AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #1 Skrevet 5. februar 2017 Er 30 år og har lyst på barn. Var i et lengre forhold hvor jeg var klar for barn i flere år men av gode grunner tok forholdet slutt før vi kom så langt. Nå kjenner jeg skikkelig på at jeg har lyst på barn. Får helt vondt inni meg av å tenke på hvor umulig det ser ut for at jeg skal finne en ny mann som vil ha barn med meg og som jeg vil ha barn med og 'i tide'. Synes ikke det er okei å lyve om prevensjon og ha sex med en mann og prøve å bli gravid på den måten. Så vurderer å dra til Danmark å få meg barn uten en mann i bildet. Så kan eventuelt kjærligheten komme senere. Skulle jo gjerne hatt noen å dele det med, men livet går ikke alltid som planlagt. Jeg har økonomi til å klare det alene. Hva tenker folk om dette, er det en god idé? Og til menn: vil det være lettere å akseptere at en dame har barn fra før uten en far i bildet enn når det er det? Eller blir dette sånn selvstendig dame-greier som skremmer menn bort? Anonymkode: d1fd5...4a0 2
Gjest ashanti Skrevet 5. februar 2017 #2 Skrevet 5. februar 2017 Så du skal basere ditt valg om å få barn med donor i Danmark på om du da er attraktiv for menn på singelmarkedet etterpå? I have no words................................. Husk at det er heller ingen menneskerett å få barn og selv om du har innmari lyst på barn, så kan det hende det hadde vært hyggelig for dette barnet å faktisk ha en far.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #3 Skrevet 5. februar 2017 Du har da fortsatt tid til å treffe noen. Bare ikke kast bort årevis i et forhold som ikke går i den retningen. Anonymkode: 005a2...3a1 1
Nøste~ Skrevet 5. februar 2017 #4 Skrevet 5. februar 2017 I mine øyne er du blitt for gammel til å få ditt første barn. Hadde du hatt barn fra før av så hadde du enda hatt 5 år igjen til å få flere barn, men når du ikke har det .... God ide med den Danmark turen. Jeg har vært singel hele livet, vet ikke om jeg passer inn i et forhold, men vil ha barn allikevel.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #5 Skrevet 5. februar 2017 Synes det høres ut som en fin ide jeg! Men vet ikke så mye om hvordan det fungerer, kostnader osv. Hvorfor skal man ikke skape det livet man vil ha? Er jo ikke sikkert man møter en mann med det første. Å sette alt på vent bare fordi man ikke har kjæreste er jo synd..Men sikkert lurt å reflektere over det. Er jo tyngre å være alene med et barn, hva barnet vil tenke om sitt opphav når det vokser opp osv. Anonymkode: f2e77...2af 4
Jacuzzi Skrevet 5. februar 2017 #6 Skrevet 5. februar 2017 4 minutter siden, Nøste~ skrev: I mine øyne er du blitt for gammel til å få ditt første barn. Hadde du hatt barn fra før av så hadde du enda hatt 5 år igjen til å få flere barn, men når du ikke har det .... Hæ? Hva er dette for noe tull? Skjønner ikke logikken bak utsagnet. 18
Silfen Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Go for it. Vi kvinner er så heldige at vi har den sjansen. Hadde definitivt gått den veien hadde jeg ikke fått mine. 2
Nøste~ Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Jacuzzi skrev: Hæ? Hva er dette for noe tull? Skjønner ikke logikken bak utsagnet. Det handler om å ikke være en for gammel mor.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Syns det er en god idé og har vært i samme situasjon. Jeg valgte å la det være pga fordommene jeg møtte fra folk. Det angrer jeg bittert på, for mennene jeg har truffet senere i 30 årene er minst like egoistiske som de jeg traff før. Jeg tenker at du fint kan gjøre begge deler. En mann som elsker deg: tar i mot både deg og et barn uansett. Foreløpig har du ikke dårlig tid heller på den ene eller andre måten. Du kunne prøvd deg med noen random inseminasjonsforsøk i DK f.eks i året og se om du blir gravid. Samtidig som du ser deg om etter seriøs partner. Det er ofte ikke gjort på et knips, noen av delene..ikke la fordommer, eller menn holde livet ditt på vent. Ingen av delene er verdt en krone. Anonymkode: d3cf6...f88 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syns det er en god idé og har vært i samme situasjon. Jeg valgte å la det være pga fordommene jeg møtte fra folk. Det angrer jeg bittert på, for mennene jeg har truffet senere i 30 årene er minst like egoistiske som de jeg traff før. Jeg tenker at du fint kan gjøre begge deler. En mann som elsker deg: tar i mot både deg og et barn uansett. Foreløpig har du ikke dårlig tid heller på den ene eller andre måten. Du kunne prøvd deg med noen random inseminasjonsforsøk i DK f.eks i året og se om du blir gravid. Samtidig som du ser deg om etter seriøs partner. Det er ofte ikke gjort på et knips, noen av delene..ikke la fordommer, eller menn holde livet ditt på vent. Ingen av delene er verdt en krone. Anonymkode: d3cf6...f88 Ettersom du mener at motforestillinger er basert på "fordommer", hva mener du det er folk misforstår? De fleste vet tross alt hva inseminering går ut på. Fordommer tilsier at noen generaliserer eller dømmer basert på det de ikke vet. Hva slags info er det folk mangler? Jeg synes det er galt å ta fra et barn muligheten til en far. Er det noe informasjon som mangler her - en hemmelig farsfigur resten av samfunnet ikke vet om? Anonymkode: 005a2...3a1 1
Collan Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Jeg synes single kvinner som får barn med donorsæd er egoistiske. Barn har best muligheter i livet med to foreldre. Selv om en del blir skilt etterhvert, klarer de fleste av dem å samarbeide og gi barnet mer omsorg og oppfølging enn en aleneforelder ville ha klart. Et argument som ofte blir dratt fram i slike diskusjoner er at det er kvinner, særlig unge og kanskje litt naive, som får barn der faren ikke vil ha noe med barnet å gjøre, eller kanskje de ikke vet hvem faren er. Skal det at noen kvinner gjør uheldige valg være et argument for å frata barn en far fullstendig (donorene i Danmark er helt annonyme)? Det var en diskusjon om eggdonasjon nylig på NRK der et interessant poeng ble påpekt: Et av målene med likestillingskampen har vært å få menn til å bli bedre fedre og delta mer i sine barns liv. Det har i stor grad vært vellykket, antallet menn som tok fødselspermisjon økte inntil den nåværende regjeringen reduserte menns kvoter. Er det da riktig å ha andre ordninger der far blir fullstendig fjernet fra barnets liv? To foreldre har omtrent dobbelt så mye tid og ressurser å bruke på barn som enslige foreldre. Det gjenspeiles i at barn av aleneforeldre jevnt over gjør det dårligere sosioøkonomisk senere i livet. Dessuten hender det jo at folk blir alvorlig syke i ung alder, selv om de heldigvis er sjelden i Norge. Med to foreldre er det mye mindre sannsynlig at barnet blir uten foreldre før det er voksent. Jeg skjønner at folk har lyst på barn selv om de er enslige, men barnets beste bør telle mer enn folks ønske om å få barn. 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #12 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Nøste~ skrev: I mine øyne er du blitt for gammel til å få ditt første barn. Hadde du hatt barn fra før av så hadde du enda hatt 5 år igjen til å få flere barn, men når du ikke har det .... God ide med den Danmark turen. Jeg har vært singel hele livet, vet ikke om jeg passer inn i et forhold, men vil ha barn allikevel. Logikken bak dette er? Jeg var 30 som mor til førstemann og 33 med andre. Hadde dette vært greit om jeg var 26 og 35? Da hadde jeg vært ung nok mor, men siden jeg ventet til 30 med første så er 33 drøyt for andremann? Hvorfor er en 35åring ung nok til mor til to, men for gammel til en? Anonymkode: 1a774...75b 6
mssi Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 Du er aldeles ikke for gammel for å få barn i en alder av 30 år, du er noen år eldre enn meg men ikke markant og kunne aldri falt meg inn at jeg ikke skulle få flere barn enn de jeg allerede har etter fylte 30 år. Ser noen skriver at du er for gammel. Det er mange måter å gjøre ting på, men kan du ikke gi kjærligheten litt tid? Det kan jo hende du møter en fantastisk mann som ønsker det samme som deg :-) :-) 1
Bergtatt Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 30 år er da ingenting! Jeg er i slutten av tredveårene og jeg avviser ikke en bra kvinne som har barn, men hun må ville ha fler. Tenker at for oss over 30 er det en selvfølge å ganske tidlig ta opp dette med barn. For vi er i en blandet gruppe, mange som har barn og ikke vil ha fler, omvendt og noen i mellom. Bruk litt mer tid på å finne deg en mann og hvis du ikke finner en drar du til Danmark. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom du mener at motforestillinger er basert på "fordommer", hva mener du det er folk misforstår? De fleste vet tross alt hva inseminering går ut på. Fordommer tilsier at noen generaliserer eller dømmer basert på det de ikke vet. Hva slags info er det folk mangler? Jeg synes det er galt å ta fra et barn muligheten til en far. Er det noe informasjon som mangler her - en hemmelig farsfigur resten av samfunnet ikke vet om? Anonymkode: 005a2...3a1 Jeg mener at folk henger fast i strukturere som ikke lenger er dagsaktuelle. Kjernefamilien rundt ekteskap er svært svekket og flere og flere lever alene. Vi kan ikke slutte å få barn, bare fordi folk er blitt for egoistiske til å holde sammen i par i dag. Da må samfunnet tilpasse seg dette. I 2016 er det 880 000 som lever alene i Norge. Nesten 1 million altså. Mange av disse er kvinner og menn i fruktbar alder. Å fortsette å si at disse ikke kan få assistert befruktning om de mangler partner, har passert latterlig for mange år siden.. Anonymkode: d3cf6...f88 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 5 minutter siden, Collan skrev: Jeg synes single kvinner som får barn med donorsæd er egoistiske. Barn har best muligheter i livet med to foreldre. Selv om en del blir skilt etterhvert, klarer de fleste av dem å samarbeide og gi barnet mer omsorg og oppfølging enn en aleneforelder ville ha klart. Et argument som ofte blir dratt fram i slike diskusjoner er at det er kvinner, særlig unge og kanskje litt naive, som får barn der faren ikke vil ha noe med barnet å gjøre, eller kanskje de ikke vet hvem faren er. Skal det at noen kvinner gjør uheldige valg være et argument for å frata barn en far fullstendig (donorene i Danmark er helt annonyme)? Det var en diskusjon om eggdonasjon nylig på NRK der et interessant poeng ble påpekt: Et av målene med likestillingskampen har vært å få menn til å bli bedre fedre og delta mer i sine barns liv. Det har i stor grad vært vellykket, antallet menn som tok fødselspermisjon økte inntil den nåværende regjeringen reduserte menns kvoter. Er det da riktig å ha andre ordninger der far blir fullstendig fjernet fra barnets liv? To foreldre har omtrent dobbelt så mye tid og ressurser å bruke på barn som enslige foreldre. Det gjenspeiles i at barn av aleneforeldre jevnt over gjør det dårligere sosioøkonomisk senere i livet. Dessuten hender det jo at folk blir alvorlig syke i ung alder, selv om de heldigvis er sjelden i Norge. Med to foreldre er det mye mindre sannsynlig at barnet blir uten foreldre før det er voksent. Jeg skjønner at folk har lyst på barn selv om de er enslige, men barnets beste bør telle mer enn folks ønske om å få barn. Alle som får barn er egoistiske. Det er egoisme som er grunnen til å få barn, uavhengig om man er singel eller ei. Det er de færreste som tenker på barnets beste når de velger å få barn. Skulle man tenkt slik så hadde det vært ytterst få som kunne fått barn. Anonymkode: 83c88...42c 8
ajarRun Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 1 time siden, Nøste~ skrev: I mine øyne er du blitt for gammel til å få ditt første barn. Hadde du hatt barn fra før av så hadde du enda hatt 5 år igjen til å få flere barn, men når du ikke har det .... God ide med den Danmark turen. Jeg har vært singel hele livet, vet ikke om jeg passer inn i et forhold, men vil ha barn allikevel. Tror du passer perfekt til et forhold jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som får barn er egoistiske. Det er egoisme som er grunnen til å få barn, uavhengig om man er singel eller ei. Det er de færreste som tenker på barnets beste når de velger å få barn. Skulle man tenkt slik så hadde det vært ytterst få som kunne fått barn. Anonymkode: 83c88...42c Jeg forstår ikke denne fjollete idéen om at det er så egoistisk å få barn..Hvis alle folk i verden var så opptatt av å ikke være egoistisk at de ikke fikk noen barn, hadde vi død fort ut.. Hvordan begrunner man denne tåpelige påstanden om at det er egoistisk å få barn? det må da heller være å ha seg selv i høysetet et helt liv som er toppen av egoisme? Anonymkode: d3cf6...f88 1
OppNedPåAlt Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 Go for it TS! Jeg tror jeg kommer til å gjøre det om ikke det dukker opp en mann de neste årene ... 2
Collan Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som får barn er egoistiske. Det er egoisme som er grunnen til å få barn, uavhengig om man er singel eller ei. Det er de færreste som tenker på barnets beste når de velger å få barn. Skulle man tenkt slik så hadde det vært ytterst få som kunne fått barn. Anonymkode: 83c88...42c Så derfor er det helt ok å bypasse mannen og få et barn som er uten far, både praktisk og juridisk? Det er tydeligvis meningsforskjeller her. Av diverse grunner tilhører jeg kategorien evig single menn, men jeg vet at jeg er flink med barn, jeg har jobbet med varn tidligere. Jeg har lenge visst at hvis jeg skulle blitt far ville jeg gjort alt for å gi barnet min beste omsorg, hjelpe det med lekser, fortelle om livet og verden etc. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå