AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Når på året får de løpetid og hvor lenge mellom hver gang? Kan en katt som ikke er sterilisert unngå å få løpetid? (Vil ikke at hun skal unngå det, jeg lurer på om det er teknisk mulig ved sykdom feks) Har hatt denne katten i 3 uker (laget en annen tråd om den her også) og hun har ikke hatt løpetid. Så jeg lurer på når hun ev. Kan ventes å få det eller om hun kan være tidlig gravid. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 en katt får som regel første løpetid rundt 6 mnd eller når hun er 2 kg. men kastrer henne du. det er ingenting som er sikkert når det kommer til katt. bare fordi hun ikke har hatt løpetid i løpet av 3 uker betyr ikke det at hun ikke kan bli drektig. vær en ansvarlig eier å kastrer pus Anonymkode: 25a9d...26f 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når på året får de løpetid og hvor lenge mellom hver gang? Kan en katt som ikke er sterilisert unngå å få løpetid? (Vil ikke at hun skal unngå det, jeg lurer på om det er teknisk mulig ved sykdom feks) Har hatt denne katten i 3 uker (laget en annen tråd om den her også) og hun har ikke hatt løpetid. Så jeg lurer på når hun ev. Kan ventes å få det eller om hun kan være tidlig gravid. Anonymkode: b4548...6f4 Med mindre du har en rasekatt og har planer om å drive avl så kasterer du pusen så fort hun er gammel nok! Anonymkode: d3c1b...d21 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Hvor gammel er pusen? Er hun over 6 mnd er det bare å bestille time til sterilisering med en gang, uavhengig av evt graviditet. Løpetid er et H***, både for eiere og katt. De får sin første løpetid i 6-8 mnd alder, og kan holde på omtrent hver tredje uke om de ikke får parret seg. De har hyppigere løpetid om våren, men får løpetid hele året. Anonymkode: 8bfeb...604
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre du har en rasekatt og har planer om å drive avl så kasterer du pusen så fort hun er gammel nok! Anonymkode: d3c1b...d21 Hva jeg gjør med min egen katt er min egen sak, for det første. Hvis jeg har lyst på kattunger og kan ta vare på dem så er det så. Men nå var det ikke akkurat sånn at det er JEG som har vært uansvarlig sånn uansett, da jeg har fått denne katten i hendene uten å vite noe særlig om bakgrunnen dens, kun for at den ikke skulle dø. Synes folk kan vise litt skjønn. Alt er ikke svart hvitt. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er pusen? Er hun over 6 mnd er det bare å bestille time til sterilisering med en gang, uavhengig av evt graviditet. Løpetid er et H***, både for eiere og katt. De får sin første løpetid i 6-8 mnd alder, og kan holde på omtrent hver tredje uke om de ikke får parret seg. De har hyppigere løpetid om våren, men får løpetid hele året. Anonymkode: 8bfeb...604 Uavhengig av graviditet? Drepe kattungene da, liksom? Nei takk Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: en katt får som regel første løpetid rundt 6 mnd eller når hun er 2 kg. men kastrer henne du. det er ingenting som er sikkert når det kommer til katt. bare fordi hun ikke har hatt løpetid i løpet av 3 uker betyr ikke det at hun ikke kan bli drektig. vær en ansvarlig eier å kastrer pus Anonymkode: 25a9d...26f Må kastrere henne når jeg vet om hun er drektig eller ikke først. Vil ikke gjøre det hvis hun er drektig. Hun får være inne så det ikke blir noen kattunger hvis hun ikke allerede er gravid. Så får jeg se om noen uker om hun har blitt større eller ikke. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uavhengig av graviditet? Drepe kattungene da, liksom? Nei takk Anonymkode: b4548...6f4 Det er vanlig. Og det eneste riktige å gjøre. Ta en tur på DBs sider og se hvor mange små du kan gi et godt liv. I stedet for å ønske deg egne, nusselige, små kattunger. Uansvarlige dyreeiere, altså... Anonymkode: 8bfeb...604 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er vanlig. Og det eneste riktige å gjøre. Ta en tur på DBs sider og se hvor mange små du kan gi et godt liv. I stedet for å ønske deg egne, nusselige, små kattunger. Uansvarlige dyreeiere, altså... Anonymkode: 8bfeb...604 Er ikke uansvarlig bare fordi jeg ikke vil drepe. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke uansvarlig bare fordi jeg ikke vil drepe. Anonymkode: b4548...6f4 Er du i mot abort på menneskefostre og eller? Hun er fruktbar rundt 6 mnd, så kaster henne så snart som mulig Det blir allerede født for mange katter, og alle er verdens peneste, men bare rundt 20 000 av 60 000 får nye hjem. Og hva skjer med resten? Dumpet, drept, levert inn til DB osv. Anonymkode: aca25...36e 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #11 Skrevet 3. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du i mot abort på menneskefostre og eller? Hun er fruktbar rundt 6 mnd, så kaster henne så snart som mulig Det blir allerede født for mange katter, og alle er verdens peneste, men bare rundt 20 000 av 60 000 får nye hjem. Og hva skjer med resten? Dumpet, drept, levert inn til DB osv. Anonymkode: aca25...36e Ja er imot abort generelt. Vel, OM hun allerede er gravid så skal de nye livene få en sjanse. Såpass respekt har jeg. De skal bli tatt vare på og hverken bli dumpet eller drept. Nå er det ikke sikkert at hun er det, men om så skulle være så skal de få leve. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Skrevet 3. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja er imot abort generelt. Vel, OM hun allerede er gravid så skal de nye livene få en sjanse. Såpass respekt har jeg. De skal bli tatt vare på og hverken bli dumpet eller drept. Nå er det ikke sikkert at hun er det, men om så skulle være så skal de få leve. Anonymkode: b4548...6f4 Da regner jeg med at du også tar på deg kastrering, vaksinering og chipping på alle kattungene når de er 6 mnd hvis du ikke får gitt det bort også. Anonymkode: 25a9d...26f 1
Tvist Skrevet 3. februar 2017 #13 Skrevet 3. februar 2017 En dyrlege kan finne ut om pus er drektig, de kan sjekke det med ultralyd o.l. før de åpner henne opp for en eventuell kastrering. Da vil de også sjekke hvor mange det er, og om pus er i god form. Spesielt om katten er veldig ung, ville jeg vurdert drektigheten med dyrlegen, og hørt hva som er forsvarlig å gjøre, så ikke kattemors liv er i fare,. En fødsel er ikke ufarlig, og mange katter som blir drektige i svært ung alder dør mens de føder. De er også ofte uerfarne mødre og du kan risikere å måtte håndmate 4 kattunger annenhver time døgnet rundt. Så det er lurt å være forberedt, både med melkeerstatning og eventuelt oppsparte midler, så du har råd til keisersnitt på kveldstid hos dyrlegen ved behov. Ellers håper jeg at pus ikke er drektig, det finnes altfor mange katter som ikke får hjem.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #14 Skrevet 4. februar 2017 23 timer siden, Tvist skrev: En dyrlege kan finne ut om pus er drektig, de kan sjekke det med ultralyd o.l. før de åpner henne opp for en eventuell kastrering. Da vil de også sjekke hvor mange det er, og om pus er i god form. Spesielt om katten er veldig ung, ville jeg vurdert drektigheten med dyrlegen, og hørt hva som er forsvarlig å gjøre, så ikke kattemors liv er i fare,. En fødsel er ikke ufarlig, og mange katter som blir drektige i svært ung alder dør mens de føder. De er også ofte uerfarne mødre og du kan risikere å måtte håndmate 4 kattunger annenhver time døgnet rundt. Så det er lurt å være forberedt, både med melkeerstatning og eventuelt oppsparte midler, så du har råd til keisersnitt på kveldstid hos dyrlegen ved behov. Ellers håper jeg at pus ikke er drektig, det finnes altfor mange katter som ikke får hjem. Finne ut om hun er drektig ved å abortere og kastrering i samme slengen. Kødder du? Hvor skadet er man når det blir tatt så sykt lett på å avslutte et allerede levende liv? Én ting er å ikke få katten sin drektig i utgangspunktet. En helt annen ting er å drite langt i at alt liv har en verdi, og at det ikke er fair å ta det livet om man kan gi det et godt liv. Selv om man teknisk sett har lov til det, så er det mye som er etisk feil. Anonymkode: b4548...6f4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #15 Skrevet 4. februar 2017 På 2/3/2017 den 15.08, AnonymBruker skrev: Da regner jeg med at du også tar på deg kastrering, vaksinering og chipping på alle kattungene når de er 6 mnd hvis du ikke får gitt det bort også. Anonymkode: 25a9d...26f Skal nå få passet på dem. Men forstår ikke den fiendtlige tonen her inne bare man spør om råd. Anonymkode: b4548...6f4
Tvist Skrevet 4. februar 2017 #16 Skrevet 4. februar 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finne ut om hun er drektig ved å abortere og kastrering i samme slengen. Kødder du? Hvor skadet er man når det blir tatt så sykt lett på å avslutte et allerede levende liv? Én ting er å ikke få katten sin drektig i utgangspunktet. En helt annen ting er å drite langt i at alt liv har en verdi, og at det ikke er fair å ta det livet om man kan gi det et godt liv. Selv om man teknisk sett har lov til det, så er det mye som er etisk feil. Anonymkode: b4548...6f4 Tror du misforsto meg. Dyrlegen kan undersøke om hun er drektig ved hjelp av ultralyd, på samme måte som hos mennesker. Uten noen fare for fosterne.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #17 Skrevet 4. februar 2017 7 minutter siden, Tvist skrev: Tror du misforsto meg. Dyrlegen kan undersøke om hun er drektig ved hjelp av ultralyd, på samme måte som hos mennesker. Uten noen fare for fosterne. Dét var noe annet. Dét kan jeg heller tenke på. Anonymkode: b4548...6f4
Kontormus Skrevet 4. februar 2017 #18 Skrevet 4. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dét var noe annet. Dét kan jeg heller tenke på. Anonymkode: b4548...6f4 Det Tvist skriver i sitt første innlegg er riktig. En veterinær kan fastslå et mulig svangerskap uten å skade fostrene. Det er også riktig at det er risikofylt for katten med fødsel hvis den er ung. De bør være 18 måneder før de parres (har eget oppdrett). Den ene katten her begynte å løpe når hun var 6 mnd, den andre var 13 måneder. Så det kan variere litt fra en katt til en annen. De løper gjerne på den tiden da dagene begynner og bli lysere, men kan løpe hele året. Og et keisersnitt kan fort koste 20 000 kr hvis det er nødvendig å berge kattemors liv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå