Gå til innhold

Svulst på hjernen, hjelp?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har fått beskjed av legen at jeg har en klump/svulst på/i hjernen. Har tatt diverse blodprøver fra før. Hva kan dette være? Vet dere om det er slik at det mest sannsynlig er en "dødsdiagnose" i løpet av et par år? 

Leste at om det er en svulst, enten godartet eller ondartet, skal det i Norge kalles kreft. For svulsten kan uansett forårsake enorme skader i hjernen. Så problemet mitt er - hva annet kan det være enn en svulst? Finnes det noen "ufarlige" alternativer til hva det kan være? Væskesamling? Og hvordan fjerner man det, i såtilfelle?

Vet jeg skal få informasjon hos legen og blablabla, men jeg er veldig nysgjerrig og ønsker å finne ut mer før legetimen min.

Anonymkode: 079ba...610

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forresten. Jeg sa jeg hadde tatt blodprøver, fordi jeg lurte på; ville de ikke sett det på blodprøvene hvis det er kreft jeg har? eller vises ikke det på blodprøvene?

-TS

Skrevet

Synes det er synd du ikke fikk avklart disse spørsmålene før du dro fra legen, det kan være veldig belastende å lure på slike ting over tid.

Blodprøver kan i enkelte tilfeller avsløre kreft, men så vidt jeg forstår er det ikke alltid tilfellet. Noen ganger trenger man en biopsi for å sette en definitiv diagnose. 

Om det er en dødsdiagnose kommer jo an på plasseringen, er den ved kraniet er det jo trivielt å fjerne den, mens hvis den er i midten av hjernen vil det kunne være vanskeligere å bli kvitt det. 

Skrevet

Regner med at du har vært til CT og MR? Det er umulig å svare på spørsmålene dine, da vi som sitter her ikke har sett svarene på undersøkelsene du har vært gjennom. Svulst i hjernen er ikke en dødsdom, men det kan være dødelig likevel. Det handler om størrelser, plassering og om det er grunnet kreft andre steder i kroppen. Snakk med nevrologen/onkologen som nok vil følge deg opp videre. 

Anonymkode: e2470...fb9

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har fått beskjed av legen at jeg har en klump/svulst på/i hjernen. Har tatt diverse blodprøver fra før. Hva kan dette være? Vet dere om det er slik at det mest sannsynlig er en "dødsdiagnose" i løpet av et par år? 

Leste at om det er en svulst, enten godartet eller ondartet, skal det i Norge kalles kreft. For svulsten kan uansett forårsake enorme skader i hjernen. Så problemet mitt er - hva annet kan det være enn en svulst? Finnes det noen "ufarlige" alternativer til hva det kan være? Væskesamling? Og hvordan fjerner man det, i såtilfelle?

Vet jeg skal få informasjon hos legen og blablabla, men jeg er veldig nysgjerrig og ønsker å finne ut mer før legetimen min.

Jeg kjenner en dame som hadde godartet svulst på hjernen, men den ble behandlet som kreft, sikkert litt sånn føre var, så hun ble operert og fikk stråling tror jeg. Lang tid på opptrening, for hun mistet noen funksjoner etter operasjonen, men det går fint med henne nå. 

Anonymkode: fc34f...6e3

Skrevet

Disse spørsmålene er helt umulig for oss å svare på. Om det er farlig eller ikke kan jo ikke vi vite. Du må nesten bare vente til du skal til legen. Å sitte å google og spørre her kan nok gjøre ting verre.

Håper det ikke er noe alvorlig, lykke til!

Anonymkode: 0eb16...855

• Liker 1
Skrevet

Når skal du tilbake til legen? Ikke noe særlig å gå rundt og tenke på de tingene der, kan du ikke ringe legekontoret og få snakket med noen? Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men har liten peiling på hva det kan være du har. Hvor i hjernen sitter svulsten, vet du det?

Skrevet

Spør heller legen. Vi vet dessverre ikke hvilken svulst det er

Anonymkode: c0870...ee2

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har tatt biopsi av tumoren, så er det ingen som vet hva du lider av. En ting er hva som kommer frem på en MR-undersøkelse, men man vil fortsatt ikke vite hvilke celler tumoren består av. Det kan være godartet eller ondartet, det kan være spredning fra andre steder i kroppen, det kan være "ufarlige" meningiomer eller cyster, det kan være karforandringer som i første omgang kan se ut som en tumor, det kan være hissige greier. Blodprøver avslører nesten aldri hjernesvulster.

Det kjipe er at du sitter her og spør, og ikke har din behandlende lege i nærheten. Denne ventetida er vond!

Anonymkode: cf433...87f

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde svulst på hypofysen, den var godartet og forsvant av seg selv.

Så svulst kan være så mangt! Ring legen i morgen!

• Liker 1
Skrevet

Hva sa legen? Skal du ta flere prøver? En kamerat av meg hadde svulst men ble sendt rett til sykehuset og operert kort tid etter undersøkelsen. Det gikk helt fint, men kunne vært dødelig om de ikke oppdaget det før.

Anonymkode: 459ea...ab5

• Liker 1
Skrevet

Svulst på hjernen skal alltid behandles som kreft, for som du sier, selv om den er godartet kan den gjøre skade fordi den presser på vitale deler av hjernen. Men de fleste svulster på hjernen er faktisk godartede. Det betyr blant annet at det ikke er fare for spredning, som kreft kan gjøre. 

Det er to måter å finne ut om en svulst er ondartet eller godartet, og det er biopsi eller PET- scan. Men ingen av metodene er 100 % sikre, og det er vanskelig å få tatt biopsi av hjernen, da selve biopsien kan gjøre skade.

Datteren til en venninne ble operert for svulst på hjernen da hun var 15 år. Den var godartet, og det går helt fint med henne nå. En venn av meg fikk nylig påvist svulst på hjernen, og i hans tilfelle har de bestemt seg for å se det an, med ny MR om tre måneder. Det betyr nok at de føler seg ganske sikre på at svulsten er godartet, og at det ikke er noen fare for spredning.  

Jeg har selv kreft, og jeg anbefaler deg å ikke google for mye om sykdommen din. Du blir bare nervøs og urolig av det. Stol på at legene har en plan for hva de skal gjøre, og be om å bli holdt fortløpende oppdatert. Ventetiden er helt jævlig, men prøv å koble ut og lev så normalt som mulig. 

Anonymkode: 50ef4...ef2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...