AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #1 Skrevet 4. februar 2017 Jeg trenger noen råd her. Jeg er utmattet i den forstand at jeg har problemer med å stå oppreist. Jeg har klart å komme meg med bussen til noen avtaler i går og i dag, men når jeg kommer meg hjem igjen så klarer jeg nesten ikke å røre på meg. Jeg har fått slike perioder med jevne mellomrom i ca. 2 år nå. Noen av gangene har jeg måttet blitt støttet for å klare å gå, og jeg har måttet blitt vasket og stelt. Legen min har alltid sett på dette som psykisk. Jeg har hatt psykiske lidelser i noen år nå, men det er blitt nesten bra nå, og fremdeles kommer disse periodene. Psykologen min (som jeg har kjent i 7 år) mener det er noe somatisk. De gangene jeg har vært deprimert i tillegg har utmattelsen vært veldig ille, men nå er jeg ikke deprimert, og det var jeg heller ikke sist jeg hadde det sånn. Jeg har mange symptomer på ms, og har mistenkt en stund at det er det dette kan være. Jeg fikk mast meg til en MR-undersøkelse, men det ble kun tatt bilde av ryggmargen. Under en utredning av MS så skal man ta flere undersøkelser, men legen tar ikke dette på alvor, så da MR-bildet ikke viste noe så ble det lagt bort. Jeg har problemer med synet, men både optiker, ortoptist og øyelege sier øynene mine er friske. Øyelegen som jeg var hos til slutt sa det kunne være noe nevrologisk. Men legen gidder ikke å ta dette videre heller. Grunnen til at jeg skriver her er ikke fordi jeg vil ha svar fra dere om hva dette kan være. Jeg trenger bare råd til hva jeg skal gjøre. Jeg føler meg så dum, i tilfelle dette bare er psykisk. Samtidig så ønsker jeg å i alle fall utelukke fullt og helt at det ikke er MS eller noe annet somatisk. Det bør jo oppdages tidligst mulig. Jeg er ikke av typen som blir hypokonder, bare så det er sagt. Jeg går så å si aldri til legen med fysiske ting, siden jeg automatisk tenker at alt er psykisk. Så nå ligger jeg her med fatigue/utmattelse, og en andre symptomer, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg tenkte å ringe helsetelefonen, men det koster 26 kroner i minuttet. Jeg ser sykehuset i nærheten her har en døgnåpen telefon på nevrosenteret, men jeg vet ikke om jeg kan ringe dem og spørre hva jeg skal gjøre. De har jo peiling på nevrologiske sykdommer, men jeg vet ikke hva de kan hjelpe meg med uansett. Legevakten orker jeg ikke å mase på, for dette er jo ikke akutt. Jeg har hatt dette før, og jeg dør ikke. Men det er heller ingen vits i å ringe legen på mandag, for han tar det ikke på alvor. Jeg var hos ham i går for noe annet, men han sier det bare er psykisk. Dette ble langt. Kan noen bare fortelle meg hva jeg skal gjøre? Anonymkode: d5ca4...547
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #2 Skrevet 4. februar 2017 Gle, MS diagnosen, glem at du feiler noe psykisk. Slutt å tenke på at årsaken liggernhos deg, og ikke i omgivelsene du bor, oppholder deg i eller arbeider i. Les deg opp på sick building syndrome.. Anonymkode: beb17...931
Gummibjørn Skrevet 4. februar 2017 #3 Skrevet 4. februar 2017 Jeg vet ikke hva det er for noe med deg men anbefaler deg å dra på legevakten når du er på ditt aller dårligste. Det er ikke lett for helsepersonell å skjønne hvor ille det virkelig kan være dersom du bare forteller om det, de trenger faktisk å se det. Lykke til, håper du får hjelp og blir frisk fort. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 Bytt lege eller gå privat. Det kan ta mange år å få stilt MS-diagnose, men slik du beskriver det kan det også være ME. Eller noe helt annet. Anonymkode: 47518...7f4 4
Gjest Daryl Dixon Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Hadde så klart byttet lege i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #7 Skrevet 5. februar 2017 Bytt lege. "BARE psykisk " er jo reelt det og. Ihvertfall når livskvaliteten blir forringet. Hør deg rundt og finn en dyktig fastlege som tar deg på alvor. Anonymkode: 583ea...4af 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #8 Skrevet 5. februar 2017 15 timer siden, Caduceus skrev: Er stoffskiftet ditt testet? Testet det på fredag. Var opprinnelig hos legen for å ta blodprøver siden jeg har vært trøtt/sliten siden før jul. Men dette er noe annet. Hadde lavt stoffskifte i fjor, men han gjorde ingenting siden det var akkurat under normalen. Anonymkode: d5ca4...547
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bytt lege eller gå privat. Det kan ta mange år å få stilt MS-diagnose, men slik du beskriver det kan det også være ME. Eller noe helt annet. Anonymkode: 47518...7f4 14 timer siden, Daryl Dixon skrev: Hadde så klart byttet lege i dette tilfellet. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Bytt lege. "BARE psykisk " er jo reelt det og. Ihvertfall når livskvaliteten blir forringet. Hør deg rundt og finn en dyktig fastlege som tar deg på alvor. Anonymkode: 583ea...4af Jeg liker legen min veldig godt, men det er nesten så jeg vurderer det nå som det psykiske begynner å falle på plass. Det blir jo bare småprating når jeg er der om alt mulig annet enn helsa mi. Drar jo ikke til legen for å smalltalke. Anonymkode: d5ca4...547
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Testet det på fredag. Var opprinnelig hos legen for å ta blodprøver siden jeg har vært trøtt/sliten siden før jul. Men dette er noe annet. Hadde lavt stoffskifte i fjor, men han gjorde ingenting siden det var akkurat under normalen. Anonymkode: d5ca4...547 Om du leter etter nålen i høystakken er dette et veldig bra sted å starte. På nettsiden til den ideelle organisasjonen Thyroidea Norge vises det til forskning som konkluderer med at "TSH ikke kan brukes som måleenhet alene for å sjekke stoffskiftefunksjonen. Ettersom grenseverdi/normalverdi hos friske mennesker for stoffskiftehormoner er så bred, kan man utmerket godt ha en stoffskiftesykdom selv om prøvene er normale." Hva om du ber om å få prøve ut stoffskiftemedisiner som en start? Du bør be om henvisning til utredning eller oppsøke f.eks Balderklinikken/lege Lars Omedal. http://hashimoto.blogg.no/1461580324_25042016.html Det koster penger, så om du finner tilbud om bred utredning i det offentlige helsevesen er det der du må starte. En nevrolog burde ta en ny titt på deg. http://tidsskriftet.no/2016/02/originalartikkel/utredning-ved-mistenkt-kronisk-utmattelsessyndrommyalgisk-encefalopati Legevakt for å konstatere hvor dårlig du faktisk er, synes jeg høres ut som en god idé. Da må fastlegen din høre på deg og henvise deg videre, dersom du ikke kan be legevakten om å gjøre det direkte. Dette ble veldig surrete pga dårlig tid. Lykke til, jeg håper du finner en vei videre. Anonymkode: 45f54...259
Caduceus Skrevet 5. februar 2017 #11 Skrevet 5. februar 2017 Hvis du ligger akkurat under normalen kan du absolutt ha sterke symptomer likefullt. Jeg synes det er slett av legen din og ikke tenke videre rundt just den problemstillingen. Klassisk for lavt stoffskifte er jo nettopp fatigue. Uansett,ikke mist motet og ikke gi deg. Selv om du liker vedkommende kan det være lurt å konsultere en annen lege. Du har krav på å bli tatt alvorlig-er jo kun du som er i kroppen din! Jeg håper inderlig det løser seg kjapt for deg.
Caduceus Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hormoner-og-nering/lavt-stoffskifte-hypotyreose-1136.html?page=1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 Er du tørr i munnen, har tørre øyne? Anonymkode: b02f8...674
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du leter etter nålen i høystakken er dette et veldig bra sted å starte. På nettsiden til den ideelle organisasjonen Thyroidea Norge vises det til forskning som konkluderer med at "TSH ikke kan brukes som måleenhet alene for å sjekke stoffskiftefunksjonen. Ettersom grenseverdi/normalverdi hos friske mennesker for stoffskiftehormoner er så bred, kan man utmerket godt ha en stoffskiftesykdom selv om prøvene er normale." Hva om du ber om å få prøve ut stoffskiftemedisiner som en start? Du bør be om henvisning til utredning eller oppsøke f.eks Balderklinikken/lege Lars Omedal. http://hashimoto.blogg.no/1461580324_25042016.html Det koster penger, så om du finner tilbud om bred utredning i det offentlige helsevesen er det der du må starte. En nevrolog burde ta en ny titt på deg. http://tidsskriftet.no/2016/02/originalartikkel/utredning-ved-mistenkt-kronisk-utmattelsessyndrommyalgisk-encefalopati Legevakt for å konstatere hvor dårlig du faktisk er, synes jeg høres ut som en god idé. Da må fastlegen din høre på deg og henvise deg videre, dersom du ikke kan be legevakten om å gjøre det direkte. Dette ble veldig surrete pga dårlig tid. Lykke til, jeg håper du finner en vei videre. Anonymkode: 45f54...259 Problemet er at han bare ber meg om å komme tilbake om 2 mnd for å se om det er blitt verre eller bedre. Han ønsker ikke å sette meg på stoffskiftemedisiner. Han konkluderer bare med at alt er psykisk, og er motvillig til å henvise meg videre. Jeg tør ikke å kontakte legevakten. Jeg har opplevd så mange ganger å ikke bli tatt på alvor pga min historie med psykisk sykdom. Formen er blitt mye verre nå, og jeg klarer knapt å holde opp mobilen, og klarer ikke å gå mange meter eller stå oppreist mange sekunder før jeg må sette meg ned. Anonymkode: d5ca4...547
Caduceus Skrevet 6. februar 2017 #16 Skrevet 6. februar 2017 Kan psykologen din kontakte legen så det forhåpentligvis kan bli litt fart på sakene? Du kan ikke ha det på det viset😳Hva med å oppsøke privatlege? Ønsker deg alt godt og masse lykke til
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #17 Skrevet 6. februar 2017 Jeg tenkte på denne artikkelen når jeg leste innlegget ditt. http://www.kk.no/livet/mariannes-psykiske-lidelser-viste-seg-å-være-ms-42303#_ga=1.183170597.2055794047.1486345393 Men uansett, fatique kan være så mangt. Har du feks. sjekket borrelia? Det går også ann å skifte fastlege om du vil prøve en annen. Anonymkode: bac71...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #18 Skrevet 6. februar 2017 17 timer siden, Caduceus skrev: Kan psykologen din kontakte legen så det forhåpentligvis kan bli litt fart på sakene? Du kan ikke ha det på det viset😳Hva med å oppsøke privatlege? Ønsker deg alt godt og masse lykke til Snakket med ham i dag, og han skulle gjøre det. Håper legen gidder å henvise meg. Privatlege er vel ganske dyrt... Takk! Anonymkode: d5ca4...547
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #19 Skrevet 6. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte på denne artikkelen når jeg leste innlegget ditt. http://www.kk.no/livet/mariannes-psykiske-lidelser-viste-seg-å-være-ms-42303#_ga=1.183170597.2055794047.1486345393 Men uansett, fatique kan være så mangt. Har du feks. sjekket borrelia? Det går også ann å skifte fastlege om du vil prøve en annen. Anonymkode: bac71...ee1 Flere som ikke blir tatt på alvor ja... Føler meg bare så dum, og får lyst til å bare la det komme og gå og ikke gjøre noe med det. Er redd folk skal se på meg som hypokonder. Borrelia ble sjekket i fjor, og det hadde jeg ikke. Får se om legen gjør noe når psykologen ringer ham uka her. Hvis ikke vurderer jeg å bytte ja, selv om jeg liker ham som person... Anonymkode: d5ca4...547
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 På 2/4/2017 den 23.11, AnonymBruker skrev: Bytt lege eller gå privat. Det kan ta mange år å få stilt MS-diagnose, men slik du beskriver det kan det også være ME. Eller noe helt annet. Anonymkode: 47518...7f4 En ME-diagnose er noe man kan se langt etter når man allerede har slitt psykisk. Og selv når man ikke sliter psykisk lenger kan symptomene henge igjen i lang tid, slik at utmattelsen eller konsentrasjonsproblemene (for å nevne noe) henger igjen lenger enn depresjonen/angsten el. Man skal ha utelukket absolutt alt for å få ME, og når man har slitt psykisk er det en god nok årsak til at det er grunnen til utmattelsen. Ts: det er mye mulig at det er noe somatisk, men det kan like gjerne være psykosomatisk, altså når psykiske lidelser slår ut fysisk (selv om du ikke anser deg som syk lenger kan det henge i). For meg slår det ut i utmattelse, konsentrasjonsproblemer og utslett/eksem. Nå som jeg ikke er deprimert lenger sliter jeg fortsatt med både utmattelse og konsentrasjon (men ikke i like stor grad som da jeg var syk). Jeg får ikke en me diagnose fordi utmattelsen kan komme av depresjon. Jeg får ikke en add/ADHD fordi konsentrasjonsproblemene kan komme av depresjon. Ja, jeg har bedt om utredning både hos fastlege og på dps og fått dette som forklaring fra begge instanser. Men det er jo meget mulig at det er ms du sliter med. Men me kan du nok bare se bort i fra med en gang. Anonymkode: aebe1...515
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå