AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #61 Skrevet 11. februar 2017 Jeg mistenker at blandingshunder har mer sykdommer og skader enn man tror, MEN - de helsesjekkes ikke på samme måte som renrasede hunder. Det sier seg selv at når man sjekker hue og rævva på en hund, og tar røntgen fra topp til tå, så finner man NOE. Mens en blandingsrase kanskje klør litt ekstra og blir stiv tidlig, men blir ikke sjekket og lever hele livet sitt "frisk" til den blir gammel og dør. Sannheten er kanskje at blandingen faktisk hadde allergi og HD-grad C for eks. Jeg synes det er interessant at innavl = ødelagt rase. Innavl, eller "linjeavl" har vært hyppig brukt på mynderasene i flere hundre år, og likevel regnes disse som noen av de friskeste hunderasene. Alt er ikke svart/hvitt. Anonymkode: df964...afd 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #62 Skrevet 12. februar 2017 11 timer siden, Lavendela skrev: Det er absolutt ikke tilfelle at blandings hunder nødvendigvis friskere! Mange får sykdommer som begge foreldrene er disponert for. Man kan få en friskere hund, men man kan også få en hund som arver begge foreldres genetiske sykdomsproblematikk! Jeg fatter ikke at det er vanskelig å forstå! 😑 avl av rasehunder er i det minste kontrollert, og de fleste oppdrettere streber etter friskere individ. Jeg er enig i at enkelte raser er ihel avla, og at man må Gjøre noe for å bedre helsen til disse. Men ukontrollert gateavl er ikke veien å gå! Men hvis det er defekt i en spesiell del av genmaterialet fra den ene forelderen og ikke den andre så vil i mange tilfeller ikke defekten komme til utrykk. Du kan få en frisk hund fra to hunder med to forskjellige recessive genfeil (vil være bærer da). Jo lengre foreldrene er fra hverandre genetisk jo mindre sjanse for at begge har samme feil. At man er ansvarlig og bare avler på de friskeste og beste er heller ikke bare bra, pga. Dette fører til at mange hunder ikke får parret seg i det hele tatt - som gjør at deres genmateriale forsvinner fra genpoolen. Det kan være at negative egenskaper avles vekk men positive og, eller bare generelt at genpoolen blir mer og mer begrenset - som gir større sjanse for recessive sykdommer. Dessuten er det mange nyanser mellom å la alle bikkjene løpe fritt i gatene, og den syke innavlen og avlingen på helseskadelige utseendemessige egenskaper som foregår hos mange raser. Tar meg vann over hodet når jeg snakker om dette, for genetikk og arv er svært komplisert og til og med de som jobber med dette på høyeste nivå forstår langt i fra alt. Så at noen som har hatt et par valpekull plutselig tror de kan alt om genetikk og har svaret på den beste måten å avle friske og perfekte hunder på er jo helt hinsides. Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å diskutere dette egentlig. Jeg har katt. Blir vel bare irritert når jeg ser folk være så bastant på ting de tydeligvis kan mindre enn ingenting om. Anonymkode: bda58...424 2
Gjest Bruker115236 Skrevet 12. februar 2017 #63 Skrevet 12. februar 2017 (endret) For det første så syns jeg at dere som absolutt skal diskutere rasehund vs blandingshund kan lage deres egen tråd. Jeg skrev i HI at jeg ikke ville ha en diskusjon på dette, og jeg sier igjen: Respekter det! For det andre blir det rett og slett tåpelig med synsingen og de sterke meningene dere har om at blandingshund er bedre når dere ikke klarer å hoste opp en eneste god kilde på at det gir friskere dyr enn rasehunder. Ekspertene sier der i mot at det er større gambling med en blandingshund, så selv om du KAN få en frisk hund så er det like stor sjanse for å få en syk hund. Ofte er heller ikke det mentale på plass, som er minst like viktig som helsen ellers. At flere raser har hatt dårlig avl er allmennkjent. Derfor er det viktig å velge oppdrettere som tar helse og hundens psyke seriøst. Jeg har nå nevnt flere ganger i tråden at jeg tenker på dette når jeg går for den rasen. Derfor håper jeg nå at de av dere som spammer tråden plis lager sin egen tråd om temaet. Endret 12. februar 2017 av Bruker115236 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #64 Skrevet 12. februar 2017 8 minutter siden, ElizabethTaylor skrev: For det første så syns jeg at dere som absolutt skal diskutere rasehund vs blandingshund kan lage deres egen tråd. Jeg skrev i HI at jeg ikke ville ha en diskusjon på dette, og jeg sier igjen: Respekter det! For det andre blir det rett og slett tåpelig med synsingen og de sterke meningene dere har om at blandingshund hund er bedre når dere ikke klarer å hoste opp en eneste god kilde på at det gir friskere dyr enn rasehunder. Ekspertene sier der i mot at det er større gambling med en brukshund, så selv om du KAN få en frisk hund så er det like stor sjanse for å få en syk hund. Ofte er heller ikke det mentale på plass, som er minst like viktig som helsen ellers. At flere raser har hatt dårlig avl er allmennkjent. Derfor er det viktig å velge oppdrettere som tar helse og hundens psyke seriøst. Jeg har nå nevnt flere ganger i tråden at jeg tenker på dette når jeg går for den rasen. Derfor håper jeg nå at de av dere som spammer tråden plis lager sin egen tråd om temaet. Er så typisk kg å lage sin egen diskusjon på ting som de mener angår dem. Bare å rapportere i vei er nok eneste som hjelper når folk ikke klarer å respektere det du skriver i hi Anonymkode: 0ffdc...57d
Lavendela Skrevet 12. februar 2017 #65 Skrevet 12. februar 2017 9 timer siden, ElizabethTaylor skrev: For det første så syns jeg at dere som absolutt skal diskutere rasehund vs blandingshund kan lage deres egen tråd. Jeg skrev i HI at jeg ikke ville ha en diskusjon på dette, og jeg sier igjen: Respekter det! For det andre blir det rett og slett tåpelig med synsingen og de sterke meningene dere har om at blandingshund er bedre når dere ikke klarer å hoste opp en eneste god kilde på at det gir friskere dyr enn rasehunder. Ekspertene sier der i mot at det er større gambling med en blandingshund, så selv om du KAN få en frisk hund så er det like stor sjanse for å få en syk hund. Ofte er heller ikke det mentale på plass, som er minst like viktig som helsen ellers. At flere raser har hatt dårlig avl er allmennkjent. Derfor er det viktig å velge oppdrettere som tar helse og hundens psyke seriøst. Jeg har nå nevnt flere ganger i tråden at jeg tenker på dette når jeg går for den rasen. Derfor håper jeg nå at de av dere som spammer tråden plis lager sin egen tråd om temaet. Enig med deg. Beklager min avsporing. Ble bare så fryktelig provosert over brukeren som dømmer rasehunder nord og ned. Samt glorifiserer blandingshund problematikken😕 1
Gjest Bruker115236 Skrevet 12. februar 2017 #66 Skrevet 12. februar 2017 5 minutter siden, Lavendela skrev: Enig med deg. Beklager min avsporing. Ble bare så fryktelig provosert over brukeren som dømmer rasehunder nord og ned. Samt glorifiserer blandingshund problematikken😕 Det går fint. Var ikke ment til deg. Forstår at du svarer når de siterer/skriver til deg😄
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #67 Skrevet 12. februar 2017 På 11.2.2017 den 1.27, AnonymBruker skrev: Helt utrolig... God dag manns økseskaft. SELVSAGT ER DET IKKE MER INNALV MED TOTALT ULIKE HUNDER SOM OFTE ER BLANDINGER SELV!!!! Er folk helt blåst? nå er der f meg nok, dette er så ubegripelig feil så jeg gremmes at jeg i det hele tatt nedverdiger meg selv ved å svare. Adios!! Anonymkode: 91f6f...c14 OMG du er jo ikke sann Lavendel har et jævli godt poeng. Ett av en hel haug hvorfor gatemikser og kjøkkenavl ikke er så lurt Og en godt planlagt avl der generasjoner er sjekker i bakkant, er garantert tryggere enn at Otto og Dina møtes tilfeldig på gata. Det er en enkel kobling alle forstår Anonymkode: 0a09b...f29 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå