AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #41 Skrevet 10. februar 2017 På 2/8/2017 den 11.41, Lavendela skrev: Det tror jeg og 😁 syns det er skikkelig unødvendig å spamme ned tråder med tull. Iallfall når det er det ene innlegget etter det andre 😑 Helt ufattelig hvor frekk du er! Virkelig, mener du seriøst at du har masse erfaring med blandingshunder??OG renrasede i stor skala?? Ta deg en tur utenlandsk! Oppsøk 500 veterinærer så kan de gi inn med tesje at JO blandingshunder er oftere ved bedre helse! Ikke alltid, det sier seg selv så ikke referer meg feil nok en gang i så måte! Det er altså null innalv, nytt blod, stor geopol. Jeg vet at det er skikkelig kjipt å vite at man har støttet uredelig oppdrett, kjøpt hund for store summer som dør som regel før tiden PGA nettopp mennesker. Det er hardt tydeligvis for noen å ikke vite akkurat innalvs historien til en hund, det å ikke ha 100% "kontroll "på historien, ergo så lar man manisk misforstått kontrollbehov styre over etikk som ville vært å oppsøke FOD el. Du slutter å forsøke tie meg og min erfaring og viten på det frekke viset i dag. Anonymkode: 91f6f...c14 4
Lavendela Skrevet 10. februar 2017 #42 Skrevet 10. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ufattelig hvor frekk du er! Virkelig, mener du seriøst at du har masse erfaring med blandingshunder??OG renrasede i stor skala?? Ta deg en tur utenlandsk! Oppsøk 500 veterinærer så kan de gi inn med tesje at JO blandingshunder er oftere ved bedre helse! Ikke alltid, det sier seg selv så ikke referer meg feil nok en gang i så måte! Det er altså null innalv, nytt blod, stor geopol. Jeg vet at det er skikkelig kjipt å vite at man har støttet uredelig oppdrett, kjøpt hund for store summer som dør som regel før tiden PGA nettopp mennesker. Det er hardt tydeligvis for noen å ikke vite akkurat innalvs historien til en hund, det å ikke ha 100% "kontroll "på historien, ergo så lar man manisk misforstått kontrollbehov styre over etikk som ville vært å oppsøke FOD el. Du slutter å forsøke tie meg og min erfaring og viten på det frekke viset i dag. Anonymkode: 91f6f...c14 Herregud! Du snakker jo bare vrøvl! Blandingshunder er krysninger av raser også, i tillegg mangler det registrering på disse hundene. Da ØKER faktisk sjansene for innavl. Nå vet ikke du noe om min kompetanse eller erfaring med verken rase eller blandingshund. ... Men jeg kan fortelle deg at den er langt høyere enn din! 😊 Det er nemlig jobben min. 😁 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #43 Skrevet 10. februar 2017 På 6.2.2017 den 1.10, ElizabethTaylor skrev: Til dere andre som har svart: Å kjøpe hund i dag er generelt "uetisk" pga all feilavlen som er på så og si ALLE hunderaser. Det viktigste enn kan gjøre er å velge en oppdretter som har hatt helse og lynne som sitt viktigste fokus, fremfor utseende. Her lurer du deg selv. Det er forskjell på hvor skadet en raser er, og GD er blant verstingene. Om du mener alle raser er skada, så er det eneste riktige valget å skaffe et annet kjæledyr, ikke velge det du mener lider minst. Ved å kjøpe GD er du med på å forlenge pinelsen for de neste valpene som kommer fordi folk kjøper dem Skriver noen en tråd om at de vil reise til utlandet for å fjerne klørne til katten sin, så vil folk reagere selv om TS sier han ikke vil diskutere det. Samme greia her, når man ser noen bidrar til dyremishandling så sier man fra Anonymkode: 37289...086 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #44 Skrevet 10. februar 2017 10 timer siden, Lavendela skrev: Herregud! Du snakker jo bare vrøvl! Blandingshunder er krysninger av raser også, i tillegg mangler det registrering på disse hundene. Da ØKER faktisk sjansene for innavl. Nå vet ikke du noe om min kompetanse eller erfaring med verken rase eller blandingshund. ... Men jeg kan fortelle deg at den er langt høyere enn din! 😊 Det er nemlig jobben min. 😁 Men hvis det er en krysning mellom to forskjellige raser så ligger de vel lengre fra hverandre genetisk? Da er det generelt mindre sjanse for at begge foreldrene har samme genetiske defekt, og det er da mindre sjanse for at defekten kommer til utrykk. Hvis mennesker fra to isolerte folkeslag på hver sin side av jorden får et barn er det mindre sjanse for genetisk defekt enn hvis to innenfor den ene folkegruppen får et barn. Hva er det med hunder som er annerledes her? Jeg mener ikke være frekk men jeg skjønner seriøst ikke argumentet mot dette. Anonymkode: bda58...424 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #45 Skrevet 10. februar 2017 15 timer siden, Lavendela skrev: Herregud! Du snakker jo bare vrøvl! Blandingshunder er krysninger av raser også, i tillegg mangler det registrering på disse hundene. Da ØKER faktisk sjansene for innavl. Nå vet ikke du noe om min kompetanse eller erfaring med verken rase eller blandingshund. ... Men jeg kan fortelle deg at den er langt høyere enn din! 😊 Det er nemlig jobben min. 😁 Dette er fullstendig feil!! Hadde du hatt kompetanse på området hadde du aldri sagt noe slikt! Når to blandingshunder har seg...mener du seriøst det er større sjanse for innalv?? To hunder som møtes på gaten, eventuelt ene står ute og får besøk? En hund er født ute, så sliter en annen hund seg og de møtes mil unna, dette er par eksempler på tusen vis av muligheter. Dette er helt vanvittig , å lese så manglende logikk. Skal jaggu si fortelle at du mener dette neste gang jeg er innom nærmeste klinikk, skal bli artig å se responsen, 😂 Helt kokkeli monke opplegg, meningsløs diskusjon med deg. alt som gjenstår å si, lykke til til TS. Anonymkode: 91f6f...c14
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #46 Skrevet 10. februar 2017 15 timer siden, Lavendela skrev: Herregud! Du snakker jo bare vrøvl! Blandingshunder er krysninger av raser også, i tillegg mangler det registrering på disse hundene. Da ØKER faktisk sjansene for innavl. Nå vet ikke du noe om min kompetanse eller erfaring med verken rase eller blandingshund. ... Men jeg kan fortelle deg at den er langt høyere enn din! 😊 Det er nemlig jobben min. 😁 Igjen dette er en enorm logisk brist. Hvordan er det fysisk mulig at to ulike raser er innavl? Mange blandingshunder har flere enn to raser i seg, det er ikke mulig i denne galaksen at det er innavl. I motsetning til renraseder der nytt blod er forbudt, det avles innen familie. Anonymkode: 91f6f...c14 3
Lavendela Skrevet 10. februar 2017 #47 Skrevet 10. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er fullstendig feil!! Hadde du hatt kompetanse på området hadde du aldri sagt noe slikt! Når to blandingshunder har seg...mener du seriøst det er større sjanse for innalv?? To hunder som møtes på gaten, eventuelt ene står ute og får besøk? En hund er født ute, så sliter en annen hund seg og de møtes mil unna, dette er par eksempler på tusen vis av muligheter. Dette er helt vanvittig , å lese så manglende logikk. Skal jaggu si fortelle at du mener dette neste gang jeg er innom nærmeste klinikk, skal bli artig å se responsen, 😂 Helt kokkeli monke opplegg, meningsløs diskusjon med deg. alt som gjenstår å si, lykke til til TS. Anonymkode: 91f6f...c14 Klart det er større sjanse for innavl! Om golden retriveren Otto er ute på vift, og treffer på ein søt liten labrador. La oss kalle henne dina. De finner tonen og møtet resulterer i 7 valper. 2 år senere rusler Otto seg en ny tur. Treffer en ny frøken. La oss kalle henne Marit. Dette er en miks av golden og labbis... møtet resulterer denne gangen i 8 valper... bare der har hunden Otto paret seg med mor og datter.Plutselig har hundene hatt seg med nære slektninger i generasjoner. Da uvitende, fordi man ikke har kontrollerte parringer. Jo genpolen kan være større, men det betyr ikke at dyrene nødvendigvis blir friskere. Verken psykisk eller fysisk! Nå er det også slik at blandingshunder har en tendens til å pare seg med "nabobikkja".... 3
Lavendela Skrevet 10. februar 2017 #48 Skrevet 10. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen dette er en enorm logisk brist. Hvordan er det fysisk mulig at to ulike raser er innavl? Mange blandingshunder har flere enn to raser i seg, det er ikke mulig i denne galaksen at det er innavl. I motsetning til renraseder der nytt blod er forbudt, det avles innen familie. Anonymkode: 91f6f...c14 De aller fleste planlegger ikke blandingskull!!!! De skjer som oftest på gata, eller av useriøse hundeeiere! Ved planlagte blandingsparringer vil gjerne ikke foreldredyra være i slekt. Men etter 7 parringer med 7 valper pr kull, vil sjansen for innavl økende betraktelig. 1
Lavendela Skrevet 10. februar 2017 #49 Skrevet 10. februar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis det er en krysning mellom to forskjellige raser så ligger de vel lengre fra hverandre genetisk? Da er det generelt mindre sjanse for at begge foreldrene har samme genetiske defekt, og det er da mindre sjanse for at defekten kommer til utrykk. Hvis mennesker fra to isolerte folkeslag på hver sin side av jorden får et barn er det mindre sjanse for genetisk defekt enn hvis to innenfor den ene folkegruppen får et barn. Hva er det med hunder som er annerledes her? Jeg mener ikke være frekk men jeg skjønner seriøst ikke argumentet mot dette. Anonymkode: bda58...424 Det kommer ann på krysningen😊 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #50 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, Lavendela skrev: Klart det er større sjanse for innavl! Om golden retriveren Otto er ute på vift, og treffer på ein søt liten labrador. La oss kalle henne dina. De finner tonen og møtet resulterer i 7 valper. 2 år senere rusler Otto seg en ny tur. Treffer en ny frøken. La oss kalle henne Marit. Dette er en miks av golden og labbis... møtet resulterer denne gangen i 8 valper... bare der har hunden Otto paret seg med mor og datter.Plutselig har hundene hatt seg med nære slektninger i generasjoner. Da uvitende, fordi man ikke har kontrollerte parringer. Jo genpolen kan være større, men det betyr ikke at dyrene nødvendigvis blir friskere. Verken psykisk eller fysisk! Nå er det også slik at blandingshunder har en tendens til å pare seg med "nabobikkja".... Helt utrolig... God dag manns økseskaft. SELVSAGT ER DET IKKE MER INNALV MED TOTALT ULIKE HUNDER SOM OFTE ER BLANDINGER SELV!!!! Er folk helt blåst? nå er der f meg nok, dette er så ubegripelig feil så jeg gremmes at jeg i det hele tatt nedverdiger meg selv ved å svare. Adios!! Anonymkode: 91f6f...c14 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #51 Skrevet 11. februar 2017 Å si at det er større risiko for innalv med blandingshunder er å si- det er større risiko for innavl om jeg får barn med en mann i Kasakhstan sammenlignet med tremeningen min i knøtte bygda jeg hadde bodd i. Et oppegående menneske må ta vel forstå slik meget enkel logikk?? Anonymkode: 91f6f...c14 4
Lavendela Skrevet 11. februar 2017 #52 Skrevet 11. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å si at det er større risiko for innalv med blandingshunder er å si- det er større risiko for innavl om jeg får barn med en mann i Kasakhstan sammenlignet med tremeningen min i knøtte bygda jeg hadde bodd i. Et oppegående menneske må ta vel forstå slik meget enkel logikk?? Anonymkode: 91f6f...c14 Det går ikke ann å diskutere med deg! Som sagt: de aller fleste blandingskull er ett resultat av hunder som bor innenfor en viss radius... Ved gjentatte parringer på kryss og tvers, oppstår det fort innavl, nettopp fordi man ikke har kontroll på hundenes slektstre. Man kan ikke sammenligne dette med mennesker! At noen skulle finne på å krysse en husky fra Alaska med en rottis fra Sibir er jo nærmest ikke eksisterende 😂 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #53 Skrevet 11. februar 2017 1 time siden, Lavendela skrev: Det går ikke ann å diskutere med deg! Som sagt: de aller fleste blandingskull er ett resultat av hunder som bor innenfor en viss radius... Ved gjentatte parringer på kryss og tvers, oppstår det fort innavl, nettopp fordi man ikke har kontroll på hundenes slektstre. Man kan ikke sammenligne dette med mennesker! At noen skulle finne på å krysse en husky fra Alaska med en rottis fra Sibir er jo nærmest ikke eksisterende 😂 Takk for underholdningen!😂.Nå skal jeg fortelle om din betraktning på fest, par veterinærer til stede. Ps du ANER ingenting om hunder utenom bygda di. Verden, hunder etc er bittelitt mere kompleks ser De. Kom tilbake om du får erfaring fra større radius. Trist å forstå så lite. Beklagelig å dine vegne. Nå gidder jeg ikke å lese mer av åndssvake vaset her. Maken er ordet!😁😎 Anonymkode: 91f6f...c14 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #54 Skrevet 11. februar 2017 Rasene i dag er ødelagt pga for mye innavl og for lite nytt blod. Når fisefine dommere i kennelklubber skal bestemme hvordan rasene skal være med tanke på eksteriør så er det kjørt, og det ser man på så mange raser. Schæfer, Boston Terrier, Grand Danois, mops, golden retriever, Tervueren, Berner Sennen, Cocker Spaniel... Lista er uendelig. Alle rasene vi har i dag har rasetypiske sykdommer, med unntak av noen få ur- og bruks-raser som har fått lov til å være mye i fred og utvikle seg naturlig. De er avlet i hjel og naturen har sagt stopp for lenge siden med mange raser, men vi fortsetter med kynismen fordi vi vil ha rasehunder skapt av mennesker fordi vi blir fortalt at sånn skal det være. Alle hunder har en gang vært blanding. Folk står på utstillinger og børster hunder i flere timer, ruller opp ørene, løper dresskledd rundt i en ring, menn som bærer små miniatyr-raser rundt eller triller dem i vogn. Det er jo rene vanvidd. Hunder er rovdyr, det er det visst mange som glemmer. Krysser man flere raser, så langt at det er vanskelig å spore rasene så får man friskere hunder også. Det er ikke rakettforskning. Blander man to syke rasehunder, f.eks schæfer med HD med en Rottweiler med massive øreproblemer og hudsykdom så vil det selvsagt være en uheldig blanding, men man må lenger enn det. Ville tatt en real mix av en gatehund fra Thailand eller Spania over en premiehund any day. Hadde en høyt premiert tervueren med fantastisk stamtavle, men hun hadde mye problemer med helsen og vonde ledd og ble avlivet alt for tidlig. Har nå en blanding av meksikansk nakenhund, chichuaha og terrier og har han nå på ellevte året like sprek som da han var fem og har nok mange år igjen. Har flere venner som har skikkelig eventyrblandinger og både de og min har allerede overlevd både to-tre andre renrasede hunder til andre bekjente og venner. Tilfeldig? Neppe. Blir alltid skeptisk til folk som lovpriser de rasene vi har ødelagt og samtidig misliker (skikkelige) blandinger, for meg er det ikke tvil om hvem som har flest sykdommer og problemer. Nei, men en real gatemix så vet man kanskje ikke hva man får med tanke på lynne, men noen ganger må man tilpasse seg hunden og ikke omvendt. Anonymkode: b88a3...b86 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #55 Skrevet 11. februar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rasene i dag er ødelagt pga for mye innavl og for lite nytt blod. Når fisefine dommere i kennelklubber skal bestemme hvordan rasene skal være med tanke på eksteriør så er det kjørt, og det ser man på så mange raser. Schæfer, Boston Terrier, Grand Danois, mops, golden retriever, Tervueren, Berner Sennen, Cocker Spaniel... Lista er uendelig. Alle rasene vi har i dag har rasetypiske sykdommer, med unntak av noen få ur- og bruks-raser som har fått lov til å være mye i fred og utvikle seg naturlig. De er avlet i hjel og naturen har sagt stopp for lenge siden med mange raser, men vi fortsetter med kynismen fordi vi vil ha rasehunder skapt av mennesker fordi vi blir fortalt at sånn skal det være. Alle hunder har en gang vært blanding. Folk står på utstillinger og børster hunder i flere timer, ruller opp ørene, løper dresskledd rundt i en ring, menn som bærer små miniatyr-raser rundt eller triller dem i vogn. Det er jo rene vanvidd. Hunder er rovdyr, det er det visst mange som glemmer. Krysser man flere raser, så langt at det er vanskelig å spore rasene så får man friskere hunder også. Det er ikke rakettforskning. Blander man to syke rasehunder, f.eks schæfer med HD med en Rottweiler med massive øreproblemer og hudsykdom så vil det selvsagt være en uheldig blanding, men man må lenger enn det. Ville tatt en real mix av en gatehund fra Thailand eller Spania over en premiehund any day. Hadde en høyt premiert tervueren med fantastisk stamtavle, men hun hadde mye problemer med helsen og vonde ledd og ble avlivet alt for tidlig. Har nå en blanding av meksikansk nakenhund, chichuaha og terrier og har han nå på ellevte året like sprek som da han var fem og har nok mange år igjen. Har flere venner som har skikkelig eventyrblandinger og både de og min har allerede overlevd både to-tre andre renrasede hunder til andre bekjente og venner. Tilfeldig? Neppe. Blir alltid skeptisk til folk som lovpriser de rasene vi har ødelagt og samtidig misliker (skikkelige) blandinger, for meg er det ikke tvil om hvem som har flest sykdommer og problemer. Nei, men en real gatemix så vet man kanskje ikke hva man får med tanke på lynne, men noen ganger må man tilpasse seg hunden og ikke omvendt. Anonymkode: b88a3...b86 Rasehunden vår er 13 år, frisk og sprek, men hører litt dårligere. Neppe tilfeldig at han er to år eldre enn mixen din. Akkurat denne rasen er nok genetisk overlegen den genetisk overlegne blandingen. Anonymkode: 46119...5f7
Lavendela Skrevet 11. februar 2017 #56 Skrevet 11. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for underholdningen!😂.Nå skal jeg fortelle om din betraktning på fest, par veterinærer til stede. Ps du ANER ingenting om hunder utenom bygda di. Verden, hunder etc er bittelitt mere kompleks ser De. Kom tilbake om du får erfaring fra større radius. Trist å forstå så lite. Beklagelig å dine vegne. Nå gidder jeg ikke å lese mer av åndssvake vaset her. Maken er ordet!😁😎 Anonymkode: 91f6f...c14 Så du ser virkelig ikke problematikken med bikkjer som parrer seg ukontrollert? ?? 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #57 Skrevet 11. februar 2017 18 minutter siden, Lavendela skrev: Så du ser virkelig ikke problematikken med bikkjer som parrer seg ukontrollert? ?? Eh, det er da virkelig ikke det saken handler om! Anonymkode: dbbe4...796 2
Lavendela Skrevet 11. februar 2017 #58 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, det er da virkelig ikke det saken handler om! Anonymkode: dbbe4...796 Bahhh 😑😑😑😑 Endret 11. februar 2017 av Lavendela 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #59 Skrevet 11. februar 2017 6 minutter siden, Lavendela skrev: Bahhh 😑😑😑😑 Ok, det handler ikke om at bikkjer skal pare seg ukontrollert, men om renrasede som er avlet frem på måter som har gitt sykdommer, skader og store plager for hundene og hos enkelte raser, tidlig død. Litt gatemix gir hundene mindre sykdommer, skader og plager, fordi man da får gener fra et større antall hunder/raser, istedet for "innavl" som flere her har forklart gir enkelte hunder/raser store problemer. Jeg forstår virkelig ikke at det er så vanskelig å fatte, men det er det tydeligvis. Anonymkode: dbbe4...796 3
Lavendela Skrevet 11. februar 2017 #60 Skrevet 11. februar 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, det handler ikke om at bikkjer skal pare seg ukontrollert, men om renrasede som er avlet frem på måter som har gitt sykdommer, skader og store plager for hundene og hos enkelte raser, tidlig død. Litt gatemix gir hundene mindre sykdommer, skader og plager, fordi man da får gener fra et større antall hunder/raser, istedet for "innavl" som flere her har forklart gir enkelte hunder/raser store problemer. Jeg forstår virkelig ikke at det er så vanskelig å fatte, men det er det tydeligvis. Anonymkode: dbbe4...796 Det er absolutt ikke tilfelle at blandings hunder nødvendigvis friskere! Mange får sykdommer som begge foreldrene er disponert for. Man kan få en friskere hund, men man kan også få en hund som arver begge foreldres genetiske sykdomsproblematikk! Jeg fatter ikke at det er vanskelig å forstå! 😑 avl av rasehunder er i det minste kontrollert, og de fleste oppdrettere streber etter friskere individ. Jeg er enig i at enkelte raser er ihel avla, og at man må Gjøre noe for å bedre helsen til disse. Men ukontrollert gateavl er ikke veien å gå! Endret 11. februar 2017 av Lavendela 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå