Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man KUN skal tenke på status, hvor plasserer dere veterinærer i forhold til leger? Litt under eller langt under? Og da håper jeg vi slipper masse gnål om "de som tenker på status er overfladiske" etc. Status er et fenomen, og det må gå an å diskutere helt uavhengig av hvor mye man legger vekt på det og om man legger vekt på det i det hele tatt. Så fyr løs! :-) 

Anonymkode: 73b79...530

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leger føler jeg har mer status enn veterinærer...

Anonymkode: 7b1b6...ca3

• Liker 3
Skrevet

Ja, det tror jeg de fleste er enige om. Men HVOR langt under ser du / dere veterinærer? Hvis man sammenlikner med f eks en ingeniør, økonom eller politi? 

Skrevet

En veterinær, eller tannlege for den saks skyld, er jo bare en som ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet :)

Skrevet

Niks, jeg kommer inn på medisin i Oslo i ordinær kvote, og vurderer fortsatt å bli veterinær. 

• Liker 9
Skrevet

Tror faktisk medisin i Tromsø har lavere snitt for å komme inn enn Veterinærhøgskolen har

• Liker 7
Skrevet

I hvert fall etter alskens ekstra - poeng og kvoter, som nordnorsk kvote og samisk kvote etc.

Skrevet
11 minutter siden, JackIost skrev:

En veterinær, eller tannlege for den saks skyld, er jo bare en som ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet :)

Det blir helt feil å si synes jeg. 

Det ikke om evner men det handler om interesse. 

• Liker 5
Skrevet

Leger slår vel det meste. 🤗 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns veterinær er et kulere yrke en lege :P men så liker jeg dyr bedre ende fleste mennesker (utenom de som er i min omgangskrets og familie) :P 

Anonymkode: d5b83...b26

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, Forundret.. skrev:

Det blir helt feil å si synes jeg. 

Det ikke om evner men det handler om interesse. 

Litt omstokket setning. Det skulle stå.

Det handler ikke om evner men om interesse.

Skrevet

Men hvis dere skal tenke KUN status; hva sammenlikner dere veterinærer med? En ingeniør? Tannlege? 

Skrevet
15 minutter siden, JackIost skrev:

Tenker du det om alle yrker da eller? At folk bare blir det fordi de ikke hadde karakterer til å komme inn på medisin?

Jeg gikk veterinær i Oslo, og i grunnskolen jobbet jeg utelukkende for å få gode nok karakterer til å kunne bli veterinær, medisinstudiet hadde jeg aldri i tankene.

Men legeyrket har vel høyere status. Med mindre man bor "på bygda" kanskje, og er flink med dyrene og tilsvarende populær blant bøndene, hehe.

Anonymkode: 216e0...ac3

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, JackIost skrev:

Nåja, da min søster kom inn på veterinærstudiet var faktisk kravene til medisin lavere enn til veterinær..

Anonymkode: 2124b...f79

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, JackIost skrev:

Blank løgn, dyrlegestudiet er nok det tøffeste studiet å komme igjennom. 

Uansett tannlege er hva som er "status" pr i dag.

Skrevet

I mine øyne har leger høyere status enn vetrinærer. Men allikevel ser jeg på vetrinærer i den samme gruppen som legene, adovokatene, tannlegene ....

• Liker 2
Gjest Lilli My
Skrevet

Den høyeste statusen på sikt får man av å være engasjert og spesielt god i det yrket man velger. 

Skrevet

Jeg har aldri sett på veterinær som noe statusyrke. 

Anonymkode: a9161...bc2

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man KUN skal tenke på status, hvor plasserer dere veterinærer i forhold til leger? Litt under eller langt under? Og da håper jeg vi slipper masse gnål om "de som tenker på status er overfladiske" etc. Status er et fenomen, og det må gå an å diskutere helt uavhengig av hvor mye man legger vekt på det og om man legger vekt på det i det hele tatt. Så fyr løs! :-) 

Norge er i liten grad et klassesamfunn, så "status" er ikke så veldig aktuelt her, føler jeg. Who cares anyway.
Når det er sagt så elsker jeg utrykket i ansiktet på folk når jeg sier at jeg er smådyrsveterinær, jeg ser at det er noe som blir respektert. Om øynene hadde vært litt større om jeg var lege, det kan jeg ikke si noe om(kan jo prøve det i praksis på byn da..)
Hvis staus er samme som inntekt så er legene høyest...de tjener godt og vel dobbelt av det vi gjør.

8 minutter siden, O.G. skrev:

Blank løgn, dyrlegestudiet er nok det tøffeste studiet å komme igjennom. 

Uansett tannlege er hva som er "status" pr i dag.

Jeg studerte veterinær parallelt med medisinstudenter som var mine venner. Jeg var alltid misunnelig på dem. Mens jeg satt med nesen klistret i bøkene, og hadde tester hver uke, så dro de gjerne på ferie til Thailand i 2 måneder midt i semesteret!
studiet var beinhardt. Jeg elsker jobben min, men tror ikke jeg vil utsatt meg for 6 slike år igjen.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er mulig litt rar, for jeg ser ikke helt statusen i legeyrket.  jeg tenker helt med magen og følelesene nå. jeg kjenner på statusfølelsen ved kirurger og sykehusleger, mens for eks legene på helsesentre, fastlegene, syns jeg nesten mest synd på. Det virker egentlig litt som en stressende møkkajobb.

Veterinærer..tja.. Tenker de er snille folk. Folk som bryr seg om dyr liksom. Status.. ? Jo, tenker det er mer folk som har forfulgt en drøm. massevis av unger drømmer om å bli veterinær. Og det syns jeg er gjevt å bli noe en drømmer om. (gjentar at dette er magefølelse-antagelser og ikke logikk)

Eller så sier det seg jo selv at begge grupper består av akademisk sterke mennesker. Og folk som kan holde ut slit for ett mål. Det siste imponerer stort.

Men jeg er mulig rar ja.

Endret av fjærestein
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...