AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Betaler dere selv eller får dere dekket noe? Jeg har ett stort behov for psykolog, men har rett og slett ikke økonomi til å tillate det. Og henvisning fra fastlege tar nermere ett år:/ finnes det noen andre ordninger🤔? 😊 Anonymkode: ef656...e46
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Jeg går til psykiater og betaler ingenting. Men jeg tror det er fordi de spesialiserer seg på rus, og rusavhengige bruker heller penger på rus enn på psykolog. Selv søkte jeg hjelp for angst, men ble sendt dit fordi jeg selvmedisinerte med hasj. Hvis du er student pleier universitetene å ha et lavterskeltilbud. Er du ung kan du også dra på helsestasjon. Anonymkode: f736b...9c6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Du må betale timene selv om du skal gå til DPS/VOP, men når du bikker 2 205 kr får du frikort og får det gratis resten av året. Jeg vet ikke hvordan det er med private psykologer, men vet at det er mye dyrere. Ellers så har du mulighet til å gå til helsestasjon for ungdom, der finnes det psykologer og helsesøstre du kan prate med (spørs hvor gammel du er). Det er helt gratis. Anonymkode: 76915...e56
Gladius Veritatis Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Går til psykiater. Får dekt beløp opptil frikortsgrensa som ved vanleg helsekonsultasjon.
altflyter Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Det er ikke et års ventetid på psykolog. Om fastlegen din er enig med deg i behovet, så er det vel 3 måneder som er grensen. Har du en fastlege som er grei å snakke med? Kanskje det er en ok ende å begynne i? De aller fleste (tror jeg) må betale opp til frikorttaket som er litt over 2000kroner, så det skal være overkommelig (ikke alltid enkelt, men overkommelig og i hvert fall bedre enn å betale 600kroner per time som jeg vil anta en privat tar) 1
Gjest Kim Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler dere selv eller får dere dekket noe? Jeg har ett stort behov for psykolog, men har rett og slett ikke økonomi til å tillate det. Og henvisning fra fastlege tar nermere ett år:/ finnes det noen andre ordninger🤔? 😊 Anonymkode: ef656...e46 Det er jo en maksimumsgrense på egenandel, tror den er på 2205,- eller noe sånt i år. Så etter det er det jo gratis.
Nøste~ Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 Hvor gammel er du? Jeg har både vært på helsestasjonen for barn og unge (gratis frem til en viss alder), privat psykolog (kostet ca. 900kr per time tror jeg på akkurat den klinikken) og hos DPS (du betaler egenandel helt til du når et visst beløp før du får det gratis. Men da jeg var der hadde hvertfall ikke psykiateren min kontroll over dette). På helsestasjonen er det bare å dukke opp så får du "time" med en gang omtrent. Privat så slipper du ventetid men bestiller med en gang og får komme inn nokså raskt. DPS så må man ha henvisning fra noen andre (det hadde hvertfall jeg) og det kommer an på hvor "alvorlig" de på DPS synes du har det, jeg fikk førsteprioritet så kom inn ganske kjapt, men vet om folk som må vente lenge også.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 11 minutter siden, altflyter skrev: Det er ikke et års ventetid på psykolog. Om fastlegen din er enig med deg i behovet, så er det vel 3 måneder som er grensen. Har du en fastlege som er grei å snakke med? Kanskje det er en ok ende å begynne i? De aller fleste (tror jeg) må betale opp til frikorttaket som er litt over 2000kroner, så det skal være overkommelig (ikke alltid enkelt, men overkommelig og i hvert fall bedre enn å betale 600kroner per time som jeg vil anta en privat tar) Det spørs faktisk helt på hvor man bor. Sist jeg ble henvist var det ventetid på 6-9 måneder, det hjelper jo ikke å sette en grense på 3 måneder når det ikke er psykologer som har ledig kapasitet til flere pasienter. Sånn er det med de private psykologene som har driftstilskudd her, det har ikke plass til flere pasienter, og det samme gjelder dps, så der får de fleste avslag fordi det ikke er akutt nok. Men hvis man får plass på DPS er de pliktig å starte behandlingen innen en viss tid (muligens 3 måneder). Anonymkode: 2923e...a49
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Her jeg bor finnes det er gratis lavterskel-tilbud. Man bare tar kontakt og får time i løpet av få dager/uker. Har du noe sånt der du bor kanskje? Synes også at ett års ventetid høres veldig mye ut. Hos meg tok det "bare" 2-3 mnd før jeg kom inn på DPS. Mener å huske jeg fikk et brev der det sto noe om at jeg hadde en garantert plass innen den og den datoen - tror jeg. Det er en stund siden så husker ikke nøyakig. Anonymkode: b324d...73d
altflyter Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs faktisk helt på hvor man bor. Sist jeg ble henvist var det ventetid på 6-9 måneder, det hjelper jo ikke å sette en grense på 3 måneder når det ikke er psykologer som har ledig kapasitet til flere pasienter. Sånn er det med de private psykologene som har driftstilskudd her, det har ikke plass til flere pasienter, og det samme gjelder dps, så der får de fleste avslag fordi det ikke er akutt nok. Men hvis man får plass på DPS er de pliktig å starte behandlingen innen en viss tid (muligens 3 måneder). Anonymkode: 2923e...a49 ja det er vel det jeg tenker på. Hvis fastlegen er enig i behovet, er det vel dps som er det mest vanlige og da er de pliktet til å gi deg time innen 3 måneder (de får bøter om de går over tiden). Men om fastlegen ikke syntes det er nødvendig, er du ikke rettighetspasient, så da tar det nok lenger tid...
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 8 minutter siden, altflyter skrev: ja det er vel det jeg tenker på. Hvis fastlegen er enig i behovet, er det vel dps som er det mest vanlige og da er de pliktet til å gi deg time innen 3 måneder (de får bøter om de går over tiden). Men om fastlegen ikke syntes det er nødvendig, er du ikke rettighetspasient, så da tar det nok lenger tid... Nei, DPS kan gi deg avslag på henvisningen selv om fastlegen syns det er nødvendig med behandling. De er ikke pliktet å gi deg time innen 3 måneder, med mindre du alt har fått plass der. Det er DPS som vurderer om det er 'nødvendig' med behandling, mange steder får man avslag hvis det ikke er akutt, fordi de ikke har kapasitet til flere pasienter. Har selv fått avslag tre ganger fordi de mente det ikke var akutt nok, til tross for at fastlegen min absolutt mente det var nødvendig med behandling. Anonymkode: 2923e...a49
altflyter Skrevet 3. februar 2017 #13 Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, DPS kan gi deg avslag på henvisningen selv om fastlegen syns det er nødvendig med behandling. De er ikke pliktet å gi deg time innen 3 måneder, med mindre du alt har fått plass der. Det er DPS som vurderer om det er 'nødvendig' med behandling, mange steder får man avslag hvis det ikke er akutt, fordi de ikke har kapasitet til flere pasienter. Har selv fått avslag tre ganger fordi de mente det ikke var akutt nok, til tross for at fastlegen min absolutt mente det var nødvendig med behandling. Anonymkode: 2923e...a49 Huffameg. Det må være ufattelig kjipt Jeg ser at jeg tydelgvis må ha vært naiv i min oppfatning av helsevesenet (dog ikke egentlig overrasket) Håper du får/fikk god oppfølging av fastlegen din i det minste Så det er altså kun hvis dps-en mener det er behov for behandling at 3-måneders grensen gjelder.... Visste det var noe med tre måneder, men det er tydeligvis mer avansert enn jeg trodde. Man lærer hver dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå