Gjest Bruker115236 Skrevet 6. februar 2017 #21 Skrevet 6. februar 2017 (endret) På 4.2.2017 den 18.34, AnonymBruker skrev: Skal du kun ha buffer så må den være på MINIMUM 50.000 da en stor operasjon på grunnav feks HD og andre ting fort kan bli dyrt. Er så lenge siden jeg har hatt noe med dyrlege å gjøre så husker ikke hvor mye det kom på tror for og leker osv kom på 500-1000 PR mnd (ja de ble ekstremt bortskjemte å jeg bruke høykvalitets for) Anonymkode: 0ffdc...57d Men, nå spekulerer jeg fælt her, må ikke en så stor hund med HD mest sannsynlig uansett avlives? Kan være jeg tar feil, men har hørt tidligere at så store hunder vil uansett belaste hoftene for mye, og derfor ikke bli frisk av en operasjon. Selv om jeg lett hadde gjort alt for at hunden skulle overleve da. Hun mente i hvert fall jeg heller skulle sette av 5k hvert år på en konto fremfor forsikringen, men igjen så har hun en annen rase. Vet den ene hunden hennes ble hardt skadet som ung, skiulykke, og hun har brukt flere 10tusner på operasjon og opptrening på han. Uansett, tusen takk for svar. GD blir det uansett, og jeg har tatt kontakt med GD-klubben for å finne en seriøs oppdretter. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er vås fra ende til annen. Vi har hatt to Grand Danoiser og har ikke vært nødt til å kjøpe nye sofaer pga de. Hvorfor skulle vi være nødt til det? De fleste gd'r er veldig småspiste og mange må nesten tvangsfores og jeg har langt høyere forutgifter til elghunden vi har nå. Og at man trenger ikke mye fysisk styrke for å ga en gd. Men trenger kunnskap om hunder og lære den oppdragelse. Jeg har ikke opplevd hopping på folk, trekking i båndet eller herjing innendørs. Det eneste problemet vi har hatt innendørs er et sår ytterst på halespissen og som ikke ville gro pga stadig logring og at halen da slo bort i dørkarmer mm. Innlegget ditt er preget av uvitenhet. Anonymkode: ef4c7...5cf Takk Til dere andre som har svart: Å kjøpe hund i dag er generelt "uetisk" pga all feilavlen som er på så og si ALLE hunderaser. Det viktigste enn kan gjøre er å velge en oppdretter som har hatt helse og lynne som sitt viktigste fokus, fremfor utseende. En GD er ofte mye roligere, tar mindre plass (tross størrelsen), er mindre "dominerende" og går penere i bånd enn adskillig mange andre små hunderaser som gneldrer, maser, dominerer, og er generelt utrolig irriterende. Og hvorfor skal man i det hele tatt løfte opp en hund? En hund har da 4 bein å gå på, og klarer da helt fint å gå selv. Til slutt. Oppdragelse er viktig uansett hunderase. Jeg ser dessverre oftere manglende oppdragelse på små hunder enn store. En liten hund gjør kanskje ikke like stor skade, men samtidig har store hunder som oftest et mye bedre lynne enn små, og derfor skjer "skadene" sjeldnere. Jeg har blitt bitt utallige ganger av hunder som liten, men da kun av små puddler, terrier, og andre mini-hunder. 2 av disse beit meg i underleppa før jeg var 8 år. Aldri har en stor hund, vi har hatt 3 settere gjennom livet mitt, lagt tenna på meg. Så jeg gleder meg stort til å få en stor koseklump i hus❤ Endret 6. februar 2017 av Bruker115236
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #22 Skrevet 6. februar 2017 1 time siden, ElizabethTaylor skrev: Men, nå spekulerer jeg fælt her, må ikke en så stor hund med HD mest sannsynlig uansett avlives? Kan være jeg tar feil, men har hørt tidligere at så store hunder vil uansett belaste hoftene for mye, og derfor ikke bli frisk av en operasjon. Selv om jeg lett hadde gjort alt for at hunden skulle overleve da. Hun mente i hvert fall jeg heller skulle sette av 5k hvert år på en konto fremfor forsikringen, men igjen så har hun en annen rase. Vet den ene hunden hennes ble hardt skadet som ung, skiulykke, og hun har brukt flere 10tusner på operasjon og opptrening på han. Uansett, tusen takk for svar. GD blir det uansett, og jeg har tatt kontakt med GD-klubben for å finne en seriøs oppdretter. Takk Til dere andre som har svart: Å kjøpe hund i dag er generelt "uetisk" pga all feilavlen som er på så og si ALLE hunderaser. Det viktigste enn kan gjøre er å velge en oppdretter som har hatt helse og lynne som sitt viktigste fokus, fremfor utseende. En GD er ofte mye roligere, tar mindre plass (tross størrelsen), er mindre "dominerende" og går penere i bånd enn adskillig mange andre små hunderaser som gneldrer, maser, dominerer, og er generelt utrolig irriterende. Og hvorfor skal man i det hele tatt løfte opp en hund? En hund har da 4 bein å gå på, og klarer da helt fint å gå selv. Til slutt. Oppdragelse er viktig uansett hunderase. Jeg ser dessverre oftere manglende oppdragelse på små hunder enn store. En liten hund gjør kanskje ikke like stor skade, men samtidig har store hunder som oftest et mye bedre lynne enn små, og derfor skjer "skadene" sjeldnere. Jeg har blitt bitt utallige ganger av hunder som liten, men da kun av små puddler, terrier, og andre mini-hunder. 2 av disse beit meg i underleppa før jeg var 8 år. Aldri har en stor hund, vi har hatt 3 settere gjennom livet mitt, lagt tenna på meg. Så jeg gleder meg stort til å få en stor koseklump i hus❤ Nei, alle har absolutt IKKE like mye helseproblemer som GD! Det er noe du sier til deg selv for rettferdiggjøre at du velger uetisk. Det minst problematiskr er å adoptere en genetisk overlegen blandingshund! Anonymkode: 91f6f...c14 5
Gjest Bruker115236 Skrevet 6. februar 2017 #23 Skrevet 6. februar 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle har absolutt IKKE like mye helseproblemer som GD! Det er noe du sier til deg selv for rettferdiggjøre at du velger uetisk. Det minst problematiskr er å adoptere en genetisk overlegen blandingshund! Anonymkode: 91f6f...c14 Virkelig, en blandingshund? Jeg er absolutt ikke imot blandingshunder, men det er en grunn til at folk som KAN hundehold advarer mot det. Og da mener jeg så klart de som faktisk har peiling, og ikke alle disse selverklærte ekspertene som ødelegger hundemiljøet. Når man kjøper en renraset hund så vet man hva man får, så lenge man kjøper fra de rette oppdretterne. Dessverre så vil man aldri vite hvordan en blandingshund blir, enda man vet mye om de forskjellige rasene som er satt sammen, og selv om den er det du kaller "genetisk overlengen". http://www.hunderaser.net/hund.php At du da kan forsvare blandingshunder(eller genetisk overlegen blandingshund som du kalte det), samtidig som du syns det er uetisk av meg å kjøpe en renraset hund fra en oppdretter som setter fokus på god helse og godt lynne, sier mer om deg enn meg. Og med det så håper jeg at de av dere som absolutt skal diskutere alt annet enn det jeg spurte om lage deres egen tråd om temaet. Jeg skrev i HI at jeg ikke ønsket at dette skulle tas opp i tråden, og da ser jeg helst at dere respekterer det. Endret 6. februar 2017 av Bruker115236
Lavendela Skrevet 6. februar 2017 #24 Skrevet 6. februar 2017 På Saturday, February 04, 2017 den 18.43, Leo skrev: Dette. De finnes sikkert, men jeg tror ikke jeg vet om en eneste GD jeg har vært borti de siste 20 årene som har blitt eldre enn seks år :-( Synd, for det er en flott rase. Min er 9 år og 6 mnd 😊💖 fortsatt frisk som en fisk! 😆 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #25 Skrevet 6. februar 2017 TS. De fleste hundeeiere må løfte sin hund i ny og ne. Skader kan skje og det er noe drit om dere er langt til skogs. Kanskje hunden må dopes ifm undersøkelse og bare det å løfte en dopa hund ned på gulvet er tøft nok. De jeg kjenner med store hunder, er selv store. Spesielt de med biler der hunden må løftes inn. Ser dette er et styr da mannen alltid må være med når de skal kjøre noe sted med hunden. Anonymkode: 0a09b...f29 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #26 Skrevet 6. februar 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS. De fleste hundeeiere må løfte sin hund i ny og ne. Skader kan skje og det er noe drit om dere er langt til skogs. Kanskje hunden må dopes ifm undersøkelse og bare det å løfte en dopa hund ned på gulvet er tøft nok. De jeg kjenner med store hunder, er selv store. Spesielt de med biler der hunden må løftes inn. Ser dette er et styr da mannen alltid må være med når de skal kjøre noe sted med hunden. Anonymkode: 0a09b...f29 Snakk om å lage problemer og krisemaksimere. I tillegg til våre egne gd'r så kjenner jeg veldig mange andre som har den rasen og ingen, absolutt INGEN, trenger å løfte sin Grand Danois inn i bilen. Uansett hvordan bil de har. Det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Anonymkode: ef4c7...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #27 Skrevet 6. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk om å lage problemer og krisemaksimere. I tillegg til våre egne gd'r så kjenner jeg veldig mange andre som har den rasen og ingen, absolutt INGEN, trenger å løfte sin Grand Danois inn i bilen. Uansett hvordan bil de har. Det er noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Anonymkode: ef4c7...5cf Da har du ikke lest mye Men du er rimelig påståelig hele veien her, så jeg antar du er ganske så smal mellom øya også. Anonymkode: 0a09b...f29 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #28 Skrevet 7. februar 2017 På 2/5/2017 den 18.11, ElizabethTaylor skrev: Virkelig, en blandingshund? Jeg er absolutt ikke imot blandingshunder, men det er en grunn til at folk som KAN hundehold advarer mot det. Og da mener jeg så klart de som faktisk har peiling, og ikke alle disse selverklærte ekspertene som ødelegger hundemiljøet. Når man kjøper en renraset hund så vet man hva man får, så lenge man kjøper fra de rette oppdretterne. Dessverre så vil man aldri vite hvordan en blandingshund blir, enda man vet mye om de forskjellige rasene som er satt sammen, og selv om den er det du kaller "genetisk overlengen". http://www.hunderaser.net/hund.php At du da kan forsvare blandingshunder(eller genetisk overlegen blandingshund som du kalte det), samtidig som du syns det er uetisk av meg å kjøpe en renraset hund fra en oppdretter som setter fokus på god helse og godt lynne, sier mer om deg enn meg. Og med det så håper jeg at de av dere som absolutt skal diskutere alt annet enn det jeg spurte om lage deres egen tråd om temaet. Jeg skrev i HI at jeg ikke ønsket at dette skulle tas opp i tråden, og da ser jeg helst at dere respekterer det. Blandingshunder VET jeg generelt er sunnere-det er elementær almennkunnskap og jeg vedder en milliard du har mindre erfaring på området. Jeg prater ikke om avl men hunder som likeså godt kan være mix av flere enn to hunder. At disse oftere er sunnere ( oftere, ikke alltid)er en sterkt trend-udiskutabelt , så ikke kvekk mer å si om den saken. Ferdig pratet om det. Jeg syns det er uetisk og meget spesielt å kjøpe Grand Danois ja! Det aller aller fleste har vesentlige helseutfordringer i ung alder. Men visse driter vist i det. Skikkelig bra å støtte slik oppdrett... Derimot kjenner jeg til blandinger av GD med labrador, hound, pit etc og DE har bra helse sammenlignet renrasede. Ps jeg prater ikke om et tilfelle men mange. Men de er ikke i Norge uansett, og hadde de det ville folk blitt fra seg av sjalusi tenker jeg. Kamuflert bak uredelig skepsis mot blandinger som bra mennesker redder. Anonymkode: 91f6f...c14 5
OppNedPåAlt Skrevet 7. februar 2017 #29 Skrevet 7. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blandingshunder VET jeg generelt er sunnere-det er elementær almennkunnskap og jeg vedder en milliard du har mindre erfaring på området. Jeg prater ikke om avl men hunder som likeså godt kan være mix av flere enn to hunder. At disse oftere er sunnere ( oftere, ikke alltid)er en sterkt trend-udiskutabelt , så ikke kvekk mer å si om den saken. Ferdig pratet om det. Jeg syns det er uetisk og meget spesielt å kjøpe Grand Danois ja! Det aller aller fleste har vesentlige helseutfordringer i ung alder. Men visse driter vist i det. Skikkelig bra å støtte slik oppdrett... Derimot kjenner jeg til blandinger av GD med labrador, hound, pit etc og DE har bra helse sammenlignet renrasede. Ps jeg prater ikke om et tilfelle men mange. Men de er ikke i Norge uansett, og hadde de det ville folk blitt fra seg av sjalusi tenker jeg. Kamuflert bak uredelig skepsis mot blandinger som bra mennesker redder. Anonymkode: 91f6f...c14 2
Lavendela Skrevet 7. februar 2017 #30 Skrevet 7. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blandingshunder VET jeg generelt er sunnere-det er elementær almennkunnskap og jeg vedder en milliard du har mindre erfaring på området. Jeg prater ikke om avl men hunder som likeså godt kan være mix av flere enn to hunder. At disse oftere er sunnere ( oftere, ikke alltid)er en sterkt trend-udiskutabelt , så ikke kvekk mer å si om den saken. Ferdig pratet om det. Jeg syns det er uetisk og meget spesielt å kjøpe Grand Danois ja! Det aller aller fleste har vesentlige helseutfordringer i ung alder. Men visse driter vist i det. Skikkelig bra å støtte slik oppdrett... Derimot kjenner jeg til blandinger av GD med labrador, hound, pit etc og DE har bra helse sammenlignet renrasede. Ps jeg prater ikke om et tilfelle men mange. Men de er ikke i Norge uansett, og hadde de det ville folk blitt fra seg av sjalusi tenker jeg. Kamuflert bak uredelig skepsis mot blandinger som bra mennesker redder. Anonymkode: 91f6f...c14 Med tanke på hvor få grand danoiser der er i Norge, syns jeg det er rart at du har vært borti så veldig mange! I tillegg alle syke. ........😧 3
Lavendela Skrevet 7. februar 2017 #31 Skrevet 7. februar 2017 Det er antatt være mellom 450-500 grand danoiser I Norge I dag. Det er ikke mye mtp hvor mange hunder vi totalt har. Ca 560 000.......
Gjest Bruker115236 Skrevet 7. februar 2017 #32 Skrevet 7. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Blandingshunder VET jeg generelt er sunnere-det er elementær almennkunnskap og jeg vedder en milliard du har mindre erfaring på området. Jeg prater ikke om avl men hunder som likeså godt kan være mix av flere enn to hunder. At disse oftere er sunnere ( oftere, ikke alltid)er en sterkt trend-udiskutabelt , så ikke kvekk mer å si om den saken. Ferdig pratet om det. Jeg syns det er uetisk og meget spesielt å kjøpe Grand Danois ja! Det aller aller fleste har vesentlige helseutfordringer i ung alder. Men visse driter vist i det. Skikkelig bra å støtte slik oppdrett... Derimot kjenner jeg til blandinger av GD med labrador, hound, pit etc og DE har bra helse sammenlignet renrasede. Ps jeg prater ikke om et tilfelle men mange. Men de er ikke i Norge uansett, og hadde de det ville folk blitt fra seg av sjalusi tenker jeg. Kamuflert bak uredelig skepsis mot blandinger som bra mennesker redder. Anonymkode: 91f6f...c14 Hvis du VET at blandingshunder er sunnere, så får du komme med bevis. Jeg har ikke funnet en eneste artikkel på google som anbefaler blandingshunder over rasehunder, tvert om. Jeg har heller aldri i mitt liv(for å bruke samme argumentasjon som deg) møtt et eneste erfarent hundemenneske som mener det samme som deg. De fraråder blandingshund sterkt pga man ikke kan vite hvilke gener man avler på, og derfor få en svært syk hund. Så klart kan man få friske. Men er det en risk man er villig til å ta? 17 timer siden, AnonymBruker skrev: TS. De fleste hundeeiere må løfte sin hund i ny og ne. Skader kan skje og det er noe drit om dere er langt til skogs. Kanskje hunden må dopes ifm undersøkelse og bare det å løfte en dopa hund ned på gulvet er tøft nok. De jeg kjenner med store hunder, er selv store. Spesielt de med biler der hunden må løftes inn. Ser dette er et styr da mannen alltid må være med når de skal kjøre noe sted med hunden. Anonymkode: 0a09b...f29 Vi har hatt store hunder hele livet (engelsk settere) og har aldri måtte løfte rundt på de. Det her er virkelig krisemaksimering, som noen andre skriver lenger oppe. Hva gjør du hvis du driver med hest da? Eller går tur med en venn? Både hester og mennesker kan skade seg i skog og mark, og vi klarer da fint å hjelp dem uten å måtte bære dem med oss. Merkelig problemstilling.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #33 Skrevet 7. februar 2017 10 timer siden, Lavendela skrev: Med tanke på hvor få grand danoiser der er i Norge, syns jeg det er rart at du har vært borti så veldig mange! I tillegg alle syke. ........😧 Surprise! Alle bor ikke I Norge fast ser du- ergo "tilgang"til ufattelig mange hunder. Anonymkode: 91f6f...c14
Lavendela Skrevet 7. februar 2017 #34 Skrevet 7. februar 2017 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Surprise! Alle bor ikke I Norge fast ser du- ergo "tilgang"til ufattelig mange hunder. Anonymkode: 91f6f...c14 Herregud! Som om grand danois er den vanligste bikkja å treffe på " i det o store utland!" Ta deg sammen. Det finnes såklart noen syke individer, men det finner man hos alle rasehunder. Vår har aldri vært syk på noen som helst måte, annet enn noen kuttskader her og der. Det opplever alle hunder som ferdes fritt i skogen. Å sammenligne useriøs avl i utlandet, med norske oppdrettere som følger raseklubbens og nkks avlsrettningslinjer, blir helt idiotisk! Endret 7. februar 2017 av Lavendela 2
Lavendela Skrevet 7. februar 2017 #35 Skrevet 7. februar 2017 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Blandingshunder VET jeg generelt er sunnere-det er elementær almennkunnskap og jeg vedder en milliard du har mindre erfaring på området. Jeg prater ikke om avl men hunder som likeså godt kan være mix av flere enn to hunder. At disse oftere er sunnere ( oftere, ikke alltid)er en sterkt trend-udiskutabelt , så ikke kvekk mer å si om den saken. Ferdig pratet om det. Jeg syns det er uetisk og meget spesielt å kjøpe Grand Danois ja! Det aller aller fleste har vesentlige helseutfordringer i ung alder. Men visse driter vist i det. Skikkelig bra å støtte slik oppdrett... Derimot kjenner jeg til blandinger av GD med labrador, hound, pit etc og DE har bra helse sammenlignet renrasede. Ps jeg prater ikke om et tilfelle men mange. Men de er ikke i Norge uansett, og hadde de det ville folk blitt fra seg av sjalusi tenker jeg. Kamuflert bak uredelig skepsis mot blandinger som bra mennesker redder. Anonymkode: 91f6f...c14 Bare av ren nysgjerrighet, hvilke andre hunderaser syns du det er uetisk å avle på? Endret 7. februar 2017 av Lavendela
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #36 Skrevet 7. februar 2017 2 timer siden, Lavendela skrev: Herregud! Som om grand danois er den vanligste bikkja å treffe på " i det o store utland!" Ta deg sammen. Det finnes såklart noen syke individer, men det finner man hos alle rasehunder. Vår har aldri vært syk på noen som helst måte, annet enn noen kuttskader her og der. Det opplever alle hunder som ferdes fritt i skogen. Å sammenligne useriøs avl i utlandet, med norske oppdrettere som følger raseklubbens og nkks avlsrettningslinjer, blir helt idiotisk! Herregud mennesket. NETTOPP fordi blandinger er mer vanlig så er det færre forkrøplete GD, German Shepherds etc mange andre steder. Det er påfallende for mange syke (pga mennesker) GD der er overalt i verden, det er ikke mulig å benekte det?? Jeg ser mange GD blandinger (nei ikke menneskestyrt oppdrett)som er rett og slett mer robuste enn renrasede. Masse shaefere blandet med husky etc og de har ikke ødelagt bakbena etc. Listen fortsetter. Det er mange ødelagt raser, trenger ikke å ramse opp det! Det er flere renrasede i Norge, det er masse godt hundehold men også stor andel innalvshunder som har påfallende redusert helse. Forstår at ettersom du har GD føler du må forsvare det. Du elsker selvsagt hundene dine. Jeg er ferdig her i tråden nå. Anonymkode: 91f6f...c14 2
Lavendela Skrevet 7. februar 2017 #37 Skrevet 7. februar 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud mennesket. NETTOPP fordi blandinger er mer vanlig så er det færre forkrøplete GD, German Shepherds etc mange andre steder. Det er påfallende for mange syke (pga mennesker) GD der er overalt i verden, det er ikke mulig å benekte det?? Jeg ser mange GD blandinger (nei ikke menneskestyrt oppdrett)som er rett og slett mer robuste enn renrasede. Masse shaefere blandet med husky etc og de har ikke ødelagt bakbena etc. Listen fortsetter. Det er mange ødelagt raser, trenger ikke å ramse opp det! Det er flere renrasede i Norge, det er masse godt hundehold men også stor andel innalvshunder som har påfallende redusert helse. Forstår at ettersom du har GD føler du må forsvare det. Du elsker selvsagt hundene dine. Jeg er ferdig her i tråden nå. Anonymkode: 91f6f...c14 Flott!👍 Du har stort sett bare kommet med surmaget oppgulp alikevel. Og det er vel fåtallet her som har tatt dine innlegg seriøst....😁 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #38 Skrevet 8. februar 2017 19 timer siden, Lavendela skrev: Flott!👍 Du har stort sett bare kommet med surmaget oppgulp alikevel. Og det er vel fåtallet her som har tatt dine innlegg seriøst....😁 Jeg tror det er samme person, som hyler ut om at alle blandingshunder er friske og mye finere enn renrasa i alt av tråder om hunderaser har aldri sett noe beviser for denne påstanden. Bare vas fra ende til annen, men lett å fyre opp da. Anonymkode: 0a09b...f29 1
Lavendela Skrevet 8. februar 2017 #39 Skrevet 8. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er samme person, som hyler ut om at alle blandingshunder er friske og mye finere enn renrasa i alt av tråder om hunderaser har aldri sett noe beviser for denne påstanden. Bare vas fra ende til annen, men lett å fyre opp da. Anonymkode: 0a09b...f29 Det tror jeg og 😁 syns det er skikkelig unødvendig å spamme ned tråder med tull. Iallfall når det er det ene innlegget etter det andre 😑 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2017 #40 Skrevet 8. februar 2017 Jeg har ikke GD selv, men noen i familien har det. De brukte utrolig mye fôr det første året hvertfall. Vet ikke om det er like mye nå som han er 6 år gammel. Deres hund har aldri vært syk, har vært hos vetrinær pga en kuttskade, men det kan skje alle. Han har fin helse nå som 6 åring, og er veldig rolig og bedagelig. Han er en pyse, så han tror nok han er mindre enn han er. Og de har valgt å kjøpe ny sofa så det er plass til hele familien og hunden i sofaen. De er nødt til å ha stor bil for å få plass til han baki. Det eneste de sliter med er at det er vanskelig å få barnevakt. De må sette han på kennel i ferier, og det gjør jo ferien dyrere. Det er ikke så lett å låne bort en diger hund til folk som ikke er vant til digre hunder. Deres GD elsker å kose, og ligger helst med hodet i fanget på barna. __ Siden alder ble tatt opp her, så hadde kjærsten min en GD i oppveksten, og han ble nesten 10 år gammel. Anonymkode: 23ee1...478 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå