Gå til innhold

konstant bekymret for sykdommer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem, et stort et for meg. Jeg sliter med og alltid bekymre meg for sykdommer spesielt kreft. Har jeg vondt i hodet søker jeg på google og blir utrolig stresset. Har veldig ofte vondt i bryste, og puster veldig tungt. Frykter alltid det er noe galt. Vet at man kan føle ting fordi man stresser over det og man innbiler seg det. Men dette er blitt noe som påvirker hverdagen min veldig masse, og tenker nesten bare på om jeg er syk. Er så redd for det. 

For mange er dette noe simpelt og noen av dere tenker sikkert å skrive "slutt å bekymer deg." Men gud så vanskelig det er, skal jeg si dere. Men jeg vet jeg ikke er den eneste som har det slik, for jeg har lest på ung.no om personer som har følt det samme. 

Hadde satt enormt stor pris på råd fra noen som har det på denne måten, er bare 16 år gammel og dette er ikke det jeg helst vil tenke på. Ødelegger humøret veldig. Har ikke penger til lege derfor trengs det ikke skrives. 

Takk. 

Anonymkode: 99945...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest symptomene på hypokondri? Det virker som om det er sykdommen du lider av!

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et problem, et stort et for meg. Jeg sliter med og alltid bekymre meg for sykdommer spesielt kreft. Har jeg vondt i hodet søker jeg på google og blir utrolig stresset. Har veldig ofte vondt i bryste, og puster veldig tungt. Frykter alltid det er noe galt. Vet at man kan føle ting fordi man stresser over det og man innbiler seg det. Men dette er blitt noe som påvirker hverdagen min veldig masse, og tenker nesten bare på om jeg er syk. Er så redd for det. 

For mange er dette noe simpelt og noen av dere tenker sikkert å skrive "slutt å bekymer deg." Men gud så vanskelig det er, skal jeg si dere. Men jeg vet jeg ikke er den eneste som har det slik, for jeg har lest på ung.no om personer som har følt det samme. 

Hadde satt enormt stor pris på råd fra noen som har det på denne måten, er bare 16 år gammel og dette er ikke det jeg helst vil tenke på. Ødelegger humøret veldig. Har ikke penger til lege derfor trengs det ikke skrives. 

Takk. 

Anonymkode: 99945...adf

Denne boken som kan leses gratis på Nasjonalbibliotekets sider har hjulpet mange. Link her http://www.nb.no/nbsok/nb/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?index=1#0

Forfatteren Ingvard Wilhelmsen har hjulpet mange mennesker som hadde bl.a. helseangst. Det er en bok som du kan bruke til egenterapi av forskjellige typer angst (bl.a. helseangst) og depresjon. Boken skal både leses og man skal gjøre oppgaver/øvelser som står beskrevet i boken.

Lykke til! :hjerte:

Anonymkode: 56d84...7bc

• Liker 2
Skrevet

Kan du eventuelt også poste innlegget ditt i underforum psykiatri på Doktoronline.no?

Om du skriver til NHD (Psykiater Nils Håvard Dahl) i overskriften, så kan du få svar fra han i tillegg til råd fra brukerne der.

Link http://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/

Det er gratis å skrive på Doktoronline.no, men man må registrere seg først (det er anonymt).

:klem:

Skrevet

TS, les om hypokonderi. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Antoinette skrev:

TS, les om hypokonderi. 

Enig :blomst:

Ingvard Wilhelmsen (som også er forfatter av boken Livet er et usikkert prosjekt, som jeg linker til i et innlegg lengre oppe i denne tråden), har hjulpet mange hypokondere.

Fra en artikkel med Ingvard Wilhelmsen:

"Hjelp for de innbilt syke

- Hypokondere har et diagnoseproblem. De får gjerne vite hva de ikke lider av, men ikke hva de faktisk lider av, nemlig hypokondri, sier Ingvard Wilhelmsen. Han driver Norges eneste klinikk for hypokondere. Det å tro man er syk selv om man ikke er det kan nemlig være en forferdelig tilstand.

Kropp og sjel

- Jeg er både indremedisiner og psykiater, og har i alle år vært interessert i samspillet mellom kropp, sjel og ånd. Etter å ha jobbet noen år i psykiatrien gikk jeg tilbake til indremedisinen, og skulle for ti år siden starte en liten psykosomatisk poliklinikk.

Wilhelmsen bestemte seg da for å starte en ren hypokonderklinikk. Grunnen var at han synes hypokonderne fikk dårlig behandling i helsevesenet.

- De fikk stort sett vite hva de ikke har, kreft og hjertesykdom og så videre. Derimot fikk de ikke vite hva de faktisk har, nemlig en overdreven helseangst. De fikk heller ikke vite hva de måtte gjøre for å bli bra.

Det bestemte Wilhelmsen seg for å gjøre noe med. Inspirasjonen kom blant annet fra studier som tydet på at hypokondri kan helbredes. Særlig så det ut til at kognitiv terapi, altså påvirkning av pasientens tanker og holdninger, var en nyttig tilnærming. Dersom hypokondrien er en effekt av depresjon, noe som slett ikke er uvanlig, kan medikamenter også ha en positiv virkning."

Les resten av artikkelen her:

http://forskning.no/helse/2008/02/hjelp-de-innbilt-syke

• Liker 1
Skrevet

Det koster max 200 kr til lege, har du ikke penger så lån! Vi kan ikke hjelpe deg å tenke annerledes, det må en lege eller psykolog hjelpe deg med. Hypokondri er en sykdom du kan bli frisk fra hvis du får hjelp. Høres ut som om du plages såpass mye at å lese en bok om hypokondri ikke blir nok.

Go bedring@

Anonymkode: 60a19...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...