Collan Skrevet 5. februar 2017 #23 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det ok å "bypasse" menn. De "bypasser" jo kvinner og du gjør det jo selv? Det er jo nettopp fordi det er en god del menn som deg etterhvert, at kvinner må få barn alene. Anonymkode: d3cf6...f88 Grunnen til at det fins menn som meg er hovedsakelig at vi sellekteres bort av kvinner. For min del er det ikke den sosioøkonomiske biten som gjør det, det er det at jeg tilhører de introverte og tilbakeholdne som i tillegg hadde litt uflaks med den sosiale dynamikken da jeg vokste opp. Å være annerledes på mange måter (jeg var skoleflink og hadde litt andre interesser enn de fleste andre, annerledes musikksmak etc.) gjorde at jeg ikke ble en del av samspillet slik de fleste andre ble. Men det var en digresjon, du misforstår hva jeg mener med "bypasse". Når jeg sier at kvinner bypasser menn mener jeg prosessen med å ta turen til Danmark og bli gravid med kunstig inseminasjon. Av åpenbare årsaker kan ikke vi menn gjøre tilsvarende. Andelen barnløse menn i Norge har økt markant de siste 30-40 årene (fra 12 til 25%), mens den for kvinner bare har økt litegrann: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose Det skyldes i hovedsak at kvinner gjennom utdannese og likestilling har blitt økonomisk selvstendige. Dermed er det en del menn som ikke lenger når opp. Selvsagt skal kvinner få lov til å bestemme hvem de vil ha som partner, men hvis en kvinne har avvist de menn som har dukket opp i hennes liv som ikke tilstrekkelige, alternativt holdt ut for lenge med en døgenikt som ikke vil bli far, er det da greit å si at "det er ikke så viktig med en far, jeg tar turen til Danmark"? Grunnen til at andelen ikke har økt noe særlig for kvinner er at en del kvinner får barn med attraktive menn som er en del år eldre enn dem selv og som har et kull barn fra før av. Men noen kvinner finner heller ikke en slik mann, og velger å ta turen til Danmark. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #24 Skrevet 5. februar 2017 Jeg tok turen da jeg var 32. Angrer selvsagt ikke, men må innrømme at det å gå gravid og oppdra et barn alene har vært ganske tøft til tider. At barnet ikke har en far har på mange måter gjort det enkelt for meg å oppdra han. Jeg slipper å forholde meg til en eventuell eks som skal ha sitt å si om barnet og eventuelt stemødre og andre søsken på fars side. Samtidig har dette ført til at barnet ikke bare mangler far, for det er det jo mange som gjør, men i tillegg har en halvert familie og har f.eks. ikke søskenbarn, besteforeldre, tanter eller onkler på farssiden. Jeg har altså måttet legge mye energi i at barnet skal få følelsen av et familienettverk på linje med andre barn, blant annet tok jeg valget om å flytte nærmere egen familie på grunn av dette. I tillegg mangler jeg også en del avlasting. Har venninner som er single og har barn, men de får jo barnefri perioder. Selv om jeg får god hjelp fra mine foreldre så blir det ikke helt det samme. Jeg synes ikke det er like naturlig å sende barnet til besteforeldrene like mye - de har heldigvis et godt og nært forhold, og jeg har heldigvis ikke problemer med å få tak i barnevakt hvis jeg trenger, men det faste samværsmønsteret føles ikke like naturlig som hvis det var en far inne i bildet. Angående dating så er det overraskende vanskelig å skulle date med donorbarn. I motsetning til det jeg trodde, nemlig at det skulle være enklere for en eventuell kjæreste å involvere seg med meg, som ikke har en eks i bildet sammenlignet med andre enslige mødre. Tvert om så virker det som om de fleste jeg dater blir litt skremt av tanken. I alle fall er det flere forhold som tilsynelatende vitrer etter hvert som barnet mitt sitt opphav kommer frem. Veldig mange menn ser ut til å ta avgjørelsen min veldig personlig og tolker det slik at jeg ikke ville ha en far til barnet av egne grunner (noe som absolutt ikke var tilfelle for min del - donorbarn var alltid en nødløsning for min del, ikke noe jeg skulle ønsket meg hvis jeg hadde muligheten til å bære frem på andre måter). Eller tror at det må være noe "galt" med meg siden jeg ikke klarte det på den vanlige måten. Overraskende mange tror også at jeg leter etter en adoptivfar for sønnen min - det gjør jeg altså ikke. Ikke med mindre vi snakker langt frem i tid og dersom alle tre er komforable med det. Anonymkode: 74621...4e0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #25 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Collan skrev: Grunnen til at det fins menn som meg er hovedsakelig at vi sellekteres bort av kvinner. For min del er det ikke den sosioøkonomiske biten som gjør det, det er det at jeg tilhører de introverte og tilbakeholdne som i tillegg hadde litt uflaks med den sosiale dynamikken da jeg vokste opp. Å være annerledes på mange måter (jeg var skoleflink og hadde litt andre interesser enn de fleste andre, annerledes musikksmak etc.) gjorde at jeg ikke ble en del av samspillet slik de fleste andre ble. Men det var en digresjon, du misforstår hva jeg mener med "bypasse". Når jeg sier at kvinner bypasser menn mener jeg prosessen med å ta turen til Danmark og bli gravid med kunstig inseminasjon. Av åpenbare årsaker kan ikke vi menn gjøre tilsvarende. Andelen barnløse menn i Norge har økt markant de siste 30-40 årene (fra 12 til 25%), mens den for kvinner bare har økt litegrann: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose Det skyldes i hovedsak at kvinner gjennom utdannese og likestilling har blitt økonomisk selvstendige. Dermed er det en del menn som ikke lenger når opp. Selvsagt skal kvinner få lov til å bestemme hvem de vil ha som partner, men hvis en kvinne har avvist de menn som har dukket opp i hennes liv som ikke tilstrekkelige, alternativt holdt ut for lenge med en døgenikt som ikke vil bli far, er det da greit å si at "det er ikke så viktig med en far, jeg tar turen til Danmark"? Grunnen til at andelen ikke har økt noe særlig for kvinner er at en del kvinner får barn med attraktive menn som er en del år eldre enn dem selv og som har et kull barn fra før av. Men noen kvinner finner heller ikke en slik mann, og velger å ta turen til Danmark. Jeg syns du forenkler det litt. Jeg tror en god del kvinner blir sammen med menn og får barn med dem uten at det egentlig er ekte kjærlighet. De som drar til Danmark opplever jeg har vært alene i mange år og virkelig ikke kan se for seg at noe vil dukke opp. Til TS: Jeg syns egentlig 30 er for ungt til å gjøre dette, hva med å gi deg selv en frist på 5 år? Veldig mye kan skje på 5 år, men gjør det ikke det så har du fremdeles muligheten. Og til alle som sier det er egoistisk å ikke gi barnet en far: En farsfigur trenger ikke ha baller mellom beina. Og er nok av fedre der ute som virkelig aldri burde blitt foreldre. For ikke å snakke om alle de som bare krangler og ikke klarer å samarbeide om barna etter et brudd. Tror absolutt ikke et donorbarn får dårligere forutsetninger, så fremt mor er ressursterk og har et nettverk rundt seg. Statistikken viser vel at det er høyt utdannede kvinner som stort sett gjør dette. Anonymkode: 9a988...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #26 Skrevet 5. februar 2017 7 timer siden, ashanti skrev: Så du skal basere ditt valg om å få barn med donor i Danmark på om du da er attraktiv for menn på singelmarkedet etterpå? I have no words................................. Husk at det er heller ingen menneskerett å få barn og selv om du har innmari lyst på barn, så kan det hende det hadde vært hyggelig for dette barnet å faktisk ha en far. Er ikke det TS sier. Snakk om dømmende kortslutning. Anonymkode: 0d84a...4c1 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #27 Skrevet 5. februar 2017 7 timer siden, Nøste~ skrev: I mine øyne er du blitt for gammel til å få ditt første barn. Hadde du hatt barn fra før av så hadde du enda hatt 5 år igjen til å få flere barn, men når du ikke har det .... God ide med den Danmark turen. Jeg har vært singel hele livet, vet ikke om jeg passer inn i et forhold, men vil ha barn allikevel. Men er det ditt syn som bestemmer når kvinner skal ha barn, eller naturen? En 30-åring er såvidt halvveis i din fruktbare periode og har gjennomsnittlig 50 år igjen, rikelig tid til å se barnet vokse opp. Det er ikke første gang du benytter anledningen til å fronte denne negative meningen, men du viser for alle at du har "issues" som må få utløp i form av latterlig reaksjonære innlegg. Anonymkode: 0d84a...4c1 1
Nøste~ Skrevet 5. februar 2017 #28 Skrevet 5. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det ditt syn som bestemmer når kvinner skal ha barn, eller naturen? En 30-åring er såvidt halvveis i din fruktbare periode og har gjennomsnittlig 50 år igjen, rikelig tid til å se barnet vokse opp. Det er ikke første gang du benytter anledningen til å fronte denne negative meningen, men du viser for alle at du har "issues" som må få utløp i form av latterlig reaksjonære innlegg. Anonymkode: 0d84a...4c1 Jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt, ser du ikke at jeg støtter Danmark-turen hennes?
Gjest Coolaid Skrevet 5. februar 2017 #29 Skrevet 5. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 30 år og har lyst på barn. Var i et lengre forhold hvor jeg var klar for barn i flere år men av gode grunner tok forholdet slutt før vi kom så langt. Nå kjenner jeg skikkelig på at jeg har lyst på barn. Får helt vondt inni meg av å tenke på hvor umulig det ser ut for at jeg skal finne en ny mann som vil ha barn med meg og som jeg vil ha barn med og 'i tide'. Synes ikke det er okei å lyve om prevensjon og ha sex med en mann og prøve å bli gravid på den måten. Så vurderer å dra til Danmark å få meg barn uten en mann i bildet. Så kan eventuelt kjærligheten komme senere. Skulle jo gjerne hatt noen å dele det med, men livet går ikke alltid som planlagt. Jeg har økonomi til å klare det alene. Hva tenker folk om dette, er det en god idé? Og til menn: vil det være lettere å akseptere at en dame har barn fra før uten en far i bildet enn når det er det? Eller blir dette sånn selvstendig dame-greier som skremmer menn bort? Anonymkode: d1fd5...4a0 Vi kan ikke få alt vi har lyst på i verden. Fra naturens side så er det ikke meningen at du fikser deg et barn alene og med hjelp fra lommeboken. Det er helt greit at du virkelig savner barn, det betyr ikke at du er nødt å skaffe deg det. Du vet ikke hva som skjer i morgen, neste uke, eller neste måned... du vet ikke hvem du treffer når du minst aner det. Ved å skaffe deg barn selv utelukker du alt dette. Våg å lev, også selv når du kjenner at det blir vanskelig. Det ordner seg etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #30 Skrevet 5. februar 2017 Går det ikke an å søke på tinder/dateing sider etter menn som også ønsker seg barn ? Det må da være nok av menn som også ønsker seg barn? Trist at kvinner føler at de må reiser til Danmark og få farløse barn og at menn som ønsker seg barn forblir barnløse. Anonymkode: 14e01...a75 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #31 Skrevet 5. februar 2017 51 minutter siden, Coolaid skrev: Vi kan ikke få alt vi har lyst på i verden. Fra naturens side så er det ikke meningen at du fikser deg et barn alene og med hjelp fra lommeboken. Det er helt greit at du virkelig savner barn, det betyr ikke at du er nødt å skaffe deg det. Du vet ikke hva som skjer i morgen, neste uke, eller neste måned... du vet ikke hvem du treffer når du minst aner det. Ved å skaffe deg barn selv utelukker du alt dette. Våg å lev, også selv når du kjenner at det blir vanskelig. Det ordner seg etterhvert. Du kan ikke argumentere med hva som er "naturlig". Prevansjon er heller ikke meningen fra naturens side. Anonymkode: e0313...e67 4
Gjest Jonasmann Skrevet 5. februar 2017 #32 Skrevet 5. februar 2017 (endret) Vent til du finner en mann TS, det vil du ikke angre på. I realiteten kan du finne en mann i år, og få 15 barn før du er steril. Endret 5. februar 2017 av Jonasmann
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #33 Skrevet 5. februar 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går det ikke an å søke på tinder/dateing sider etter menn som også ønsker seg barn ? Det må da være nok av menn som også ønsker seg barn? Trist at kvinner føler at de må reiser til Danmark og få farløse barn og at menn som ønsker seg barn forblir barnløse. Anonymkode: 14e01...a75 Burde ikke være noe problem å finne det, nei. Anonymkode: ae5c6...cf0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #34 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Jonasmann skrev: Vent til du finner en mann TS, det vil du ikke angre på. I realiteten kan du finne en mann i år, og få 15 barn før du er steril. Menn vil jo ikke ha barn, de vil bare ligge rundt og være ansvarsløse. Stemmer ikke det? Anonymkode: 5fecc...1f1 2
Gjest Jonasmann Skrevet 5. februar 2017 #35 Skrevet 5. februar 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Menn vil jo ikke ha barn, de vil bare ligge rundt og være ansvarsløse. Stemmer ikke det? Anonymkode: 5fecc...1f1 De aller fleste menn ønsker barn en gang i livet, kanskje ikke når de er i 20 årene, om ikke de havner i et fast forhold som varer, men i alle fall når de er i 30 årene. Endret 5. februar 2017 av Jonasmann
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #36 Skrevet 5. februar 2017 7 timer siden, Collan skrev: Grunnen til at det fins menn som meg er hovedsakelig at vi sellekteres bort av kvinner. For min del er det ikke den sosioøkonomiske biten som gjør det, det er det at jeg tilhører de introverte og tilbakeholdne som i tillegg hadde litt uflaks med den sosiale dynamikken da jeg vokste opp. Å være annerledes på mange måter (jeg var skoleflink og hadde litt andre interesser enn de fleste andre, annerledes musikksmak etc.) gjorde at jeg ikke ble en del av samspillet slik de fleste andre ble. Men det var en digresjon, du misforstår hva jeg mener med "bypasse". Når jeg sier at kvinner bypasser menn mener jeg prosessen med å ta turen til Danmark og bli gravid med kunstig inseminasjon. Av åpenbare årsaker kan ikke vi menn gjøre tilsvarende. Andelen barnløse menn i Norge har økt markant de siste 30-40 årene (fra 12 til 25%), mens den for kvinner bare har økt litegrann: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose Det skyldes i hovedsak at kvinner gjennom utdannese og likestilling har blitt økonomisk selvstendige. Dermed er det en del menn som ikke lenger når opp. Selvsagt skal kvinner få lov til å bestemme hvem de vil ha som partner, men hvis en kvinne har avvist de menn som har dukket opp i hennes liv som ikke tilstrekkelige, alternativt holdt ut for lenge med en døgenikt som ikke vil bli far, er det da greit å si at "det er ikke så viktig med en far, jeg tar turen til Danmark"? Grunnen til at andelen ikke har økt noe særlig for kvinner er at en del kvinner får barn med attraktive menn som er en del år eldre enn dem selv og som har et kull barn fra før av. Men noen kvinner finner heller ikke en slik mann, og velger å ta turen til Danmark. Det står ingenting om at disse mennene er ufrivillige barnløse, de kan dermed ha valgt det selv. Anonymkode: daf45...924 2
Gjest Jonasmann Skrevet 6. februar 2017 #37 Skrevet 6. februar 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står ingenting om at disse mennene er ufrivillige barnløse, de kan dermed ha valgt det selv. Anonymkode: daf45...924 Det er svært mange menn i Norge som er ufrivillig barnløse. Det handler som han skriver om lav utdanning (mye pga en skolesektor som ikke er tilpasset gutter), lav inntekt, at de ikke er i arbeid og ikke minst om enkelte andre egenskaper som angst og sosial tilbaketrukkenhet. Før var trolig kvinner mer villige til å gå i lag særlig med menn som har sistnevnte karakteristikker. En annen årsak er at menn oftere bor på bygda, jeg er derimot ikke helt sikker hvor mye skyld dette har. Endret 6. februar 2017 av Jonasmann
SunnivaOslo Skrevet 6. februar 2017 #38 Skrevet 6. februar 2017 (endret) 11 timer siden, Collan skrev: Grunnen til at det fins menn som meg er hovedsakelig at vi sellekteres bort av kvinner. For min del er det ikke den sosioøkonomiske biten som gjør det, det er det at jeg tilhører de introverte og tilbakeholdne som i tillegg hadde litt uflaks med den sosiale dynamikken da jeg vokste opp. Å være annerledes på mange måter (jeg var skoleflink og hadde litt andre interesser enn de fleste andre, annerledes musikksmak etc.) gjorde at jeg ikke ble en del av samspillet slik de fleste andre ble. Men det var en digresjon, du misforstår hva jeg mener med "bypasse". Når jeg sier at kvinner bypasser menn mener jeg prosessen med å ta turen til Danmark og bli gravid med kunstig inseminasjon. Av åpenbare årsaker kan ikke vi menn gjøre tilsvarende. Andelen barnløse menn i Norge har økt markant de siste 30-40 årene (fra 12 til 25%), mens den for kvinner bare har økt litegrann: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/stadig-flere-menn-i-norge-er-barnlose Det skyldes i hovedsak at kvinner gjennom utdannese og likestilling har blitt økonomisk selvstendige. Dermed er det en del menn som ikke lenger når opp. Selvsagt skal kvinner få lov til å bestemme hvem de vil ha som partner, men hvis en kvinne har avvist de menn som har dukket opp i hennes liv som ikke tilstrekkelige, alternativt holdt ut for lenge med en døgenikt som ikke vil bli far, er det da greit å si at "det er ikke så viktig med en far, jeg tar turen til Danmark"? Grunnen til at andelen ikke har økt noe særlig for kvinner er at en del kvinner får barn med attraktive menn som er en del år eldre enn dem selv og som har et kull barn fra før av. Men noen kvinner finner heller ikke en slik mann, og velger å ta turen til Danmark. Andre grunner er at menn aldri er "klare"de skal vente til de er minst 40 før de vil i det hele tatt tenke på barn. De lever som ungkarer og setter festing og tilfeldig puling foran familieliv. Endret 6. februar 2017 av SunnivaOslo skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #39 Skrevet 6. februar 2017 6 timer siden, Jonasmann skrev: Det er svært mange menn i Norge som er ufrivillig barnløse. Det handler som han skriver om lav utdanning (mye pga en skolesektor som ikke er tilpasset gutter), lav inntekt, at de ikke er i arbeid og ikke minst om enkelte andre egenskaper som angst og sosial tilbaketrukkenhet. Før var trolig kvinner mer villige til å gå i lag særlig med menn som har sistnevnte karakteristikker. En annen årsak er at menn oftere bor på bygda, jeg er derimot ikke helt sikker hvor mye skyld dette har. Kilde takk. Anonymkode: daf45...924
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå