Gå til innhold

Ettermiddager med skolebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn i småskolen, hvordan er deres ettermiddager? Jeg synes ettermiddagene er veldig hektiske her, men skjønner ikke helt hva vi kan gjøre annerledes.

Typisk dag, sånn ca
16.10 barna kommer hjem fra SFO (da har jeg allerede startet på middagen)
16.20 middag
16.35 lekser (jeg må hjelpe til/høre leseleksen)
17.15 skifte/forberede fritidsaktivitet
17.25 går til fritidsaktivitet
18.40 kommer hjem og går i dusjen
18.55 kveldsmat
19.15 pusser tenner/kveldsstell
19.25 kosestund med høytlesing
19.45 slukker lyset

Altså ingen tid til lek, det går i ett, og jeg må mase på dem for at de skal gjøre det som trengs for å rekke det de skal. Far kommer hjem 16.45 og spiser lunken mat alene, det er litt trist.... Vi kunne jo ha spist middag litt senere, sammen, men jeg klarer jo ikke å både hjelpe med lekser og lage middagen samtidig, så da er det bedre at jeg lager middagen før barna kommer hjem.

Hvordan har dere det?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fritidsaktivtetdag, to dager
16.00 henter
16.15 setter på bibloteket og gjør lekser mens ungen får noe å tygge på
(vi bor såpass langt unna skolen at vi rekker ikke å gå hjem først)
17.15-17.30 fritidsaktivitet begynner
18.30 fritidsaktivitet slutter
19.00 hjemme og går rett i dusjen
19.30 spiser middag
20.00-ish i seng

Vanlig dag
16.30 henter
17.00 hjemme, gjør lekser med en gang mens jeg lager middag
18.00 middag
19.00 sove

Anonymkode: 8e5d4...c44

Skrevet
46 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Dere som har barn i småskolen, hvordan er deres ettermiddager? Jeg synes ettermiddagene er veldig hektiske her, men skjønner ikke helt hva vi kan gjøre annerledes.

Typisk dag, sånn ca
16.10 barna kommer hjem fra SFO (da har jeg allerede startet på middagen)
16.20 middag
16.35 lekser (jeg må hjelpe til/høre leseleksen)
17.15 skifte/forberede fritidsaktivitet
17.25 går til fritidsaktivitet
18.40 kommer hjem og går i dusjen
18.55 kveldsmat
19.15 pusser tenner/kveldsstell
19.25 kosestund med høytlesing
19.45 slukker lyset

Altså ingen tid til lek, det går i ett, og jeg må mase på dem for at de skal gjøre det som trengs for å rekke det de skal. Far kommer hjem 16.45 og spiser lunken mat alene, det er litt trist.... Vi kunne jo ha spist middag litt senere, sammen, men jeg klarer jo ikke å både hjelpe med lekser og lage middagen samtidig, så da er det bedre at jeg lager middagen før barna kommer hjem.

Hvordan har dere det?

Må de ha en aktivitet hver enda bidige dag?

• Liker 8
Skrevet

Jeg vet om flere som har byttet om på lveldsmat og middag for åkunne spise middag sammen.  Hvorfor henter du ikke barna etter jobb?

vår dag er slik:

1330: henter eldste på skolen. Reiser hjem, tar litt mat og gjør lekser

1500: henter mellomste i barnehagen, om vi ikke hentet han samtidig som eldste

1530: spiser middag

17/18: tirsdag, onsag og torsdager har eldste aktiviter som starter enten kl17 eller 18, varer en time.

1830-1900: kveldsmat

1930: prøver å få henne i seng til 1930

jeg jobber som 60% nattevakt nå for å få mer tid hjemme med barna. Mannen har pappapermisjon frem til sommeren. Han jobber som lærer, så er som regel hjemme til 1530

Skrevet (endret)

16.00: Jeg og barna kommer hjem. Skolegutten begynner med lekser (han gjør dem selv og trenger ikke hjelp, jeg kikker raskt over og signerer etterpå), de andre leker. Etter leksene pleier han å spille, leke, går til nabogutten eller noe annet.

17.00: Mannen kommer hjem.

17.30-18. Vi spiser middag.

Etter middag er det leking, TV/data-spill, TV eller vi gjør noe hyggelig sammen.

19.30: Kveldsmat.

20.00: Kveldsstell og nattahistorie  (alle tre legger seg samtidig, mannen og jeg bytter på å lese for eldste og de to yngste)

20.30: Slukker lyset og barna sover.

Mandag og onsdag har to av barna fritidsaktiviteter som starter kl 17, så da spiser vi noe raskt straks vi kommer hjem. Disse dagene er eldste hjemme 20.30 og går da rett i seng. Jeg synes ettermiddagene generelt er rolige og fine med god tid til leking og hygge.

Endret av Arkana
Skrevet

Det er veldig hektisk, ja! Vår ettermiddag er slik:

16:00 jeg og mannen min drar fra jobben, henter storesøster på SFO 16:15 og minsten i bhg rett etter.

16:45: jeg setter i gang storesøster med leksene, vasker skitne ytterklær og matbokser etc mens mannen lager middag.

17:30: middagstid.

18:00 ca: Når de er ferdige med maten er det lek/barne-TV.

19:00 går lillebror til sengs. Mannen min tar ham med opp, mens jeg hjelper storesøster med å øve på musikkinstrumentet sitt i ca 20-30 min. Så får hun litt iPad-tid hvis hun er flink med øvingen (noe hun alltid er).

19:50: vi går opp, kveldsstell, leser bok. Nå leser vi en bok som både hun og jeg synes er så spennende at vi holder på til ca 20:30 før lyset slukkes.

Hun er bare 7 år og tør ikke gå hjem alene fra SFO, selv om vi sier hun kan få lov til det, for å få mer hjemmetid. Det blir heller ikke lagt opp til at de skal gjøre lekser på SFO, dessverre. Dette ville gitt litt mer fritid hjemme...

Heldigvis har hun mange timer på SFO å være sosial med venninner på, for det er ikke lett å skvise inn i de få ettermiddagstimene...

Anonymkode: a62c1...4bd

Skrevet

1. Gjøre klar middagsretter i helgene, slik at det kun behøver en rask oppvarming eller å hentes ut av kjøleskapet. Det samme gjøres lunsjretter, slik at de slipper brødmat hver eneste dag. 

2. Kun to fritidsaktiviteter i uka, samordne barnas aktiviteter, og samarbeide med andre foreldre slik at man ikke må kjøre og være med hver gang. 

3. Lett mat rett etter skole. Middag sammen når hele familien er hjemme. Ingen telefoner

4. Alle klær gjøres klar i helgene, både til skole og til aktiviteter. 

og - lekser hjelper man til med på omgang. Det er sunt for alle parter. Med ferdiglagede middager er det ikke noe problem at en kommer senere hjem enn den andre. 

Anonymkode: de9e7...53a

Skrevet

Har ungene dine fritidsaktiviteter hver dag? I så fall ville jeg kuttet ned på noe av det i hvert fall. Sånn som du beskriver det hadde jeg ikke orket å ha det hver dag.

Vi bor et stykke unna skolen, så er hjemme ca 16:30. Reiser kollektivt og sønnen spiser litt mat på vei hjem. Han slapper av, ser på tv, leker eller spiller mens jeg lager middag og vi spiser ca 17:45. Etterpå sitter vi sammen og gjør lekser, 18:30 er det kveldsstell og legging, bruker en halvtime - førtifem minutter på å lese og snakke sammen i senga. Han har én aktivitet i uka, men den foregår på skolen hans i AKS-tiden.

Anonymkode: f0dc6...8b6

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ungene dine fritidsaktiviteter hver dag? I så fall ville jeg kuttet ned på noe av det i hvert fall. Sånn som du beskriver det hadde jeg ikke orket å ha det hver dag.

Anonymkode: f0dc6...8b6

Veldig enig. Jeg synes oppriktig synd på barn som har det slik hver dag.. Barn blir også stresset. De er i barnehage/på skole og SFO i mange timer hver dag og så skal de i tillegg ha organisert aktivitet nesten hver ettermiddag? En aktivitet per barn holder lenge, barn trenger ro og tid til frilek.

• Liker 2
Skrevet

Når kommer du hjem da, siden du sier at du har allerede begynt på middag når de kommer hjem fra sfo?  Høres ut som du er hjemme litt tidligere og da kunne barna også komme hjem tidligere slik at dere kunne gjøre leksene sammen, lage enkelte middager, og spise når faren kommer hjem 1645.  

• Liker 1
Skrevet

14.30 - ungene er hjemme, og starter ideelt sett på leksene

15.00 - vi kommer hjem og begynner på middagen

15.30- middag

15.45 - ungene fortsetter med lekser

16.30 - fritidsaktivitet to-tre dager i uka

18.30 - hjemme, avslapning

19.00 - kveldsmat

20.00 - leggetid

Her har ungene ukeplan, så vi prøver å gjøre unna mesteparten av leksene de dagene de ikke har aktiviteter. Da kan vi ta det roligere på leksefronten de dagene det er aktiviteter. Ellers er det viktig å begrense fritidsaktivitetene synes vi, slik at det ikke blir et evig jag.

Skrevet

Det første jeg tenker er at organiserte fritidsaktiviter hver dag fører til altfor mye stress i hverdagen. Det bør være en balanse i fritiden. Vårt eldste barn går i 1. klasse og har en aktivitet i uken. Ellers så er det gjerne vennebesøk en til to ettermiddager i uka, enten hos oss eller hos vennene. 

Vi har litt varierende ettermiddager, når pappa er hjemme fra offshorejobben så har barna endel fri fra barnehage og SFO, og middagen er klar når jeg kommer fra jobb, engang mellom 15.30 og 16.30. Når pappa er på sjøen henter jeg barna etter jobb, drar hjem og lager middag. Forbereder gjerne middagen kvelden før. Hjelper den eldste med lekser, og følger til aktivitet eller besøk. Minstemann er i seng mellom 19 og 19.30. Eldstemann er i seng til 20.30. Når jeg er alene med barna er ettermiddagen hektisk når eldstemann skal på aktivitet/besøk. Men jeg legger opp til iallefall to ettermiddager i uka der vi ikke skal noe, og bare kan ta det rolig og kose oss hjemme fram til leggetid. 

Anonymkode: d80a1...014

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke vi hadde fått det til å gå opp hvis sønnen vår skulle komme hjem fra sfo 16.10 samme dager som han har fritidsaktiviteter, i alle fall hvis vi skulle rekke både middag og lekser før aktiviteten. Det høres veldig stressende ut. :P Det hadde nok endt opp med at vi utsatte leksene til kvelden selv om leggetid da ville blitt altfor sent.

Her har vi halv plass på sfo (2/3 dager i uka) og fritidsaktiviteter to dager i uka. Dagene med aktiviteter gjør vi lekser rett etter skolen og har litt tidligere middag. Da har vi god tid.

Anonymkode: 7e888...2a4

Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Må de ha en aktivitet hver enda bidige dag?

Holder med 1 gang i uken...er slitsomt for barna å gå i barnehage/skole!

Anonymkode: 4b3aa...9ef

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Holder med 1 gang i uken...er slitsomt for barna å gå i barnehage/skole!

Anonymkode: 4b3aa...9ef

Er enig med deg der, Iallefall frem til barnet er så pass selvstendig at mor/far må følge opp hele tiden.

Skrevet

16.30, alle hjemme
17-17.30- Middag
18. lekser og/eller lek. Vi må hjelpe til med alle lekser, ellers blir det ikke gjort.
19.barnetv og kveldsmat (ofte samtidig, ikke helt heldig, men..)
19.45 kveldsstell, legging, lesing
20.30-21.30 Lesing selv, krangling om å slukke lyset, søvn.

Med fritidsaktivitet:
16.15, bli henta på sfo, , leveres på aktivitet, bli med andre hjem som skal på samme aktivitet, ha med barn hjem som skal på aktivitet. Få i dem noe (dritt)mat.
19.15 komme hjem, spise kveldsmat, evt. se tv, dusje, lekser (pleier å utgå, men hvis det er noe som skal leses hver dag), 
20.15: Kveldsstell, krangel om høytlesing, lekser, dusjing, mer mat, vil leke, vil lese selv i timevis.
21. helst søvn

Ser dere bruker et kvarter på middag, hos oss går det ofte tre. Ikke noe problem, det er som regel hyggelig og samlende og rolig, men vips så er klokka over 18 før noen har gjort noe som helst annet enn å komme hjem og spise, og det er ikke tid til barnetv (som minstemann vil se), leksene må gjøres og da er det tid for kveldsmat. Så blir det tv senere på kvelden, så bli leggetiden forskjøvet.
TV-titting bør ut hos oss. Det går direkte ut over leketiden. Men minstemann forstyrrer den største så veldig når eldste skal gjøre lekser, at det ofte blir enklest slik, så insisterer eldstemann å se noe under kveldsmat, så går tiden og legging blir forskjøvet.

Anonymkode: 7281d...020

Skrevet

Våre har en fritidsaktivitet hver, hvis ikke hadde de ikke fått tid til å være sammen med venner etter skole/SFO. Nå  bytter vennene på å være litt her og litt hos dem. Spiser middag enten her eller der. 

Anonymkode: 71e4f...0db

Skrevet

La barna komme hjem tidligere så spiser dere et lett mellommåltid da. Så lekser, og mens du lager middag kan de leke og slappe av. Så spiser dere sammen med mannen. Så frilek de dagene det ikke er fritidsaktiviter (nok med 1-2 dager i uken). 

Jeg hadde aldri orket å ha det sånn som dere. Ikke barnet mitt heller. Hvordan skal de få lekt med venner da? Ha med venner hjem fra skolen? Det høres jo kjempestress ut, og å ikke spise middag sammen alle mann virker veldig trist. 

Et forslag som vi benyttet oss av ofte da det var fotballtrening: Vi spiste brødskiver til middagstid, og middag 19-20 om kvelden, som kveldsmat. Da hadde vi god tid til å lage, og kunne slappe av ordentlig. 

Anonymkode: 777fc...42e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har barnehagebarn, men vi har 3 timer sammen hver dag. Vi er hjemme kl.17 og skal sove kl.20. I den tiden, skal vi spise middag, dusje, lese eventyr og sove. Det går helt fint, for vi har ikke lekser el. Men fritidsaktivitet hadde jeg nok ikke prioritert hver dag. Og middag og kveldsmat kan godt være samme måltid. Jeg er alene med barn og har ikke bil, så ting tar den tiden det tar og jeg må bare prioriterer ift hva jeg klarer :)

Anonymkode: 14984...de5

Skrevet

Hverdag uten fritidsaktivitet: 

16:30 Barnet og jeg kommer hjem omtrent samtidig fra jobb og skole. Hun går hjem selv og låser seg inn (har nøkkelboks). 

16:40 Jeg går tur med hunden, hun starter med leksene. Jeg hjelper henne når jeg kommer hjem. 

17:30 Jeg starter på middag, hun leker/ser tv/leser/koser med hunden. Ofte har hun med en venn hjem. 

18.00-18.15 Middag.

18.45-20.00 Avslapning, evt. siste rest av lekser (leselekse).

20.00 Tannpuss og i seng - så leser vi til halv ni. Ofte til nærmere ni om hun somler med å komme seg i seng. 

Hverdag med fritidsaktivitet: 

16:30 Hun har musikktime i SFO-tiden, jeg henter henne på skolen kl 17.

17.15 Middag i full fart (jeg har da forberedt på forhånd), så skifting før hun skal av gårde til... 

18.00 Trening. Hjeme 19.20 ca - litt avslapning før sengetid. Som regel har hun da fått gjort lekser på SFO før spilletimen. 

Hun har én dag til med fritidsaktivitet, men den foregår da i SFO-tiden (danseskole hvor barna blir busset til), og så bytter vi foreldre på å hente dem halv fem. Mandagene med tett program og kjapp middag er verst, ellers synes jeg det går ganske greit. Synes egentlig morgenene er mer stressende, hun er vrang å vekke og treig til å kle på seg/spise, så da blir det mye masing. Barnet er 8 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...