Gå til innhold

Celleprøve. Fastlege eller Volvat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, nå er det på tide med celleprøve igjen for meg.

Vurderer litt å gå til gynekolog hos volvat. Er det stor forskjell på fastlege og gynekolog?

Hører de er grundigere på Volvat, og så får du time ganske fort (enorm bonus, da jeg har skole, jobb og kjøreskole som tar opp mye tid og gjør det vanskelig å planlegge langt fremover), men så koster det en del. Er det verd det? Kan de skrive ut resepter hvis jeg er misfornøyd med p-pillene?

Anonymkode: b04fe...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, selvfølgelig tar du dette hos fastlegen din. Hvorfor kaste bort penger? Hvis det er nødvendig henvises du videre til gynekolog (celleforandringer).

Og ja, alle leger kan skrive ut resepter.

• Liker 5
Skrevet

Celleprøve er celleprøve. Den største fordelen, slik jeg har opplevd det, er at du kan få gynekolog hos volvat/privat, og ofte en grundig gynekologisk undersøkelse som inkludert i (den mye høyere) prisen. 

Personlig velger jeg gynekolog, da jeg har hatt en del celleforandringer (lave) og hpvvirus, så da liker jeg å få en fullstendig sjekk av hele området mens jeg allikevel har buksene av. 

Anonymkode: 8b4f1...bb0

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personlig velger jeg gynekolog, da jeg har hatt en del celleforandringer (lave) og hpvvirus, så da liker jeg å få en fullstendig sjekk av hele området mens jeg allikevel har buksene av. 

Men du kan jo fint få henvisning til gynekolog av fastlegen din. Ingen grunn til å betale mer enn nødvendig.

Anonymkode: b84b8...ce6

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, nå er det på tide med celleprøve igjen for meg.

Vurderer litt å gå til gynekolog hos volvat. Er det stor forskjell på fastlege og gynekolog?

Hører de er grundigere på Volvat, og så får du time ganske fort (enorm bonus, da jeg har skole, jobb og kjøreskole som tar opp mye tid og gjør det vanskelig å planlegge langt fremover), men så koster det en del. Er det verd det? Kan de skrive ut resepter hvis jeg er misfornøyd med p-pillene?

Anonymkode: b04fe...184

Grundigheten på Volvat enten du går til en allmennlege eller en spesialist skal være den samme som når du går til en lege eller gynekolog med tilskudd fra det offentlige. Forskjellen ligger i betaling.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan jo fint få henvisning til gynekolog av fastlegen din. Ingen grunn til å betale mer enn nødvendig.

Henvisning til gynekolog med tilskudd er et knapphetsgode. Det fastlegen kan hjelpe med, skal ikke henvises til gynekolog. Gynekologer er for kvinner med sykdommer eller tilstander fastlegen ikke kan avhjelpe med. Celleprøve er en oppgave for fastleger, ikke gynekologer. 

Anonymkode: 868ec...13a

Skrevet

Celleprøve tar jeg hos fastlegen. Har vært igjennom celleforandringer og operasjon og det ville ikke ha blitt oppdaget noe tidligere eller senere om jeg hadde tatt det privat.

Anonymkode: 4ef96...387

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg fått et par ganger. Men jeg er svært fornøyd med gynekologen min,og han er veldig behagelig. Både under undersøkelsen og når vi prater i ettertid, så jeg syns det er verdt det. Han setter av såpass god tid at jeg faktisk føler meg komfortabel der jeg ligger i stolen. Derimot tar jeg neste celleprøve hos fastlege, da jeg sjekker årlig og ikke hadde endring for ett år siden. 

Anonymkode: 8b4f1...bb0

Gjest chisandra
Skrevet

Dine penger, ditt valg. Celleprøve er celleprøve :)

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Henvisning til gynekolog med tilskudd er et knapphetsgode. Det fastlegen kan hjelpe med, skal ikke henvises til gynekolog. Gynekologer er for kvinner med sykdommer eller tilstander fastlegen ikke kan avhjelpe med. Celleprøve er en oppgave for fastleger, ikke gynekologer. 

Jeg snakker om henvisning ved celleforandringer eller andre behov for videre oppfølging. :) Som jeg skrev.

Skrevet

Jeg valgte volvat for jeg ville ha rask time og fordi jeg har noen ubehageligheter med undersøkelser, og jeg har vært superfornøyd. Flinke og grundige. Det koster selvsagt en del, men det er verdt det mener jeg. Jeg fikk også oppfølging raskt etter celleprøve og har fremdeles ingen planer om å dra til fastlege for å ta celleprøve neste gang. Tatt celleprøve hos fastlegen tidligere og syns ikke det har vært like bra. :) 

Anonymkode: 85e3f...869

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grundigheten på Volvat enten du går til en allmennlege eller en spesialist skal være den samme som når du går til en lege eller gynekolog med tilskudd fra det offentlige. Forskjellen ligger i betaling.

