Gjest cathli Skrevet 7. desember 2004 #1 Skrevet 7. desember 2004 Jeg er en jente på 24 år, som har en stor drøm om å dra på backpacking, gjerne i Asia. Er det noen her som har prøvd det? Lurer litt på priser og slikt. Har selvfølgelig mye å si hvor en skal, hvor lenge, hvor fint osv... Men er det noen som vet ca. hvor mye penger en bør regne per dag, eller hvor mye en slik tur i sin helhet vil koste? Vil gjerne høre andre sine erfaringer:)
Gjest gjest 0 Skrevet 8. desember 2004 #2 Skrevet 8. desember 2004 Hei! Jeg reiste fra Singapore til Bangkok som backpacker for snart to år siden. Det var en fantastisk reise! :-) Vi var to venninner på 22 og 21 år og var dessverre bare 3 1/2 uke på tur. Vi brukte totalt 21 000 kr hver oss og da shoppet vi MASSE! I Asia klarer du deg veldig fint på 250 kr dagen. Vi brukte ca 6000 på mat og overnatting, og da bodde vi ikke på de dårligste stedene. Flybilletten til Singapore og hjem fra Bangkok kom på ca 7500. Du må regne med ca 1000 kr i vaksiner før du drar, og litt til utstyr. Singapore er forsåvidt et ganske dyrt land, men det er heller ikke så mye å oppleve her at du kommer til å bruke veldig mange døgn i dette landet. Vi var der i under tre døgn og hadde fått med oss det aller meste! Malaysia er et fantastisk land! Jeg trivdes svært godt her og skulle ønske vi hadde mer tid. Vi var en uke i Kulala Lumpur (KL), og fikk med oss mye av byen og Formel 1. Kjempegøy! Thailand er også et flott land, men Bangkok er oppskrytt. Det er billigere å handle i KL, og hyggeligere mennesker. I Bangkok er mange blitt griske etter all turismen så pass deg for frekke og sure menneseker! Men det er selvfølgelig et skikkelig shoppingmekka! Det er veldig mye å se i Thailand så du burde nok spandere et par uker her. Det kommer selvfølgelig ann på hvor lenge du skal reise! Vi var en uke på en nydelig øy som heter Koh Lanta. Her var det lite mennesker og stille og rolig. Likevel fikk vi festet på imponerende lite utested med noen engelske jenter vi ble kjent med! Men er du ute etter en skikkelig stille og romantisk øy kan jeg anbefale Koh Hai. Dette er en kjempefin liten øy man må bruke båt for å komme til, men det er riktignok litt dyrere her. Jeg planlegger en ny reise om to år, en jorda rundt reise og da skal jeg nok bruke mer tid i Malaysia og de andre delene av Asia. Kina, India, Nepal skal visst være en fantastisk opplevelse! :-) Har du spesifikke spørsmål er det bare å fyre løs! Jeg skal svare så godt jeg kan! Pam
Gjest Melk Skrevet 8. desember 2004 #3 Skrevet 8. desember 2004 Lonely Planet-bøkene har gode oversikter mht hva man kan klare seg på per dag, avhengig av hva slags standard man ønsker.
Samantha Skrevet 8. desember 2004 #4 Skrevet 8. desember 2004 Har vore litt backpacker, og det er virkelig å anbefale! Heilt fantastisk liv. Kom deg avgårde!!! Eg er reisesjuk og vurderar allereide en ny tur Eg reiste i 6 veker ifjor, Thailand- Malaysia- Singapore. I år reiste eg i 3,5 mnd. Thailand- Malaysia- Singapore- Indonesia- Australia-Samoa- LA. Har lyst en tur til Asia til. Gjerne Thailand, Kambodsja, Vietnam og Laos. *drømme* Er ikkje sikker på kor mykje pengar eg brukte på den første turen. Hadde meir pengar enn nødvendig, så eg holdt ikkje et stramt budsjett og rekneskap. I år budsjetterte vi med ca. 15000 i mnd. Og det funka fint! Men vi hadde klart oss med myyykje mindre altså. Vi shoppa nemlig ganske mykje. I Asia veit eg folk som har klart seg på 7000kr i mnd, inkl både mat, hotell, masse fest og litt shopping. I Australia er det verre. Viss en vil vere med på ein del aktivitetar så må ein rekne med å bruke litt pengar. Men vi fikk for sovidt shoppa ein del der og, sjølv om vi fikk gjort mykje anna. Men der måtte vi bu på dormrooms og lage mat sjølve for å få endane til å møtast. Viss du har tenkt å reise ei stund går det jo og an å få eit working visum i Australia og ta litt strøjobbar. Hadde reisedagbok på begge turane, om du er intr: www.packsac.com/jnavelsaker www.packsac.com/jorunnoglene Og berre spør om det er meir du lurer på!
Gjest Cathli Skrevet 8. desember 2004 #5 Skrevet 8. desember 2004 Tusen takk for de gode svarene Høres ut som om dere har hatt det helt topp! Jeg har selv reist en del rundt omkring, men aldri mer enn to uker om gangen. Har så lyst å bare pakke sekken å dra avgårde :ekstra kul: Er bare to problemer: kjenner ingen som har anledning til å reise med meg, og har ikke penger :klø: men er overbevist om at jeg skal bli backpacker en dag jeg og! Leste reisebrevene dine Samantha, og ble ikke mindre fristet! Hehe
Samantha Skrevet 8. desember 2004 #6 Skrevet 8. desember 2004 Eg trur eg kunne vore backpacker resten av livet! Viss eg hadde hatt en velfyllt konto altså... Men første året hadde ikkje eg heller nokon å reise ilag med. Fann en fyr på ei reiseside, som søkte etter reisevennar. Skreiv litt mail med han og hengte meg på begynnelsen av reiseruta hans. Han igjen hadde hatt kontakt med ei svensk jente, som igjen hadde kontakt med ei anna svensk jente og en svensk fyr. Så til slutt var vi 5 stk som ikkje kjente kvarandre frå og reiste ilag. Heilt topp! Hadde kjempeflax, for dei var supergreie. Men mamma og co syns sef eg var 100% gal! Poenget er at viss du reiser til typisk backpackerland, som Thailand og Australia så skal det godt gjerast å ikkje bli kjent med folk. Alle er interesserte i nye bekjentskaper, så det er berre å prate med dei første og beste. No problem! I Australia budde vi som sagt på dorm-room (mange senger på eit rom) og då var det virkelig umulig å ikkje bli kjent med folk (på godt og vondt! Hehe..) Så det at du ikkje kjenner folk bør du ikkje sjå på som noko hinder. Då er det verre med pengane! 8) Etpar sider med reisevennar: http://www.reisefeber.no/no/forum/index.shtml http://www.vagabond.no/filer/reisevenn.htm http://www.reiseliv.no/index.php?cat=7497 http://members.boardhost.com/jordenrunt/ (svensk) Og ei svensk side med reisebrev, som eg surfar myyykje på no når eg er max reisesjuk: www.resdagboken.se
Huldra:) Skrevet 8. desember 2004 #7 Skrevet 8. desember 2004 Hei Jeg og ei venninne var backpakere i nesten fire måneder. Vår reiserute så slik ut Singapore Kuala Lumpur Bali Australia (Cairns, Brisbane, Sydney) New Zealand Thailand (Bangkok, Chiang Mai, Hua Hin, Krabi, også har jeg tidligere vært på Koh Samui) I forhold til en som skrev tidligere, likte jeg Bangkok godt, mens Kuala Lumpur likte jeg mindre. Altså er dette subjektivt.... Tilsammen (med sekk, forsikring, vaksiner, overnattinger, mat, mm) brukte vi mellom 50.000 og 60.000. Vi betalte ca 11.000 for flybillettene. Siden innenlandsbillettene i Australia var "gratis" med i prisen, fløy vi mellom de ulike byene i stedet for å ta buss. Likevel tok vi buss fra Brisbane og litt nedover gullkysten. Vi sendte også pakker hjem til Norge med fly med ting vi kjøpte på turen. Det ble altså litt shopping på oss også Disse prisene var for et par år siden. En slik tur anbefaler jeg på det varmeste! Dette er en tur jeg kommer til å huske resten av mitt liv, og som jeg stadig tenker tilbake på. Dette til tross for at jeg hadde unge stunder av og til siden kjæresten min var hjemme i Norge. Bare spør om jeg kan hjelpe deg med noe Huldra
Gjest Cathli Skrevet 8. desember 2004 #8 Skrevet 8. desember 2004 Hei igjen! Åhh jeg ble ganske glad da du Huldra skrev at du var borte i 4 måneder, selv om du hadde kjæreste hjemme. Jeg skal nemlig selv gifte meg til sommeren , og kjæresten min nekter plent å bli med på en sånn lang reise (forstå det den som kan ). Alle gir meg litt dårlig samvittighet fordi jeg da vil reise alene, men han har da valget...! Det virker jo heller ikke så ille å reise alene når det er så lett å komme i kontakt med mennesker, sikkert mange i samme situasjon Er det foresten Kilroy som er best på slike rundreisebiletter? Cathli
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #9 Skrevet 9. desember 2004 I Bangkok er mange blitt griske etter all turismen så pass deg for frekke og sure menneseker! Men det er selvfølgelig et skikkelig shoppingmekka! En liten avsporing - men er man griske fordi man setter den prisen man kan få på varene sine? I så fall lurer jeg på hva utlendinger tror om nordmenn - verdens griskeste folkeferd?
Marpessa Skrevet 9. desember 2004 #10 Skrevet 9. desember 2004 Du kan også kontakte http://www.backpackers.no/ God tur!
Huldra:) Skrevet 9. desember 2004 #11 Skrevet 9. desember 2004 Hei igjen Det er aldri gøy å være borte fra kjæresten. Før jeg var ute og reiste hadde vi vært mye borte fra hverandre et år, fordi han var i militæret. Så reiste jeg bort i 4 mnd. Da jeg kom hjem, tok vi en pause fra hverandre på tre måneder. I løpet av den tida fikk vi begge tenkt nøye over om dette er partneren vi vil ha resten av livet. Heldigvis fant vi ut at vi ikke kan leve uten hverandre Og neste sommer gifter vi oss Vi ble riktignok sammen ganske unge, så jeg tror den pausen vi hadde etter at jeg hadde vært ute og reist, gjorde oss mer takknemlige over at vi har hverandre! Men nå er det ikke sagt at dersom du reiser, blir det slutt mellom dere. Har ei venninne som bodde og studerte i 6 mnd i Australia mens kjæresten var i Norge hele tiden - dem gikk det kjempebra med, og de er lykkelig gifte i dag. Jeg vet, at om jeg ikke hadde reist, hadde jeg angret hele mitt liv. Dette var noe jeg hadde SÅÅ lyst til å gjøre. Om jeg ikke reiste, men ble hjemme med kjæresten min, var jeg redd for å bli bitter og klandre han for at jeg ikke reiste.... Angrer ikke ett sekund!!! Og nå planlegger vi bryllup LYKKE TIL
Samantha Skrevet 9. desember 2004 #12 Skrevet 9. desember 2004 Ville berre seie at eg hadde og kjæreste då eg var på tur siste gangen. Var altså vekke i 3,5mnd med kjæreste heime i Norge. Og det gikk veldig fint det!! Alt var like bra når eg kom heim, ikkje noko pause heller :-)
Gjest Cathli Skrevet 9. desember 2004 #13 Skrevet 9. desember 2004 Høres veldig bra ut! Er jo tross alt bedre å følge drømmen enn å angre og bli bitter på kjæresten. Tviler heller ikke et sekund på at alt ville vært like bra når jeg kom hjem igjen
Samantha Skrevet 9. desember 2004 #14 Skrevet 9. desember 2004 Jepp, heilt klart!! Er det ment to be og seriøst mellom dokke, så tåler dokke fint nokre mnd ifrå kvarandre. Kan til og med styrke forholdet! Og kanskje kan han ta seg fri 1 eller 2 veker og møte deg en plass mens du fartar rundt i verden? :-)
Scaramouche Skrevet 10. desember 2004 #15 Skrevet 10. desember 2004 Det var god ide! Hadde faktisk ikke tenkt så langt, hehe.
Siam Skrevet 10. desember 2004 #16 Skrevet 10. desember 2004 Jeg var 4 måneder i Thailand, Kambodsja og Vietnam og brukte 30.000-40.000,- Jeg bodde billlig, og spiste på billige steder, men fikk allikevel shoppet endel. En fantastisk tur! Du må ikke nøle med å dra, du kommer aldri til å angre!!
Huldra:) Skrevet 16. januar 2005 #17 Skrevet 16. januar 2005 Kommer du til å reise eller? Er spent på å høre hva det blir til jeg
Kelsey Skrevet 16. januar 2005 #18 Skrevet 16. januar 2005 Unnskyld for å ødelegge tråden med andre spørsmål, håper det går greit Dere som har reist og shoppet mye, hvordan fikk dere med dere alt hjem? Sendte dere ting underveis, eller kjøpte dere inn mer baggasjeplass? Hvor stor ryggsekk hadde dere med dere? Jeg har en 55L sekk hjemme, men synes faktisk at den er ganske liten, i hvert fall med tanke på hva man får oppi. Men jeg har hørt at det er den vanlige størrelsen for jenter. Noen som har vært på tur andre steder enn Asia? Sør Amerika feks? Er det noen typiske backpackersteder der hvor det er lett å bli kjent med andre? Jeg vurderer å dra om et års tid, men har foreløpig ingen reisevenner. Så jeg starter nok antageligvis planleggingen alene.
Gjest annema Skrevet 17. januar 2005 #19 Skrevet 17. januar 2005 Unnskyld for å ødelegge tråden med andre spørsmål, håper det går greit Dere som har reist og shoppet mye, hvordan fikk dere med dere alt hjem? Sendte dere ting underveis, eller kjøpte dere inn mer baggasjeplass? Hvor stor ryggsekk hadde dere med dere? Jeg har en 55L sekk hjemme, men synes faktisk at den er ganske liten, i hvert fall med tanke på hva man får oppi. Men jeg har hørt at det er den vanlige størrelsen for jenter. Noen som har vært på tur andre steder enn Asia? Sør Amerika feks? Er det noen typiske backpackersteder der hvor det er lett å bli kjent med andre? Jeg vurderer å dra om et års tid, men har foreløpig ingen reisevenner. Så jeg starter nok antageligvis planleggingen alene. Jeg bruker 70l sekk, og det går greit. Hvis du ikke skal reise før om ett år så har du god tid for planlegging - tips: * Skaff deg sko som er gode å gå i og som også passer når du skal være litt mer fin enn på loffen (dette dekkes gjerne av et par sandaler). Uansett ikke mer enn to par sko (de tar plass). * Kjøp gjerne klær på loppemarked...disse kan du kaste/gi bort/legge igjen ettersom de blir skitne...kan nesten stappe sekken full med klær...for den blir jo bare lettere jo mer klær du bruker. * Alltid greit med lakenpose...det syr du lett selv med noe kunstfiberstoff som tørker lett. * På Nomaden får du kjøpt noen håndklær som tørker veldig fort...de funker også som minipledd. * Spar deg opp en beholdning på småflasker med shampoo og balsam. * Ta ellers eme klær som ikke trenger å strykes...jeans er forresten både tungt og tar stor plass...så de har ingenting på ryggsekktur å gjøre. Er så mange tips...kan du ikke heller spørre litt? Også kan du jo sjekke her www.nomaden.no
Kelsey Skrevet 17. januar 2005 #20 Skrevet 17. januar 2005 Jeg bruker 70l sekk, og det går greit. Hvis du ikke skal reise før om ett år så har du god tid for planlegging - tips: * Skaff deg sko som er gode å gå i og som også passer når du skal være litt mer fin enn på loffen (dette dekkes gjerne av et par sandaler). Uansett ikke mer enn to par sko (de tar plass). * Kjøp gjerne klær på loppemarked...disse kan du kaste/gi bort/legge igjen ettersom de blir skitne...kan nesten stappe sekken full med klær...for den blir jo bare lettere jo mer klær du bruker. * Alltid greit med lakenpose...det syr du lett selv med noe kunstfiberstoff som tørker lett. * På Nomaden får du kjøpt noen håndklær som tørker veldig fort...de funker også som minipledd. * Spar deg opp en beholdning på småflasker med shampoo og balsam. * Ta ellers eme klær som ikke trenger å strykes...jeans er forresten både tungt og tar stor plass...så de har ingenting på ryggsekktur å gjøre. Er så mange tips...kan du ikke heller spørre litt? Også kan du jo sjekke her www.nomaden.no Tusen takk for svar Kommer nok til å spørre mye etterhvert, når planene blir litt mer konkrete. Er ikke helt avklart hva jeg skal gjøre neste år, så mulig det ikke blir backpackertur da (men garantert senere) engang. Takk for tipset om å kjøpe inn ting etterhvert, det har jeg egentlig ikke tenkt på, men må jo være utrolig smart å fordele utgiftene over et helt år :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå