Gå til innhold

Betale for omplasseringshund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg betalte 4500kr for min omplasseringshund. Men han var bare 1år da. 

Jeg synes ikke noe om de som overpriser omplasseringshunder. Som regel må de omplassere fordi de ikke kan gi det hjemmet hunden fortjener, f.eks for lite aktivitsering, jobber for mye, er blitt syk, har allergi, fått barn osv. Da må det jo være mye viktigere å finne et godt hjem til hunden enn å få godt betalt for den. 

Synes kun det er ok å betale litt dersom det er en renraset hund som blir kjøpt som valp. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på veldig mange faktorer. Har hunden store problemer skulle jeg vel hattden gratis. Er det en veltilpasset hund med oppdaterte vaksiner, masse utstyr osv betaler jeg litt mer. Alder spiller også inn, en gammel hund bør være rimeligere enn en ung hund. Sist jeg kjøpte hund betalte jeg 3000,- for en 7 mnd gammel valp, med chip, papirer og vaksine. Fineste hunden jeg har hatt, så prismessig var det jo et kupp. Men alt fra 0 til 5000,- er vel innafor. 

Anonymkode: 4074b...a57

• Liker 1
Skrevet

4000 og da var den vaksinert og shippet

Anonymkode: 5452e...dda

Skrevet

Har man ikke råd til å betale 5000 kroner for en hund, har man heller ikke råd til å ha hund. En tur til veterinær koster fort noen tusenlapper. Selv avliving koster penger, 2- 3000 kroner. Og nettopp derfor bør ikke dyr gis bort gratis til folk som ikke har råd til å betale for dyret. 

Anonymkode: 78f3a...759

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

5000 er ok,  selv om lav sum. MEN!  Jeg er så jækli lei av at folk har misoppfattelsen at dumpede omplasseringshunder har så utrolig mye issues!! Det trenger de overhodet ikke å ha,  derimot tidligere eier er ofte møkkafolk med masse issues!.  Det er forkastelig å kjøpe syke* ja!!det er det mange av I Norge!  oppdrettshunder når  hunder blir drept fordi de de er overflødige" takket være mennesker.  

Slutt å "selg inn" issue adopsjonshunder !  antar mange oppdrettere som spiller opp under disse " umulige omplasseringshundene,"grådige beist som de er.

Anonymkode: 13b2d...fe6

Det var da voldsomt så sint da ;-) 

Nå skrev jeg "om det er hund med issues".. vet da veldig godt at  ikke alle omplasseringshunder har det, men veldig mange blir gjerne omplassert pga ett eller annet problem.

Selv har jeg  overtatt en 3 år gml hund uten problemer.. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man ikke råd til å betale 5000 kroner for en hund, har man heller ikke råd til å ha hund. En tur til veterinær koster fort noen tusenlapper. Selv avliving koster penger, 2- 3000 kroner. Og nettopp derfor bør ikke dyr gis bort gratis til folk som ikke har råd til å betale for dyret. 

Handler ikke om at jeg ikke har råd. Har noen hundre tusener på sparekonto, og skulle det skje noe er det null problem å betale for hva det måtte være. Men i prinsippet ville jeg aldri betalt mer enn 1000 for en voksen hund. Man går på en måte glipp av valpeperioden, hvor den er mest formbar. Men så ville jeg ikke betalt mer enn 3000 for en valp heller, kanskje jeg er gnien, men det får så være.

Anonymkode: b1692...4b1

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om at jeg ikke har råd. Har noen hundre tusener på sparekonto, og skulle det skje noe er det null problem å betale for hva det måtte være. Men i prinsippet ville jeg aldri betalt mer enn 1000 for en voksen hund. Man går på en måte glipp av valpeperioden, hvor den er mest formbar. Men så ville jeg ikke betalt mer enn 3000 for en valp heller, kanskje jeg er gnien, men det får så være.

JA!! veldig gnien , ofte er gjerrigknarker gjerrige på følelser også ofte ubrukelige hundeeiere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt rimelig å betale for bruktdyr (ja, det uttrykket er en spøk). Jeg kjøpte en ettårig rasekatt til 3000 kroner. Med på kjøpet fikk jeg da bur og litt annet utstyr og stamtavle, og dessuten var han kastrert. Den egentlige summen for katten ble da mer eller mindre symbolsk, samtidig som tidligere eier fikk dekket noe av utgiftene sine og fikk en trygghet om at katten virkelig var ønsket av meg. 

Penger er naturligvis ingen garanti for at dyr blir godt behandlet, det vet vi alle, men jeg er fast bestemt på at dyr ikke skal være gratis. Ei heller huskatter. Ansvarlige mennesker gir kattunger markkur og vaksine, hvilket koster litt, og ansvarlige mennesker dekker også disse utgiftene og eventuelt litt attpå når de tar over kattungen. (Samtidig gremmes jeg litt når folk selger "bengalblanding" o.l. til flere tusen.)  

Nok om katter, jeg vet dere snakket om hunder. :)

Anonymkode: 519f3...037

• Liker 2
Skrevet
På 5.2.2017 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Jeg hater slike holdninger du har. Ts har vel ikke sagt noe om at hun ikke har råd? 

Det viktigste må være å finne en kjærlig, trygg og god eier som har tid til hunden. Det vil ikke si at en ikke har råd til å ha hund bare fordi man ikke vil kjøpe en hund som koster mye. Jeg liker ikke hundeeiere som skal selge hunder overpriset. Det gjør de jo kun for å tjene penger på dem. Tenker da spesielt på hundeeiere som selger omplasseringshunder fordi de ikke kan ta vare på de lengre. Et godt hjem bør ALLTID være det viktigste. 

• Liker 2
Skrevet
På 05/02/2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

JA!! veldig gnien , ofte er gjerrigknarker gjerrige på følelser også ofte ubrukelige hundeeiere.

Haha, hersketeknikker er en fin bil. Føler du deg bedre nå som du har dømt meg? Flotters.

Skrevet

Jeg hjelper til hos en omplasseringsorganisasjon. Syns at når det er omplasseringsorganisasjoner, så kan man godt betale en del, da de gjerne har store utgifter og null statsstøtte osv. Når det er privatomplassering, syns jeg ikke pengene skal være det viktigste, men dyr burde ikke være gratis eller en veldig spontan avgjørelse (hvilket det hender det er for de som velger hunder som gis bort)

Anonymkode: 3f4e6...729

• Liker 3
Skrevet

De fleste omplasseringshunder (altså videresalg fra privatpersoner, ikke fra pensjonat) går for nesten samme pris som valper av samme rase. Har sett utrolig mange voksne hunder som ligger ute for over 10 000 kr, så for min del høres ikke 5000 kr ut som noe blodpris akkurat

Anonymkode: 37354...f8a

Skrevet

Hva koster det hos FOD eller Dyrebeskyttelsen for en hund? Dyr skal koste litt da deg ikke er en ting som man kvitter seg med som en ting når man er lei.

Anonymkode: a7c25...e29

Skrevet

Det var 1200 kr. Om det er endret nå er jeg litt usikker på.

Skrevet
På 5.2.2017 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Det trenger ikke å bety at man ikke har råd til å betale for hunden. Men at man tenker at en person som ikke er i stand til å ta seg av hunden han/hun har skaffet seg ikke trenger å få betalt for det. Hadde jeg ikke vært i stand til å lenger ta meg av et elsket dyr,  så hadde jeg vært veldig glad om noen kunne gi det et godt hjem. Hadde ikke forventet penger for det. En brukt bil/sykkel/båt etc selges til høystbydende. Et dyr gis til en som kan elske det. Hadde heller tilbudt meg å hjelpe til å betale fremtidige veterinærutgifter enn å kreve betalt for dyret. 

Det er jo også dem som sparer opp penger for å kjøpe et dyr og bruker hele beløpet til å kjøpe dyret. Så at noen betaler flere tusen for et dyr betyr ikke automatisk at de gar penger til å ta seg av dyret. 

Anonymkode: 49484...0b2

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man betaler utgifter som tidligere eier eøler irganisasjon har i forbindelse med omplasseringen. Er hunden vaksinert, chippet,  har stamtavle isv,  betaler man for det. Men har du et dyr du ikke klarer å ta deg av, bør det viktigste være å gi dyret et godt nytt hjem. Et dyr er ikke noe du kan selge hvis du trenger penger,  liksom. 

Endret av Thyra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...