Anonymkode: 868ec...13a

For noe tull!! Har aldri hørt om en gynekolog som ikke kan hjelpe med celleprøve!! Celleprøve ikke er oppgave for gynekolog??  Var til fastlegen min som sendte meg til gynekolog for celleprøve og ultralyd. Tilbudte seg ikke å undersøke meg en gang. Har aldri hatt noe galt med celleprøver. Så rart jeg ble sendt til gynekolog for bare en celleprøve.

Anonymkode: d7059...155

Skrevet

Jeg går alltid privat til en med ultralyd, når jeg først skal ta en slik undersøkelse vil jeg sjekke eggestokkene også. Fastlegen min har ikke ultralydutstyr.

betalte 1700 vel verdt pengene hos en flink gynekolog på Aleris.

Anonymkode: 46a06...dff

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg går alltid privat til en med ultralyd, når jeg først skal ta en slik undersøkelse vil jeg sjekke eggestokkene også. Fastlegen min har ikke ultralydutstyr.

betalte 1700 vel verdt pengene hos en flink gynekolog på Aleris.

Meg igjen, vil tilføre at at første gang undersøkelse privat ble det oppdaget en polypp, den var godartet og de tok den med en gang. Det ville ikke en vanlig celleprøve avdekket.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg igjen, vil tilføre at at første gang undersøkelse privat ble det oppdaget en polypp, den var godartet og de tok den med en gang. Det ville ikke en vanlig celleprøve avdekket.

Jeg skal inn på sjekk i april for muligens polypp. Var til gynekolog i oktober. Da klarte hun ikke å se om det var en stor polypp eller om hun såg blod. Fikk du valget selv å fjerne polyppen? eller bestemte gynekologen at den måtte bort??

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull!! Har aldri hørt om en gynekolog som ikke kan hjelpe med celleprøve!! Celleprøve ikke er oppgave for gynekolog??  Var til fastlegen min som sendte meg til gynekolog for celleprøve og ultralyd. Tilbudte seg ikke å undersøke meg en gang. Har aldri hatt noe galt med celleprøver. Så rart jeg ble sendt til gynekolog for bare en celleprøve.

Pga mangel på gynekologer med avtaler avviser mange henvisninger om celleprøve, nettopp fordi dette like godt kan gjøres hos fastlege. 

Anonymkode: ae686...b5e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pga mangel på gynekologer med avtaler avviser mange henvisninger om celleprøve, nettopp fordi dette like godt kan gjøres hos fastlege. 

Aviser hendvendelser kan dem gjøre ja. Men du sa SKAL IKKE henvises til gynekolog lenger opp her. Er ikke alle leger som har ultralyd. Hadde ikke sett jeg hadde polypp legen i hvertfall. Så jeg er kjempeglad han heller henviste meg direkte til gynekolog. I stedet for at jeg først måtte igjennom prøver til lege for så å til gynekolog for akkurat det samme. Er ikke så morsomt å ligge å skreve for leger og helsesekretærer.

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aviser hendvendelser kan dem gjøre ja. Men du sa SKAL IKKE henvises til gynekolog lenger opp her. Er ikke alle leger som har ultralyd. Hadde ikke sett jeg hadde polypp legen i hvertfall. Så jeg er kjempeglad han heller henviste meg direkte til gynekolog. I stedet for at jeg først måtte igjennom prøver til lege for så å til gynekolog for akkurat det samme. Er ikke så morsomt å ligge å skreve for leger og helsesekretærer.

jeg sa ingenting, for det var ikke meg du siterte. Forøvrig; helsesekretærer er ikke med på gu, så hvorfor skal du skreve for dem?

Skrevet
2 timer siden, Bringebæra skrev:

Jeg skal inn på sjekk i april for muligens polypp. Var til gynekolog i oktober. Da klarte hun ikke å se om det var en stor polypp eller om hun såg blod. Fikk du valget selv å fjerne polyppen? eller bestemte gynekologen at den måtte bort??

Fikk valget selv der og da, fjernet på 5 min.

Trodde de var pålagt å fjerne polypper jeg. Blir jo gransket for å se om det er god/ondartet.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg sa ingenting, for det var ikke meg du siterte. Forøvrig; helsesekretærer er ikke med på gu, så hvorfor skal du skreve for dem?

Da er du heldig. For her er helsesekretærene med inn fast når det er manne leger. Hender seg damelegene å har med seg helsesekretærene. Var en lege som ikke fikk til å stille inn belysning til GU. Der det ble ropt på sekretæren som kom og måtte stille inn lyset midt i skrevet på pasienten. Dette skjedde tre ganger før dem fikk det til. pinlig for pasienten som låg der og skrevet. Sekretæren ble stående der med legen mellom beina på henne resten av gu timen.

Skrevet

Det er mange gunner til å velge det ene eller det andre.

Mange har fastlegen sin på det stedet de fysisk bor, men de arbeider et annet sted enn de bor. Da er det på alle måter mye mer praktisk å bestille og betale for time hos en privat gynekolog der man jobber.

Jeg kan velge fastlegen og ta hjemmekontor før og etter timen hos legen. - eller bestille hos en privat gynekolog som har kontor 10 minutter unna kontoret. Jeg velger dermed selvsagt den private gynekologen og betaler med glede hos henne.

Anonymkode: da1e3...82e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...